Jako uzupełnienie sezonowych pociągów do Trutnova uruchomione zostało połączenie autobusowe Trutnov-Lubawka, które będzie funkcjonować poza okresem kursowania pociągów.
W niedzielę po raz pierwszy ruszył na trasę autobus, który w weekendy i święta będzie kursował pomiędzy Trutnovem i Lubawką. To doskonała wiadomość dla wszystkich, którzy chcą poznać góry naszych południowych sąsiadów, szkoda tylko że linia kończy się w Lubawce, do której w weekendy i święta wcale nie tak łatwo dotrzeć.
Nowa linia autobusowa jest uzupełnieniem dla połączenia kolejowego pomiędzy Jelenią Górą a Trutnovem, które funkcjonuje w okresie letnim. Poza tym okresem będzie kursował autobus, który właśnie zainaugurował dwa dni temu międzynarodowe połączenie. Linia daje czeskim turystom możliwość poznania okolic Lubawki z Kruczymi Skałami i Doliną Miłości na czele, a polskim łatwego dotarcia na przykład do skalnych miast. Bilet z Trutnova do Lubawki kosztuje 26 koron, z Žacléřa 15 korun.
Linia do Lubawki jest jest jedną z kilku linii, które działają na czesko-polskim pograniczu. Dużą popularnością cieszy się na przykład autobus kursujący pomiędzy Náchodem a Kudową-Zdrojem, coraz więcej podróżnych korzysta też z linii Hronov - Žďárky – Malá Čermná – Kudowa-Zdrój. Latem ofertę uzupełniają autobusy kursujące do Karłowa, Wambierzyc i do schroniska Jagodna w Spalonej.
Odjazdy z Trutnova: (soboty, niedziele i święta) 7:45, 11:45, 15:45, 19:45
Odjazdy z Lubawki: (soboty, niedziele i święta) 9:26, 13:26, 17:26
O historii, współczesności i przyszłości kamiennogórskich linii kolejowych.
Dziś nie tylko na torach jest spokojnie. Zamknięte i popadające w ruinę stoją też dworce i przystanki kolejowe. Nie taką wizję mieli zapewne budowniczowie tras na terenie powiatu kamiennogórskiego. Niemal 150 lat rozwoju transportu po szynach to dzieje rozwoju i powolnego upadku. Dziś jesteśmy jednym ze 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców w Polsce bez stałego połączenia kolejowego. Jak sprawdzili specjaliści, w Czechach jest tylko jedna taka miejscowość. Są jednak osoby i instytucje, które walczą, by to zmienić.
Historia żelaznych dróg w Kamiennej Górze sięga 145 lat. 29 grudnia 1869 roku otwarta została linia do Sędzisława i czeskiego Královca. W ten sposób połączyły się pruskie Śląskie Koleje Górskie (m.in. linia Wałbrzych Jelenia Góra istniejąca od 1867 roku) i austriackie (na terenie Czech), łączące północ z południem tego kraju aż po Wiedeń. W kolejnych latach XIX wieku doszło połączenie do Jeleniej Góry (część tzw. Kolejki Karkonoskiej) oraz kolej Doliny Zadrny do Okrzeszyna. II Wojna Światowa przyniosła natomiast bocznicę do Antonówki. Dziś już na wielu z tych linii nie tylko nie zobaczymy pociągów, ale nawet... torów.
Jest to bardzo dobra wiadomość, ale głównie dla mieszkańców Lubawki i okolic. Godziny odjazdów nie są jakimś fenomenem dla Polaków (pierwszy odjazd mógłby być około 0745 także z Lubawki), ale nie jest źle. Bezpośrednio można dostać się do niewielkiego skiareału Žacléř - Prkenný Důl. Jakby odjazd był jeszcze wcześniejszy, to możliwy byłby dogodny dojazd i powrót z Czernej Hory, Jańskich Łaźni czy Pecu pod Śnieżką.
Bardzo przykrym jest fakt, że zarówno organizator jak i samorządowy przewoźnik kolejowy nie widzi potrzeby uruchamiania pociągu do Trutnova w zimie (a najlepiej do Swobody nad Upą), który zapewniłby bardzo wygodne jednodniowe dojazdy na narty z Legnicy czy Wrocławia (choć dojazd do Trutnova powinien być nieco wcześniejszy niż latem).
Ale widać, że przynajmniej po drugiej stronie coś zaczęło się ruszać.
Trochę aktualności z linii 298 i 299, bo nam się wątek dość mocno zakurzył. Skończono jesienią remont przejazdu na ulicy Szymrychowskiej w Lubawce zlokalizowanego w km 10.7 linii 299.
Zlikwidowano też tymczasowe ograniczenie obowiązujące na linii 299 do 30 km/h w km 1.7 - 2.5 po wymianie zużytych drewnianych podkładów.
Jesienią wprowadzono też kilkutygodniową przerwę w kursowaniu pociągów towarowych do Kralovca z mułem węglowym z Wałbrzycha, ponieważ w Kralovcu był mały remont stacji. Wymieniono wiele podkładów i podrozjazdnic, dosypano tłucznia itd. Prace głównie obowiązywały na torze leżącym najbliżej budynku dworca.
Na stacji w KG PLK zabrała się za reanimowanie semafora wyjazdowego F2 w kierunku Sędzisławia umieszczonego na północnej głowicy stacji. Niestety semafor wjazdowy A1/2 do stacji w KG mieszczący się na linii 298 krótko po przywróceniu go do sprawności (czerwiec 2014) przestał działać i składy towarowe znów wjeżdżają na rozkaz.
Niestety nie uzupełniono braku dwóch szyn na linii 345 do Pisarzowic, które zostały wykręcone latem i prawdopodobnie to właśnie one zastąpiły zużyte szyny na przejeździe na ul. Jeleniogórskiej w KG podczas remontu tego przejazdu. Ów ubytek znajduje się na wysokości semafora wjazdowego do KG odnoszącego się dla linii 299 i jest on doskonale widoczny z nastawni wykonawczej KG1, pobliskich domów, ulic itd. więc raczej wątpliwa jest tutaj kradzież przez nieznanych sprawców. Jeśli rzeczywiście to PLK wykręciła te szyny na potrzeby remontu (linia 345 w latach 80tych przeszła remont i były one w świetnym stanie, praktycznie nieużywane) to mogli wkręcić te zużyte szyny z 299 w zamian tak by zachować przejezdność linii 345. Niestety w grudniu ten ubytek dalej nie był uzupełniony, tak więc to zdjęcie z jesieni jest wciąż aktualne.
Pojawiło się też nowe ograniczenie prędkości do 30 km/h na linii 298 pod koniec października zlokalizowane na torze drugim w km 2.8 - 3.1 ściśle w obrębie dawnego podg Krużyn. Było ono najpewniej spowodowane fatalnym stanem podkładów w tym miejscu (drewniane) jak i podmyciem toru w km 3.0 koło wiaduktu przy którym mieścił się niegdyś podg Krużyn. Koło tego wiaduktu spływa pokaźny potok odprowadzający wodę z pól położonych wyżej. Brak w tym miejscu jakiegokolwiek odwodnienia, zarośnięte i mocno zasypane ziemią torowisko zostało podmyte na odcinku w km 2.9 - 3.0. Niedługo potem tor drugi linii 298 został zamknięty na całej długości co zapewne było spowodowane remontem który był tutaj prowadzony, jednak o tym napiszę później.
[ Dodano: 12-01-2015, 16:10 ]
Nastąpiło też trochę zmian w prowadzeniu pociągów towarowych z mułem węglowym z wałbrzyskiej Eko Carbo Julii do Kralovca przez STK. Od sierpnia okrojono obsadę z dwóch S200 do jednej i wożono węgiel do KG na 2 raty po 7 wagonów, a dopiero potem całość w kierunku Lubawki. Niestety jesienna aura i trudne warunki atmosferyczne zrobiły swoje, maszyna się nie wyrabiała i z 4-5 planowych kursów w tygodniu była wykonywana ledwie połowa. Nie bez znaczenia jest też wzmożony ruch towarowy na stacji w KG po kruszywo, coraz częściej można tam było zastać zajęte wszystkie tory stacyjne jak i te dzierżawione przez kopalnię. Ewidentnie brakuje toru nr 3 który został wyłączony z eksploatacji z powodu fatalnego stanu podkładów. Oprócz tego okrojona obsada stacji w postaci jednego dyżurnego powoduje to iż musi on przemieszczać się między nastawniami podczas manewrów jak i przyjmowania czy wyprawiania pociągów do Czech. To wszystko składa się na wydłużony czas manewrów oraz obsługi pociągów na stacji w KG jak i mocno utrudnia pracę dyżurnego ruchu.
W listopadzie zaczęła jeździć TEM2 Taboru Dębica jako podwykonawca STK, niestety padła jakiś czas później na szlaku i przez 2 tygodnie stała odstawiona na stacji w KG. Sytuacja uległa znaczącej poprawie gdy zaczął jeździć dla STK przewoźnik FPL na 311D, znacznie silniejszej lokomotywie od poprzednich. Wróciły dawne poranne pory przejazdów składu i ilość kursów wróciła do planowych 4-5 w tygodniu.
[ Dodano: 12-01-2015, 17:39 ]
18 grudnia nastąpiła przerwa w dostawach węgla, zaś 19 grudnia ostatnie pociągi z kruszywem wyjechały ze stacji w KG która została zamknięta na czas aż do 05.01.2015 co było zapewne spowodowane przerwą świąteczno - noworoczną. 23.12.2014 przejechała liniami 298 i 299 drezyna inspekcyjna. 07.01.2015 również był przejazd drezyny która przetarła szlak ze śniegu, zaś 08.01 powróciły składy towarowe do Kralovca dalej prowadzone przez przewoźnika FPL jednak już lokomotywami Class 66. Zwiększyła się też ilość wagonów z 14 do 21 wagonów, jednak nie wiadomo na jak długo.
Warto też wspomnieć o połączeniu autobusowym z Trutnova do Lubawki uruchomionym przez Czechów kursującym w (C) od 14 grudnia. Będzie ono jeździć aż do kwietnia kiedy to zacznie jeździć połączenie sezonowe do Trutnova na SA134, zaś ma wrócić jesienią. Niestety jego organizacja jest fatalna - brak jakiegokolwiek RJ, informacji czy reklamy, urzędnicy miejscy nic o nim nie wiedzieli jak i mieszkańcy. Sytuacja została u odpowiednich podmiotów zgłoszona i nagłośniona w lokalnych mediach, niestety nie wiadomo jak się to dalej rozwinie. Do tego w dniach 26-28.12.2014 autobus nie pojawił się w ogóle w Lubawce! Nie wiadomo czym to było spowodowane. RJ autobusu jak i artykuły o nim były zamieszczone tutaj przez przedmówców, więc tylko wrzucę zdjęcie od siebie.
Oprócz tego w grudniu na stacji w KG przed świętami prowadzone były dalsze prace przy semaforze F2 i o dziwo przy sąsiadującym z nim semaforze E2. Wymieniono też na stacji trochę podkładów i podrozjazdnic w okolicach nastawni dysponującej KG.
Na torze drugim na linii 298 prowadzone były prace remontowe przy budowie odwodnienia w km 3.0 oraz wymiana podkładów na nieco dłuższym odcinku niż obowiązujące ograniczenie tzn. w km 2.7 - 3.1. Warto też wspomnieć o poprawie odwodnienia w km 3.2. Podkłady wymieniono na staroużyteczne i niestety dość pobieżnie, bo nie wszystkie, zaś na odcinku 2.7 - 2.8 wymieniono średnio co 3 podkład. Z pracami uwinięto się do 19.12.2014, zniesiono ograniczenia i przywrócono do ruchu tor drugi linii 298.
Warto też wspomnieć o wymianie sporej ilości podkładów w okolicach mostu na Bobrze na linii 298 na torze drugim. W zasadzie zostały wymienione wszystkie drewniane podkłady na tym odcinku na staroużyteczne.
[ Dodano: 12-01-2015, 17:43 ]
Jeszcze dorzucę brakujące dwa zdjęcia, bo w poprzednim poście się nie zmieściły.
24.jpg Czeski autobus w Lubawce w trakcie planowego postoju przed odjazdem do Trutnova
Plik ściągnięto 42 raz(y) 61.47 KB
23.jpg Semafory F2 oraz E2
Plik ściągnięto 44 raz(y) 63.14 KB
22.jpg Wymienione podrozjazdnice na torze pierwszym w okolicach nastawni dysponującej KG
Plik ściągnięto 40 raz(y) 86.95 KB
21.jpg Wymienione podkłady na torze pierwszym w okolicach nastawni dysponującej KG
Plik ściągnięto 30 raz(y) 92.74 KB
20.jpg Wskaźnik informujący o nieczynnym torze drugim na linii 298, widok w kierunku Sędzisławia
Plik ściągnięto 45 raz(y) 60.37 KB
19.jpg Prace remontowe związane z wymianą podkładów w okolicach dawnego podg Krużyn
Plik ściągnięto 42 raz(y) 71.61 KB
18.jpg Widok na cały odcinek na którym były prowadzone prace związane z wymianą podkładów
Plik ściągnięto 81 raz(y) 79.73 KB
17.jpg Prace remontowe związane z wymianą podkładów w okolicach dawnego podg Krużyn
Plik ściągnięto 58 raz(y) 80.88 KB
16.jpg Odwodnienie w km 3.0. Wyraźnie widoczne wymienione podkłady; dokładnie w tym miejscu tor drugi został podmyty w październiku
Plik ściągnięto 65 raz(y) 95.53 KB
15.jpg Odwodnienie w km 3.0
Plik ściągnięto 45 raz(y) 105.1 KB
14.jpg Poprawione odwodnienie w km 3.2
Plik ściągnięto 27 raz(y) 71.61 KB
13.jpg Wymienione podkłady w okolicach mostu na Bobrze na torze drugim na linii 298
Plik ściągnięto 36 raz(y) 89.7 KB
11.jpg Podmyty tor w km 3.0 na linii 298 w okolicach dawnego podg Krużyn, widać wyraźne zarośnięcie toru chwastami
Plik ściągnięto 58 raz(y) 103.02 KB
12.jpg Podmyty tor w km 3.0 na linii 298 w okolicach dawnego podg Krużyn
Plik ściągnięto 46 raz(y) 132.25 KB
1.jpg Wyremontowany przejazd na ul. Szymrychowskiej w Lubawce
Plik ściągnięto 30 raz(y) 89.92 KB
2.jpg Kralovec
Plik ściągnięto 49 raz(y) 69.49 KB
3.jpg Kralovec
Plik ściągnięto 56 raz(y) 66.51 KB
4.jpg Widok na północną głowicę stacji w Kralovcu po remoncie
Plik ściągnięto 49 raz(y) 87.21 KB
5.jpg Pracownicy PLK podczas prac przy semaforze F2 na stacji w KG
Plik ściągnięto 51 raz(y) 71.69 KB
6.jpg Fragment ubytku wykręconych szyn na linii 345. W tle widoczna nastawnia wykonawcza KG1, zaś z prawej strony zdjęcia linia 299
Plik ściągnięto 58 raz(y) 70.82 KB
7.jpg Wskaźnik tymczasowy informujący o ograniczeniu prędkości zlokalizowanym w km 2.8 - 3.1
Plik ściągnięto 28 raz(y) 67.49 KB
8.jpg Wskaźnik tymczasowy informujący o początku ograniczenia, widok w stronę Sędzisławia
Plik ściągnięto 46 raz(y) 70.32 KB
9.jpg Stan podkładów na torze drugim w okolicach dawnego podg Krużyn
Plik ściągnięto 33 raz(y) 78.01 KB
10.jpg Stan podkładów na torze drugim w okolicach dawnego podg Krużyn
/19.02.2015/ Poniżej zdjęcia z wczorajszego spaceru w rejonie stacji kolejowej w Kamiennej Górze. Widoczne prace przy załadunku kruszywa z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu. Urobek zwożony jest pojazdami ciężarowymi na plac ładunkowy przy ul. Towarowej. W budynku dawnej ekspozytury kolejowej prowadzone są prace budowlane polegające na zaadaptowaniu obiektu na stację kontroli pojazdów. Semafor wjazdowy A1/2 od strony Krużyna niestety nadal nie działa, wisi na nim wskaźnik kasowania.
2015-02-19(4).jpg Na stacji prowadzone były prace związane z załadunkiem kruszywa zwożonego pojazdami ciężarowymi z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu
Plik ściągnięto 53 raz(y) 227.14 KB
2015-02-19(8).jpg Linia kolejowa nr 298. Po lewej słupek hektometrowy - 0,7 km. Widok z toru szlakowego nr 1 w stronę Sędzisławia
Plik ściągnięto 41 raz(y) 225.86 KB
2015-02-19(6).jpg Budynek dawnej ekspozytury kolejowej - prace budowlane nad przyszłą stacją diagnostyczną zmierzają ku końcowi
Plik ściągnięto 46 raz(y) 209.07 KB
2015-02-19(2).jpg Linia kolejowa nr 298. Wymienione podkłady drewniane na torze szlakowym nr 2 w kierunku Kamiennej Góry
Plik ściągnięto 68 raz(y) 260.83 KB
2015-02-19(1).jpg Po lewej - nowa pędnia drutowa doprowadzona do wjazdowego semafora kształtowego A1/2. Widok w stronę Sędzisławia
W uzupełnieniu do powyższych informacji donoszę, że w Lubawce na przejeździe w km 10,723 linii kolejowej nr 299 postawione zostały pionowe znaki B-20 "STOP".
Nie wiem tylko dlaczego nie została namalowana Linia bezwzględnego zatrzymania P-12
Oprócz tego w załączeniu jako ciekawostkę dorzucam dwie fotki TEM-2, która była odstawiona w Kamiennej Górze, a później została odholowana w kierunku Sędzisławia.
Lubawka Szymrychowska.jpg Lubawka, przejazd w km 10,723 w ciągu ulicy Szymrychowskiej
Plik ściągnięto 33 raz(y) 100.1 KB
Lubawka Szymrychowska (1).jpg Lubawka, przejazd w km 10,723 w ciągu ulicy Szymrychowskiej (1)
Plik ściągnięto 39 raz(y) 59.78 KB
odstawiona TEM2 KG.JPG Odstawiona TEM2 w Kamiennej Górze
W Kamiennej Górze PLK powiesiła już rozkład jazdy na pierwszy dzień kursowania pociągów (25.04.2015), który jest jednocześnie ostatnim dniem obowiązującej obecnie korekty RJ. Niestety rozkłady wywieszono w formie tablicowej, gdyż gablotka (przynajmniej na razie) została zdemontowana. Podobnie jak w 2013 roku pojawił się błąd, ponieważ pierwszy pociąg wg wywieszonego rozkładu kończy bieg w Kralovcu.
Osoby zainteresowane koleją w regionie kamiennogórskim zapraszam na nową stronę internetową www.kolkry.eu , gdzie prezentowane są (i będą) fotografie kolejowe związane z ziemią kamiennogórską oraz
opracowania związane z koleją w tym regionie.
W szczególności zachęcam do lektury nowego opracowania Kolej na Śląsku Kamiennogórskim w latach 2010-2014http://www.kolkry.eu/publikacje/Kolej_KG.pdf , gdzie podjęta została problematyka funkcjonowania kolei na tym terenie na przestrzeni ostatnich lat. Wszelkie krytyczne uwagi są mile widziane.
W nawiązaniu do poprzedniego posta mogę poinformować, że w Lubawce z rozkładami jest podobnie jak w Kamiennej Górze. Nie ma już gablotek, tylko rozkłady przybite do płotu.
lubawka.jpg Lubawka
Plik ściągnięto 36 raz(y) 195.14 KB
_________________ www.kolkry.eu - Kolej na Śląsku Kamiennogórskim
Pozdrawiam i życzę wytrwałości w prowadzeniu strony.
Dzięki za komentarz. Odnośnie terminu Śląsk Kamiennogórski to jest on stosowany zamiennie z pojęciami, które wymieniłeś. Został on wprowadzony na potrzeby strony oraz opracowania o kolei w regionie w latach 2010-2014 i ma on nieco prowokować, jak również zmuszać czytelnika do myślenia. We wstępie artykułu przedstawiłem argumenty jakie przemawiały za jego utworzeniem, którymi było m.in. uświadomienie czytelnikom, że region ten także jest Śląskiem. Obecnie mamy do czynienia z plagą myślenia, że Śląsk = województwo śląskie, co jest błędem z punktu widzenia geografii, historii czy nawet zdrowego rozsądku. Często słyszę jak zwykli ludzie, a co gorsza także dziennikarze (którzy powinni mieć przygotowanie humanistyczne) twierdza, że np. Sosnowiec, Częstochowa, albo Jaworzno leżą na Śląsku, a z drugiej strony takie miejscowości jak: Wrocław, Opole, Jelenia Góra czy Świdnica wg nich Śląskiem już nie są. W związku z powyższym chciałbym trochę z tymi stereotypami walczyć, choć zdaję sobie sprawę że może to być walka z wiatrakami.
A tak pół żartem pół serio to pewną inspiracją dla tego pojęcia był dla mnie baner jaki w 2013 roku sfotografowałem w Lublińcu. Skoro oni mają Śląska Lubliniecki to dlaczego my nie mamy mieć Śląska Kamiennogórskiego
Tak jeszcze nawiązując do tematu Śląska to polecam dwa artykuły:
Dla mnie to, że Kamienna Góra jest na Śląsku to jest tak naturalne, że nie wyobrażam sobie, żeby można było twierdzić inaczej. Tak samo jak przez lata funkcjonowała całkiem mylna nazwa Lubań Śląski, gdzie on ze Śląskiem ma tyle wspólnego, że leży w jego pobliżu, ale de facto był od zawsze miastem Łużyckim.
Zeszliśmy trochę z tematu, więc z mojej strony koniec OT.
Jest ktoś w stanie odpowiedzieć skąd i dokąd jedzie ostatni z Czech na http://rozklad.plk-sa.pl/Tablice
z Trutnova do Jeleniej , w Stkolu z Kralovca do Jeleniej a na CD.cz jest z Trutnova do Legnicy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum