loker - w tym temacie widac jak bardzo kolej jest daleko od potrzeb podróznego. Priorytety przeciętnego podróżnego są proste: ma byc tanio i szybko. Przy czym przez "szybko" rozumiemy jak czas od drzwi do drzwi a nie od stacji do stacji (o czym kolejarze zapominają).
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 04-11-2009, 17:36
piotrbk, jak najbardziej się zgadzam.
mefistofeles, tu masz rację. Liczy się czas, zgadzam się. Ale proszę jednak nie zapominać, że są też inne wyznaczniki, które ludzie biorą jednak pod uwagę. Mianowicie komfort, bezpieczeństwo. Ciężko w przypadku małopolskich busów mówić o komforcie i bezpieczeństwie.
Główne grzechy busiarzy:
- fatalny stan techniczny taboru;
- branie pasażerów ponad dopuszczalną liczbę (nagminne i powszechne);
- przypadki chamskich i pijanych kierowców;
- jeżdżenie poza rozkładem jazdy (nagminne);
- dowolne zmienianie trasy busa;
- niewydawanie biletów;
Myślę, że zapominamy o pewnej istotnej rzeczy. O tym, by przestać dorzynać kolej na korzyść transportu kołowego i koncernów paliwowych. Jest linia kolejowa? To mają po niej hulać pociągi. A busy i autobusy mają być z pociągami na danej linii zintegrowane (także taryfowo). Na zakopiance przykładowo idealnym węzłem tego typu może być Sucha Beskidzka/Maków. I tu idealnie dograne autobusy do Zawoi. Czemu tak się nie da?
Tyle ze oni dograc nic nie umieja przykladem bylo zciachanie komunikacji na zywioec czy zamkniecie linii chabowka-sacz
_________________ Walka o pociągi w Malopolsce trwa i trwać będzie. 4 czewca czarny dzień dla Kryniczanki i rekord Białej:(
Pozdrawiam rufio198
Przejechane km 62000 rok 2009 i 44420 w 2010
Mianowicie komfort, bezpieczeństwo. Ciężko w przypadku małopolskich busów mówić o komforcie i bezpieczeństwie
To jest w Polce trzeciorzedne kryterium, szczególnie na krótkich dystansach. Zdecydowanie przegrywa z czasem i ceną. Wymienione przez ciebie główne grzechy jak zaobserwowałem pasażżerom nie przeskzadzają i mając do wyboru wolniejszy lub droższy komfortowy autobus z miłym kierowcą i rozklekotanego busiarza który zawiezie ich taniej lub szybciej - wybiorą to drugie.
Cytat:
Na zakopiance przykładowo idealnym węzłem tego typu może być Sucha Beskidzka/Maków. I tu idealnie dograne autobusy do Zawoi. Czemu tak się nie da?
Bo ludzie wolą jechac bezpośrednio z punktu A do punktu B a nie z dwoma przesiadkami, nawet zsynchronizowanymi.
PS Przykład z mojego podwórka. Linia Inoworcław - Toruń. Do wyboru swego czasu był PKS, PKP i prywaciarz. Prywaciarz miał psujące się autobusy, kierowcy jeździli jak szaleni, ale miał najtansze bilety. Więc ludzi sie pchało 2 razy tyle ile autobus miescił i źli byli gdy się nie wepchneli. To pokazuje ile znaczy dla polskiego pasażera komfort i bezpieczeństwo...
Dzisiaj znowu musiałem korzystać z małopolskiego busiarstwa, gdyż uciekł mi pociąg. Konkretnie dojechać z Wieliczki do Krakowa. Jest na przystanku rozkład linii 304. A minutę przed planowanym odjazdem autobusu podstawia się busik i zabiera kilka osób. Ale nie jedzie prosto do Krakowa - na miasto, by za 10 minut wrócić w to samo miejsce i dopiero do Krakowa...
Kolej aglomeracyjna co godzinę nie ma sensu! Autobusy są 3-4 na godzinę (304). A są inne linie, itp. Dlaczego pociągi są tak rzadko?
Moi drodzy aby uciąć spekulację (pracuje w Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie) - moja koleżanka z za biurka zajmuje się dotacjami do ulgowych biletów autobusowych (w tym busowych).
Procedura polega w skrócie na tym, że Urząd Marszałkowski podpisuje mowę na dopłaty do przewozów autobusowych z przewoźnikami, którzy się o to zwrócą. Następnie UMWM wysyła do Urzędu Wojewódzkiego zapotrzebowanie na dany miesiąc na określona kwotę (przeważnie około 2 mln zł). I my (Wojewoda) ją wypłacamy Marszałkowi a Marszałek przewoźnikom.
Myk 1 polega na tym, że niektóre gminy też dotują przewoźników, więc dany przedsiębiorca może mieć finansowanie z dwóch źródeł. Z kolei nieoficjalnych źródeł wiemy że 80 % sprzedawanych biletów to bilety ulgowe - więc gro przedsiębiorców utrzymuje się z dotacji (myk 2) - niestety nie ma podstaw prawnych i procedur dla Urzędu Marszałkowskiego (tu bardziej ze złej ich woli) i Urzędu Wojewódzkiego, aby dokonywać kontroli u przewoźników i weryfikować sprzedawane bilety.
Może mój opis procedury jest trochę chaotyczny, ale jestem zmęczony (po 12 godzinnej kontroli) dlatego jak by były jakieś pytania chętnie odpowiem na e-mail (nie oficjalnie).
Droga oficjalna to list do Wydziału Infrastruktury Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.
Pozdrawiam
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 05-11-2009, 22:36
Woojtek, cenne informacje podałeś! Dzięki za pokazanie tych "myków". Myślę, że wszyscy forumowicze będą wdzięczni, jak jeszcze podzielisz się swoją wiedzą. Z tymi gminami to masz rację. Faktycznie. Już nawet wiem, które. To by też wyjaśniało niechęć lokalnych samorządów do wspierania kolei i walczenia o pociągi!
[ Dodano: 06-11-2009, 17:36 ]
a i jeszcze jedno, bo tam ktoś podejrzewał o korupcję urzędników - w Małopolsce nie ma ona miejsca, gdyż każdy przewoźnik który zwróci się do Urzędu marszałkowskiego o dotację do ulgowych biletów autobusowych ją otrzymuje.
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 06-11-2009, 17:41
Woojtek, kto wydaje koncesje firmom busowym? I kto zatwierdza rozkłady jazdy i następnie kontroluje ich przestrzeganie? Jakie kary, za co i kto może na busiarzy nałożyć?
No proszę wielkie dzięki Wojtek za info, ciekawie to wszystko wygląda...
_________________ Walka o pociągi w Malopolsce trwa i trwać będzie. 4 czewca czarny dzień dla Kryniczanki i rekord Białej:(
Pozdrawiam rufio198
Przejechane km 62000 rok 2009 i 44420 w 2010
Nie wydaje się licencji ale zezwolenia art 18 ustawy o transporcie drogowym
Rozdział 3
Transport drogowy osób
Art. 18. 1. Wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych wymaga zezwolenia:
1) w krajowym transporcie drogowym - wydanego, w zależności od zasięgu przewozów i siedziby lub miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, odpowiednio przez:
a) wójta, burmistrza lub prezydenta miasta - na obszar gminy,
b) Prezydenta m.st. Warszawy - na obszar m. st. Warszawy,
c) starostę - na obszar wykraczający poza granice jednej gminy,
d) marszałka województwa właściwego dla siedziby przedsiębiorcy - na obszar wykraczający poza granice jednego powiatu,
Rozkłady zajazdy z tego, co wiem zatwierdza Urząd Marszałkowski i oni kontrolują kursowanie busów, autobusów. Do marszałka piszesz skargę że np. kierowcy nie przestrzegają rozkładów jazdy i tam odpowiedni ludzie jadą na kontrolę (zapowiedzianą bo w Polsce mamy takie prawo a nie inne).
[ Dodano: 06-11-2009, 19:02 ]
kary są określone w ustawie ale busiarzy może też karać Urząd Skarbowy czy Inspekcja Transportu Drogowego np. za nie wydanie biletów, brak kasy fiskalnej, przepełnienie busu.
1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego ( tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 175 , poz. 1440 z późn. zm).
2. Ustawa z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin ( Dz. U. Nr 9 , poz.87 z późn. zm).
3. Ustawa z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego ( Dz. U. z 2002 r. Nr 42 , poz. 371 z późn.zm.).
4. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym ( Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm. ).
5. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe ( Dz. U z 2000 r. Nr 50 , poz. 601 z poźn. zm.).
6. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm).
a tutaj macie artykuł o wysokości dopłat w różnych województwach:
[ Dodano: 14-11-2009, 11:57 ]
trochę przeterminowane ale można zobaczyć skalę
[ Dodano: 14-11-2009, 12:00 ]
Dopłaty przysługują przewoźnikowi, jeżeli spełnia warunki określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.)
1. przewoźnik posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 204 poz. 2088 z późn. zm.),
2. stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych,
3. zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum