Kilka obserwacji składów z mojej weekendowej wycieczki.
Sobota, 16.06, na dworcu centralnym w Warszawie:
1. EIC "Odra" do Wrocławia: EP09+111Arow z zaokrąglonymi szybami + Z2B + 136A + 136A-IC4 + wars 145Ab + 152Aa. Mimo soboty i tak ważnego dla nas meczu rozgrywanego przecież we Wrocławiu frekwencja mała.
2. EIC "Bolesław Prus" do Szczecina: Husarz z wizerunkiem wrocławskiego stadionu: + 154A + Z2B + 136A-IC6 + wars + 145Ab + 152A. W 2 klasie frekwencja około 50%, w pierwszej zdecydowanie mniej.
3. TLK "Neptun" którym jechałem do Gdańska: EP09-020 + 136A-IC4 + XB + Z2B + 136A-IC6 + wars + Z2A. Frekwencja bardzo wysoka, w granicach 100%. W piątek po południu kupowałem bilet w COK na centralnym to już kończyły się miejscówki jak mi powiedział kasjer.
W sobotę widziane składy w Gdańsku Gł.
4. Ex "Artus" do Warszawy Zach. EP07-444 + 111Arow + 111Arow (obydwa z zaokrąglonymi oknami) + 144A + 144A + wars + Z2AMg2 + 139A-Op. Niestety, bardzo niska frekwencja, Arow-y pojechały praktycznie puste. Wagony 1 klasy niestety podobnie.
5. TLK "Doker" do Katowic: EP07-422 + 5 dwójek w barwach PR, i jedynka w barwach IC. Skład przeciętny, część dwójek jeszcze z v max=120 km/h. Frekwencja w granicach 40-50%.
6. TLK "Żeglarz" z Łodzi Kaliskiej: EU07-331 + 5 dwójek, i jedynka. Tutaj wszystkie wagony w barwach IC, czyste, ładnie się prezentowały.
7. TLK "Gryf" ze Szczecina do Olsztyna: 5 dwójek (jedna w barwach IC, pozostałe zielone w tym jedna z przedsionkiem rowerowym) i jedynka czerwona. Wnioskując po zestawieniu zastanawiam się czy czasami skład ten nie jeździ w obiegu z "Kormoranem" relacji Olsztyn-Bielsko Biała. Ten TLK od grudnia również jeździ na 5 dwójkach, jedna ma zazwyczaj przedział dla rowerów i jest zestawiany przez Szczecin.
8. TLK "Monciak-Krupówki" z Zakopanego i Krakowa Pł. Część z Zakopanego: WL + Bc + 5 dwójek i jedynka. Wagony w barwach IC, numeracja od 17 - 12. Część z Krakowa: dwie zielone dwójki z nr 23 i 24, i na końcu kuszeta i sypialny.
9. EC "Berlin-Gdynia Express" EP07-xxx + Z2A-Mg3 +restaurant + 136A-IC6 + XBNMg2 (wagon z przedziałem przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych) + Z2B. Skład jak widać bardzo ładny, gorzej niestety z frekwencją. W Gdańsku Gł. wysiadło 15 osób, dalej pojechało kilka. Ale to dopiero był 10 dzień kursowania także tu liczę na znaczną poprawę.
10. TLK "Pogoria" do Bielska Białej: kuszeta + sypialny + 6 dwójek i jedynka. Wagony mieszane, zarówno w barwach IC jak i PR. Numeracja od 17-11. Trudno ocenić właściwą frekwencję, gdyż bardzo dużo podróżnych to kibice wracający z gdańskiej strfey kibica do Tczewa po zakończonym meczu Polska-Czechy. Z Gdańska Gł. ruszył załadowany po brzegi, drzwi nie dało się zamknąć w niektórych wagonach.
11. TLK "Ustronie" z Kołobrzegu do Krakowa Pł, którym jechałem z Gdańska Gł do Pionek. Poza kuszetką i dwoma sypialnymi pozostałe waony to trzy zielone dwójki, jedna w barwach IC, czerwona jedynka i wagpon łamany B/A. Na odcinku Gdańsk Gł.-Tczew podobna sytuacja co w "Pogorii", dalej to niewiele jak 30%-40%. W Warszawie dużo wysiadło, a jak wysiadałem w Pionkach to kilka osób w wagonie. Widać, że wprowadzenie oferty "Bilet Rewelacyjny" z Warszawy do Krakowa przez Radom-Kielce nie wpłynęło niestety znacząco na poprawę frekwencji.
12. TLK "Jadwiga" z Krakowa do Lublina: 5 dwójek z czego dwie zielone, pozostałe to czerwone, zdeklasowane jedynki, i właściwa jedynka w barwach PR. Frekwencja tragicznie niska, nie wiem czy 10% było zapełnienia na odcinku Pionki Zach.-Lublin. W Pionkach wsiadły 4 osoby, w Puławach 1, w Nałęczowie nikt nie wsiadał.
13. TLK "Wieniawski" z Lublina do Bydgoszczy: EP07-400 + 5 dwójek i jedynka. Wszystkie wagony bardzo ładne, porządne w barwach IC. Jedynka to 140A z dolną zabudową i przyciemnianymi szybami, dwójki to wszystkie z przedziałami 6-miejscowymi, typ 111Ay i na początku 111Arow z prostokątnymi szybami. Frekwencja też niestety niska, dopiero w Warszawie Wsch. gdzie kończyłem swoją podróż trochę osób wsiadło. Arow-em do Warszawy przyjechało 8 osób.
Dzisiejszy TLK Mieszko Zielona Góra- Zbąszynek - Poznań Główny - Gniezno - Inowrocław - Bydgoszcz Główna- Laskowice Pomorskie - Tczew - Gdańsk Główny- Sopot - Gdynia Główna na stacji w Gnieźnie:
5 zielonych dwójek, jeden restauracyjny i jedna czerwona jedynka. Frekwencja około 70 %
Dzisiejszy "Chrobry" do Szczecina to: Epoka + 158A + Z2B + XBNMg2 + Z2B + restaurant + 145Ac + 139A-Op + 152A. Zadziwiająco niska frekwencja, w 158A kilkanaście osób, podobnie w wagonie nr 8, kilka pustych przedziałów było jak odjeżdżał z centralnego.
TLK "Kormoran" do Olsztyna identyczne zestawienie jak sobotniego "Gryfa" do Olsztyna, którego opisałem w swoim ostatnim poście, nawet ta sama lokomotywa, tak więc teraz jestem praktycznie pewien, że te dwa pociągi jeżdżą ze sobą w obiegu.
I na koniec mistrzowskie zestawienie TLK "Łodzianin" do Łodzi. Nie rozumiem tego przyznam, i nigdy nie zrozumiem, że na niektórych Ex jadących przez całą Polskę nie ma takich wagonów, jedynki to zwykłe 112A się podstawia a na tak krótkiej trasie dzisiejsze zestawienie to 7 wagonów 144A i dwie piękne jedynki, jedne z najlepszych jakie ma IC w swoim posiadaniu mianowicie Z2AMg4 i Z2AMg3. Nie jest jednostkowy przypadek dnia dzisiejszego, tak więc mam prawo czuć się delikatnie mówiąc zbulwersowany. Łodzianie nie są w niczym lepsi od mieszkańców innych miast żeby dostawać w taryfie TLK najlepsze wagony.
Ja się już dawno czuje zbulwersowany, że na TLK Kaszub, Neptun i Norwid jeżdżą jeszcze lepsze wagony, ale nie chce tutaj wyrzucać swoich, żali, bo zostanę zbombardowany przez takie argumentami jak: bo długa trasa, bo długi czas przejazdu, bo wcześniej były EIC, bo nikt tym nie jeździ...
Ostatnio zmieniony przez Urbi dnia 18-06-2012, 21:21, w całości zmieniany 1 raz
pawelu, akurat tutaj rozumiem PIC. Trasa do Łodzi, to jakby nie patrzeć trasa komercyjna, tak więc mogą sobie posyłać co im pasuje, a że w taki sposób chcą choć troszkę zadbać o klienta - miły gest z ich strony. Zresztą nie tylko Łodzianin ma takie dobre zestawienie.. Kaszub, Neptun, Norwid, Brzechwa, Baczyński też są na bardzo wysokim standardzie jak na pociągi tej kategorii, i o to jakoś nikt nie płacze...
Dzisiejszy pospieszny międzynarodowy Kasztan rel.Kijów-Berlin.
Na stacji w Chełmie, 3 minuty przed czasem, zestawienie
EP09-004-syp-syp-syp-syp-syp (wszystkie wagony kolei ukraińskich)
Post dodaję jako ciekawostkę, ponieważ nigdy w Chełmie nie widziałem EP09.
miko frustratus -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-06-2012, 23:06
A moze jednak najzwyczajniej w swiecie, wciaz IC stosuje zasade podlizywania sie wazniejszym osobom. O ile sie orientuje, na tej trasie jezdza dosc regularnie politycy. I tyle, zwykly kolesiowski argument.
Zastanawiajaca jest tez ta promocja za 29 zl w I klasie, tylko w Lodzianinie. Czrmu inne lodzkie pociagi nie maja tej promocji?
Raczej nietrafiony argument, bo były minister infrastruktury stracił wpływy w partii, a wicepremier nie wsiądzie do "Łodzianina" bo... ten zwyczajnie nie zatrzymuje się w jego miejscowości.
Owszem, trasa z Warszawy do Łodzi jest komercyjna. Ale również komercyjne są wszystkie pociągi Expresowe. Tymczasem "Korfanty", "Ślęża", że nie wspomnę o "Małopolsce" czy "Lajkoniku" przemierzających kilkaset kilometrów przez całą Polskę na zwykłych 112 A, ewentualnie 140A ale bez żadnych luksusów jak w Z2A. Tymczasem to oni płacą za bilet kilkakrotnie razy więcej niż pasażerowie łódzkiej TLK-i, jadą też dłużej. I chyba mają prawo wymagać i oczekiwać czegoś więcej.
Odnośnie wymienionych przez Urbi i dyżurnego innych TLK jeżdżących w dobrym zestawieniu.
"Baczyński" jako jedyny utrzymuje takie zestawienie od początku jak zaczął jeździć w grudniu, i to jakiś cud. Z "Brzechwą" różnie bywało. Rzeczywiście od paru tygodni wygląda przyzwoicie ale jak można prześledzić zestawienie tego pociągu to sytuacja lada chwila mogą powrócić zwykłe pudełka B. Tylko, że żaden z tych pociągów nie ma w swoim składzie wagonów typu Z. A głównie o te wagony mi i zapewne wielu innym użytkownikom tego forum się rozchodzi.
Odnośnie TLK dojeżdżających do Trójmiasta. Nie zapominajmy jak już wspomniał Urbi, że takie zestawienie jest od niedawna, dokładniej od 1.IV gdy IC przyciśnięte do muru przez utratę praktycznie wszystkich pasażerów na trasie Warszawa-Gdynia zdecydowało się obniżyć taryfę z Expresowej na pośpieszną. To jakby rekompensata za bardzo wydłużony czas przejazdu, i strasznie uciążliwy remont E65 który przez najbliższych kilka lat chyba się nie skończy. Każdy kto choć raz jechał z Warszawy do Trójmiasta w trakcie trwania remontu wie o czym piszę. I tutaj trudno wymagać żeby ludzie byli zadowoleni że muszą płacić 130 zł za czas jazdy sięgający 6-7 godzin odcinek 330 km. Są pewne granice.
Poza tym w przypadku „Norwida” i „Kaszuba” zestawienia takie są wymuszone przez obiegi, których nikt z dnia na dzień nie zmieni. Ten pierwszy jeździ w obiegu z EIC „Kościuszko”, „Kaszub” natomiast z pociągiem międzynarodowym EC z Gdyni do Berlina. Także tutaj jest to sytuacja poniekąd wymuszona. Także tylko „Neptun” jeżdżący w obiegu ze sobą ma rzeczywiście bardzo ładne zestawienie. Ale nie wiadomo co jeszcze będzie po wakacjach. Bo że od 1.VII gdy będzie jeździł jako Ex „Jantar” do Helu nie będzie miał wagonów Z to więcej jak pewne. I czy wrócą te piękne wagony od 1.IX na „Neptuna” to też nikt nie wie.
Poza tym zgadzam się z tym co napisał mikofrustratus. Łódź a zwłaszcza „Łodzianin” nie od dzisiaj jest faworyzowana kosztem innych pociągów. Każdy zapewne pamięta co zrobiono z zestawieniem „Słupii” 1.III.2009 podczas pierwszej rocznej korekty SRJP 2008/09, kiedy to z dnia na dzień na pociągu Expressowym przemierzającym około 600 km z Warszawy do Kołobrzegu wróciły zwykłe, zielone pudełka, często jeszcze sprzed modernizacji z przedziałami 8-miejscowymi. Podczas gdy na „Łodzianinie” pojawiły się wspominane już tutaj 141A czy 140A bo komuś z łódzkiego lobby, które wtedy licznie zasiadało we wszystkich najważniejszych urzędach państwowych zachciało się wozić do domu cztery litery komfortowym pociągiem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum