Zarząd PKP Cargo pozytywnie zaopiniował, a następnie przyjął koncepcję utworzenia instytucji kultury na bazie Parowozowni w Wolsztynie, co oznacza tym samym, że może być realizowana po zaakceptowaniu jej przez wszystkie zainteresowane strony. Koncepcja prawno-organizacyjna tej instytucji zakłada m.in. przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego trakcją parową.
Dziś odbyło się kolejne spotkanie z udziałem PKP Cargo, władz woj. wielkopolskiego, powiatu wolsztyńskiego i miasta Wolsztyna, a także wielkopolskich parlamentarzystów w sprawie przyszłości parowozowni. Od początku kwietnia, w wyniku sporu o to, w jaki sposób kształtować przyszłość placówki, zawieszone jest kursowanie regularnych pociągów z parowozami. Do końca marca dwie pary pociągów z parowozami kursowały codziennie na trasie Wolsztyn – Leszno.
Koncepcja przedstawiona na piątkowym spotkaniu przez PKP Cargo zakłada utworzenie instytucji kultury, której kierunki działania wyznaczałyby Rada Programowa i Rada Ekonomiczna, w skład których mieliby wchodzić przedstawiciele PKP Cargo i samorządów. Instytucja będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą, z której pozyskane środki zostaną przeznaczone na cele statutowe. Koncepcja przedstawiona przez Cargo zakłada też m.in. przywrócenie regularnego kursowania pociągów z parowozami w ruchu regularnym.
Szef komisji europarlamentu popiera PKP Cargo ws. Wolsztyna
Brian Simpson, Przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim, w oficjalnym liście do prezesa PKP Cargo, Adama Purwina, poparł koncepcję utworzenia instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn.
– Przekształcenie Parowozowni Wolsztyn w instytucję kultury to najlepsze rozwiązanie, które pozwoli zachować charakter tego unikalnego miejsca – napisał o pomyśle PKP Cargo Brian Simpson, Przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim. Jak podkreślił, efekty, jakie zostaną osiągnięte dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, przyniosą wiele korzyści tak branży kolejowej, jak i całej polskiej turystyce.
W liście Brian Simpson zadeklarował „silne poparcie” dla pomysłu PKP Cargo polegającego na przekształceniu Parowozowni Wolsztyn w instytucję kultury. Pomysł ten – przedstawiony przez PKP Cargo – ma umożliwić nie tylko utrzymanie, ale także rozwój z korzyścią dla lokalnego ruchu turystycznego i atrakcyjności Wolsztyna.
Na obecnym etapie, w PKP Cargo trwają intensywne prace mające na celu opracowanie biznesplanu instytucji kultury i stworzenie potrzebnej dokumentacji. Kolejne spotkanie przedstawicieli PKP Cargo, Województwa Wielkopolskiego, Powiatu Wolsztyńskiego oraz Gminy Wolsztyn odbędzie się 23 maja.
Instytucja kultury będzie miała możliwość pozyskania środków z większej liczby źródeł (m.in. sponsorzy krajowi i zagraniczni, darczyńcy, fundusze ze środków unijnych z różnych programów oraz dofinasowanie od urzędów państwowych), co nie byłoby możliwe w przypadku utworzenia np. spółki handlowej. Instytucja będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą, z której pozyskane środki zostaną przeznaczone na cele statutowe.
Ramowy projekt powołania instytucji kultury w Wolsztynie zakłada między innymi utworzenie Rady Ekonomicznej instytucji, w której skład wchodzić będą przedstawiciele wszystkich zaangażowanych stron (Województwo Wielkopolskie, Powiat Wolsztyński, Gmina Wolsztyn oraz PKP Cargo). Głównym zadaniem Rady Ekonomicznej będzie doradztwo w zakresie gospodarki finansowej instytucji. Powołana zostanie również Rada Programowa, której rolą będzie nadzór merytoryczny nad działalnością Parowozowni.
Koncepcja zakłada również przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego trakcją parową obsługiwanego przez Parowozownię Wolsztyn i zlecanego przez Urząd Marszałkowski, co spełni oczekiwania miłośników Parowozowni oraz przyniesie wymierne korzyści zarówno lokalnej społeczności jak i całemu regionowi.
W planie przygotowanym przez spółkę PKP Cargo instytucja kultury będzie zarządzana przez dyrektora wyznaczonego przez Radę Ekonomiczną.
Wolsztyn: Rozmowy o parowozowni wciąż bez przełomu.
Wbrew zapowiedziom, na spotkaniu w sprawie przyszłości parowozowni w Wolsztynie, które odbyło się w piątek, nie zapadły wiążące ustalenia. Przypomnijmy. Z końcem marca wolsztyńskie parowozy przestały obsługiwać regularny ruch pasażerski. Powodem były m.in. rozbieżności finansowe pomiędzy PKP Cargo (właścicielem parowozowni) i Samorządem Woj. Wielkopolskiego: samorząd zwracał uwagę, że dotacja przekazywana jest do „ogólnej puli” Cargo, a nie bezpośrednio na działalność parowozowni. W tle pojawiły się także inne argumenty. Cargo i samorząd nie są zgodni co do modelu funkcjonowania parowozowni: Cargo proponuje przekształcenie jej w instytucję kultury, samorząd wolałby raczej utworzenie komercyjnej spółki. Powróciła też argumentacja o niechęci do parowozów, której nie ukrywają mieszkańcy Wielkopolski nie będący miłośnikami kolei. Dla nich trakcja parowa nie jest atrakcją turystyczną, lecz sztucznym zaniżaniem standardu podróży.
– Parowozownia w Wolsztynie nie przechodzi do historii. PKP Cargo utrzymuje i będzie utrzymywać ten niezwykły obiekt. Liczymy, że najbliższe tygodnie pozwolą na zakomunikowanie porozumienia – zapewnia Mirosław Kuk, rzecznik spółki.
W TELESKOPIE Pomianowski nakręca info. Ale nie jest jeszcze pewne na 100%. Oczywiście "gadająca głowa" [J.K.] pierdzieli coś bez sensu jak zwykle o jakiś wagonach z Czech ? A Pomianowski o jakiś 3 parowozach. Całość wydaje mi się pod publikę i tysiące problemów - że "czajniki" z PKP CARGO, że wagony z PR , że obsługuje KW. A za to wszystko płaci UM.
Dobrze by było - ale pożyjemy-zobaczymy!
A gdzie tam. Od czasu do czasu Turkol wyśle w świat specjala, a poza tym cisza. Rzekłbym martwa cisza. Jedyne światełko, to to, że Wojtek Lis, który prowadzi stronę http://www.parowozy.com.pl/ został burmistrzem i coś się ruszy do przodu, ale jestem pesymistą.
Nie wiem, czy to prowokacja jakiegoś mikola, czy naprawdę coś. Ale sama idea tam prezentowana jest sensowna - ruch planowy ma w sobie to coś, że parowozy jeżdżą w prawdziwej służbie. Z kolei tak jak to było, raczej nie mogło trwać. Ten "Woltur" stara się podejść racjonalniej do ruchu planowego, tak by wciąż mógł istnieć. Tylko trochę ambitne te plany, jak na Wolsztyn...
_________________ PLK - Pazerne Likwidatorstwo Kolei
Wolsztyn: Jest mały przełom? W przyszłym roku pociągi parowe mogą powrócić na szlak.
W chwili uruchomienia w wolsztyńskiej parowozowni działalności Instytucji Kultury, wznowione mają być zamówienia ruchu planowanego – informuje PKP Cargo. Przekształcenie parowozowni w Instytucję Kultury ma nastąpić w 2015 r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum