Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25  Następny
Prywatyzacja spółek Grupy PKP
Autor Wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 26-07-2010, 10:47    Odpowiedz z cytatem

PKP sprzeda swojego operatora telekomunikacyjnego

Niebawem państwowy przewoźnik wyłoni doradcę, który pomoże w sprzedaży Telekomunikacji Kolejowej.

– PKP chce wybrać doradcę w II połowie roku, a zakończenie prywatyzacji – w zależności od wybranego modelu – planuje w I lub II kwartale 2011 r. – mówi Andrzej Panasiuk, prezes zarządu TK.

Do spółki przyszedł jesienią ubiegłego roku z zadaniem uporządkowania jej przed prywatyzacją. W ubiegłym roku przychody Telekomunikacji Kolejowej spadły o 20 mln zł, ale w tym mają wrócić do poziomu 270 mln zł. Zysk netto ma wynieść 3 mln zł, a wynik EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) 63 mln zł.

Według Andrzeja Panasiuka dla TK najwłaściwszy dla spółki byłby inwestor branżowy, który doinwestowałby ją i pomógł rozwinąć rynkową ofertę.

Inne telekomy wyrażają jednak bardzo ostrożne zainteresowanie spółką. – Ze względu na nasze relacje operacyjne na pewno przyjrzymy się z uwagą, co naprawdę będzie sprzedawane – mówi Adam Sawicki, prezes GTS Central Europe, do którego należy m.in. polski operator GTS Energis. Spółka ta dzierżawi od TK większość swojej infrastruktury telekomunikacyjnej. Milczy także Netia, która podobnie jak TK świadczy usługi dla dużych firm i sama aktywnie konsoliduje rynek telekomunikacyjny.

W przeciwieństwie do innych operatorów TK ma potężny pion budowlany, który zatrudnia 900 z 1550 osób i przyniesie w tym roku 38 mln zł z zaplanowanych 270 mln zł całkowitych wpływów. W tym roku zarządowi udało się przeprowadzić bez większych problemów program redukcji zatrudnienia o 500 osób, czyli 30 proc.

źródło: Łukasz Dec, Rzeczpospolita

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 30-07-2010, 11:30    Odpowiedz z cytatem

Grabarczyk: Prywatyzacja PKP IC w przyszłym roku

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział w czwartek, że w przyszłym roku zostanie sprywatyzowana część PKP Intercity - informuje Polska Agencja Prasowa. To już kolejne przesunięcie terminu upublicznienia spółki.

We wrześniu 2008 roku minister Grabarczyk zapowiadał, że PKP Intercity ma być sprywatyzowana w 2009 roku, a PKP Cargo w 2010 lub 2011 r. Jeszcze w styczniu tego roku wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt przekonywał, że PKP IC zostanie sprzedana na koniec tego roku.

Od marca 2008 r. w spółce działa doradca prywatyzacyjny - konsorcjum PricewaterhouseCoopers Polska oraz ING Securities.

źródło: PAP / RK

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 13-08-2010, 10:54    Odpowiedz z cytatem

Aktualny stan postępów prywatyzacji w Grupie PKP

Informacja Łukasza Kurpiewskiego, rzecznika prasowego PKP S.A. ds. korporacyjnych na temat prywatyzacji poszczególnych spółek z Grupy PKP.

Prywatyzacja spółki PKP CARGO została zaplanowana na 2011 rok. Wcześniej konieczne było wdrożenie programu restrukturyzacji firmy, ograniczenie kosztów jej działalności i poszukiwanie nowych źródeł przychodów; tu m.in. maszyniści, dotąd skupieni w PKP Cargo, przeszli do pracy w spółkach przewozowych PKP Intercity i Przewozy Regionalne.

Do spółek tych przekazano również lokomotywy i zaplecza techniczne, niezbędne do ich utrzymania. Zmniejszono także liczbę pracowników z 37,7 tys. osób na początku 2009 roku do 28 tys. dzisiaj. Zweryfikowano również konieczność utrzymywania skupionego w spółce majątku. Spółka pozyskała nowe kontrakty, uproszczono strukturę organizacyjną, usprawniono codzienne działania w relacji klient- firma. Efektem tych zabiegów jest dodatni wynik finansowy PKP Cargo po pierwszym półroczu 2010r.

Doradca prywatyzacyjny rozpoczął pracę w spółce pod koniec 2009 roku. Strategia prywatyzacji ma być gotowa pod koniec tego roku. To ona wskaże, czy lepszym dla firmy będzie wejście inwestora strategicznego czy też emisja akcji na giełdzie.

Doradcy prywatyzacyjni pracują również w spółkach: PKP Energetyka, Polskich Kolejach Linowych i Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury. Tu prowadzone są właśnie analizy prywatyzacyjne, rekomendacja sposobu prywatyzacji ma zostać przedstawiona na przełomie 2010/ 2011 roku. W roku 2011 spółki te miałyby zostać zaoferowane inwestorom.

Ponadto w lipcu tego roku PKP S.A. sprzedało 2,5 % udziałów spółki GTS Energis (operatora telekomunikacyjnego) jej drugiemu właścicielowi – Grupie GTS. Transakcja ta opiewała na kwotę 16,4 mln złotych. Natomiast 6 września tego roku mija termin składania ofert na zakupu w trybie negocjacji udziałów Kolejowego Szpitala Uzdrowiskowego w Ciechocinku. Doradca prywatyzacyjny zakończył też pracę w firmie Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, gdzie PKP S.A. posiada pakiet 60 % udziałów. Obecnie trwają negocjacje dot. warunków sprzedaży udziałów.

Jeśli chodzi o PKP Intercity to warunkiem prywatyzacji spółki jest ustabilizowanie sytuacji otoczenia rynkowego, w szczególności uregulowania zasad konkurowania na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce oraz konieczność restrukturyzacji jej działalności. Zdaniem doradcy prywatyzacyjnego, z powodu braku stosownych regulacji, nie można dzisiaj jednoznacznie określić daty upublicznienia akcji spółki.

Łukasz Kurpiewski, PKP S.A.

źródło: KOW

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 16-08-2010, 15:13    Odpowiedz z cytatem

Europa nacjonalizuje, Polska - prywatyzuje

Kraje "starej" Europy, z Francją na czele, ponownie stawiają na interwencjonizm państwowy w rynek. Tymczasem polski rząd zapowiada jeszcze większą prywatyzację - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Jeśli chodzi o prywatyzację w kolejnictwie, to wydaje się, że realizacja tego przedsięwzięcia jest spóźniona. - O prywatyzacji PKP Cargo, PKP Intercity mówi się od dziesięciu lat. I w wypadku Cargo właśnie w okolicach 2001-2002 r. tę firmę trzeba było sprzedać. Bo wtedy miała jeszcze monopol na rynku, wówczas wycena wynosiła ok. 3 mld dolarów - mówi "GW" Adrian Furgalski z ZDG TOR.

Instytucje finansowe są sceptycznie nastawione do sektora kolejowego. - A jakiegokolwiek inwestora branżowego zainteresowanego PKP Cargo na pewno będzie odstręczało to, że na rynku już teraz jest obecny największy europejski przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn Schenker - przypomina Furgalski. DB Schenker pewnie nie będzie zainteresowane także kupnem PKP Cargo, bo ma inny plan podboju polskiego rynku. Być może zdecyduje się na przejęcie Lotos Kolej.

Jednak gdyby pojawił się prywatny inwestor zainteresowany biznesem kolejowym, czeka go trudny orzech do zgryzienia - administracja państwowa nie potrafi powiedzieć, jakie będą w kolejnych latach stawki opłat za wykorzystanie infrastruktury. "Wiadomo - mówi ekspert TOR - że w 2011 r. ma być podwyżka opłat. A co w kolejnych latach? Nikt tego nie wie. A przecież opłaty za dostęp do torów to lwia część kosztów działalności. Bez ich wiarygodnej prognozy nie da się oszacować wartości Cargo, nie da się przygotować prospektu emisyjnego - co wyklucza debiut giełdowy tej spółki" - czytamy w "GW".

Do prywatyzacji przygotowywane jest też PKP Intercity. Spółka jednak wymaga raczej pilnej naprawy, a nie sprzedaży. Nie radzi sobie nawet z tak słabą konkurencją jak Przewozy Regionalne. Możliwa jest prywatyzacja PKP Intercity i PNI. Ale ona przyniesie nie więcej niż 1 mld zł.

Więcej...

źródło: Gazeta Wyborcza / RK

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 17-08-2010, 20:47    Odpowiedz z cytatem

Prywatny inwestor dla PKP Cargo w przyszłym roku

Poszukiwania prywatnego inwestora dla PKP Cargo rozpoczną się w przyszłym roku.

- Cargo jest teraz pod lupą doradcy prywatyzacyjnego, firmy doradczej McKinsey. We wrześniu ma on przedstawić rekomendację co do sposobu prywatyzacji tej spółki. Możliwa jest sprzedaż zarówno większościowego, jak i mniejszościowego pakietu akcji - mówi "Gazecie" Maria Wasiak, wiceprezes PKP SA. I nie ukrywa, że poszukiwany będzie "naprawdę prywatny" inwestor.

- Bo tylko wówczas prywatyzacja Cargo miałaby sens. Mamy wątpliwości, czy zastąpienie jednego państwowego właściciela PKP Cargo innym właścicielem państwowym doprowadzi do korzystnych zmian na rynku - mówi. To oznacza, że grono potencjalnych nabywców trzeba rozszerzyć: duże spółki kolejowe z Europy raczej nie wchodzą w grę, bo zarówno niemiecka DB Schenker, francuska SNCF albo włoska FS są własnością państwa.

Szybciej od Cargo mogą być sprywatyzowane mniejsze spółki kolejowe. PKP Energetyka i Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury i Telekomunikacja Kolejowa. Zarząd PKP nie chce spekulować, jakie kwoty udałoby się uzyskać ze sprzedaży tych trzech firm. Ich kapitały zakładowe to (odpowiednio) 670, 150 i 396 mln złotych.

Prywatyzacja PKP InterCity musi poczekać na inny moment. I nie chodzi tylko o obecną kondycję finansową spółki (prawie 77 mln zł straty w 2009 r.). - Doradca prywatyzacyjny [firma konsultingowa PricewaterhouseCoopers] rekomendował, by nie rozpoczynać prywatyzacji PKP InterCity, dopóki nie zostanie zmienione otoczenie prawne - mówi Wasiak.

Chodzi o ustawę o transporcie zbiorowym (ma być podpisana przez prezydenta jeszcze przed końcem roku). Jest konieczna, bo m.in. uporządkuje zasady wyboru przewoźników na tych trasach, na których usługi zamawiają (i dotują) władze lokalne lub minister infrastruktury. Niezbędna jest też likwidacja przepisów chroniących spółki powstałe na bazie dawnego przedsiębiorstwa państwowego PKP przed postępowaniem upadłościowym. Domaga się tego Komisja Europejska, uważając tego typu ochronę za niedozwoloną pomoc publiczną.

Równolegle PKP SA stara się wyprzedawać zbędne grunty. - W tym roku ogłosiliśmy przetargi na sprzedaż nieruchomości wartych ok. 600 mln złotych. Ale już teraz wiemy, że plan będzie wykonany tylko częściowo - mówi Wasiak. - Ostatnio udaje się tylko co trzeci przetarg.

Na sprzedaż będzie też wystawiona spółka Polskie Koleje Linowe (kapitał zakładowy - 40 mln zł). PKP myśli też o sprzedaży trójmiejskiej SKM-ki. - Chcemy o tym rozmawiać z tamtejszym samorządem. Ale to też jest uzależnione od wejścia w życie ustawy o transporcie zbiorowym - stwierdza Wasiak.

źródło: Gazeta Wyborcza

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 19-08-2010, 08:40    Odpowiedz z cytatem

Co dalej z prywatyzacją?

Zarządca infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe nie będzie prywatyzowany – potwierdza Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.


Wypowiedź ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka specjalnie dla portalu KOW:

"W niektórych spółkach Grupy PKP prowadzone są działania związane z przygotowywaniem ich do prywatyzacji. W PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka, Polskich Kolejach Linowych i Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury, działają już wybrani przez PKP SA doradcy prywatyzacyjni, których zadaniem jest sporządzenie analiz prawno-ekonomicznych oraz oszacowanie wartości spółek i przedstawienie strategii prywatyzacji.

Doradcą prywatyzacyjnym PKP Intercity jest konsorcjum PricewaterhouseCoopers Polska oraz ING Securities, PKP Cargo - konsorcjum McKinsey&Company, Banku Zachodniego WBK, Domu Maklerskiego BZ WBK i Kancelarii Weil Gotshal & Manges – Paweł Rymarz. W przypadku Polskich Kolei Linowych doradcą jest spółka PKF Grupa Konsultingowa, PKP Energetyka – konsorcjum firm z Bankiem Zachodnim WBK na czele, firma F5 Konsulting doradza przy prywatyzacji Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.

Możliwości i sposoby prywatyzacji spółek kolejowych zależą m.in. od rodzaju prowadzonej przez nie działalności i sytuacji w otoczeniu rynkowym. Dla dużych podmiotów właściwą ścieżką wydaje się prywatyzacja za pośrednictwem Giełdy Papierów Wartościowych. W przypadku mniejszych rozważane są możliwości pozyskania inwestorów branżowych (strategicznych). Nie będzie natomiast prywatyzowany zarządca infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe.

W roku 2011 planowane jest zbycie pierwszych transzy kilku podstawowych podmiotów z Grupy PKP, takich jak PKP Cargo, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, Polskie Koleje Linowe i Telekomunikacja Kolejowa. Jednak powodzenie sprzedaży akcji i udziałów spółek uzależnione jest od sytuacji rynkowej, a szczególnie od zainteresowania inwestorów tego rodzaju przedsiębiorstwami.

Prywatyzacja otwiera również nowe perspektywy przed pracownikami spółek kolejowych. W wyniku sprzedaży akcji i udziałów prywatyzowane spółki będą miały możliwość pozyskania środków na rozwój, a pracownicy osiągną korzyści w postaci zwiększenia wartości udziałów w Funduszu Własności Pracowniczej.

Zmiana właściciela firmy zwykle powoduje zmiany jakościowe w organizacji pracy oraz lepsze dostosowanie oferty do potrzeb klientów. Poza tym w procesie przygotowania spółek do prywatyzacji przeprowadzana jest ich restrukturyzacja, której zakres uzgadniany jest ze związkami zawodowymi.

Prywatyzacja spółek kolejowych jest procesem trudnym, ale koniecznym. Przedsiębiorstwom z Grupy PKP stworzy warunki do dalszego rozwoju, poprzez zapewnienie dodatkowych źródeł finansowania. Umożliwi spółkom także pozyskanie nowoczesnych narzędzi rozwoju oraz poprawi i wzmocni pozycję poszczególnych firm kolejowych na rynku. Prywatyzacja nie jest celem samym w sobie, ale pozwoli zdobyć nowe rynki, kontrakty handlowe i poszerzyć krąg odbiorców. Właściciel spółki uzyska również środki na działalność finansową."

źródło: KOW

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 25-08-2010, 11:57    Odpowiedz z cytatem

Przetarg na doradcę prywatyzacyjnego Telekomunikacji Kolejowej

Polskie Koleje Państwowe ogłosiły przetarg nieograniczony na doradcę w procesie prywatyzacji spółki Telekomunikacja Kolejowa. Wybór doradcy to pierwszy krok w procesie zbycia udziałów spółki, który – w zależności od wybranego modelu – ma się zakończyć w I lub II kwartale 2011 r.

Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie analizy sytuacji prawnej majątku spółki, oszacowania wartości spółki, strategii prywatyzacji spółki oraz w zależności od decyzji PKP SA, podjętej na podstawie rekomendacji zawartych w strategii prywatyzacji spółki, doradztwa w procesie zbycia udziałów.

Szacowana wartość Telekomunikacji Kolejowej wynosi ok. 270 mln zł. Tyle samo mają wynieść przychody spółki w tym roku. W ubiegłym były o 20 mln zł mniejsze. Zysk nett spółki ma wynieść w tym roku ok. 3 mln zł.

Oferty należy złożyć w centrali PKP SA do dnia 13 października 2010 do godz. 14.00.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 27-08-2010, 12:41    Odpowiedz z cytatem

Polskiej kolei nie śpieszy się w prywatne ręce

Proces prywatyzacji spółek kolejowych z Grupy PKP przebiega bardzo powoli. Sprzedaż PKP Cargo ma się rozpocząć w przyszłym roku, a termin zbycia akcji PKP Intercity został odłożony do roku 2012 – informuje „Rzeczpospolita”.

Do konsultacji społecznych właśnie trafiła rządowa strategia dla transportu kolejowego do 2015 roku. Zgodnie z nią pierwsza prywatyzacja PKP Intercity ma się rozpocząć w 2012 roku, a zakończyć w roku 2013. W 2008 roku, kiedy w spółce rozpoczął działalność doradca prywatyzacyjny, planowano, że akcje PKP Intercity pójdą pod młotek już w tym roku.

Skąd to przesunięcie? – Konieczne jest uregulowanie rynku kolejowych przewozów pasażerskich, tak by wykluczyć występowanie na nim nieuczciwej konkurencji, zanim zaczniemy szukać inwestora dla PKP InterCity – mówi „Rzeczpospolitej” Łukasz Kurpiewski, rzecznik grupy PKP. Nowe regulacje mają m.in. uniemożliwić wejście przewoźnikowi na trasę, którą obsługuje inny, jeżeli jest ona dotowana z pieniędzy publicznych. Regulacje mają wejść w życie za kilka miesięcy – pisze „Rzeczpospolita”.

PKP Cargo będzie prywatyzowane już w przyszłym roku, choć na początku zakładano, że jego sprzedać rozpocznie się po prywatyzacji PKP Intercity. Również za rok nowego właściciela ma mieć Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, PKP Energetyka i Telekomunikacja Kolejowa – czytamy w „Rzeczpospolitej”.

źródło: Rzeczpospolita / RK

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 08-09-2010, 12:16    Odpowiedz z cytatem

Czy warto spieszyć się z prywatyzacją PKP Cargo?

Prawdopodobnie pod koniec września McKinsey & Company Poland, doradca prywatyzacyjny PKP Cargo, przedstawi rekomendacje formuły i terminu zmiany statusu właścicielskiego tej spółki.
Zdaniem analityków rynku kolejowego, opóźnienie o miesiąc prezentacji prac analitycznych spowodowane było niejasnymi perspektywami rynku przewozów towarowych w kraju oraz złymi do niedawna wynikami, jakie osiągało PKP Cargo.

- Dopiero po I półroczu okazało się, że spółka uzyskała niewielki zysk, a teraz rozpocznie realizację drugiego etapu restrukturyzacji - przypomina Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Jeżeli nie wystąpią nieoczekiwane zakłócenia zewnętrzne, jej sytuacja się ustabilizuje i to stworzy realne przesłanki do projekcji prywatyzacji.
Według niego, potrzeba na to jednak jeszcze ok. półtora roku, zatem zmiana właściciela nie nastąpi w 2011 roku, jak informowali niedawno przedstawiciele PKP SA oraz Ministerstwa Infrastruktury. Można więc stwierdzić, że tym razem czas gra na korzyść PKP Cargo.

- Firmy sprzedaje się wtedy, kiedy mają swoją wartość, a nabieraniu wartości spółek PKP nie sprzyjały różne okoliczności ostatnich dwóch lat - powiedział nam Andrzej Wach, prezes i dyrektor generalny PKP SA.

Zainteresowani nie wypowiadają się natomiast ani w sprawie formuły sprzedaży akcji PKP Cargo (pakiet większościowy czy mniejszościowy), ani rozmów z potencjalnymi inwestorami i typem przyszłego nabywcy (branżowy, finansowy). Jednak gdyby oferta taka skierowana została jeszcze w tym roku do inwestorów finansowych, mogłaby ona spotkać się z chłodnym przyjęciem.

- Sektor kolejowy w całej niemal Europie budzi ograniczone zaufanie banków i inwestorów finansowych, w przeciwieństwie np. do amerykańskich - ocenia Adrian Furgalski. - Niedawno fundusze Warrena Buffetta zakupiły duży pakiet jednego z tamtejszych operatorów kolejowych, a on sam ocenia tę inwestycję jako "bardzo perspektywiczną". Z pewnością będzie ona uważnie podglądana.

Zakładając podobne przesłanki i uwarunkowania rynku giełdowego, także GPW mogłaby przyjąć chłodno publiczną ofertę dużego pakietu PKP Cargo, być może wartego ponad 1 mld zł. Z podobnym zjawiskiem spotkały się przecież IPO dobrze ocenianych przez analityków dwóch firm energetycznych.

Wbrew oczekiwaniom, w wielu kręgach obawy budzi sprzedaż akcji PKP Cargo inwestorom branżowym. Potencjalni najwięksi tacy inwestorzy to spółki państwowe, a więc proces prywatyzacji naszego, do niedawna "narodowego", przewoźnika byłby w istocie quasi-prywatyzacją. W przypadku DB Schenker, który już ma kilkanaście procent udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce, zgody na takie przejęcie mógłby nie udzielić UOKiK. Powstałby przecież dominujący podmiot i powróciłaby sytuacja sprzed rozpoczęcia procesu liberalizacji tego rynku.

- Nie sądzę, żeby DB w ogóle startował z ofertą zakupu akcji PKP Cargo, bowiem taniej i mniej ryzykownie może zwiększyć udział w rynku polskim, kupując Lotos Kolej lub Orlen KolTrans, które ich właściciele prawdopodobnie wystawią wkrótce na sprzedaż - dodaje Adrian Furgalski.

Wątpliwości nie rozwiewa prezes Wach: - Prywatyzacja PKP Cargo, podobnie jak innych spółek z grupy PKP, ma osiągnąć dwa cele: zapewnić im stabilny rozwój oraz umożliwić pozyskanie możliwie najlepszej ceny sprzedaży, potrzebnej do spłaty tzw. historycznych długów PKP. Dlatego drugorzędną dla nas jest sprawą, kto będzie inwestorem.
Wskazuje zarazem, że nadrzędnym celem jest stabilny rozwój spółki. Sugeruje to m.in., że z grona inwestorów mogą być wykluczone fundusze inwestycyjne, kupujące walory w celu wzrostu ich wartości, lecz w krótkim okresie.

- Sądzę, że za 1,5 roku-2 lata sytuacja na rynku inwestycyjnym może być bardziej korzystna dla silniejszego wtedy PKP Cargo, a kilka pytań samo się rozwiąże - komentuje Adrian Furgalski.

Jaka zatem będzie rekomendacja McKinsey & Company? Jak stwierdza zarząd PKP Cargo w swoich prezentacjach, "nie ma on wątpliwości, że ten proces powinien zostać przeprowadzony możliwie jak najszybciej".

źródło: wnp.pl (Piotr Stefaniak)

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 05-10-2010, 11:38    Odpowiedz z cytatem

Jaką drogą pojedzie PKP Cargo?

Konsorcjum, które przygotowuje strategię prywatyzacyjną dla PKP Cargo, kończy pracę. Spółka wejdzie na giełdę, czy zacznie szukać inwestora?

Strategię prywatyzacji tworzy konsorcjum firm: McKinsey & Company, Bank Zachodni WBK, Dom Maklerski BZ WBK i Kancelaria Weil Gotshal & Manges – Paweł Rymarz. Zleceniodawcą jest PKP S.A. Spółka ta jako pierwsza dostanie raport z rekomendacją najbardziej odpowiedniej ścieżki prywatyzacji.

Pośpiech niewskazany

– Prace nad strategią nadal trwają. Nie chcemy podawać terminu, w jakim otrzymamy raport od doradców ani daty upublicznienia strategii prywatyzacji PKP Cargo. Pośpiech w tym względnie nie jest wskazany – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP S.A.

Fakt, że prace nad strategią dla PKP Cargo są zaawansowane, potwierdza Tomasz Ciborowski, dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji w Banku Zachodnim WBK.

– Jesteśmy po tygodniach analiz obejmujących niemal wszystkie aspekty działalności PKP Cargo, zbierania danych i wielogodzinnych dyskusji. W tej chwili pracujemy nad raportem, w którym znajdzie się rekomendacja dotycząca ścieżki prywatyzacji PKP Cargo – informuje Ciborowski.

Spółki z konsorcjum opracowują szereg analiz pomocnych w przygotowaniu przewoźnika do prywatyzacji oraz w ocenie spółki (jej majątku, potencjału, efektywności) przez potencjalnych inwestorów. Kancelaria prawna przygotowuje analizy prawne. BZ WBK zajmuje się analizą finansową, wyceną przedsiębiorstwa i wspólnie z McKinsey – przygotowaniem strategii prywatyzacji. McKinsey doradza też spółce w restrukturyzacji.
Konsorcjum korzysta również z usług podwykonawcy – spółki Budoserwis z Chorzowa, która wykonuje analizę środowiskową i wycenę majątku trwałego PKP Cargo.

Analiza możliwości

Doradca prywatyzacyjny analizuje potencjalne ścieżki prywatyzacji. W przypadku PKP Cargo, z uwagi na wielkość i charakter firmy, brane są pod uwagę oferta publiczna akcji i debiut spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych lub wejście do firmy inwestora strategicznego.

W trakcie prac analitycznych identyfikowane są kluczowe czynniki mające wpływ na atrakcyjność i wartość PKP Cargo. Doradca określa również najważniejsze zagrożenia dla prywatyzacji, a także rekomenduje działania konieczne do przeprowadzenia.

– W ramach prowadzonych obecnie prac analizujemy otoczenie i rynek, na którym działa Cargo, a także potencjalne zainteresowanie inwestorów akcjami spółki. Jednak na tym etapie nie kontaktujemy się jeszcze z potencjalnymi inwestorami. Po podjęciu decyzji o ścieżce prywatyzacji nasze działania skoncentrują się na przygotowaniu, a następnie przeprowadzeniu procesu prywatyzacji – dodaje Tomasz Ciborowski.

Prywatyzację spółki zakłada „Program działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015”. W programie zapisano, że przed rozpoczęciem procesu prywatyzacji będzie przeprowadzona restrukturyzacja spółki, a w jej ramach wykonane zostaną m.in.: reorganizacja działania pionu handlowego, reorganizacja punktów utrzymania taboru, wyposażenie spółki w potrzebne nieruchomości.

Pierwszy etap prywatyzacji spółki rozpocznie się w 2011 r. Dalsza prywatyzacja nastąpi do 2015 r.

Adam Brzozowski, Kurier Kolejowy

źródło: KOW

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

fisch Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 16 Mar 2008

PostWysłany: 11-10-2010, 16:47    Odpowiedz z cytatem

Prywatyzacja spółek PKP czeka na sygnał

Nie widzimy formalnych lub polityczno-ideologicznych przeszkód , by nie prywatyzować spółek z Grupy PKP. Przed niektórymi z nich istnieją natomiast przeszkody natury ekonomicznej.

To diametralnie odmienna sytuacja, niż w latach 2001-2007, kiedy istniały dobre warunki rynkowe, lecz spółki te nie spełniały kilku warunków prawnych, a okresowo brakowało także woli politycznej do prywatyzacji - powiedział wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas debaty cyklu "Lunch z Kurierem". Z prywatyzacji zostanie wyłączona jedynie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury. Ze względów na zadłużenie i konieczność przeprowadzenia procesów restrukturyzacji, PKP Intercity (podobnie jak spółka samorządów wojewódzkich - Przewozy Regionalne) są obecnie "nieprywatyzowalne", czyli proces zmiany ich właściciela zostanie przesunięty do czasu usunięcia zasadniczych ich problemów.

- Tak, jest spora grupa interesariuszy zainteresowanych nabyciem akcji spółek PKP - odpowiedział wiceminister na to pytanie i szereg innych, jakie postawił moderator debaty poseł Janusz Piechociński.
Według J. Engelhardta, nie powinno być problemu z prywatyzacją spółek infrastrukturalnych. W ciągu minionej dekady wiele segmentów polskiej gospodarki rozwinęło się dynamicznie, jak energetyka (tu można szukać potencjalnych inwestorów na spółkę PKP Energetyka), telekomunikacja (prywatyzowana będzie PKP Telekomunikacja), sektor IT (do sprzedania jest PKP Informatyka), a także odrodziły się od nowa, jak np. budownictwo kolejowe.

- Bardziej skomplikowany jest problem prywatyzacji spółek przewozowych, w tym PKP Cargo - dodał wiceminister.

W jej przypadku w grę wchodzi sprzedaż inwestorom branżowym, finansowym lub poprzez giełdę (tu zachodzi jednak obawa, czy rynek odbierze tę spółkę jako atrakcyjną do inwestowania, pomimo dokonanych już korzystnych zmian w restrukturyzacji).

- Chcę jednoznacznie zaznaczyć, że opowiadamy się za rzeczywistą prywatyzacją PKP Cargo, a nie sprzedażą jej dominującego pakietu branżowemu inwestorowi, lecz będącemu zarazem przewoźnikiem skarbu innego państwa - podkreślił Juliusz Engelhardt. - Chcemy też zrealizować cel, jakim jest tworzenie silnego przewoźnika, który byłby w stanie podjąć konkurencję w naszym regionie i na innych rynkach przewozów międzynarodowych.

Jak dodał wiceminister, nie ma problemu z prywatyzacją spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, jak przed wyborami samorządowymi głoszą różne środowiska. Nie zostanie ona sprywatyzowana w części infrastrukturalnej, lecz jedynie jej druga noga - spółka przewozowa. Obecnie niezależnie dwa konsorcja doradców mają przedstawić analizę, czy prywatyzacja tej spółki powinna zostać zrealizowana samodzielnie, czy poprzez połączenie jej aktywów z PKP Cargo i wspólną ich sprzedaż.

Jak powiedział Andrzej Wach, prezes zarządu PKP SA, grupa jest otwarta w sprawie scenariuszy prywatyzacji swoich spółek infrastrukturalnych. Propozycje w tej sprawie zarząd złożył pod obrady rządu i on podejmie ostatecznie decyzje, także np. w sprawie powiązań kapitałowych tych spółek z PLK, aby zapewnić PLK sprawne wykonywanie zadań. Prezes Wach dodał, że inne spółki (np. Natura Tour, Ośrodek Szkoleniowy) także będą sprzedawane, jeżeli uzyskają korzystne oceny rynkowe, a zatem potencjalni kupny nie mogą liczyć na ich wyprzedaż za przysłowiową złotówkę.

źródło: wnp.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 20-10-2010, 20:26    Odpowiedz z cytatem

Syryjczyk: PKP przeoczyły dobrą koniunkturę

- Konsolidowanie takich struktur jak spółki energetyczne i przyzwolenie na ich długie istnienie sprawia, że żadne pozytywne zmiany w nich nie zachodzą - mówi "Gazecie Wyborczej" Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu, senior ekspert ZDG TOR.

- Spółka PKP miała sprywatyzować majątek i podległe jej spółki-córki, z wyjątkiem infrastruktury, i spłacić długi. W Polsce przechodziły z rąk do rąk małe firmy kolejowe nienależące do PKP, więc wiemy, jaka mniej więcej jest wartość tego rodzaju firm. Przed kilku lat wartość zarówno spółek takich jak PKP Cargo, jak i nieruchomości będących w posiadaniu PKP była większa niż dzisiaj. Można było albo spłacać długi, albo inwestować w infrastrukturę - mówi "GW" Syryjczyk.

- Tymczasem jedyną spółką, która została sprywatyzowana do końca, jest PKP Farmacja, która posiadała kilka aptek. PKP przetrwało okres, gdy była dobra koniunktura, a teraz narzeka, że ma trudności gdyż koniunktura się pogorszyła. I dalej uzasadnia swoje istnienie - dodaje Tadeusz Syryjczyk w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej".

Zdaniem byłego ministra, biurokratyczne struktury państwowych spółek "trzymają w ręku wiele sznurków. Mają pieniądze, które mogą wydawać bez większej kontroli ze strony państwa. Np. mogą w mediach kupować teksty sponsorowane".

- Rząd obawia się, że próba ich likwidacji spowoduje, przynajmniej przejściowo, zakłócenia. Gdzieś zabraknie prądu, nie dojedzie pociąg itd. Są to ogromne zakłady, w których łatwo może dojść do strajku, przy czy, nigdy nie wiadomo, czy zostanie on tak naprawdę wywołany przez związki zawodowe, czy przez dyrekcję. Taki strajk uderza nie w kierownictwo spółki, ale w rząd. To wszystko sprawia, że wielkie państwowe struktury gospodarcze mają siłę, która wytrąca rządowi inicjatywę - dodał Syryjczyk.

źródło: Gazeta Wyborcza, Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 22-11-2010, 08:58    Odpowiedz z cytatem

PKP Cargo do sprzedaży, ale na pewno nie na giełdzie

Prywatyzacja drugiego w Unii przewoźnika towarowego ma w przyszłym roku wspomóc budżet państwa. PKP zaoferują większościowy pakiet inwestorom branżowym i finansowym.

2011 r. będzie rokiem prywatyzacji spółek PKP. Po co najmniej sześciu latach zwłoki na rynek trafią wreszcie PKP Cargo.

– Zakończyliśmy opracowanie wariantów strategii prywatyzacyjnej spółki. Obecnie wniosek analizuje Ministerstwo Infrastruktury, które wybierze najkorzystniejszy z nich – mówi Maria Wasiak, wiceprezes PKP SA.

Ministerstwo twierdzi, że nie podjęło oficjalnej decyzji o sposobie prywatyzacji PKP Cargo, jednak według naszych informacji klamka już zapadła. Mimo tegorocznych spektakularnych sukcesów sprzedaży przez giełdę akcji PZU, Tauronu i GPW zdecydowano, że przewoźnik nie wejdzie na parkiet. Doradca prywatyzacyjny zasugerował, że inwestorzy giełdowi mogą nie docenić walorów wciąż restrukturyzowanej spółki, a na niższej wycenie stracić może właściciel.

Najważniejsze wpływy

Najpóźniej więc w połowie roku pakiet akcji zostanie zaoferowany firmom z branży albo instytucjom finansowym. Niewykluczony jest wariant, w którym oferta trafi do obu sektorów.

– Priorytetem jest wysokość przychodów ze sprzedaży – mówi nasze źródło.

To właśnie wpływy z prywatyzacji PKP Cargo budzą coraz większe emocje w rządzie. Spółką, która od początku roku stale poprawia wyniki i zarabia coraz więcej, zainteresował się minister finansów Jacek Rostowski. Szuka on środków na załatanie przyszłorocznej dziury budżetowej i forsuje wariant, w którym na rynek trafi większościowy pakiet akcji. O sposobie prywatyzacji decyduje jednak Ministerstwo Infrastruktury, które sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP i niechętnie pozbywa się wpływów w PKP.

Z nieoficjalnych informacji wiemy, że na szybką sprzedaż i to jak największego pakietu udziałów PKP Cargo naciska również Aleksander Grad, minister skarbu państwa. Tym bardziej że rząd pracuje nad ustawą, która już na początku 2011 r. może dać mu kontrolę właścicielską nad Grupą PKP, a więc i powiększenie wpływów ze sprzedaży, które w przyszłym roku mają wynieść 15 mld zł.

Kto ma 1,5 mld zł

Zaoferowanie PKP Cargo inwestorom branżowym może jednak nie przynieść spodziewanych owoców. Mające ponad 30 proc. udziałów w europejskim rynku przewozowych DB nie otrzymałoby zapewne zgody Komisji Europejskiej na połączenie z graczem numer dwa.

– Z kolei francuski SNCF jest w złej kondycji finansowej, a mniejsze koleje, takie jak np. Rail Cargo Austria, mogą nie udźwignąć ciężaru transakcji – mówi Adrian Furgalski, ekspert rynku kolejowego.

Branża wycenia PKP Cargo na ok. 3 mld zł. Za połowę udziałów inwestor musiałby wyłożyć 1,5 mld zł.

Z uzbieraniem takich pieniędzy kłopotu nie miałyby instytucje finansowe. Czy PKP Cargo byłby zainteresowany brytyjski fundusz private equity Bridgepoint? Nie wiadomo. Na razie cierpliwie inwestuje w konkurenta PKP Cargo – CTL Logistics.

PKP Intercity w ogonie prywatyzacji

Prywatyzacja na kolei w 2011 r. obejmie nie tylko PKP Cargo. Do sprzedaży przeznaczone są również PKP Energetyka, TK Telekom, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury oraz Polskie Koleje Linowe. Spółka matka PKP nie pozbędzie się ich całkowicie. Sprzedaż 100 proc. udziałów możliwa jest tylko w przypadku dwóch ostatnich. Prywatyzacja PNI już się zaczęła, a zainteresowanie firmą deklarują tacy giganci jak giełdowy Budimex, który rozdaje karty w branżach budowlanej i drogowej. Przejęcie PNI dałoby spółce bogaty portfel zamówień w sektorze kolejowym, do którego Budimex aspiruje. PNI ma zmienić właściciela jeszcze w I kwartale 2011 r.

W całości do inwestorów nie trafią na pewno spółki zarządzające infrastrukturą kolejową. Pakiet udziałów obejmą w nich PKP Polskie Linie Kolejowe. Powód – PKP Energetyka są jedynym dużym dostawcą energii elektrycznej dla PKP PLK i oddanie monopolu poza grupę groziłoby podniesieniem rachunków za prąd. TK Telekom będzie powiązany z zarządcą linii w mniejszym stopniu, ale pewne jest, że pakiet udziałów także do niego trafi.

Coraz bardziej odsuwa się za to prywatyzacja PKP Intercity. Spółka dopiero zaczyna wychodzić na prostą, po tym jak w 2009 r. straciła 77 mln zł, a po dwóch kwartałach 2010 r. była 150 mln zł pod kreską. Dobra wiadomość jest taka, że w III kwartale strata przestała się powiększać. Spółka zaczęła też restrukturyzację. Do końca roku chce odchudzić załogę o tysiąc pracowników. Zarząd ostro tnie także koszty.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 06-12-2010, 00:54    Odpowiedz z cytatem

Tusk prywatyzuje PKP Cargo na rzecz państwowej spółki niemieckiej

Zwięzły opis tego jak rząd przy wsparciu Komorowskiego pozbywa się z majątku Skarbu Państwa jednej z najbardziej dochodowych spółek PKP na rzecz innej państwowej spółki tyle, że niemieckiej! Transakcja wzmocni interesy naszych sąsiadów, którzy zacieśniają współpracę w branży kolejowej i logistycznej:

http://niepoprawni.pl/blog/164/wizyta-miedwiediewa-bardzo-dobrze-przygotowana

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 29-12-2010, 14:51    Odpowiedz z cytatem

Po co prywatyzować PKP Cargo?

Prywatyzacja PKP Cargo budzi domysły, także z tego powodu, że brakuje nadal informacji, w jakiej formule miałaby zostać przeprowadzona i w jakim terminie.
Według wcześniejszych zapewnień właściciela, PKP SA, jeszcze w sierpniu konsorcjum doradcze miało przedstawić rekomendację w tej sprawie. Jeżeli wywiązało się z umowy, to same informacje zostały zamknięte w sejfie.

- Nie są mi znane żadne szczegóły na temat prywatyzacji PKP Cargo - powiedział nam Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP SA.

Z naszej sondy przeprowadzonej wśród ekspertów wynika, że opinie, co do meritum są bardzo rozbieżne.

Tylko giełda

- PKP Cargo powinno być prywatyzowane tylko poprzez giełdę - powiedział nam senator Stanisław Kogut, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. - Skarb państwa będzie mógł wtedy zachować większościowy pakiet kontrolny, a państwo musi go posiadać, bo to zbyt ważna spółka dla naszej gospodarki.

Według senatora, w Europie nie ma zresztą inwestora branżowego, który mógłby być partnerem dla PKP Cargo. Albo nie spełnią wymogów formalnych (z powodu groźby zdominowania rynku europejskiego, zgody polskiego i unijnego urzędu antymonopolowego na zakup akcji nie uzyskałby DB Schenker), albo przewoźnik nie jest zainteresowany (jak francuski SNCF).

- Inne spółki są za małe, kapitałowo i potencjałem - ocenia Stanisław Kogut - A przecież po to ma być sprzedany pakiet akcji PKP Cargo, aby nasz przewoźnik zdobył kapitał na inwestycje.

Zła kolejność wydarzeń?

Prywatyzacja PKP Cargo budzi obawy natury ekonomicznej Józefa Marka Kowalczyka, przewodniczącego Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG. Jak dowodzą analizy międzynarodowe, wycena kolejowych firm przewozowych jest najbardziej wrażliwa na poziom stawek dostępu do infrastruktury. Nawet minimalny spadek tych stawek i ich stabilizacja na kilka lat znacznie zwiększa wartość sprzedawanej spółki i odwrotnie, brak ich stabilizacji i ich wysoki poziom wpływa negatywnie i silnie na wycenę.

- Niestety, w Polsce mamy do czynienia z tym drugim zjawiskiem. Dlatego brak informacji o poziomie stawek dostępu do torów w przyszłych latach (i domniemanie, że one wzrosną), firma ratingowa musi wkalkulować w ryzyko działalności PKP Cargo - stwierdza ekspert KIG - Obniży to znacznie cenę akcji spółki, być może do poziomu, jakiego nie spodziewał się pierwotnie właściciel.

W jego ocenie, najpierw powinno się dokonać istotnego obniżenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, a potem można prywatyzować przewoźników kolejowych; dotyczy to zarówno PKP Cargo, jak i PKP Intercity.

Czekamy na klarowną opinię rządu

Zdaniem posła Janusza Piechocińskiego, z wyrobieniem opinii publicznej w sprawie prywatyzacji PKP Cargo należy poczekać na korekty w polityce kolejowej Ministerstwa Infrastruktury, po zmianach personalnych się w grudniu. Dotychczas resort lansował koncepcję prywatyzacji tej spółki poprzez giełdę, a proces ten ma służyć budowie silnej grupy logistycznej w naszym regionie Europy.

- Ale pojawiły się też spekulacje, raczej medialne niż z kręgów właściciela, że rozpatruje się sprzedaż akcji prywatnemu inwestorowi - stwierdził Janusz Piechociński - Może to świadczyć o tym, że kwestie finansowe i przychodów ze sprzedaży przeważyły nad merytorycznymi.

Nie prywatyzujmy!

- Po co mamy prywatyzować PKP Cargo, skoro fakty przeczą takiej koncepcji? - pyta tymczasem prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego SGH.

Po pierwsze, nigdzie na świecie nie została udowodniona teza o wyższości dezintegracji przedsiębiorstw kolejowych, czyli rozdziału wiodącego przewoźnika od zarządcy infrastruktury kolejowej. W Wielkiej Brytanii, gdzie proces separacji przedsiębiorstwa kolejowego zintegrowanego pionowo został zrealizowany już prawie 10 lat temu, w 2010 r. operatorzy złożyli wnioski o ponowne zintegrowanie obu sfer działalności.

Po drugie, w 150 letniej historii kolei kilka razy przeplatały się na świecie procesy prywatyzacji i nacjonalizacji, wraz ze zmieniającymi się warunkami ekonomicznymi. Obecnie żadna duża kolej w Europie, włącznie z niemieckimi i francuskimi, nie realizuje i nie planuje procesu prywatyzacji.

- Nie widać więc powodów, aby Polska była w awangardzie zmian - dodaje prof. Paprocki.

Według niego trzecim argumentem na "nie" jest to, że w Europie nie ma przykładu w pełni samofinansującego się przedsiębiorstwa kolejowego.

- PKP Cargo osiąga już zyski, ale to efekt braku w rachunku kosztów takiej wartości amortyzacji majątku, która odzwierciedlałaby inwestycje z minionych lat w tabor, gdyby były one realizowane w celu uniknięcia degradacji parku lokomotyw i wagonów - podkreśla Wojciech Paprocki.

Jego konkluzja jest zatem taka, że zamiast prywatyzować PKP Cargo, rząd powinien rozważyć nakłady na potencjalną renacjonalizację tej spółki w przyszłości. Gospodarka potrzebuje kolei, a może się okazać, że prywatni inwestorzy wykażą niedostateczną skłonność do inwestowania w rozwój jej potencjału.

źródło: wnp.pl

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 3 z 25 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl