Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Następny
Dworzec Świebodzki - reaktywacja
Autor Wiadomość

Naczelnik Płeć:Mężczyzna
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Polska

PostWysłany: 22-04-2009, 15:29   Dworzec Świebodzki - reaktywacja Odpowiedz z cytatem

Dworzec Świebodzki - reaktywacja

W ciągu trzech najbliższych lat marszałek Dolnego Śląska chce reaktywować wrocławski Dworzec Świebodzki. Zapowiada, że wyremontuje stację, a potem wyruszą z niej miejskie pociągi. Będą kursowały wyłącznie po Wrocławiu - do sześciu miejsc.

Pomysł marszałka muszą jeszcze zaakceptować władze PKP (dziś to do nich należy stacja).
- Czekamy na wniosek - ucina pytania o decyzję w tej sprawie Beata Kuczyńska, rzeczniczka prasowa zarządzającej dworcem spółki PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.

Ale Andrzej Piech, zastępca dyrektora ds. handlowych PKP Przewozy Regionalne we Wrocławiu, przekonuje, że w proponowanym przez władze regionu wydaniu Świebodzki spełni swoją rolę. - Nie miałoby natomiast sensu przerzucanie tam połączeń, które teraz obsługuje Dworzec Główny - tłumaczy Piech.

Dlaczego? Bo ze Świebodzkiego nie ma połączenia kolejowego z Głównym. I gdyby podróżni np. z Jeleniej Góry (m.in. w tym kierunku wyjeżdżały kiedyś składy ze Świebodzkiego), chcieli dostać się na pociąg do Warszawy, musieliby przejechać pół miasta, by wsiąść do wagonu na Głównym. Jeżeli negocjacje marszałka z kolejarzami przebiegną pomyślnie, dworzec ma szansę odzyskać swój blask jeszcze przed Euro 2012.

Wrocław może mieć dzięki tym planom doskonałą sieć połączeń kolejowych. Już dzisiaj w mieście jest 16 czynnych stacji. Z centrum miasta do Leśnicy dojedziemy nawet w 20 minut. Z Wrocławia-Mikołajowa na Psie Pole - o pięć minut szybciej.

To czas konkurencyjny wobec komunikacji miejskiej. Tyle tylko, że nie mamy pociągów miejskich. Chcąc jeździć po Wrocławiu koleją, musimy korzystać z kursów regionalnych. I narażać się np. na spóźnienia.

Jednak w przyszłości ma być lepiej. Zwłaszcza że o ułatwieniu poruszania się po stolicy Dolnego Śląska koleją myśli nie tylko marszałek, ale i urzędnicy z magistratu. Już w ubiegłym roku, po naszych tekstach, wydrukowali i rozwiesili na wielu przystankach MPK wrocławskie rozkłady jazdy kolei. Obejmowały one odjazdy i przyjazdy pociągów na najważniejszych w mieście stacjach. Urzędnicy chcą też wybudować w mieście nawet kilkanaście nowych przystanków kolejowych. Na początku miałyby powstać m.in. przy ul. Długiej, Jedności Narodowej i Grabiszyńskiej.

Dworzec pełnił swoją funkcję do początku lat 90. XX wieku. Stąd kursowały pociągi m.in. do Jeleniej Góry, Wałbrzycha czy Jaworzyny Śląskiej. Ostatni przyjechał tutaj w maju 1992 roku. Spółka PKP Przewozy Regionalne ma jeszcze - trzymany na pamiątkę - rozkład jazdy z tamtego okresu. Połączeń było jednak już wtedy jak na lekarstwo. Ze Świebodzkiego do Jeleniej Góry pierwszy skład odjeżdżał dopiero o godz. 16.30. Do Węglińca - o 10 minut wcześniej.

Dworzec Świebodzki ma długą historię. Na pomysł jego budowy wpadli członkowie Towarzystwa Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej. W czerwcu 1842 roku projekty pierwszej stacji Wrocław Świebodzki zostały zaakceptowane, zaś miesiąc później prace konieczne do uruchomienia linii miały być zakończone. To się jednak nie udało. Uroczystego otwarcia Świebodzkiego i Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej dokonano w październiku 1843 roku.

Stację przebudowano w 1874 roku. Dworzec przypomina pałac, wywodzący się z włoskiego renesansu i późnego klasycyzmu. Na szczęście ocalał po wojnie i pociągi na tory wróciły w sierpniu 1945 roku. Linia do Jeleniej Góry została zelektryfikowana w 1966 roku. W latach 90., kiedy PKP zrezygnowały z połączeń kolejowych, oszczędności dotknęły także kursy ze Świebodzkiego. PKP wydzierżawiły pomieszczenia dworca Teatrowi Polskiemu, klubowi nocnemu i firmom usługowym.

Na samych torach pojawili się kupcy. Handlują tutaj do dzisiaj - co niedzielę. Termin zamknięcia targowiska przekładano już kilkakrotnie. Teraz planowane jest na drugą połowę roku. Kupcy i ich stragany mają trafić na ul. Karmelkową, na teren Dolnośląskiej Giełdy Hurtu Rolno-Spożywczego. Ziemiami przy dworcu interesują się inwestorzy. Chodzi o działki między Robotniczą, Braniborską, Tęczową oraz placem Orląt Lwowskich.

Stojące tu magazyny czy mieszkania mają zostać wyburzone. Zamiast nich powstaną ekskluzywne hotele, nowe centra handlowe, biurowce i wieżowce. Wcześniej jednak miasto, wspólnie z koleją, musi przygotować plan zagospodarowania tego terenu. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku.

http://rynek-kolejowy.pl/images/upload/obraz2(245).jpg

źródło: Polska - Gazeta Wrocławska / RK

_________________
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

eurek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 01 Sty 2006
Skąd: Wrocław/Nysa

PostWysłany: 22-04-2009, 22:31    Odpowiedz z cytatem

Hmmm... wg mnie pomysł sie nie przyjmie... Wroclaw nie ma tradycji przemieszczania sie koleja po miescie...a z tego co tu napisane to Swiebodzki ma tylko obslugiwac trasy po Wrocu...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

veinte Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 02 Kwi 2006

PostWysłany: 23-04-2009, 10:12    Odpowiedz z cytatem

To tradycja sie zmieni! Jezeli ludzie maja siedziec w autach, autobusach i tramwajach tak dlugo w korkach, to sie przesiada w pociag!
To jest europejska koniecznosc! Pociagi/kolejki miejskie nie stoja w korkach! Bylem we wszystkich wiekszych miastach Europy i wiekszosc ludzi dojezdzajacych korzystac z kolei/metra/kolejek bo bezpiecznie, bezstresowo mozna dojechac i wrocic z pracy czytajac gazete czy rozmawiajac przez komorke!

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

tomasi.fi Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 02 Sty 2009
Skąd: Wrocław/Kłodzko

PostWysłany: 23-04-2009, 17:18    Odpowiedz z cytatem

Dokładnie!
W dobie korków i walki o ekologie pociągi miejskie mają rację bytu, zwłaszcza w takiej aglomeracji jak Wrocław.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Kalat Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 15 Gru 2007

PostWysłany: 23-04-2009, 19:52    Odpowiedz z cytatem

Według mnie takie pociągi nie mają racji bytu i to najmniejszej. Wrocław jest za małym miastem, stacje i przystanki kolejowe są za daleko od zwartej zabudowy a poza tym jest ich za mało. W dzisiejszych czasach można realnie myśleć o sprawnej kolei aglomeracyjnej i regionalnej, a kolej miejską to bym włożył między bajki. Pociągi na Świebodzkim mają sens ale tylko w relacjach regionalnych do Legnicy, Wałbrzycha, Głogowa lub aglomeracyjnych do Wołowa, Jaworzyny, Malczyc itd. Zresztą o reaktywacji Świebodzkiego mówi się już po raz n-ty a jeszcze ani razu nie poczyniono choćby NAJMNIEJSZEGO kroku w tym kierunku. Według mnie nie ma w ogóle póki co o czym dyskutować
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

kingoscar Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Kwi 2009

PostWysłany: 24-04-2009, 08:39    Odpowiedz z cytatem

Hmmm, mówicie, że pomysł nie ma przyszłości... chyba jednak ma. Wczoraj miałem okazję przemieśczać się spod Heliosa w kierunku lotniska (Factory)... podróż zajęła ponad 1,5 godziny, nie mówiąc o paliwie... Wystarczy dobrze obmysleć trasy przejazdu, przystanki i sukces na zawołanie!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

tomasi.fi Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 02 Sty 2009
Skąd: Wrocław/Kłodzko

PostWysłany: 24-04-2009, 10:01    Odpowiedz z cytatem

Potwierdzam słowa przedmówcy, ostatnio jechałem autobusem na lotnisko (406). Nie dość że to jedyny bus na lotnisko to w dodatko kursuje tylko co pół h! porażka! ludzie walczą o mały skrawek, a jeżdżą nim też studenci do DSW WSB i i nnych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

barteks_49 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 22 Sty 2009
Skąd: BRZEG

PostWysłany: 24-04-2009, 11:25    Odpowiedz z cytatem

Wrocława jest małym miastem...? Zastanów sie Kalat co piszesz, albo poczytaj wikipedie Sad

_________________
B@rT
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Kalat Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 15 Gru 2007

PostWysłany: 24-04-2009, 16:43    Odpowiedz z cytatem

To Ty lepiej poczytaj mojego posta dokładnie zanim zaczniesz dawać takie znakomite rady. Ja naprawdę zdaję sobie sprawę jak atrakcyjnym środkiem lokomocjo po mieście może być kolej. Wrocławskie realia są jakie są, bez wybudowania naprawdę wielu przystanków uruchamianie pociągów jeżdżących po Wrocławiu nie ma najmniejszego sensu. Nie chce mi się wierzyć, że naprawdę wierzycie, że na dzień dzisiejszy pociągi ze Świebodzkiego przez Muchobór, Żerniki i Nowy Dwór do Leśnicy jeżdżące choćby i co 15 minut miałyby rację bytu. Piszecie, że na lotnisko się jedzie półtorej godziny autobusem. Tyle tylko że póki co to na lotnisku nie ma ani przystanku kolejowego ani nawet sensownie do niego doprowadzonej linii. Tego, że przejmowanie obecnie Świebodzkiego i uruchamianie pociągów tylko po Wrocławiu bez wielomilionowych inwestycji w nowe przystanki i remont infry ma sens nikt mnie nie przekona.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

long Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 12 Lut 2009

PostWysłany: 24-04-2009, 18:39    Odpowiedz z cytatem

Nikt nie musi Cię przekonywać i wcale nie musisz w to wierzyć.
Ej ej ej . Moge coś zacytować z Wikipedii ? "Obecnie Wrocław, tuż po Warszawie, posiada największą liczbę 25 stacji, w tym 16 wciąż funkcjonujących, na których zatrzymują się pociągi pasażerskie"
Jesteśmy na drugim miejscu, zaraz po Warszawie. A Warszawa ma SKM.
Kalat - http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=6886

Według mnie pociągi regionalne dojeżdżające do Świebodzkiego są absurdem.
Primo - Ludzie się przyzwyczaili do Głównego.
Secondo - Dużo ludzi ma szkołę i pracę w centrum miasta.
Tertio - Dla większości wiązałoby się to z niepotrzebnym zakupem biletu miesięcznego MPK.
Np ja i moje dzieci. Ja pracuję na Brochowie, więc na Głównym mam dogodną przesiadkę. A dzieci uczą się w szkołach oddalonych około 5 minut piechotą od Dworca Głównego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wojcio Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 27 Lut 2008
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: 24-04-2009, 18:47    Odpowiedz z cytatem

Mam pytanie - nt. historii, trochę z innej beczki. Czy po wybudowaniu stacji Wrocław Główny pociągi do Jeleniej Góry nadal odjeżdzały głównie ze Świebodzkiego, czy np. pociągi dalekobieżne do JG przejeżdzały
przez Główny z pominięciem Świebodzkiego ? Wiem że trochę obok tematu, ale jeśli ktoś interesuje się historią kolei we Wrocławiu, to pewnie zna odpowiedź. Z góry dziękuję !!!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Kalat Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 15 Gru 2007

PostWysłany: 24-04-2009, 22:41    Odpowiedz z cytatem

Pociągi z Jeleniej jeździły i na Główny i na Świebodzki, podobnie jak pociągi z kierunku Legnicy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wojcio Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 27 Lut 2008
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: 25-04-2009, 14:56    Odpowiedz z cytatem

Dzięki - ale mówimy o czasach współczesnych, czy o końcu XIX w., bo wtedy zdaje sie powstał główny ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

mrofkojat Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Mar 2009

PostWysłany: 25-04-2009, 16:11    Odpowiedz z cytatem

Świebodzki został wybudowany w 1842 r., jako stacja czołowa linii - jak wskazuje nazwa - do Świebodzic. Linie przedłużono do Wałbrzycha w 1853 roku, w 1867 połączono ją ze Śląską Koleją Górską z Jeleniej Góry. Główny, wybudowany w 1857, nie miał połączenia z Dw.Świebodzkim, więc pociągi do/z Świebodzic i dalej nie mogły z niego odjeżdżać.
Połączenie Głównego z liniami w stronę Legnicy i JG jest wynikiem tego, iż początkowo te dwa dworce połączono torem, służącym do przetaczania wagonów, ciągnionych przez konie. W latach 70-tych XIX w. podniesiono tor na nasyp, i tak powstała estakada, biegnąca mniej więcej po tym samym przebiegu do dziś (ul. Bogusławskiego, nad Zaporoską, Graboszyńską, wzdłuż Manganowej).
Z tego, co pamiętam, to bardziej współcześnie (lata 80-90 XX w) składy do JG i głogowa odjeżdżały z obu dworców.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wojcio Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 27 Lut 2008
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: 25-04-2009, 18:53    Odpowiedz z cytatem

Wielkie dzięki mrofkojadzie Smile, ale nie rozumiem jednej rzeczy - dokąd kursowały pociągi z
Głównego, kiedy jeszcze estakady nie było - bo chyba nie tylko w kierunku wschodnim ? No, chyba że układ torów był wtedy zupełnie inny (ale raczej wątpię). Na planie Wrocka wszystkie linie na zachód i północ odbijają dopiero za ul. Manganową.... No i zapytam powtórnie - czy, kiedy już linia do JG uzyskała połączenie
z Głównym, kursowały przez Główny jakieś pociągi do Jeleniej, czy podróżni musieli się przesiadać i jakoś dostac sie na Świebodzki (mówimy o końcówce XIX w., względnie początkach XX)? Przepraszam za szczegółowość pytań (zahaczam chyba o archiwalne rozkłady jazdy), ale temat wrocławskich linii i dworców mnie kręci... Chyba że odeślecie mnie do jakiegoś mądrego linka - bo zdaje się że trochę zamulam pierwotny temat - sorry !!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 11 Idź do strony 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl