Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Dopłaty do FIP w Hiszpanii
Autor Wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 30-05-2007, 21:52   Wszystko o kolejach w Hiszpanii Odpowiedz z cytatem

Bilet FIP na hiszpańskie koleje RENFE wydawany jest pracownikom kolei, jak też członkom ich rodzin. Jednak mimo że koleje RENFE są jednymi z najnowocześniejszych w Europie, podróż nimi może przynieść wiele niespodzianek.

Podróż do Hiszpanii na podstawie biletu FIP nie zawsze jest taka prosta, jak w innych krajach Europy. Dzieje się tak dlatego, że po pierwsze: pociągi w Hiszpanii poruszają się po torach o szerokości 1668 mm (europejski standard to 1435 mm), przez co w komunikacji międzynarodowej między Hiszpanią a Francją mogą kursować jedynie pociągi specjalne typu Talgo – z możliwością zmiany rozstawu osi. Niestety, ilość takich międzynarodowych połączeń jest ograniczona.

Europejski rozstaw szyn stosuje się na nowobudowanych liniach dużych prędkości, jednak na razie nie ma żadnej takiej trasy międzynarodowej. Po drugie, większość osób planujących podróż korzysta z elektronicznego rozkładu jazdy „Hafas”, który niestety podaje sprzeczne informacje co do kategorii pociągów i ewentualnych dopłat. Największy kłopot może sprawić kupno biletu lub miejscówki na pociągi sieci AVE lub większości kategorii sieci Grandes Lineas. Odprawa odbywa się przed wejściem do pociągu, a biletu czy miejscówki nie można kupić bezpośrednio u konduktora.

Hiszpania stawia na szybkość i komfort, dlatego praktycznie cała sieć kolejowa opiera się na połączeniach pociągami kwalifikowanymi (Grandes Lineas). Ze względu na budowę kilku nowych linii dużych prędkości, dynamicznie rozwija się także ruch pociągami AVE (dużych prędkości). Prawie wszystkie hiszpańskie pociągi dużych prędkości obsługiwane są przez składy zespolone, jednostki elektryczne lub słynne malutkie wagoniki – pociągi typu Talgo. Wyjątek stanowią pociągi kategorii InterCity, Arco i Diurno oraz nocne Estrella – klasyczne składy wagonowe. Wszystkie pociągi w Hiszpanii są klimatyzowane i we wszystkich obowiązuje zakaz palenia tytoniu.

Wszędzie ważne jest bezpieczeństwo, dlatego odprawa do pociągów najwyższych kategorii odbywa się przed wejściem, a bagaż jest szczegółowo sprawdzany i prześwietlany. Uzupełnieniem oferty kolejowej są pociągi regionalne oraz aglomeracyjne i podmiejskie (Cercanias).

Pociągi sieci Grandes Lineas

Uznawane za flagowe pociągi sieci Grandes Lineas obsługują nowoczesne składy zespolone. Kursują na najważniejszych trasach. Alaris obsługuje trasę Madryt – Walencja – Gandia/Castello de la Plana. Euromed kursuje na trasie Barcelona – Alicante, natomiast Alvia jeździ po nowej linii dużych prędkości, łącząc największe miasta Madryt i Barcelonę. Alvia może być alternatywą dla osób, które chcą taniej, a niekoniecznie wolniej, pokonać trasę z Madrytu do Barcelony. Pociągi Altaria kursują w relacjach północ – południe przez Madryt, łącząc największe miasta. Do obsługi Alarii przeznaczono najnowszą generację składów typu Talgo.

Na przejazd wszystkimi pociągami jest wymagana taka sama dopłata do FIP 6,50 i 10,50 euro (2 i 1 klasa). W pociągach tych jest wcześniejsza odprawa osób i bagażu. Na peron można wejść dopiero 20 – 30 minut przed odjazdem pociągu. Odprawa kończy się na 2 minuty przed odjazdem. Przed wejściem sprawdzane są bilety i miejscówki, a bagaż przechodzi osobną kontrolę (tak samo jak na lotnisku). Osoby, które nie posiadają rezerwacji, nie zostaną wpuszczone do pociągu.

Nocne pociągi sieci Grandes Lineas

Jedyne nocne pociągi w Hiszpanii kursują zarówno w relacjach krajowych, jak i międzynarodowych. Estrella to składy klasyczne, w których dostępne są wagony sypialne, z miejscami do leżenia oraz przedziałowe do siedzenia w dwóch klasach: Turista i Preferente. W komunikacji krajowej kursują na północy Hiszpanii, łącząc Barcelonę, Bilbao, San Sebastian, Madryt i Vigo. Na południe od Madrytu realizowany jest tylko jeden nocny kurs – do Algeciras. W komunikacji międzynarodowej kursuje jeden pociąg Estrella relacji Irun – Lizbona. Na przejazd pociągiem Estrella należy wykupić wcześniej miejscówkę w cenach: 6,50 euro – za miejsce siedzące w klasie Turista; 10,50 euro – miejsce siedzące w klasie Preferente; 17 euro – miejsce w wagonie z miejscami do leżenia czy 76,60 euro – za miejsce w wagonie sypialnym.

Trenhotel – ekskluzywne nocne pociągi o bardzo wysokim standardzie – obsługiwane są przez składy typu Talgo. Dostępne są wagony sypialne, restauracyjne oraz bezprzedziałowe wagony klasy Preferente, traktowane jako sliperetka. W komunikacji krajowej kursują w relacjach Barcelona – Granada/Malaga/Caidz oraz Madryt – Vigo/La Coruna. W komunikacji międzynarodowej kursują na trasach: Madryt – Lizbona, Barcelona – Paryż oraz Barcelona – Zürich/Mediolan. W relacjach łączonych kursują grupy wagonów, które łączone są na stacjach węzłowych. Trenhotel to – jak na razie – jedyne długodystansowe, międzynarodowe pociągi, którymi można dotrzeć do Hiszpanii. Niestety, są bardzo drogie. Najtańsza miejscówka w wagonie sypialnym kosztuje 67 euro. Nieco taniej, bo 43 euro trzeba zapłacić za miejscówkę w sliperetce, na przejazd w której wymagany jest bilet FIP 1 klasy.

Sieć pociągów dużych prędkości – AVE

Hiszpańska sieć pociągów dużych prędkości (AVE) istnieje od 1992 roku, kiedy otwarto pierwszą nową trasę: Madryt – Sewilla. Pociągi sieci AVE dzielą się na 3 produkty: Talgo 200 – składy typu Talgo kursują na trasie Madryt – Malaga. AltaVelocidad Espanol – kursują na trasach Madryt – Sewilla (obsługa przez pociągi zespolone generacji TGV) oraz Madryt – Saragossa – Camp Tarragona (obsługa przez pociągi zespolone generacji Talgo 350 oraz ICE3). Od przyszłego roku będą dojeżdżać już do Barcelony. AV Media Distancia – kursują na krótkich odcinkach linii dużych prędkości i są tańsze od pozostałych produktów AVE (obsługa przez pociągi zespolone generacji Pendolino). AV Media Distancia obecnie kursują na trasach: Sewilla – Cordoba i Madryt – Toledo. W pociągach sieci AVE dostępne są klasy: Turista, Preferente (z wyjątkiem AV Media Distancia) i Club (z wyjątkiem Talgo 200).

Podobnie jak w pociągach Grandes Lineas, odprawa podróżnych odbywa się przed wejściem do pociągu. Frekwencja w pociągach AVE, szczególnie na trasie Madryt – Sewilla sięga często 100 procent, dlatego zalecana jest wcześniejsza rezerwacja biletu. Bilety na sieć AVE są dosyć drogie, a posiadaczom uprawnień FIP przysługuje jedynie 60 proc. zniżki. Bilet z nią mogą kupić zarówno posiadacze bezpłatnego biletu FIP na koleje RENFE, jak i posiadacze karty zniżek FIP. Dodatkowo pociągi AVE, kursujące na trasie Madryt – Sewilla oraz Talgo 200 na trasie Madryt – Malaga, dzielą się na tańsze (Valle) i droższe (Llano).

Pociągi kwalifikowane

Zalicza się je do tych „mniej ważnych” i o mniejszej frekwencji. Obsługiwane są taborem klasycznym (skład wagonowy). Pociągi Talgo zestawione są z krótkich wagoników najstarszej generacji, nazywanych potocznie „serdelkami”. Dla podróżnych dostępne są wagony klasy Preferente i Turista, a w pociągach Talgo dostępna jest także caffeteria. Pociągi InterCity kursują w relacji Madryt – Hendaye, pociągi Diurno łączą Vigo i Salamankę z Bilbao i San Sebastian, a składy Arco kursują z Port Bou, Barcelony i Walencji do miast położonych na samym południu Hiszpanii. Z kolei Talgo kursują na większości głównych tras (z wyjątkiem samego południa), ale także w relacjach międzynarodowych do Hendaye i Montpellier we Francji. Na przejazd InterCity, Talgo, Diurno i Arco należy wcześniej wykupić rezerwację w wysokości 6,50 euro (Turista) lub 10,50 euro (Preferente). W tych pociągach nie ma wcześniejszej odprawy, można wsiadać bezpośrednio do wagonu, a kontrola biletów dokonywana jest podczas jazdy.

Pociągi osobowe, aglomeracyjne

Doskonale zorganizowana sieć pociągów spełniająca funkcję kolei miejskiej działa w obrębie 11 największych hiszpańskich miast. Sieć jest ciągle rozbudowywana. Pociągi są bardzo szybkie i komfortowe. W ostatnich latach zainwestowano w tabor i zakupiono nowoczesne klimatyzowane składy. W obrębie Madrytu i Barcelony kursują składy piętrowe. Rozkład jazdy ułożony jest cyklicznie, na najbardziej obłożonych trasach pociągi kursują nawet co 3 minuty. Poszczególne linie oznaczone są numerami (C1, C2, C3...). Pociągami można także dojechać na niektóre lotniska. Bilet FIP jest ważny we wszystkich pociągach bez dodatkowych opłat.

Pociągi regionalne

Regionalne pociągi w Hiszpanii są jedynie uzupełnieniem oferty sieci Grandes Lineas i AVE. Kursują w obrębie regionów i nie mają zasięgu ogólnokrajowego. Na wybranych trasach kursują cyklicznie i dzielą się na podkategorie, np. Andalucia Express czy Catalunya Express. Są także trasy, na których kursują tylko raz dziennie. Osoby wybierające się w podróż z biletem FIP mogą wybrać podróż tymi pociągami i zaoszczędzić na dopłatach, ponieważ w Regionales nie wymaga się dopłat i rezerwacji miejsc. Pociągiem Regionales można dojechać do Barcelony z Port Bou – granicy francusko-hiszpańskiej. W pociągach dostępna jest wyłącznie 2 klasa (Turista).

P. B. Jezierski "KURIER PKP"

_________________
© Pirat
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Kajetan Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 01 Cze 2007

PostWysłany: 15-06-2007, 09:14    Odpowiedz z cytatem

W czasie swoich podróży do Hiszpanii (ostatnia w zeszłym roku) zauważyłem, że na tamtejszych kolejach trochę szwankuje informacja. Przykładowo: na stacji w Burgos w plakatowym rozkładzie jazdy pewien pociąg był oznaczony jako nie posiadający rezerwacji, a na stacji w Valladolid przy tym samym pociągu widniał symbol obowiązkowej rezerwacji. Ja wsiadałem w Burgos z biletem FIP, do kasy w ogóle nie poszedłem, a w pociągu konduktor miał pretensję że nie mam miejscówki. Wniosek: najlepiej zawsze zapytać w kasie biletowej, czy na dany pociąg obowiązują miejscówki. Ale w okienkach informacji czasem też udzielają błędnych informacji co do obowiązku rezerwacji miejsc (spotkało mnie to w Granadzie kilka lat temu; dopiero w kasie poinformowano mnie prawidłowo). Dla odmiany w Salamance sprzedano mi „miejscówkę” bez oznaczenia miejsca - na pociąg nie posiadający rezerwacji, tłumacząc, że jest to obowiązkowa „dopłata do biletu zagranicznego”. W pociągu tej dopłaty nie pokazałem konduktorowi, a konduktor wcale się o nią nie upominał.
Mimo pewnych trudności zachęcam do podróżowania po Hiszpanii i życzę podróżującym szczęśliwej drogi!
Kajetan.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Kajetan Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 01 Cze 2007

PostWysłany: 15-06-2007, 09:35    Odpowiedz z cytatem

Z moich doświadczeń wynika, że miejscówki w Hiszpanii należy kupować z maksymalnym wyprzedzeniem! Zdarzyło mi się czekać w Barcelonie dwie i pół doby na pierwsze wolne miejsca do Madrytu! Oczywiście od razu kupiłem miejscówki na wszystkie pociągi, którymi miałem zamiar podróżować, ale musiałem już dokładnie trzymać się planu podróży.
W zeszłym roku zauważyłem, że w pociągach regionalnych nie ma rezerwacji miejsc, ale w „regional express” i TRD rezerwacja zwykle obowiązuje (nie mówiąc o pociągach wyższej kategorii). Poza tym przeczytajcie moją odpowiedź na post Pirata w dziale „Koleje i promy”!
A jeśli ktoś chce zwiedzić Andaluzję w 4 dni, to radzę wybrać sobie 1-2 miasta. Polecam: Sevilla + Cordoba albo Granada (po 2 dni na każde z tych miast).
Kajetan.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

FreeLock Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Sie 2007

PostWysłany: 02-03-2008, 12:57    Odpowiedz z cytatem

To jak to jest z tymi superszybkimi pociągami w Hiszpanii teraz?konkretnie mi chodzi o AVE.Chcę sobie przejechać tym nowym Siemens Velaro E i teraz nie wiem ile ta dopłata będzie.W dopłatach Interrail ważnych od 1 kwietnia 2007 roku pisze ze wykupuje się tylko miejscówkę w wysokości 10 Euro na 2 klasę i chyba to samo jest w FIPIE.Jedni mówią że jest zniszka procentowa a inni że tylko miejscówka.Jak to jest w tej chwili??
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

eurostar Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Cze 2006
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 03-03-2008, 18:19    Odpowiedz z cytatem

Miejscówkę wykupujesz na pociągi należące do grupy "Grandes Lineas" np. Altaria, Talgo, Alaris, Alvia czy Estrella. Na pociągi sieci AVE, czyli AVE, Talgo200 kupujesz bilet z ulgą 60%.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 
Numer Gadu-Gadu
4215680

FreeLock Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Sie 2007

PostWysłany: 03-03-2008, 21:58    Odpowiedz z cytatem

Szkoda że tak jest z tymi AVE.Na rozkładzie widać że kursują co godzinę z barcelony do madrytu.Wie ktoś może ile orientacyjnie na bilet fip będzie kosztować bilet na tej trasie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Iktorn Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Gru 2005

PostWysłany: 04-03-2008, 00:14    Odpowiedz z cytatem

Hiszpański rozkład jazy podaje ceny:
Tourist 119.50euro
First 179.30euro
Club 215.20euro

Jest to cena za bilet normalny. Link do rozkładu jazdy: renfe
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

piotrbk Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Lut 2008

PostWysłany: 06-03-2008, 08:14    Odpowiedz z cytatem

W sezonie nie jest zbyt ciekawie ja jezdziłem lekko po sezonie lub całkiem po nim i tylko raz miałem problem z wyjazdem z Barcelony do Sevilli ale na szczęscie były dwa takie nocne pociagi ,i załapałem sie na drugi .Coś mi sie wydaje ze pokręciłes w swoim poscie relacje pociągów. Ale ogólnie w Hiszpani jest tak ze w nocnych pociagach wagonów do siedzenia jest mało najczęsciej jeden a czasami nawet tylko dzielony na preferente i turista
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Iktorn Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Gru 2005

PostWysłany: 14-05-2008, 01:18    Odpowiedz z cytatem

Na stronach kolei hiszpańskich są dostępny dopłaty do biletów FIP na połączenia międzynarodowe. Są tam wyszczególnione 2 rodzaje biletów FIP:
* FIP ocio/privado (normalny bilet FIP wydawany kolejarzom)
* FIP servicio (FIP służbowy)

Dopłaty do FIP normalnego np do pociągu TrenHotel na trasie Madryt-Lizbona to:
* 6,5euro turista
* 10euro preferente
* kuszetka turista - 29euro

Dopłaty na trasie Irun-Lizbona:
* 7euro euro miejsce siedzące
* 27euro kuszetka 6 osobowa
* 42euro sypialny T3

Dopłaty na trasie Barcelona - Montpellier
* 14euro turista
* 17euro preferente

Dopłaty na trasie Cartagena - Montpellier
* 13euro turista
* 16euro preferente

Link do strony w tym miejscu. Tylko te pociągi sprawdzałem, gdyż tylko te kierunki mnie interesują Smile Pewnie i dopłaty do FIP na połączenia krajowe można znaleźć gdzieś na stronie. Informacje o tych dopłatach są tylko w języku hiszpańskim.
Od siebie dodam, że na połączenie krajowe jak i międzynarodowe w Hiszpanii również jest pewna pula biletów promocyjnych, chyba na pociągi GrandLines (AVE i inne) od 19euro za miejsce Turista. No, jak ktoś zaplanuje sobie podróż i kupi przez neta, to będzie taniej niż z biletem FIP (tylko 60% zniżki na pociągi AVE).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

FreeLock Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 16 Sie 2007

PostWysłany: 18-05-2008, 11:35    Odpowiedz z cytatem

Konkretnie gdzie można kupić te bilety za 19 E?na AVE?sam szukałem i tylko do 60% zniżki na połaczenia widziałem.Nic o ofertach za 19 E nie było.Daj linka jak możesz:)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Iktorn Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Gru 2005

PostWysłany: 18-05-2008, 20:30    Odpowiedz z cytatem

Trzeba poszukać Smile Z tymi biletami jest tak, że one się pojawiają i dosłownie za kilka minut bilety w takiej cenie są już wyprzedane! Szczególnie w sezonie wakacyjnym i na najpopularniejszych trasach. Po prostu musisz na bieżąco śledzić, aż trafisz na taką cenę.
Pamiętam, że kilka miesięcy temu chciałem kupić promocyjny bilet na TGV (22euro) i kupiłem go parę minut po północy, a za godzinę nie było już tych tanich biletów, były od 40euro.
Link do rozkładu w tym miejscu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

matuh Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Cze 2009

PostWysłany: 06-09-2009, 16:31    Odpowiedz z cytatem

Zmieniły się zasady podróżowania hiszpańską siecią pociągów dużych prędkości AVE na podstawie biletu FIP. Pasażerowie nie muszą już uiszczać bajońskich dopłat za przejazd.

Sieć linii kolejowych w Hiszpanii jest niewielka. Aby podróżować po kraju pociągiem szybko i sprawnie, trzeba korzystać z sieci pociągów kwalifikowanych Grandes Lineas i kolei dużych prędkości AVE.
Dotychczas posiadacze biletu czy karty zniżek FIP mogli podróżować siecią AVE jedynie z 60-procentową zniżką. Każdorazowy przejazd oznaczał spory wydatek – na ulgowy bilet (oprócz miejscówki) trzeba było wydać średnio ponad 20 euro.

Według nowych przepisów, trzeba kupić jedynie miejscówkę, której cena jest stała i nie zależy od długości przejechanej trasy. Miejscówka na pierwszą klasę (Preferente) kosztuje 23,5 euro i obejmuje posiłek. O ponad połowę mniej zapłacimy za miejscówkę w drugiej klasie (Turista) – 10,5 euro. Miejscówka ważna jest oczywiście tylko w jednym pociągu. W przypadku planu podróży z przesiadkami na dwa różne pociągi AVE, należy wykupić dwie osobne miejscówki.
Zmianie uległy również zasady przejazdu w krótkodystansowych pociągach dużych prędkości sieci Avant. Na każdy przejazd należy wykupić miejscówkę w cenie 6,5 euro. W składach Avant dostępne są wagony tylko drugiej klasy (Turista).


P. B. Jezierski
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Iktorn Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Gru 2005

PostWysłany: 01-11-2009, 02:37    Odpowiedz z cytatem

Właśnie wróciłem z Hiszpanii z FIP. Dopłaty do AVE jak podano wyżej. Do innych pociągów dalekobieżnych (Avant, Estrella itp.) dopłata do klasy 1 (preferente) to 10 euro do klasy 2 (turista) 6,5 euro.

Niestety, do pociągów osobowych również obowiązuje miejscówka, ale nie do wszystkich. Dla przykładu pociągi media distanca na linii Sewilla-Kordoba-Granada posiadają miejscówki, a na linii Barcelona-Portbou nie. Koszt to 4,30 euro, ale jeździłem wiele razy i konduktorzy nigdy się o jej brak nie czepiali. Wystarczyło pokazać okładkę i często nawet nie oglądali biletu.

Na FIP można za darmo jeździć pociągami podmiejskimi np w Madrycie. Barcelonie (ale nie metrem).

Aha, w Hiszpanii funkcjonuje "Lounge Club" - czyli luksusowa poczekalnia dla posiadaczy biletów 1 klasy. Można wejść na 2 godziny przed odjazdem pociągu, należy mieć bilet + rezerwację na pociągi AVE (Preferente/Club) oraz niektóre pociągi dalekobieżne (np. nocne hotelowe w klasie 1). Wpuścili mnie z FIP (którego nawet nie oglądali) wystarczyła sama miejscówka.
W środku aktualna prasa, toalety, wygodne fotele, gniazdka elektryczne + dostęp do internetu. Do woli zimne i gorące napoje, kostki lodu, woda mineralna oraz alkohol w postaci piwa.

Poniżej fotka z poczekalni

IMG_0259.jpg
Club Lounge w Sewilli
Plik ściągnięto 251 raz(y) 59.57 KB

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

gregor Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Wrz 2008

PostWysłany: 30-03-2010, 21:50    Odpowiedz z cytatem

Witam! Czy ktoś wie jak zrobić rezerwację do FIP przez internet na koleje RENFE np.do pociagu Irun-Madryt,Madryt-Lisbona.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Iktorn Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Gru 2005

PostWysłany: 30-03-2010, 22:35    Odpowiedz z cytatem

Nie zrobisz przez Internet, ale dostaniesz bez problemu w Niemczech (np w Berlinie Hbf w centrum obsługi klienta).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 2 z 5 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



HomeRegulaminRejestracjaAdministracjaUżytkownicyStatystykiAlbum
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2018 infokolej.pl