Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Następny
Śląsk będzie miał własną spółkę kolejową
Autor Wiadomość

Krzysztof21
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 06-01-2010, 21:22   

Tytułem komentarza. Mały cytat ze strony Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska:

Zastanawiająca jest taka nagła zmiana podejścia do kwestii organizacji kolei na Śląsku. Najwidoczniej śląscy samorządowcy pozazdrościli pomysłu swoim dolnośląskim kolegom, gdzie od dłuższego czasu kursują już pociągi Kolei Dolnośląskich.

Kolejną kwestią jest argumentacja przemawiająca za utworzeniem nowej spółki, wszak wydaje się, że największe problemy Przewozów Regionalnych, w szczególności finansowe, zostały najprawdopodobniej zażegnane. Co więcej w momencie, gdy Przewozy Regionalne znacznie zmieniły podejście do pasażerów i organizacji transportu kolejowego Urząd Marszałkowski odbiera tabor oraz zapewne część pracy przewozowej. Przewozy Regionalne zostaną natomiast z jednostkami EN57 i trasami mniej ważnymi dla urzędników.

Najważniejszą kwestią, przy stworzeniu nowej spółki przewozowej jest wspólna taryfa biletowa z Przewozami Regionalnymi. Jeśli tego nie uda się wdrożyć, to nowa spółka, nawet z najnowocześniejszym taborem spowoduje rozpadnięcie się spójnego systemu kolei regionalnej w Województwie Śląskim.

Póki co wstrzymujemy się z oceną nowego przedsięwzięcia, na to przyjdzie zapewne poczekać, gdy emocje podnoszone zbliżającymi się wyborami u samorządowców już opadną...
Przejdź na dół

mike_sc3 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Gru 2008

PostWysłany: 06-01-2010, 21:25    Odpowiedz z cytatem

PR to jakby nie patrzeć moloch i monopolista. I dobrze by tu zrobiło rozbicie na kilka mniejszych firm, może nie na 16, ale na 4-5, czemu nie. Przecież to tak naprawdę idzie głównie w kierunku tak upragnionej konkurencji. Oczywiście idealną sytuacją byłoby, żeby nie były to spółki samorządowe, ale prywatne, więc trzeba mieć nadzieję, że to tylko miałby być tylko etap przejściowy.

W takim przypadku na obsługę linii rozpisywano by przetargi - województwa zajęłyby się układaniem rozkładów i sprzedażą biletów, a przewoźnicy by tylko jeździli i dostawali za to kasę od województw.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Zed Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lis 2005
Skąd: UK

PostWysłany: 06-01-2010, 21:30    Odpowiedz z cytatem

W przypadku Śląska własna niezależna spółka kolejowa to bardzo dobry pomysł. Podkreślam: własna i niezależna, taka na wzór Kolei Dolnośląskich. Własna, tzn. ze 100% udziałem samorządu wojewóztwa. Niezależna, czyli bez przerostu biurwy PR, wolna od betonu PKP i związkowej mafii rodem z PR.

Tworzenie nowej spółki na bazie (albo na gruzach) zakładu PR w Katowicach nie miałoby żadnego sensu. Przerobiono to Mazowszu i co się zmieniło? W Kolejach Mazowieckich powstałych na bazie PR Warszawa popekapistyczny związkowo-dyrektorski beton ma się dobrze i jest nie do ruszenia.

Niektóre zakłady PR (np. w Olsztynie, Kielcach, Białymstoku) wykonują podobną pracę eksploatacyjną jak KD, a zatrudniają po ok. 500 osób, z czego ponad 100 to sama biurwa (3 dyrektorów i kilkunastu naczelników sekcji wraz z całą administracyjną otoczką i etatowymi związkowcami plus czapa w postaci centrali PR).

_________________

Sponsorem mojej nieobecności na forum jest WizzAir.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Krzysztof21
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 06-01-2010, 21:47   

Pomysł Zedzie może i dobry. Pozostaje jeszcze wykonanie. Smile A tu mogą zacząć się już schody.

Jeszcze niedawno też byłem zwolennikiem tworzenia spółek samorządowych. Ale mi powoli przechodzi. Takowe spółki są w 100% tworami uPOlitycznionymi (fakt: co nie jest). Nowe stołki...

Jeśli już model konkurencji, to przetargi takie jak na zachodzie. A nie ileś tam spółeczek.

Struktura PR jest reformowalna i naprawiana. Tylko na to potrzeba czasu. Jeszcze rok, dwa.

A tu UMWŚ nagle (gdy w PR coś się zaczyna zmieniać i rozpoczyna się proces restrukturyzacji PR Katowice) mówi: "robimy swoją spółkę". Dajemy najlepszy tabor i jeździmy na najlepszych liniach. Sukces gwarantowany (ten wyborczy rzecz jasna). Ale do jasnej: nagle spadną koszty? Nie. Śmiem twierdzić, że ta nowa spółka będzie generowała większe koszty niż PR. Flirty i Elfy (szczególnie jak tym pierwszym skończy się za jakiś czas gwarancja) tanie w obsłudze nie są... gdzie zaplecze techniczne, ludzie do obsługi?

PR ze starym taborem zostaje zepchnięte do obsługi tras bocznych i niedochodowych. Tym samym jego kondycja finansowa się pogarsza. A przecież to Marszałek jest właścicielem PR także. Czyli co: działanie na szkodę własnej spółki?

PR ma niewątpliwe zalety, których spółki samorządowe nigdy nie będą miały. Chodzi o efekt skali. Wyobrażacie sobie powstanie InterREGIO w momencie, gdyby nie było PR, lecz tylko KD, Koleje Śląskie, Małopolskie, Świętokrzyskie, Podkarpackie, Wielkopolskie itd.? REGIOkartę i inne rzeczy? Ja jakoś nie bardzo wierzę.

Temat generalnie trudny i absolutnie nie twierdzę, że mam rację. Ale po raz pierwszy mam wielkie wątpliwości, co do zasadności powoływania spółek samorządowych.

Pozdrawiam.
Powrót do góry

Zed Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lis 2005
Skąd: UK

PostWysłany: 06-01-2010, 21:55    Odpowiedz z cytatem

Krzysztof21 napisał/a:
PR ze starym taborem zostaje zepchnięte do obsługi tras bocznych i niedochodowych. Tym samym jego kondycja finansowa się pogarsza. A przecież to Marszałek jest właścicielem PR także. Czyli co: działanie na szkodę własnej spółki?

Marszałek nie jest właścicielem PR tylko współwłaścicielem (to kolosalna różnica!) z mikroskopijnym udziałem w spółce. Decyzyjność praktycznie żadna. Udziały w PR można w każdej chwili zbyć na rzecz Skarbu Państwa lub pozostałych samorządów i pozbyć się kłopotu. Dziwię się, że jeszcze nie zrobiły tego samorządy Mazowsza i Dolnego Śląska, które mają własne spółki kolejowe i udziały w PR nie przynoszą im żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie.

Powstanie paru (4-5) samorządowych spółek kolejowych (małe i słabe województwa takich spółek na pewno nie utworzą) wcale nie przekreśli bytu PR. Koleje Śląskie (jeśli powstaną) same nie obsłużą całego ruchu regionalnego i przez wiele lat dominującą rolę na śląskich torach będą odgrywały PR. Tak właśnie jest na Dolnym Śląsku, gdzie KD jeszcze długo nie "wygryzą" PR ze wszystkich dolnośląskich linii ze względu na ilość posiadanego taboru.

Jest jeden bardzo pozytywny aspekt, którego nie zauważasz. To KONKURENCJA! Na Dolnym Śląsku mimo że PR konkurują z KD to jednak obie spółki porozumiały się co do wzajemnego honorowania ofert (REGIOkarnet, bilet turystyczny, REGIOkarta, bilet Euro-Nysa itd.) i jedynie tylko kolejarze z PKP i PR narzekają, bo nie mają kolejarskich 99-proc. zniżek w pociągach KD.

_________________

Sponsorem mojej nieobecności na forum jest WizzAir.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Krzysztof21
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 06-01-2010, 22:59   

Spółki samorządowe, którym zadania przewozowe zleca się bez przetargów mają mało wspólnego z konkurencją. Co to za konkurencja? Żadna. Obawiam się, że spółki "sramorządowe" mogą być skutecznym hamulcem konkurencji. Bo jak już te KD wygryzą PR, to co... myślicie, że UMWD będzie robił przetargi? Nie. Bo będzie miał spółkę ze 100% udziałem.

Niestety kłania się "usramorządowienie". Nie ja tą chorą reformę wymyśliłem. Sorry.

Oczywiście, może się Marszałek pozbyć udziałów w PR. Ale co to da? Można stworzyć Koleje Śląskie. Bo i czemu nie. Ale czy dzięki temu nastąpi reaktywacja ruchu na takich liniach jak np. Bielsko-Cieszyn?

Nie rozumiem logiki utrzymywania przez samorząd dwóch spółek kolejowych (nawet, jeśli jednej jest on tylko współwłaścicielem). Nie rozumiem, po co tworzyć podmiot, który ma w założeniu wygryźć ów obecny podmiot (PR). Biedne województwa i tak nie dadzą radę same. Więc tu jest sens wspólnej spółki PR.

Trudne to wszystko. Nie wiem. Nie twierdzę, że mam rację. Twierdzę, że burdel po "usramorządowieniu" jest totalny i jeszcze długo taki będzie.
Powrót do góry

Gurami22 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Paź 2009
Skąd: Wolbrom/Warszawa

PostWysłany: 06-01-2010, 23:30    Odpowiedz z cytatem

Zed, Przewozom Regionalnym udało się dogadać z Kolejami Dolnoślaskim, ale z Mazowieckimi już nie. Inna uwaga, w wypadku spółki takiej jak PR rozdrobniony akcjonariat jest rzeczą dobrą - pozwala zarządowi na swobodne prowadzenie spraw spółki zgodnie z jej interesem a nie partykularnymi interesami poszczególnych udziałowców (+ tu jeszcze polityka), daje mu dużą niezależność i tu moim zdaniem zarząd PR dobrze z tego korzysta, gdyby wpływ był silniejszy nikt nie ośmieliłby się dążyć do zbilansowania kosztów uruchamiania pociągów REGIO na terenie poszczególnych województw - tylko dalej dopłata była oderwana od kosztów a spółka miałaby straty, albo finansowałaby to z zysku w innych województwach. Taki model (duża niezależność zarządu, nikły wpływ udziałowców na spółkę) jest bardzo charakterystyczny dla spółek handlowych w USA, w Europie to prawda rzeczy zwykle mają się inaczej, nie znaczy to, że lepiej. A podniesiony problem przerostów zatrudnia w poszczególnych zakładach można przecież rozwiązać choć zajmie to sporo czasu i krwi napsuje, nie trzeba od razu zakładać jakiś swoich spółek bez szerszej poza wojewódzkiej perspektywy. I kwestia centrali w Warszawie, ona może spełniać pozytywną rolę, np: zawiadywania interREGIO, dbanie o skomunikowania, podpisywania umów w imieniu poszczególnych oddziałów ... znów nadwyżkę pracowników tam też można stopniowo ograniczać...

A minus takich spółek można zobrazować na przykładzie trasy Katowice - Kielce, obecnie są tam 3 bezpośrednie REGIO do/z przez m.in Olkusz, Wolbrom, Kozłów, trasa przebiega przez trzy województwa. Po powstaniu odrębnych spółek, zapewne dogadać by się nie udało i podróż wyglądałaby tak: Katowice - Sławków, Sławków - Kozłów, Kozłów - Kielce, można wysunąć tezę, że czas przejazdu wydłużyłby się ze względu na przesiadki (zakładam istnienie skomunikowania, choć pewnie byłby problematyczne), cena by znacząco wzrosła, w efekcie prawie nikt by z takiego połączenia nie skorzystał wsiadając do jakiegoś autobusu albo swojego samochodu... Więc to usamorządowienie pod hasłem 'każde województwo sobie rzepkę skrobie" mogłoby znacząco utrudnić podróżowania koleją...

PS. zresztą wystarczy sobie obejrzeć jak wygląda skomunikowania pociągów regionalnych (PR i KM) z Kielc do/z Warszawy...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Zed Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lis 2005
Skąd: UK

PostWysłany: 06-01-2010, 23:41    Odpowiedz z cytatem

Krzysztof21 napisał/a:
Bo jak już te KD wygryzą PR, to co... myślicie, że UMWD będzie robił przetargi? Nie. Bo będzie miał spółkę ze 100% udziałem.

UMWŚ "ma" tylko PR i przetargów też nie robi.

Gurami napisał/a:
Przewozom Regionalnym udało się dogadać z Kolejami Dolnoślaskim, ale z Mazowieckimi już nie.

Tak samo nie udało im się dogadać z WKD i SKM w Trójmieście. Znamienne jest to, że wszystkie te 3 spółki (tzn. KM, WKD i SKM) to "bękarty" PKP, należące do Związku Pracodawców Kolejowych PKP.

Arriva PCC i KD, z którymi PR się dogadały nigdy nie miały nic wspólnego z PKP.

_________________

Sponsorem mojej nieobecności na forum jest WizzAir.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Krzysztof21
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 06-01-2010, 23:45   

Nie robi, bo póki co obowiązuje 5-cio letnia umowa ramowa (tak się UMWŚ tłumaczył przynajmniej do tej pory). Owszem, jest zapis w umowie, że może (cytowałem to nie raz na forum), ale również z tej możliwości nie korzysta.
Powrót do góry

andrzej_sz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 09 Lis 2008

PostWysłany: 06-01-2010, 23:48    Odpowiedz z cytatem

Ja jestem ciekaw ile to jeszcze genialnych pomysłów powstanie w najbliższych miesiącach, poprzedzających wybory samorządowe. Przecież niektórzy muszą pokazać, że coś w końcu zrobili dla regionu, dla ludzi dojeżdżających do pracy, szkół. Stworzy się im kolejny plan, który skończy albo w koszu albo na papierze. Poza tym nie chce być złośliwy ale nazywanie kolejami śląskimi tak na prawdę kolei ograniczającej się do terytorialnego województwa śląskiego jest nieporozumieniem. Śląsk to nie tylko Katowice, Bytom ale i Opole, Wrocław, Zielona Góra. Wiem kwestia nazwenictwa rzecz wtórna ale mimo wszystko. No chyba, że marszałek województwa śląskiego chce pociągnąć dalej. Co do wydzielenia i stworzenia czegoś nowego: skończy się jak w KM. Trzeba będzie i tak zatrudnić ludzi z PR-ów. Wyobrażacie sobie przy okazji niepokój społeczny (pomijając związkowców) jeśli się okaże że zakład PR w Katowicach będzie musiał zwolnić wszystkich? Bo jeśli to ma całkowicie zastąpić PR-y w woj. śląskim a nie uzupełniać jak KD to innego wyjścia nie widzę, niż zlikwidowanie śląskiego zakładu PR. Jednak obstawiam, że do wyborów powstanie coś na papierze, paru ludziom da się jakąś posadkę płatną z naszej kieszeni a po wyborach, jak już możni zajmą odpowiednie taborety na kolejne 4 lata, zapomni się o pomyśle stworzenia kolei śląskich.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Zed Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lis 2005
Skąd: UK

PostWysłany: 06-01-2010, 23:54    Odpowiedz z cytatem

andrzej_sz, masz rację. Towarzysze z kolejarskiej "Solidarności" na Śląsku nie dopuszczą do utworzenia samorządowej spółki. Prędzej mafia związkowa wysadzi w powietrze siedzibę UMWŚ w Katowicach niż pozwoli na powstanie konkurencji dla jedynie słusznych PR.

Władze samorządowe na pewno zdają sobie z tego sprawę, więc pogadają sobie przed wyborami, żeby zwabić wyborców, a potem kwestia powstania Kolei Śląskich ucichnie, żeby nie drażnić związkowców i nie ryzykować kolejnej blokady torów...

_________________

Sponsorem mojej nieobecności na forum jest WizzAir.


Ostatnio zmieniony przez Zed dnia 07-01-2010, 00:08, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

szomiz Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 17 Sie 2009

PostWysłany: 07-01-2010, 00:06    Odpowiedz z cytatem

A wystarczyło by zrobić spółkę, która będzie opowiedzialna za przychody (rozkład, ceny, reklama, dotacje) i będzie zbierać te przychody. A jeździć będą ci, którzy najmniej za kilometr wezmą. I może być ich dwóch, może być pięciu a nawet pięćdziesięciu,

Niedasie w jednym upolitycznionym podmiocie zwiększać przychodów, zmniejszać kosztów i realizować deficytowych usług.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

andrzej_sz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 09 Lis 2008

PostWysłany: 07-01-2010, 00:09    Odpowiedz z cytatem

Zed ja jeszcze bym zwrócił na jedną rzecz uwagę. Na Dolnym Śląsku KD jeżdżą na liniach spalinowych a w woj. śląskim takowych jest niewiele. Zatem koszt powstania Kolei Śląskich to będzie też większy wydatek. Tak przynajmniej mi się wydaje. Trakcja elektryczna jest droższa w utrzymaniu, do tego jeszcze całe zaplecze... Chociaż powiem tak. Już nie takie cuda się zdarzały na polskiej kolei. Dla mnie przykładem takiego cudu jest Pani Ładniak, która przez wiele lat likwidowała na polecenie betonu linie na Śląsku (całym geograficznym) a teraz zarządza spółką samorządową czyli KD i nieźle sobie radzi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Zed Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lis 2005
Skąd: UK

PostWysłany: 07-01-2010, 00:11    Odpowiedz z cytatem

andrzej_sz, KD jeżdżą też na E-30 (Wrocław - Bolesławiec), a od 18 stycznia będą jeździły do Węglińca, zaś od 1 marca do Zgorzelca.

_________________

Sponsorem mojej nieobecności na forum jest WizzAir.


Ostatnio zmieniony przez Zed dnia 07-01-2010, 00:15, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Krzysztof21
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 07-01-2010, 00:13   

Zed, rozumiem, że w każdym wypadku KD obsługuje te linie taniej niż PR?

4 Flirty, 8 Elfów, jedno nie wiadomo co plus jednostki używane. No właśnie. Jednostki używane. Tylko skąd? Ok. Ale to nie problem. Można odkupić np. od PR.

Jeśli już Marszałek chce tworzyć spółkę samorządową, to trzeba było pomyśleć o czymś made in "Sląska SMK-ka". Wtedy to by miało sens. I Inwestować: w tabor, infrę, stacje, przystanki. Budować system SKM-ki w aglomeracji śląskiej w oparciu o samorządową spółkę transportową. Ok.


Ostatnio zmieniony przez Zed dnia 07-01-2010, 00:21, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 2 z 20 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl