INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. pomorskie - Pytanie odnośnie autobusów szynowych

Tomek1990 - 01-05-2010, 18:30
Temat postu: Pytanie odnośnie autobusów szynowych
Hej wszystkim forumowiczom;)
Mam pytanie (do tych osób najbardziej zorientowanych) jaki jest obecny stan ilościowy autobusów szynowych w województwie i na jakich liniach można je spotkać (chodzi mi o szynobusy te z województwa i te staruchy własności PKP).
Pozdrawiam
Stoker - 04-05-2010, 09:25
Temat postu:
Z tego co pamiętam Pomorski ZPR obecnie dysponuje 7 własnymi szynobusami:
- 2 SA101;
- 3 SA102;
- 2 SN81.
Do tego w najbliższym czasie prawdopodobnie dojdą 2 SA109 odkupione przez PR od Województwa Śląskiego, które już od dłuższego czasu próbuje je sprzedać.

Ponadto PR Gdynia eksploatuje 8 lub 9 szynobusów będących własnością Województwa Pomorskiego:
- 2 SA103;
- 1 SA131;
- 5 lub 6 SA132.
Do tego w najbliższym czasie (teoretycznie już od połowy czerwca br.) dojdą pojazdy zakupione przez województwo w ostatnim przetargu, w którym wygrał Newag Nowy Sącz.
mefistofeles - 04-05-2010, 12:07
Temat postu:
Stoker, jest jeszcze SA109 - http://picasaweb.google.pl/tomek.gapinski/MagistralaWeglowaDoKoscierzyny#5430617465599489458
yusek - 04-05-2010, 12:07
Temat postu:
Cały ilostan
SA101-002 i 003
SA102-002 i 003
SA103-006 i 011
SA109-006
SA131-001
SA132-005, 006, 007
Stoker - 04-05-2010, 12:17
Temat postu:
Tak, faktycznie pominąłem (zapomniałem o nim) 1 SA109 należący do województwa.

Natomiast yusek pominął był SA102-001 (ex. PR Wrocław, ex. MD Jelenia Góra), który od jakichś 6 miesięcy również jeździ w "barwach" PR Gdynia oraz 2 SN81 (ex. PR Białystok, ex. MD Czeremcha).

Wydawało mi się ponadto, że województwo posiada 5 lub nawet 6 SA132, a nie jedynie 3 jak podaje yusek. Proszę zatem o ostateczną weryfikację ich ilości.

Odpowiadając na pytanie tytułowe zadane przez Tomka1990 wypada dodać, że część pociągów na trasach woj. Pomorskiego (Grudziądz - Malbork, Tuchola - Chojnice, Szlachta - Czersk - Bąk - Kościerzyna - Gdynia) obsługuje DB/Arriva pojazdami serii MR (ex. Arriva Denmark, ex. DSB), SA134 (pojazdy własne przewoźnika zakupione w Pesie) i SA106 (wł. woj. Kujawsko-Pomorskiego).

Poza tym niewykluczone, że od 1 czerwca br. do Chojnic zaczną zajeżdżać (tylko w weekendy) zachodniopomorskie SA110 obsługujące relację Szczecin - Chojnice - Szczecin.
Stanie się tak pod warunkiem, że PR Gdynia w końcu dogada się z PR Szczecin w kwestii obsługi odcinka Chojnice - Szczecinek i uzgodni połączenie dotąd oddzielnych relacji Szczecin - Szczecinek i Szczecinek - Chojnice. Póki co są z tym problemy Hmm
Leszek79 - 04-05-2010, 13:00
Temat postu:
Coś chyba deficyt ze sprawnymi 'szynobusami' w Pomorskiem jest.
Na Ostbahnie ostatnimi czasy same tradycyjne składy, dzisiaj nawet widziałem SP32 ciągnącego jedną słownie jedną bonanzę. Ostatni szynobus jaki pamiętam to wieczorny z Chojnic 24.04 obsługiwany osiołkiem SA101 z niedziałającym ogrzewaniem w doczepie. Chociaż oczywiście nie kontroluję wszystkich pociągów jeżdżących tą trasą.
SN81 jeżdżą na trasie Chojnice-Szczecinek i przed/po każdym kursie trzeba usterki typu niedziałające światła usuwać Razz.
mefistofeles - 04-05-2010, 14:15
Temat postu:
Cytat:
Natomiast yusek pominął był SA102-001

http://picasaweb.google.pl/tomek.gapinski/MagistralaWeglowaDoKoscierzyny#5430617575636354466
Pawel_15 - 13-05-2010, 12:25
Temat postu:
Ostatnio widziałem SN81 który robił jako Regio do Chojnic z Kościerzyny.
kowal331 - 13-05-2010, 16:43
Temat postu:
SN81 pojawia się dość regularnie na trasie z Chojnic do Kościerzyny.Z reguły obsługuje pociąg wyjeżdżający z Chojnic o 7.57.Jednak najczęściej pojazdy te pracują na linii do Szczecinka.
Leszek79 - 16-06-2010, 13:31
Temat postu:
Dzisiaj na Ostbahnie przyuważyłem takie cóś:

Orientuje się ktoś co to takiego ?
Na pierwszy rzut oka wygląda jak niezmodernizowany duńczyk (zespół MR/MR).
kowal331 - 16-06-2010, 14:21
Temat postu:
To jest ex holenderski DH-3206.Zmodernizowany w Poznaniu,aktualnie w eksploatacji próbnej w PR.
Grygus - 16-06-2010, 15:10
Temat postu:
Było nawet o tym tutaj na forum Smile .

http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=10581&sid=8b587002dd8a72d4f45f9f842346b1a3
burek132 - 11-01-2011, 13:36
Temat postu:
Niedawno na trasie do Tczewa widziałem SN83-002, więc jeździ już drugi szynobus z tej serii.
Jerry - 11-01-2011, 13:39
Temat postu:
lepiej niech wasze województwo nie kupuje SA-109, większego badziewia pod względem technicznym nie widziałem
wujekczarls - 11-01-2011, 17:01
Temat postu:
Weryfikując co nie co:

SA101 dwie sztuki - 002, 003, jedna nieczynna po wypadku. Odcinki: Kościerzyna - Chojnice, Szczecinek - Chojnice, czasem Kościerzyna - Gdynia i Chojnice - Tczew.
SA102 trzy sztuki - 001, 002, 003, jeden jeździ bez doczepy SA111, to ten co przybył z południa (001). Głównie Chojnice - Tczew, dużo rzadziej Chojnice - Kościerzyna - Gdynia.
SA104 jedna sztuka - 001. Chojnice - Kościerzyna, Chojnice - Szczecinek.
SA131 jedna sztuka - 001. Słupsk - Szczecinek, Gdynia - Hel, Gdynia - Kościerzyna.
SA132 trzy sztuki - 005, 006, 007. Jak wyżej, również czasem Chojnice - Tczew.
SA103 dwie sztuki - 006 i 011. Kościerzyna - Gdynia, Kościerzyna - Chojnice.
SA137 dwie sztuki - 001, 002. Kościerzyna - Gdynia - Hel, chociaż głównie postojowa Razz
SA138 trzy sztuki - 001, 002, 003, wkrótce będzie czwarta. Jak wyżej Razz
SA109 jedna sztuka - 006. To ja nie wiem czy jeździ, widziałem na Kościerzyna - Gdynia, Chojnice - Szczecinek.

SN81 - na pewno 002 i 003. 001 chyba wciąż stacjonuje w Czeremsze. Kościerzyna - Chojnice, Chojnice - Szczecinek.
SN82 (DH3102) jedna sztuka (bynajmniej była latem). Słupsk - Szczecinek, Kościerzyna - Chojnice, Chojnice - Szczecinek.
SN83 (DH3206) chyba też jedna sztuka, wciąż jeździ. Chojnice - Tczew, latem Gdynia - Kartuzy.

Oczywiście mogą być od tego minimalne odstępstwa, szczególnie jeśli chodzi o SA104, którego widziałem jedynie na zdjęciu. Co do pojazdów z Pesy i Newagu jestem absolutnie pewny. Kolzam też był na pewno jeden, ale dawno go nie widziałem.
Pawel_15 - 11-01-2011, 17:13
Temat postu:
Ostatnio widziałem SA101 (?) z Małopolski w malowaniu PR w Kościerzynie - był świeżo odpicowany i nie miał napisanego przydziału.
Kuba_CH - 11-01-2011, 23:52
Temat postu:
wujekczarls napisał/a:

Oczywiście mogą być od tego minimalne odstępstwa, szczególnie jeśli chodzi o SA104, którego widziałem jedynie na zdjęciu. Co do pojazdów z Pesy i Newagu jestem absolutnie pewny. Kolzam też był na pewno jeden, ale dawno go nie widziałem.

SN82 i SN83 jest na pewno w liczbie czterech sztuk (a może nawet w pięciu?). Bodajże po dwa dwuczłony i dwa pojedyncze. Dwie poszły na Słupsk - Szczecinek, dwie stacjonują w Chojnicach (po jednym z każdego).
SA109 stoi przed halą, powinni go uruchomić do wiosny. Z ciekawostek to jeden (opolski) stoi przed szopą i czeka na rewizję. A małopolski jest chyba w trakcie albo już nawet po. Także te Kolzamy to w Chojnicach często goszczą. SN81 oczywiście jeździ (najczęściej Chojnice - Szczecinek). Za to SA104 częściej widywany jest na Chojnice - Kościerzyna.
SA101-002, do kasacji.
Jak Newagi "usprawnią" to tabor pod względem szynobusów będzie prezentował się całkiem całkiem. Brakuje tylko jakiś zastępców bip, bo te jak wiadomo powoli idą w odstawkę (choć na Hel latem będą na szczęście jeszcze jeździć i na TURze pewnie też) Oby wszystko było sprawne i będzie OK. Zresztą w Pomorskiem na braki taborowe akurat narzekać nie możemy...;-)
yusek - 11-01-2011, 23:58
Temat postu:
Obecnie nie ale wcześniej bywało z tym różnie. A i przy okazji taboru mamy dość na teraz ale biorąc w perspektywie odcinki Kartuzy-Gdynia i Bytów-Kościerzyna to taboru jest nadal mało. Z drugiej strony jeśli by ruszył Kościerzyna - Bytów to część (i to pewnie spora) jadąc do Gdyni wybrała by pociąg co spowodowało by zniknięcie małych szynobusów z Gdynia-Kościerzyna. I konieczność kupna czegoś większego.
wujekczarls - 12-01-2011, 00:19
Temat postu:
Do tej pory jakoś nie przeszkadza peerom wozić ludzi w szczycie SA103 na Gdynia - Kościerzyna. Już w Gdyni często zapełnienie wygląda na 200% ;] już widzę jak robią coś z tym w wakacje. Bipa do Kartuz, hehe. A jak SP32 poszły do Wielkopolski, to będą ciągnąć fiaty, bo przecież pasażer jest najważniejszy!
yusek - 12-01-2011, 00:27
Temat postu:
SA103 jeździ bo są przejściowe chwilowe tzn. nie jadą Newagi a SA102 się rozbiło. Jakby jakiś inny większy szynobus był wolny to by SA103 pojechało gdzieś indziej.
geordi - 12-01-2011, 00:46
Temat postu:
to ten wypadek swiateczny, co sie woz bojowy Strazy Pozarnej ze skarpy stoczyl, odeslal SA102 na warsztat znowu? :/
Pawel_15 - 12-01-2011, 12:56
Temat postu:
@yusek, chwilowe problemy to oni mają bez przerwy. Przeszło rok temu albo i więcej, wracaliśmy z wujkiemczarlsem z Somonina to jechał SA103 nabity na 300% a i tak do Gdyni zrobiła się frekwencja 390%. Smród w środku nie do opisania a okna oczywiście wszystkie pozamykane...
yusek - 12-01-2011, 13:28
Temat postu:
Widać ktoś Laskowika nie oglądał. Ale w zasadzie patrząc, że do Chojnic jeżdżą czasem SM42+120A to powinni dać SA103 na Kościerzyna - Chojnice a z Kościerzyny do Gdyni SM42+2x120A lub może i nawet Bipa ale wówczas pewnie coś z grzejką.
kowal331 - 12-01-2011, 13:35
Temat postu:
W Chojnicach stoi chyba z 15 "bohunów".Co PRy zamierzają z tym zrobić?Jakby je uruchomić i do tego mieć kilka sprawnych lokomotyw poza SU/SM42,to nie tylko nie brakowało by taboru na ewentualne "zaszynobusy",ale możnaby uruchamiać nowe pociągi.
Kuba_CH - 12-01-2011, 16:38
Temat postu:
kowal331 napisał/a:
W Chojnicach stoi chyba z 15 "bohunów".Co PRy zamierzają z tym zrobić?Jakby je uruchomić i do tego mieć kilka sprawnych lokomotyw poza SU/SM42,to nie tylko nie brakowało by taboru na ewentualne "zaszynobusy",ale możnaby uruchamiać nowe pociągi.

Bodajże tylko 5 czy 6 lokomotyw SP32 poszło do Krzyża. Także chyba nie wszystkie...Wink
Niedawno widziałem na Regio do Tczewa SP32, ale przeniesienie za nic mnie nie dziwi. PRy mają braki taborowe w pewnych rejonach, a tu w Chojnicach trochę tego jednak stoi. Bohunów jest chyba nawet więcej niż 15 (jest ich taki jeden ładny rządek na bocznym torze od strony peronów 3,4 i 5) mam nadzieję, że je odpalą. Lokomotyw sprawnych nie powinno brakować. Swego czasu (lato 2009) zdarzało się, że na TURze były bohuny.

SA103 - 006 ostatnio dość często pojawia się na Chojnice - Kościerzyna. Niedawno jednak miał mały wypadek...
http://www.weekendfm.pl/?n=32312
Pawel_15 - 12-01-2011, 16:47
Temat postu:
Oddadzą wszystko i latem będzie +40 stopni to znów pesy i newagi zdechną i nie będzie czym jeździć. Zero myślenia o rezerwie taborowej. Pamiętam w 2006 jak byłem pierwszy raz w Chojnicach... pełno bip, od zarąbania fiatów, bonanz, klas... I co chwila jakiś fiat z bipą jechał... Teraz to jest jedna wielka żenia.pl
Kuba_CH - 22-01-2011, 17:28
Temat postu:
Warto wspomnieć, że aktualnie wszystkie pomorskie szynobusy należące i do PR-ów i do UMWP są sprawne. Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych ma nawet rezerwę w szynobusach którymi może dysponować ;-)
yusek - 22-01-2011, 17:40
Temat postu:
Paweł. Jeśli by na jakieś trasie np. Chojnice-Kościerzyna sprzedawano by codziennie np. na poranny pociąg 500 biletów (na całą trasę) to by jeździła Bipa a nawet z doczepionym 120A.

A teraz sytuacja tam jest taka. Lubiana robi albo i nie, Kaszub redukuje zatrudnienie, stocznia w Gdyni padła w Gdańsku nie zatrudnia. Statkami już się mało wozi.

Sami uczniowie nie utrzymają składu SU45+Bipa, a reszta jeździ samochodami.

Moim zdaniem jednak przydał by się jakiś konkretny remont pomiędzy Lipuszem a Chojnicami bo z Lipusza do Kościerzyny jest już w miarę.
Kuba_CH - 24-01-2011, 23:32
Temat postu:
SN81-004 z Czeremchy trafi (ł?) do Chojnic. Tym oto sposobem będzie to trzeci SN81 w Chojnicach.
Tomek1990 - 25-01-2011, 18:57
Temat postu:
Kuba_CH napisał/a:
Warto wspomnieć, że aktualnie wszystkie pomorskie szynobusy należące i do PR-ów i do UMWP są sprawne. Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych ma nawet rezerwę w szynobusach którymi może dysponować ;-)


To z pewnością chwilowa zbieżność okoliczności, że Przewozy Regionalne dają radę - sprzyja im szczęście, jak tylko zaczną się problemy znów ujrzymy ich niekompetencjęSmile
wujekczarls - 26-01-2011, 15:52
Temat postu:
A któryś SA137 stoi od paru dni na Cisowej (SKM). SA138 chyba wszystkie jeżdżą, widzę je codziennie przez okno, jak jeżdżą na Hel. Dzisiaj np. nie było na tej linii nic poza SA138 Razz
REXus - 26-01-2011, 16:50
Temat postu:
Od dłuższego czasu nie ma. Na niektórych kursach jest to zbawienne, a jak zrobi się tylko nieznacznie cieplej - ten dodatkowy człon będzie można docenić jeszcze bardziej.

Dzisiaj - po długiej przerwie - znowu odwołany jeden z porannych pociągów do Gdyni. Ktoś zna przyczynę? Jednak fachowcy z Nowego Sącza nie dali rady? Czy też wychodzi niekompetencja PR, a NEWAGi nie są idiotoodporne (tak, jak PESY)?
ok - 26-01-2011, 20:25
Temat postu:
Dzisiaj o 19:07 z Gdyni Głównej jechał SA137 na Hel
Pawel_15 - 30-01-2011, 11:34
Temat postu:
Wczoraj jechał SA138-002 o 7:45 z Gdyni Głównej do Kościerzyny. Badziewie, badziewie i jeszcze raz badziewie. Nie dość ze głośny to jeszcze można było w środku przy grzejniku wódkę chłodzić, tak było zimno. Dobrze że Arriva miała nagrzanego SA106 do Bydgoszczy. Pierwszy raz od wielu miesięcy muszę pochwalić działanie pojazdów z PESY, jechaliśmy wczoraj trzema różnymi i w każdym było przyjemnie ciepło. Wyjątkiem był SA132 relacji Kościerzyna - Gdynia gdzie było aż za gorąco.

Przy okazji - 14:20 z Bydgoszczy SA106 do Kościerzyny, frekwencja ok 140% - 150% ale stopniowo się zmniejszała, do Kościerzyny nie dojechał pusty, było z 20 osób, w drogę powrotną wziął ok 15 osób.
Kuba_CH - 30-01-2011, 21:15
Temat postu:
Pawel_15 napisał/a:
Wczoraj jechał SA138-002 o 7:45 z Gdyni Głównej do Kościerzyny. Badziewie, badziewie i jeszcze raz badziewie. Nie dość ze głośny to jeszcze można było w środku przy grzejniku wódkę chłodzić, tak było zimno.

Jeżeli głośny, to musi być z nim coś nie tak gdyż z tego co mi wiadomo można je dość dobrze wyciszyć. Gdy ja jechałem SA137 z K-rzyny do Gdyni to bardzo cichutko, praktycznie brak odgłosów silnika. Niestety z tymi pojazdami są wciąż problemy. Jednak wierzę, że z czasem sytuacja się uspokoi na korzyść produkcji Newagu.


Tomek1990 napisał/a:
To z pewnością chwilowa zbieżność okoliczności, że Przewozy Regionalne dają radę - sprzyja im szczęście, jak tylko zaczną się problemy znów ujrzymy ich niekompetencjęSmile

Zapraszam do Chojnic by przyjrzeć się jak można bardzo dobrze funkcjonować nawet w srogiej zimie. Nie było sytuacji by jakiś pociąg obsługiwany przez chojnicką sekcję został odwołany. Mogło zdarzyć się, że nie grzało lub, że się spóźnił. Ale jeździł i zawsze docierał do stacji docelowej.

[ Dodano: 11-02-2011, 16:53 ]
yusek napisał/a:

Moim zdaniem jednak przydał by się jakiś konkretny remont pomiędzy Lipuszem a Chojnicami bo z Lipusza do Kościerzyny jest już w miarę.

Dzisiaj poseł Stanisław Lamczyk w lokalnym Radiu Weekend mówił o Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Wspomniał o remontach i podobno uwzględniony też jest remont na odcinku Chojnice - Lipusz.
http://www.weekendfm.pl/?n=33042
kowal331 - 08-03-2011, 17:07
Temat postu:
Czy w Chojnicach nadal są SN81 i SA104?Podczas ostatnich dwóch pobytów na tej stacji w porze przyjazdów pociągów ze Szczecinka nie stwierdziłem obecności tego taboru.Zdarzyło się nawet,że SA101 który przyjechał ze Szczecinka pojechał dalej do Tczewa.
Kuba_CH - 08-03-2011, 19:38
Temat postu:
kowal331 napisał/a:
Czy w Chojnicach nadal są SN81 i SA104?Podczas ostatnich dwóch pobytów na tej stacji w porze przyjazdów pociągów ze Szczecinka nie stwierdziłem obecności tego taboru.Zdarzyło się nawet,że SA101 który przyjechał ze Szczecinka pojechał dalej do Tczewa.

Pewnie, że są. Ostatnio częstym widokiem jest stojąca zaraz w jednym rzędzie z odstawionymi SU45, SN81 (obydwa pojazdy) ;-)
Ale czasem jeszcze Kolzamik jeździ do Szczecinka. W ogóle przez ostatni czas często można było spotkać na niektórych połączeniach Regio z Chojnic (ale trasy wszystkie zaliczone), Małopolski SA109-002, po rewizji którą też przechodził w Chojnicach.
sympatyk - 07-02-2014, 21:08
Temat postu:
Jeden z pierwszych pojazdów SA101 zostanie zezłomowany.

Pomorski oddział Przewozów Regionalnych ogłosił przetarg na sprzedaż autobusu szynowego SA 101-002 przeznaczonego do złomowania.
Autobus szynowy o szacunkowej wadze 33,53 ton był jednym z pierwszych pojazdów tego typu w Polsce. Był eksploatowany do 2010 roku, potem jednak uległ wypadkowi. Przewoźnik nie zdecydował się na przeprowadzenie prac naprawczych, gdyż byłyby one nieopłacalne.
Kupujący zobowiązany jest do wymontowania w trakcje fizycznej likwidacji i zwrotu sprzedającemu jednej sztuki zestawu kołowego napędnego oraz 2 sztuk zestawu kołowego tocznego. Autobus szynowy SA 101-002 nie posiada skrzyni biegów.
Oferty należy składać do 10 lutego 2014 r. do godz. 10.00 w siedzibie PR na ul. Bolesława Krzywoustego 7 w Gdyni.

http://www.rynek-kolejowy.pl/50731/jeden_z_pierwszych_pojazdow_sa101_zostanie_zezlomowany.html
turystka - 08-10-2014, 20:43
Temat postu:
W ostatnią niedzielę września z Tczewa kursował szynobus do Chojnic z napisem "Małopolskie". Pożyczony?
Za to z Chojnic jechał lok spalinowy z...jednym wagonem piętrowym, a na bocznych torach "walają" się wagony. Złom?? Ten składzik jechał do Krzyża /na tablicach Chojnice - Piła/. Czy ten składzik obsługuje wielkopolska? Z Chojnic do Krzyża są 3 kursy, a z powrotem ani jeden.
Marzyłoby się dołożenie 2 wagonów i przedłużenie kursu do Gorzowa, bo przesiadka w Krzyżu jest uciążliwa dla starszych.
Na koniec łykendu w tym jednym wagoniku ludzie wręcz głośno narzekali na tłok i bidny konduktor starał się jakoś bronić. Co wy na to??? A może reportaż dla TV i marszałków?

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group