INFO KOLEJ - forum kolejowe

Administracja - Wach & Szafrański - grupa trzymająca kolej

Victoria - 23-05-2010, 18:51
Temat postu: Wach & Szafrański - grupa trzymająca kolej
Grupa trzymająca kolej

Andrzej Wach, prezes zarządu i dyrektor generalny PKP SA, i jednocześnie szef Grupy PKP, oraz Zbigniew Szafrański, prezes Polskich Linii Kolejowych, spółki wchodzącej w skład Grupy PKP, to bliscy kumple. Od zawsze Szafrański uważany był na kolei za szarą eminencję Wacha. Razem pracowali w Dyrekcji Elektroenergetyki Kolejo­wej, którą w 2001 r. przekształcono w spółkę PKP Energe­tyka. Wach zasiadł w zarządzie nowej spółki jako prezes, a Szafrański jako członek zarządu ds. technicznych.

Gdy w 2004 r. Wach awansował na szefa Grupy PKP, zabrał ze sobą Szafrańskiego, któremu w zarządzie PKP SA powie­rzył funkcję członka zarządu ds. strategii i rozwoju. W 2005 r. Szafrański przeszedł wówczas na specjalnie dla niego stworzone stanowisko wiceprezesa spółki PKP Pol­skie Linie Kolejowe. Gdy został stamtąd po dwóch latach zwolniony, Wach znowu go przygarnął i uczynił pełno­mocnikiem zarządu PKP SA ds. międzynarodowych, a także... przewodniczącym rady nadzorczej PLK. W koń­cu Szafrański wrócił do PLK, spółki zarządzającej infra­strukturą kolejową, już jako prezes.

Szafrański, gdy został prezesem Polskich Linii Kolejo­wych, zapowiadał, że jego głównym zadaniem jest całkowite usamodzielnienie spółki od nadzoru PKP. Guzik z tego wyszedł.

Wacha i Szafrańskiego łączy coś jeszcze. Polskie Linie Kolejowe od kilku lat przeprowadzają modernizację torowisk. Brat prezesa PKP SA Andrzeja Wacha, Jan Wach, jest właścicielem firmy EL-IN wykonującej robo­ty dla kolei. W zarządzie spółki są dzieci Jana Wacha. Prawie jedna trzecia zleceń w firmie Wachów od lat po chodzi od kolei.

Np. jednym z głównych wykonawców kontraktu „Mo­dernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce - Terespol" rozpisanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe zostało czeskie konsorcjum TCHAS. Najważniejszym pod­wykonawcą konsorcjum zaś spółka EL-IN ze Skiernie­wic. Pisaliśmy o tym w „NIE" nr 40/2008.

Podobnie przy kontrakcie „Modernizacja linii kolejo­wej E65 na odcinku Warszawa - Gdynia, etap II w Polsce, obszar LCS Ciechanów". Jednym z głównych konsorcjantów został czeski TCHAS i jego polski oddział. Głównym wykonawcą - EL-IN ze Skierniewic. EL-IN ma robić niemal wszystko: roboty drogowe, roboty budowlane, w tym rozbiórkę istniejących obiektów, tunele, prowadzić roboty sanitarne etc.

Z formalnego punktu widzenia niby wszystko jest w porządku. Firma staje do przetargu i go wygrywa. Sam Andrzej Wach nie bierze udziału w procedurach przetar­gowych. Jeśli jednak przetargi organizuje spółka PLK, nad którą Wach sprawuje nadzór właścicielski i której prezesem jest kolega Wacha, to sprawa jest co najmniej kontrowersyjna.

Gdy w telewizji ukazał się reportaż o firmie EL-IN i jej kontraktach z kolejami, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt (z ramienia PSL) określił całą sprawę mianem „dupereli". Engelhardt należy do etatystów i jest jednym z najbardziej zagorzałych przeciwników wprowadzania realnej konkurencji na kolei.

Na kontaktach z kolejami bynajmniej nie cierpi obec­ny minister skarbu państwa Aleksander Grad. W lipcu spółka MGGP podpisała umowę z Polskimi Liniami Kolejowymi na wykonanie mapy do celów projektowych dla przygotowania projektu „Modernizacja linii kolejo­wej E30 na odcinku Kraków - Medyka - granica państwa dla odcinka Tarnów - Rzeszów". Wartość kontrak­tu to 225 tys. euro. W sierpniu tego roku MGGP podpi­sała umowę z PLK na nadzór nad modernizacją linii E65 od stacji Szymankowo do stacji Pruszcz Gdański. Wartość podpisanego kontraktu to 1,852 mld euro.

MGGP to Małopolska Grupa Geodezyjno-Projekto­wa SA, firma założona przez Aleksandra Grada. Formal­nie zrzekł się w niej udziałów na rzecz żony, z którą ma rozdzielność majątkową (o innych przetargach - na budowę autostrad - wygrywanych przez MGGP pisaliśmy „NIE" nr 9/2010). Warto także w kontekście prezesa PKP SA Andrzeja Wacha wymienić nazwisko posła PiS Krzysztofa Tchó­rzewskiego. To - jak twierdzą nasze wiewiórki - kolej­na szara eminencja na kolei, która daje Wachowi poli­tyczny parasol.

Tchórzewski do 1990 r. pracował w Oddziale Zasilania Elektroenergetycznego PKP w Siedlcach (na stanowiskach elektromontera, kontrolera i naczelnika oddziału). Potem został politykiem: najpierw Porozumienia Cen­trum, następnie PiS. Był posłem I, III, V kadencji. Jest też posłem obecnie. W listopadzie 2001 r., gdy Tchórzewski przegrał wybory na kolejną kadencję, Wach przygarnął go na stanowisko członka zarządu PKP Energetyki (kolej­na spółka wchodząca w skład Grupy PKP). Teoretycznie jest nim do dziś, bo jedynie został urlopowany na czas peł­nienia mandatu posła.

Tchórzewski należy do zaufanych ludzi Jarosława Kaczyńskiego. Przez 4 lata był dyrekto­rem spółki Srebrna założonej przez działaczy PC (w tym Jarosława Kaczyńskiego), trudniącej się podnajmem nieruchomości, które przejęła od Fundacji Prasowej „Soli­darność" (nieruchomości FPS, a tym samym PC „podaro­wał" na początku lat 90. Wałęsa). W rządzie Kaczyńskiego Tchórzewski był wiceministrem infrastruktury ds. kolejnictwa.

Wachlarz ludzi z rozmaitych opcji politycznych zwią­zanych pośrednio mniej lub bardziej z molochem, jakim jest Grupa PKP, prowadzi do jednego wniosku: koleje są mocne.

źródło: Tygodnik "NIE"

---

Aferę z EL-IN ujawniono na naszym forum. Pisały i mówiły o tym media. Wach nie mógł zdzierżyć takiej "zniewagi", przez cały 2009 r. zarząd PKP S.A. napuszczał na nasze forum policję i prokuraturę: http://pokazywarka.pl/lapaj_nicka/

Jak widać nie ugięliśmy się pod naporem kolejowej mafii i usłużnej prokuratury. Wachoidom nie udało się uwalić naszego forum!

Dla przypomnienia materiał "Wiadomości" TVP:


Rodriges - 21-08-2010, 18:10
Temat postu:
Zapomnieli napisać o Lucynie Krawczyk od 9 lat jest w zarządzie PKP Intercity. Czy firma wychodzi na zero, czy ma stratę ponad 100 mln zł (tak jak to ogłoszono w tym miesiącu), L. Krawczyk nadal jest członkiem zarządu - dyrektorem ds. finansowych.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group