Przewozy towarowe - PKP LHS trafi do Grupy PKP Cargo? Arek - 16-08-2010, 11:01 Temat postu: PKP LHS trafi do Grupy PKP Cargo?
PKP LHS trafi do Grupy PKP Cargo?
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", być może już niedługo PKP LHS zmieni właściciela. PKP SA bardzo poważnie rozpatruje możliwość włączenia spółki do Grupy PKP Cargo. W zeszły piątek członek zarządu PKP SA spotkał się w tej sprawie ze związkowcami firmy obsługującej linię szerokotorową.
Obecnie kapitał zakładowy PKP LHS wynosi 20 661 500 zł i dzieli się na 41 323 równych i niepodzielnych udziałów, każdy wartości nominalnej 500 zł. Udziały te posiadają Skarb Państwa – Minister Finansów 41 322 udziały o łącznej wartości 20 661 000 – 99,99% i PKP SA – 1 udział o wartości 500 zł – 0,01%. Rozpatrywana jest możliwość przejęcia wszystkich udziałów w PKP LHS przez PKP Cargo.
- Aktualnie zarząd PKP LHS podjął działania w zakresie weryfikacji strategii spółki w perspektywie do 2015 r. Opracowana strategia do końca br. wskaże ostateczne kierunki rozwoju. Jednym z ewentualnych wariantów prywatyzacyjnych może być przeniesienie udziałów spółki do PKP Cargo. Takie rozwiązanie zakłada program działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015 przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz właściciel spółki - uważa prezes PKP LHS, Zbigniew Tracichleb.
- Analizujemy obecnie wszystkie możliwe rozwiązania prywatyzacji spółek towarowych Grupy PKP. Projekt włączenia PKP LHS jako spółki zależnej PKP Cargo jest jednym z możliwych rozwiązań, które jedynie analizują doradcy. Żadne decyzje kierunkowe w tej sprawie nie zostały podjęte - informuje rzecznik PKP SA, Łukasz Kurpiewski.
- Pojawienie się pomysłu zaanektowania przez PKP Cargo SA spółki PKP LHS, jednej z niewielu spółek tzw. Grupy PKP o wysokiej jak na warunki usług przewozowych koleją dochodowości, w sytuacji głoszonych od kilku lat zamiarów prywatyzacji obu przewoźników nie jest zaskakujące. Jeżeli przypomnimy sobie „metody” prób podniesienia wartości spółki PKP IC poprzez blokowanie możliwości pojawienia się produktów konkurencyjnych na rynku tj. IR-ów, a nie poprawy jej zarządzania i racjonalizacji kosztów, to pomysł włączenia spółki mającej monopol na dość spory kawałek tortu (ok. 330 mln rocznego obrotu i 20-40 mln zysku netto) wydaje się kontynuacją działań zarządczych klasy doraźnych „wytrychów”, a nie sięgania do rozwiązań z zakresu ekonomii i zarządzania - komentuje Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu w ZDG TOR. Jego zdaniem, włączenie PKP LHS do PKP Cargo może oznaczać niebezpieczeństwo zmniejszenia nakładów na infrastrukturę firmy.
Już w 2005 r. poseł Jan Rokita pytał ministra infrastruktury: "Z informacji, które trafiają do mojego biura poselskiego, wynika, że spółka PKP LHS Sp. z o.o. w Zamościu, pomimo braku stosownych zapisów w ˝Planie działań Zarządu PKP S.A. w zakresie dalszej restrukturyzacji i prywatyzacji spółek Grupy PKP S.A.˝ (wersja z dn. 15 listopada 2004 r.), może zostać wniesiona aportem do spółki PKP Cargo S.A. Wskazują na to również wypowiedzi niektórych członków Zarządu PKP S.A. Tymczasem wszelkie dane ekonomiczne pokazują, iż LHS Sp. z o.o. bardzo dobrze funkcjonuje pod względem zarówno efektywności i wydajności pracy, jak i poziomu inwestycji, wzrostu przewiezionych ładunków (6,1 mln t w 2003 r., 7 mln t w 2004 r.) oraz wypracowanego zysku (20 mln PLN w 2003 r., ponad 21 mln PLN w 2004 r.). W związku z tym czemu miałoby służyć włączenie LHS Sp. z o.o. do spółki PKP Cargo S.A. (która nadal potrzebuje wewnętrznej reformy i coraz gorzej radzi sobie na rynku przewoźniczym)? LHS Sp. z o.o. jest spółką niezwykle konkurencyjną, dochodową i cały czas walczy o nowych klientów." Minister Krzysztof Opawski odpowiedział wówczas: "Zgodnie z harmonogramem prywatyzacji zawartym w ˝Programie dalszej restrukturyzacji oraz prywatyzacji spółek Grupy PKP do 2006 roku˝ (˝Program˝), przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 16 grudnia 2003 r. przewidywano prywatyzację LHS Sp. z o.o. na rok 2006. Ze względu m. in. na zbyt wolno przebiegające procesy prywatyzacji i restrukturyzacji majątkowej Grupy PKP w Ministerstwie Infrastruktury opracowano projekt ˝Strategii restrukturyzacji i prywatyzacji Grupy PKP S.A.˝ (˝Strategia˝), w którym określono podstawowe założenia strategiczne dotyczące działań, które będą podejmowane w spółkach Grupy PKP w latach 2005 - 2007. Dokument ten jest obecnie w ostatniej fazie uzgodnień międzyresortowych. Z dniem przyjęcia Strategii dotychczasowy Program ulegnie odpowiedniej modyfikacji i aktualizacji w zakresie restrukturyzacji i prywatyzacji poszczególnych spółek z Grupy PKP. W odniesieniu do LHS Sp. z o.o. Strategia przewiduje wniesienie do tej spółki wszystkich składników linii szerokotorowej oraz nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności w terminie do końca 2006 roku. Powyższe plany dotyczące przyszłości LHS Sp. z o.o. były przedmiotem wielokrotnych konsultacji i uzgodnień z Zespołem Trójstronnym ds. Kolejnictwa, Zarządem oraz przedstawicielami związków zawodowych działających w Spółce. Na tym etapie realizacji tego projektu Strategia nie przewiduje również wniesienia udziałów LHS do PKP Cargo S.A."
źródło: Rynek Kolejowy Noema - 16-08-2010, 15:05 Temat postu:
MI: Przejęcie PKP LHS przez PKP Cargo jednym ze scenariuszy
- Projekt „Programu działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015” przewiduje, że prywatyzacja spółki PKP LHS nastąpi do 2015 r. Natomiast do 2013 r. aportem do PKP LHS zostanie wniesiona siedziba spółki w Zamościu, zaplecza techniczne oraz wytypowane punkty przeładunkowe - poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, Mikołaj Karpiński.
- Linia kolejowa szerokotorowa przekazana zostanie do Skarbu Państwa, przy zachowaniu funkcji zarządcy przez spółkę. Określenie ostatecznego modelu prywatyzacji spółki nastąpi po dokonaniu szczegółowych analiz, do końca 2010 r. Analizy te uwzględniać będą również wariant wniesienia udziałów do PKP Cargo - informuje Karpiński.
- Oznacza to, że przejęcie udziałów spółki PKP LHS przez spółkę PKP Cargo będzie jednym z wariantów rozważanych w trakcie analiz przedprywatyzacyjnych. Praktyczna realizacja takiego założenia jest jednak uzależniona od jego potencjalnej efektywności, ocenionej w trakcie przygotowań do prywatyzacji - podaje rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
źródło: Rynek Kolejowy Arek - 17-08-2010, 20:45 Temat postu:
Węcławik: PKP LHS powinna pozostać osobnym podmiotem
- Pojawienie się pomysłu zaanektowania przez PKP Cargo SA spółki PKP LHS, jednej z niewielu spółek tzw. Grupy PKP o wysokiej jak na warunki usług przewozowych koleją dochodowości, w sytuacji głoszonych od kilku lat zamiarów prywatyzacji obu przewoźników nie jest zaskakujące - uważa Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w ZDG TOR.
- Jeżeli przypomnimy sobie „metody” prób podniesienia wartości spółki PKP IC poprzez blokowanie możliwości pojawienia się produktów konkurencyjnych na rynku tj. IR-ów, a nie poprawy jej zarządzania i racjonalizacji kosztów, to pomysł włączenia spółki mającej monopol na dość spory kawałek tortu (ok. 330 mln rocznego obrotu i 20-40 mln zysku netto) wydaje się kontynuacją działań zarządczych klasy doraźnych „wytrychów”, a nie sięgania do rozwiązań z zakresu ekonomii i zarządzania. Jestem jednym z tych, którzy w 2003 roku doprowadzili do pojawienia się w zapisach ustawy o transporcie kolejowym punktu, który umożliwiał utrzymanie stworzonej w 2001 roku organizacji PKP LHS tj. łączenie funkcji zarządcy infrastruktury i przewoźnika kolejowego rzeczy. Dla jasności - dzięki temu zapisowi możliwe jest również nie rozdzielanie funkcji i nie prowadzenie odrębnej rachunkowości np. na WKD-ce a również dotyczyło wówczas przewoźników wąskotorowych. Dlatego mogę powiedzieć, że celem ówczesnych działań w interesie LHS-u była obrona przed rozpływaniem się wpływów i zysków z udostępniania infrastruktury linii szerokotorowej w kosztach molocha jakim jest PKP SA, głównie w PKP PLK SA. Kiedy zatem pojawia się pomysł topienia zysków - a przy zastosowaniu kreatywnej księgowości również worka na koszty - aby ratować kolejne „trudne dziecko” matki PKP S.A., w naturalny sposób pojawia się w moim umyśle sprzeciw. Sprzeciw, aby wyciągnięty z bardzo dużym wysiłkiem do dość wysokiego poziomu - doprowadzony przed 1997 rokiem do tragicznego - stan infrastruktury linii, stacji i mijanek na LHS, zaplecza technicznego i eksploatacyjnego został ponownie zdekapitalizowany. Gdyż zawsze zajdzie się uzasadnienie na potrzeby środków dla nowego właściciela tj. PKP Cargo a nie podmiotu, jak sama nazwa wskazuje, zależnego - uważa Ryszard Węcławik.
- Jednocześnie, jako eksperta w sprawach rynku kolejowego, ciekawi mnie jak szybko nastąpi długo oczekiwany przez rynek proces atomizacji LHS umożliwiający dostęp do jej infrastruktury. Zacznie się on w momencie przekazania udziałów skarbu państwa (udziały LHS są w 100% przez niego przewłaszczone) do PKP Cargo SA. UTK będzie musiał wówczas podjąć decyzję: czy już w tym momencie pozbawia LHS licencji na wykonywanie przewozów opartej na dotychczasowej decyzji w tym zakresie, czy też wskaże (zgodnie z art. 13 ust 6 ustawy o transporcie kolejowym) termin usunięcia nieprawidłowości, tj. dokonania rozdziału zarządzania infrastrukturą od wykonywania przewozów. Nie należy się bowiem spodziewać aby UOKiK, po zmianach własnościowych powodujących zamknięcie dostępu do części rynku na rzecz jednego i to dominującego podmiotu na tym rynku, nadal utrzymywał pozytywną decyzję w tym zakresie - twierdzi Węcławik.
Dyrektor w ZDG TOR odpowiada także na pytanie, czy plany włączenia PKP LHS do PKP Cargo to koniec operatora linii szerokotorowej jako odrębnego podmiotu? - Raczej jest to początek końca i to z dwóch względów: rozwiązań prawnych, tak krajowych jak i europejskich, w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej oraz samego faktu podporządkowania LHS pod spółkę o pełnej niewydolności zarządczej dzięki silnemu w niej wpływowi tzw. spółki matki oraz związków zawodowych. To tylko kwestia czasu - uważa Węcławik.
- Czytając wyjaśnienia i plany MI, aby nie zaprzepaścić tego co przez ostatnie 13 lat – tyle trwa proces rewitalizacji linii jako jednolitego organizmu – zrobiono w jej infrastrukturze jedynym rozsądnym rozwiązaniem byłoby utrzymanie LHS jako odrębnego podmiotu, który zarządzałby wszystkimi liniami o prześwicie 1520mm na terenie kraju oraz pozostałą infrastrukturą dla tej szerokości torów – PLK posiada na utrzymaniu ok. 500 km torów o prześwicie 1520 mm. Jako zarządca infrastruktury kolejowej wyspecjalizowany w utrzymaniu tego jej rodzaju, z jej specyfiką zarówno wynikającą z budowy jak i wymaganej współpracy po drugiej stronie granic uzyskałby taki podmiot rentę w postaci obniżenia kosztów jej utrzymania przy podniesieniu jej standardu - twierdzi Ryszard Węcławik.
źródło: Rynek Kolejowy REGIOchłopak - 20-08-2010, 21:23 Temat postu:
Zbyt dobrze się im powodzi i Cargo musi trochę namieszać w finansach LHS... Pele - 21-08-2010, 16:59 Temat postu:
LHS jest regularnie na plusie pomimo regularnych i sporych inwestycji w tabor, bo nie musi płacić za tory (sam jest zarządcą linii po której jeździ) PKP PLK, nie musi też płacić grupie PKP za stacje, szopy, pomieszczenia techniczne i terminale przeładunkowe bo sam jest ich właścicielem. Cargo nie trzeba płacić za tabor bo wszystkie szerokotorowe loki i wagony należą do LHS. Im mniej ta spółka ma faktycznie współnego z pozostałymi po(d)miotami spod znaku PKP, tym dla niej lepiej. Moim zdaniem jeszcze trochę za mało wykorzystuje możliwości szerokiego toru w kwestii TnT (Tiry na Tory) - szeroka skrajnia to ułatwia a infrastruktura drogowa na Ukrainie jest tak tragiczna że odpowiednia oferta rabatów dla stale korzystających i promocja idei mogłaby im przynieść kolejne zyski; ale patrząc na to jak rozsądnie i stabilnie jest ta spółka zarządzana sądzę że i w tym temacie doczekamy się rozwoju.
Coś nie chce mi się wierzyć, że LHS nie może być zarządcą linii w myśl unijnych przepisów. Cargo niekoniecznie musi sobie takimi numerami poprawiać wyników, bo po restrukturyzacji pomału zaczyna wychodzić na prostą. Wygląda mi to raczej na szukanie miękkiego lądowiska przez parę dyrektorskich upasionych tyłków, których w ramach tego wychodzenia na prostą właśnie planuje się zwolnić. Arek - 26-08-2010, 10:51 Temat postu:
MF: Nie komentujemy planów zmiany właściciela PKP LHS
- Ministerstwo Finansów nie komentuje planów nabycia udziałów PKP LHS Sp. z o.o. przez PKP Cargo SA - poinformowała RK Magdalena Kobus, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów.
- W zakresie właściwości Ministerstwa Finansów należy zaznaczyć, że jako zabezpieczenie udzielonej przez Skarb Państwa gwarancji spłaty zobowiązań, spółka PKP SA przewłaszczyła na rzecz Skarbu Państwa część posiadanych udziałów w PKP LHS Sp. z o.o. Zakładając, że PKP S.A. zamierza sprzedać posiadane udziały w PKP LHS Sp. z o.o., Ministerstwo Finansów powinno wyrazić zgodę na wskazanie w aneksie do umowy o przewłaszczenie na zabezpieczenie innego przedmiotu zabezpieczenia udzielonej gwarancji - podała Kobus.
- Jednocześnie wartość wskazanego przedmiotu zabezpieczenia powinna odpowiadać wartości tej części udziałów w PKP LHS, która stanowi obecnie zabezpieczenie udzielonej przez Skarb Państwa gwarancji - dodała rzecznik Ministerstwa Finansów.
Niedawno podaliśmy, że być może już niedługo PKP LHS zmieni właściciela. PKP SA bardzo poważnie rozpatruje możliwość włączenia spółki do Grupy PKP Cargo. Obecnie kapitał zakładowy PKP LHS wynosi 20 661 500 zł i dzieli się na 41 323 równych i niepodzielnych udziałów, każdy wartości nominalnej 500 zł. Udziały te posiadają Skarb Państwa – Minister Finansów 41 322 udziały o łącznej wartości 20 661 000 – 99,99% i PKP SA – 1 udział o wartości 500 zł – 0,01%. Rozpatrywana jest możliwość przejęcia wszystkich udziałów w PKP LHS przez PKP Cargo.
źródło: Rynek Kolejowy Arek - 30-08-2010, 13:05 Temat postu:
Jaka przyszłość PKP LHS?
Najważniejsze jest zachowanie integralności funkcji zarządcy i przewoźnika – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Komentarz prezesa PKP LHS Zbigniewa Tracichleba specjalnie dla portalu KOW:
„Strategia rozwoju spółki PKP LHS w perspektywie do 2015 roku będzie poddana weryfikacji. Warianty przekształceń własnościowych spółki będą ponownie analizowane i najprawdopodobniej poznamy je do końca br. Jednym z alternatywnych i nowych kierunków prywatyzacyjnych, który dostrzega właściciel jest przeniesienie udziałów spółki do PKP Cargo jako spółki zależnej. Taka możliwość jest również odnotowana w dokumencie Ministerstwa Infrastruktury dotyczącym programu działań dla rozwoju transportu kolejowego.
We wcześniejszym, zatwierdzonym przez Zarząd opracowaniu (z 2008 r.) nt. strategii rozwoju spółki, rekomendowany wariant zakłada integralność funkcji zarządcy linii i podmiotu świadczącego usługi trakcyjne na zasadzie wyłączności, przy założeniu, że linia szerokotorowa w formie aportu wniesionego przez PKP S.A. stanie się własnością spółki PKP LHS.
Taki podmiot powinien uzyskać gwarancje zachowania własności Skarbu Państwa z dopuszczeniem do przekształcenia w spółkę akcyjną i częściowe upublicznienie akcji przez GPW, przy zachowaniu pakietu kontrolnego przez Skarb Państwa.
Niezależnie od kierunków prywatyzacyjnych dla PKP LHS najważniejsze jest zachowanie integralności funkcji zarządcy i przewoźnika. Taki model byłby zgodny z dotychczasową filozofią rozwoju spółki, w ramach której przychody i wypracowywane zyski pozwalają na finansowanie bez środków publicznych inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych infrastruktury kolejowej linii nr 65.”
źródło: KOW Wojtek - 02-09-2010, 09:46 Temat postu:
Przed prywatyzacją PKP Cargo połknie siostrzaną PKP LHS
PKP Cargo to państwowy moloch mający ponad 70 proc. udziałów w rynku przewozów towarowych.
Kryzysowy 2009 r. spółka zakończyła jednak z blisko półmiliardową stratą. Teraz jest lepiej, bo restrukturyzowana firma powoli wyjeżdża na prostą. Ten rok ma już zakończyć z 40 mln zł zysku. PKP LHS podobnie jak PKP Cargo należy do PKP SA, ale to firma kilkanaście razy mniejsza i ze świetnymi wynikami od dłuższego czasu. Obie spółki przygotowują się do prywatyzacji. Niewykluczone jednak, że wcześniej LHS zostanie połknięta przez siostrzaną spółkę. – Opracowujemy nową strategię do 2015 r., która do końca tego roku wskaże ostateczne kierunki rozwoju. Jednym z ewentualnych wariantów prywatyzacyjnych może być przeniesienie udziałów spółki do PKP Cargo – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.
LHS to łakomy kąsek, bo pełni funkcję przewoźnika i zarządcy kolei na blisko 400-km szerokotorowej linii od polsko-ukraińskiego przejścia granicznego Hrubieszów-Izow do stacji Sławków położonej 30 km od Katowic. Fatalny dla branży 2009 r. udało jej się zamknąć z ponad 17 mln zł na plusie. Ten rok jest jeszcze lepszy. Po pierwszych sześciu miesiącach spółka miała 27,7 mln zł zysku. W czerwcu podpisała 5-letni kontrakt na przewóz ponad 23 mln tys. ton rudy żelaza dla koncernu ArcelorMittal Poland, największego producenta stali w Polsce.
Adrian Furgalski, ekspert rynku infrastruktury i transportu, uważa, że wchłonięcie PKP LHS przez PKP Cargo to próba podniesienia wartości tej drugiej spółki kosztem pierwszej. – Oby łączenie obu spółek nie skończyło się tym, że dobre wyniki finansowe spółki zależnej będą przejadane przez PKP Cargo – ostrzega Adrian Furgalski.
Z naszych informacji wynika, że do fuzji prą Ministerstwo Infrastruktury i PKP, którym zależy na skutecznej prywatyzacji PKP Cargo. A w tym przejęcie PKP LHS może pomóc.
Co się stanie z linią kolejową, po której jeżdżą pociągi PKP LHS? Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, szeroki tor zostanie przekazany do Skarbu Państwa przy zachowaniu funkcji zarządcy przez spółkę.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna Arek - 06-09-2010, 14:00 Temat postu:
Wach: Ewentualne włączenie PKP LHS do PKP Cargo to nie inkorporacja
- W PKP LHS pracuje doradca, którego zadaniem jest przygotowanie planu rozwoju oraz wycena spółki jako odrębnego podmiotu. Zrobimy też wycenę rozwiązania, w którym PKP LHS jest spółką zależną PKP Cargo. Celem tych analiz jest podjęcie decyzji, w jaki sposób prywatyzować oba podmioty - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Andrzej Wach, prezes PKP SA.
Czy spółka PKP Cargo jest już gotowa do prywatyzacji? Czy rozpatrywane przejęcie przez Cargo PKP LHS jest elementem budowania wartości Cargo?
Zarządzanie biznesem to zarządzanie informacją. Do tego dodałbym jeszcze wyciąganie wniosków z dotychczasowych doświadczeń. Sytuacja na rynku przewozów pasażerskich po usamorządowieniu nauczyła nas wyobrażać sobie najbardziej nieprawdopodobne scenariusze. Bo gdyby ktoś powiedział mi, że tabor EZT będzie wykorzystywany na dystansach 300 i więcej km to z pewnością bym nie uwierzył. A życie pokazało co innego. Tak więc dzisiaj, w przeddzień prywatyzacji PKP Cargo, stawiamy sobie pytanie o kształt i przyszłość przewozów towarowych.
Oczywiście nie ma jeszcze decyzji o przejęciu PKP LHS. Prowadzone są analizy wariantowe pod kątem zmian własnościowych i ich wpływu na relacje i rezultaty biznesowe obu podmiotów. W PKP LHS pracuje doradca, którego zadaniem jest przygotowanie planu rozwoju oraz wycena spółki jako odrębnego podmiotu. Zrobimy też wycenę rozwiązania, w którym PKP LHS jest spółką zależną PKP Cargo. Celem tych analiz jest podjęcie decyzji, w jaki sposób prywatyzować oba podmioty. Ewentualne włączenie PKP LHS to nie inkorporacja, ale powiązanie czysto kapitałowe, którego celem jest wykreowanie efektu synergii.
Prawdopodobnie w 4. kwartale tego roku podejmiemy decyzję o strategii prywatyzacji PKP Cargo i wówczas rozstrzygniemy kwestię przyszłości PKP LHS.
Czy w momencie przejęcia LHS przez Cargo pojawiłaby się konieczność przekazania infrastruktury?
Żadnego operatora nie prywatyzujemy z infrastrukturą liniową. To jest zasada, którą kierujemy się w naszych działaniach. Od tego nie ucieknie nawet gdański SKM. Linia 250 zostanie przekazana samorządowi, bądź pozostanie w gestii PKP czy Skarbu Państwa. W przypadku LHS, linia jest i pozostanie w zasobach PKP SA lub w przyszłości przekażemy ją do skarbu państwa, a spółka pozostanie jej zarządcą.
LHS pozostanie jedynym operatorem na linii szerokotorowej?
To dobre pytanie, jednak odpowiedź – przyznam – trudniejsza. Warto jednak zauważyć, że operatorzy często mają swoje bocznice, niekiedy bardzo rozbudowane. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że linia LHS ma właśnie charakter bocznicy.
A co z zarzutem, że wypracowywane przez LHS zyski nie będą szły na rozwój firmy, tylko rozmyją się w Cargo?
W analizowanym wariancie LHS pozostałby odrębnym podmiotem. Będzie mógł rozwijać swoją działalność zgodnie ze strategią, przygotowaną przez zarząd spółki i akceptowaną przez właściciela. I tu właściciel ma prawo zdecydować, czy zysk zostanie przeznaczony na rozwój podmiotu, czy skorzysta z dywidendy. Tak się dzieje i teraz. PKP też korzysta z dywidendy w tej spółce.
A więc kiedy zapadnie decyzja…
Decyzje zostaną podjęte po zakończeniu analiz, które przygotowują doradcy, tak w PKP Cargo jak i w LHS, a w kolejnym etapie, rozważeniu przygotowanych przez nich rekomendacji. Powinno to nastąpić w 4. kwartale tego roku.
źródło: Rynek Kolejowy Arek - 07-09-2010, 13:32 Temat postu:
Związkowcy z PKP LHS u samorządowców
„Dziennik Wschodni” poinformował o sprzeciwie związków zawodowych działających w spółce LHS przeciw włączeniu jej do PKP Cargo. Związkowcy zapowiadają szukanie sojuszników „gdzie się da”. Na razie znaleźli je u władz samorządowych Zamościa.
W regionalnym dzienniku można przeczytać o zajęciu wspólnego stanowiska przeciw włączeniu PKP LHS do PKP Cargo. Zostało ono wysłane do ministrów infrastruktury, gospodarki, finansów i skarbu oraz m.in. do parlamentarzystów. Związkowcy zabiegają, aby to stanowisko znalazło poparcie samorządowców Hrubieszowa i Tomaszowa Lubelskiego.
„Nie jesteśmy przeciw prywatyzacji, ale nie chcemy przejęcia przez PKP Cargo. Nie wiemy jakie moglibyśmy z tego mieć korzyści…” - powiedział „Dziennikowi Wschodniemu” – Andrzej Pakos, szef „Solidarności” w zamojskim LHS. Związkowcy także obawiają się, że po połączeniu z PKP Cargo może dojść do zwolnień w ich spółce.
źródło: Dziennik Wschodni / RK Arek - 13-09-2010, 12:19 Temat postu:
Związkowcy przeciw włączeniu PKP LHS do PKP Cargo
Zarząd Krajowy Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych wystosował dzisiaj list do wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta, w którym wyraża swój sprzeciw wobec planów włączenia spółki PKP LHS do PKP Cargo.
Treść pisma (pisownia oryginalna):
W związku z otrzymanym pismem z dnia 25 sierpnia 2010 r., organizacji związkowych, obejmujących swoim działaniem spółkę PKP LHS Sp. z o.o. w Zamościu, Zarząd Krajowy Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych zgłasza stanowczy sprzeciw wobec planów podziału tej spółki. Nie widzimy żadnego racjonalnego uzasadnienia, aby infrastrukturę torową tej spółki włączyć do PKP PLK, a resztę do PKP Cargo. Działania takie spowodują likwidację świetnie prosperującej spółki.
Ponieważ jest to spółka Skarbu Państwa mamy prawo sądzić, że działania te są skierowane na szkodę tego Państwa i pracowników zatrudnianych w tej spółce. Mieliśmy już przykłady, gdzie pomysły obecnie nam panującego Ministerstwa Infrastruktury przekształciły dwie świetnie prosperujące kolejowe spółki pasażerskie w ruiny ekonomiczne, a ich pracownicy są teraz zwalniani.
Należy stwierdzić, że infrastruktura torowa spółki PKP LHS jest zupełnie inna od zarządzanej przez PKP PLK, została zbudowana tylko i wyłącznie do celów realizowanych przez spółkę PKP LHS. Na takim podziale tej spółki skorzystają tylko firmy zza wschodniej granicy, Państwa które nawet nie jest w Unii Europejskiej.
Wobec powyższego domagamy się wstrzymania realizacji planów związanych ze spółką PKP LHS i przedłożenia propozycji, które już na etapie planowania będą miały korzystny wymiar ekonomiczny dla państwa Polskiego i pracowników zatrudnionych w tej spółce. Oczekujemy, że ta sprawa będzie tematem rozmów na najbliższym posiedzeniu Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa.
Pod listem podpisał się Waldemar Ziobro, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych. Dokument został przesłany do wiadomości: Andrzeja Wacha, prezesa PKP SA, Stanisława Solorza, przewodniczącego ZZP PKP, Leszka Miętka, przewodniczącego KZZ i Henryka Grymela, przewodniczącego NSZZ „Solidarność”.
źródło: Rynek Kolejowy Arek - 14-09-2010, 11:11 Temat postu:
Rozważane jest włączenie PKP LHS do grupy PKP Cargo. Protestują przeciwko temu związkowcy z LHSu.
Obaj to kolejowi przewoźnicy towarowi należący do PKP SA. Obie spółki są przeznaczone do prywatyzacji. Pakiet pierwszych akcji PKP Cargo ma trafić w prywatne ręce w przyszłym roku, PKP LHS — dwa lata później.
Ostatnio powstała koncepcja połączenia obu spółek, przez wniesienie do PKP PLH aportem do PKP Cargo.
Przeciwnicy takiego ruchu zarzucają resortowi infrastruktury sztuczne podnoszenie wartości spółki, przed planowaną prywatyzacją. — Potencjalne połączenie spółek, przyczyni się do uporządkowania polskiego rynku kolejowego — mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Jak wyjaśnia mimo, że PKP LHS kursuje po szerokim torze a PKP Cargo po reszcie linii kolejowych, spółki i mające jednego właściciela i tak ze sobą rywalizują. Ich wspólnym klientem jest np. Arcelor Mittal. Połączenie obu podmiotów zapewniłoby spółkom kolejowym silniejszą pozycję negocjacyjną.
Przeciwko planom połączenia obu podmiotów protestują związki zawodowe z PKP LHS. W piśmie, które zostało wysłane dzisiaj do Juliusz Engelhardta, wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej, informują iż nie widzą „żadnego racjonalnego uzasadnienia, aby infrastrukturę torową tej spółki włączyć do PKP PLK, a resztę do PKP Cargo. Działania takie spowodują likwidację świetnie prosperującej spółki. ” Ich zdaniem podjęcie takich kroków byłoby działaniem na szkodę państwa i pracowników spółki.
Zysk PKP LHS po pierwszym półroczu 2010 roku wyniósł 28 mln zł o był o ponad 10 mln zł wyższy niż ten wypracowany w analogicznym okresie 2009 r. PKP Cargo zarobiła w tym samym czasie 7,3 mln zł. Pierwsze półrocze zeszłego roku zakończyła stratą w wysokości 497,5 mln zł.
źródło: Rzeczpospolita Arek - 11-10-2010, 07:21 Temat postu:
Posłowie interpelują ws. połączenia PKP LHS z PKP Cargo
„Radio Lublin” poinformowało o złożeniu interpelacji poselskich o plany prywatyzacyjne PKP Cargo i PKP LHS do ministra infrastruktury przez dwóch „zamojskich” posłów Prawa i Sprawiedliwości. Wcześniej zapytanie m.in. o skutki połączenia obu spółek złożył parlamentarzysta SLD z Chełma.
Przeciwko połączeniu obu kolejowych spółek są związki zawodowe działające w LHS oraz samorząd województwa. Uzyskali oni wsparcie kilku parlamentarzystów. Sławomir Zawiślak i Wojciech Żukowski, posłowie PiS, zwrócili uwagę, że połączenie obu spółek jest nieuzasadnione ekonomicznie i wpłynie na gospodarczą degradacje regionu – można przeczytać na portalu „Radia
Lublin”.
Wcześniej interpelację poselską w sprawie prywatyzacji LHS złożył poseł Zbigniew Matuszczak. Zapytanie dotyczyło przesłanek podjęcia decyzji o połączeniu obu spółek (jeśli takowe ma nastąpić), harmonogramu ich połączenia i konsultacji społecznych przed podjęciem decyzji.
źródło: Radio Lublin / Rynek Kolejowy ET40 - 11-10-2010, 18:27 Temat postu:
Ale po co chcą udupić jedyną poprawnie funkcjonującą spółeczkę grupy PKP poprzez włączanie jej do Cargo? Nie przynosi przecież aż takich zysków, żeby wyciągnąć PKP z zapaści, a sama może się w tej zapaści znaleźć . Pirat - 14-10-2010, 14:24 Temat postu:
Co z fuzją PKP Cargo i LHS?
- Konieczne jest zbudowania silnego towarowego przewoźnika – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury.
Na 20 października zaplanowano posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury poświęcone planowanej fuzji spółek PKP Cargo i PKP LHS. Wydarzenie to skomentował min. Juliusz Engelhardt, podczas debaty z cyklu „Lunch z Kurierem”:
„Nie wiem czy jest to [ewentualne połączenie spółek] problem, którym powinna się zajmować komisja infrastruktury. Jakkolwiek widać, że sprawa wzbudza jakieś emocje, skoro aż na Komisję Infrastruktury ten problem skierowano. Nie ma problemu PKP LHS, nie ma jakiejkolwiek formy zbycia udziałów spółki. Spółka dzierżawi linię szerokotorową i posiada licencję na zarządzanie nią. W ustawie o infrastrukturze kolejowej skarb państwa przejmie całą infrastrukturę.
Inaczej wygląda sprawa PKP LHS jako przewoźnika. Proces prywatyzacji jest zarysowany w dwóch formułach: jako spółki będącej operatorem i zarządzającym infrastrukturą, oraz przez wniesienie udziałów LHS do Cargo a następnie sprywatyzowanie Cargo jako całości. Wokół tego problemu powstała niezdrowa atmosfera, która ma związek z wyborami samorządowymi.
W dyskusji o prywatyzacji trzeba uwzględnić konieczność zbudowania silnego przewoźnika, jakim ma stać się PKP Cargo oraz konkurencję ze strony DB Schenker. Ale nie sądzę, aby był dobry moment, aby mówić o tym na Komisji Infrastruktury.”
źródło: KOW Wojtek - 15-10-2010, 12:58 Temat postu:
PKP LHS własnością samorządów?
Samorządowcy chcą komunalizacji PKP LHS. Spółka miałaby stać się własnością województw i ewentualnie powiatów, przez które przebiega linia szerokotorowa. To odpowiedź na projekt przejęcia przez PKP Cargo zamojskiej spółki - poinformowało „Radio Lublin”.
Na portalu regionalnej rozgłośni można przeczytać, że to rozwiązanie ma być ratunkiem dla dobrze zarządzanej spółki, która „co miesiąc wpłaca do budżetu państwa około 500 - 600 tysięcy złotych” oraz „wspiera i sponsoruje wiele wydarzeń kulturalnych i sportowych na Lubelszczyźnie” - poinformowało „Radio Lublin”.
źródło: Radio Lublin / Rynek Kolejowy Wojtek - 21-10-2010, 14:01 Temat postu:
Pracownicy PKP LHS nie chcą fuzji z PKP Cargo
„Dziennik Wschodni” pisze o obawach pracowników PKP LHS w związku z palami połączenia zamojskiej spółki z PKP Cargo. Ich wątpliwości wczoraj miał rozwiać w sejmie m.in. minister infrastruktury oraz posłowie, ale do spotkania nie doszło…
Jak mówi „Dziennikowi Wschodniemu” Andrzej Pakos, szef "Solidarności” w PKP LHS spotkanie z ministrem odwołano bez podania przyczyny, co tylko bardziej zdenerwowało związkowców. – Nie rozumiemy co moglibyśmy na tej fuzji zyskać – dziwi się Pakos. – Musimy mieć własną osobowość. Dlaczego? LHS dobrze sobie radzi na rynku, a PKP Cargo słabo – dodaje.
Związkowcy nie wiedzą kiedy będą mogli zadać pytaniu szefowi ministerstwa infrastruktury, a mają ich sporo. Szefostwo PKP nie potrafiło rozwiać wątpliwości związkowców.. – Niemożliwe jest jeszcze określenie, czy i w jaki sposób LHS zostanie powiązany z PKP Cargo, jakie będą koszty tego przedsięwzięcia, czy będzie miało wpływ na politykę zatrudnienia oraz jakie korzyści przyniesie takie rozwiązanie – wyliczył Andrzej Wach, prezes zarządu PKP S.A (spółka jest właścicielem LHS) w piśmie do posłanki Beata Mazurek.
Związkowcy obawiają się, że coś jest planowane za ich plecami. Choć decyzja o połączeniu PKP LHS i PKP Cargo jeszcze nie zapadła, taki punkt znalazł się w programie rozwoju kolejnictwa ministerstwa infrastruktury. Na razie trwa jednak "aktualizacja” strategii LHS – czytamy w „Dzienniku Wschodnim”.
źródło: Dziennik Wschodni / RK prezes11 - 25-10-2010, 14:39 Temat postu:
99 % twoich ( świadomie z małej litery ) postów to cytaty. podobnie zresztą jak twojego koleżki areczka.
Czy naprawdę jesteś takim mułem że nie potrafisz napisać od siebie choćby 1 normalnego zdania. A może kończyłeś podobną szkołę jak twój patron....? Noema - 06-12-2010, 16:03 Temat postu:
Mulawa odwołany z PKP LHS, bo nie chce wchłonięcia przez PKP Cargo
"Tygodnik Zamojski" informuje, ze Andrzej Mulawa został odwołany ze stanowiska członka rady nadzorczej PKP LHS "z powodu głośno wyrażanej negatywnej opinii dotyczącej przyłączenia LHS do PKP Cargo SA".
- Usłyszałem, że taka była decyzja Walnego Zgromadzenia Wspólników i Andrzeja Wacha, przewodniczącego zarządu PKP SA. Żadne uzasadnienie nie padło - mówi gazecie Mulawa.
Źródło: Tygodnik Zamojski dinxles - 06-12-2010, 16:07 Temat postu:
Laczenie LHSu z Cargo to bład. Spolka powinna pozostac rekach Panstwa lub czesciowo sprywatyzowana Noema - 06-12-2010, 16:22 Temat postu: dinxles, włączenie LHS do PKP Cargo jest już przesądzone. Szeroki tor przejmie w zarząd PKP PLK i szybko doprowadzi tę linię do ogólnopolskiego pekapowskiego standardu. A to wszystko ma związek z pseudo-prywatyzacją PKP Cargo. Polecam bardzo ciekawy wpis na jednym z blogów, opisującym kulisy prywatyzacji PKP Cargo:
A w związku z tym blogiem warto przypomnieć temat z naszego forum o szpionach w PKP Cargo:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=54626madej - 08-12-2010, 09:36 Temat postu:
To połączenie może wyglądać tak jak na linku, czego nikomu nie życzę.
http://www.demotywacje.pl/?id=8507dinxles - 08-12-2010, 12:35 Temat postu:
Ok. No to niech oddzielnie sobie prywatyzują PKP Cargo I PKP LHS... Arek - 14-12-2010, 08:58 Temat postu:
PKP Cargo przejmie PKP LHS na początku roku
„Rzeczpospolita” pisze, że na początku przyszłego roku nowym właścicielem PKP LHS może zostać PKP Cargo. Zdaniem dziennika transakcja ta ma podnieść wartość PKP Cargo, którego prywatyzacja jest zaplanowana na 2011 rok.
– Do przeprowadzenia tej transakcji niezbędna jest zgoda Rady Ministrów. Nie powinno być przeszkód, by uzyskać ją jeszcze w tym roku – powiedział „Rzeczpospolitej” Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Jak dodaje, zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie będzie potrzebna, więc przejęcie mogłoby zostać przeprowadzone na początku 2011 r.
Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo powiedział „Rzeczpospolitej”, że obie spółki mają tych samych klientów i będą mogły prowadzić wspólną politykę handlową, która ma doprowadzić do wzrostu przychodów obu firm. Jak jednak dodaje dziennik, swoje obawy wobec przejęcia PKP LHS przez PKP Cargo wyrażają przedstawiciele związków zawodowych tej pierwszej firmy. Może to ich zdaniem oznaczać zwolnienia.
Połączenie spółek ma podnieść wartość PKP Cargo przed planowaną na przyszły rok prywatyzacją. „Rzeczpospolita” ujawnia, że ma się ona odbyć przez wprowadzenie do spółki inwestora strategicznego, a nie, jak planowano dotychczas, przez debiut na warszawskiej giełdzie.
źródło: Rzeczpospolita / Rynek Kolejowy Wojtek - 14-12-2010, 14:54 Temat postu:
Związkowcy z PKP LHS piszą do premiera
Związki zawodowe działające w PKP LHS złożyły 13 grudnia do premiera Donalda Tuska petycję, w której proszą m.in. o wyłączenie "z planów prywatyzacji PKP LHS Sp. z o.o. w Zamościu oraz zaniechania działań zmierzających do wniesienia udziałów PKP LHS do PKP Cargo SA".
Związkowcy chcą też zaliczenia linii nr 65 do linii o znaczeniu państwowym i odstąpienia od planów wniesienia udziałów PKP LHS do PKP Cargo oraz "ustanowienie dla PKP LHS takiego samego statusu właścicielskiego jaki jest wdrażany dla PKP PLK SA".
"Powyższą petycję poparła zdecydowana większość naszej załogi, listy z podpisami w ilości 850 pracowników zostały złożone do Pana Premiera i wnosiliśmy o zbadanie, czy za planami siłowego włączenia PKP LHS do PKP CARGO S.A. nie stoją interesy innego przewoźnika kolejowego, bowiem po ewentualnym połączeniu PKP LHS z PKP CARGO S.A., główny klient, tj. firma Arcelor MITTAL Poland S.A. będzie musiała odebrać przewozy albo spółce PKP LHS albo PKP CARGO S.A. gdyż firma Arcelor MITTAL Poland S.A. stosowała zawsze strategię dwóch dostawców usług przewozowych. Doprowadzenie do takiej sytuacji oznaczałby straty w kwocie 200 mln złotych i pewną utratę miejsc pracy w którejś ze spółek" - czytamy w liście nadesłanym przez związkowców do redakcji RK.
"PKP LHS powstała i jest nadal zarządcą infrastruktury kolejowej linii nr 65 tzw. szerokiego toru o długości 400 km, biegnącego od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa koło Katowic. PKP LHS jako zarządca infrastruktury kolejowej uzyskała prawo wykonywania na tej linii przewozów towarów celem pozyskiwania środków na remonty i modernizacje tej infrastruktury, co jest rozwiązaniem dopuszczonym zarówno przez przepisy prawa krajowego jak i regulacje unijne. Ten model funkcjonowania naszej Spółki sprawdził się w pełni w dotychczasowym, prawie 10 letnim okresie jej funkcjonowania, PKP LHS jest najbardziej dochodową spółką kolejową, co umożliwiło przeznaczenie ponad 700 milionów złotych na remonty i modernizacje infrastruktury linii kolejowej nr 65. Do infrastruktury kolejowej szerokiego toru maia nieograniczony dostęp wszyscy klienci, którzy posiadają do przewiezienia ładunki i/lub posiadają ładunki i wagony. PKP LHS zarządza tą linią kolejową i świadczy na niej usługi trakcyjne swoimi lokomotywami. Jest to najbardziej racjonalny i efektywny model funkcjonowania zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce i w Unii Europejskiej. Zarządcy infrastruktury kolejowej nie są prywatyzowani w żadnym państwie Unii Europejskiej. Wniesienie udziałów PKP LHS do PKP CARGO oznacza konieczność pozbawienia PKP LHS statusu zarządcy linii co w konsekwencji prowadzić będzie do likwidacji PKP LHS czyli likwidacji jednego z nielicznych dochodowych, dobrze zarządzanych i dobrze zorganizowanych przedsiębiorstw w branży kolejowej" - czytamy w petycji.
"Naszym zdaniem prowadzone przez PKP SA i Ministerstwo Infrastruktury prace zmierzają do połączenia PKP LHS z PKP CARGO S.A. na siłę tj. wbrew prezentowanym racjom gospodarczym i prawnym. Ponieważ PKP CARGO S.A. jest przygotowywana do szybkiej prywatyzacji, to włączenie do niej PKP LHS jako zarządcy infrastruktury kolejowej należy odbierać jako co najmniej dziwne i mające na celu albo rozbicie i likwidację naszej Spółki albo jako próbę wyprowadzenia infrastruktury kolejowej linii nr 65 do inwestora, którym nie wyklucza się, że może być państwowa kolej niemiecka lub rosyjska lub inny nieznany nikomu podmiot, czyli tzw. inwestor finansowy. Prowadzone w tym kierunku prace i naciski odbieramy jako zamach na naszą dobrze funkcjonującą firmę" - piszą związkowcy.
"Bytu naszej firmy i naszych miejsc pracy będziemy bronić. Do tego wystąpienia jesteśmy zmuszeni brakiem dyskusji merytorycznej ze strony PKP S.A. i Ministerstwa Infrastruktury, którzy mówią, że nie ma o czym dyskutować bo decyzje polityczne w naszej sprawie już zapadły. Dlatego pytamy. Panie Premierze! Kto i jakie decyzje podjął w sprawie dalszego istnienia naszej firmy?" - kończą związkowcy z PKP LHS w petycji wysłanej do premiera Donalda Tuska.
źródło: Rynek Kolejowy beton44 - 16-12-2010, 19:54 Temat postu:
Nie chcą pracować w Deutsche Reichsbahn, opsss. Deutsche Bahn... Noema - 22-12-2010, 09:45 Temat postu:
Związkowcy PKP LHS zarzucają PKP SA "manipulację i kombinatorstwo"
Związki Zawodowe działające w PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa w Zamościu zarzucają władzom PKP SA "manipulację i kombinatorstwo". Ich zdaniem właściciel PKP SA stara się zmusić je do uległości i zaakceptowania pomysłu wchłonięcia PKP LHS przez PKP Cargo. Ponieważ do dziś związkowcy nie uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich pytania, w imię transparentości działań, poddali je do prasy.
"Szukając wsparcia naszych działań, dotyczących ratowania PKP LHS sp. z o.o. kierujemy do Państwa apel o szczególne zwrócenia uwagi na fakt manipulacji i kombinatorstwa właściciela spółki PKP LHS. W dniu 15 grudnia br. zostaliśmy zaproszeni na spotkanie do Centrali PKP S.A. w Warszawie, które jak się okazało było kolejna próbą zmuszenia nas do uległości i zaakceptowania pomysłu wchłonięcia PKP LHS przez PKP Cargo. Podczas spotkania nie uzyskaliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania, dlatego w formie pisemnej skierowaliśmy zagadnienia, na które żądamy odpowiedzi. Do dnia dzisiejszego jej nie otrzymaliśmy" - piszą Związki Zawodowe działające w PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa w Zamościu.
Poniżej zamieszczamy pytania, które zdaniem związkowców wymagają ustosunkowania właściciela:
1. Przy analizach nad weryfikacją „Strategii PKP LHS sp. z o.o. w perspektywie do 2015 roku" żądamy uwzględnienia obowiązujących na dzień dzisiejszy przepisów prawnych tj.:
1) ustawy z dnia 8 września 2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 138 z późn. zm),
2) ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.), dalej zwanej „ustawą o transporcie kolejowym",
3) Dyrektywy Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych,
4) ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658),
5) Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 17 kwietnia 2007r.,
6) ustawy z dnia 19 kwietnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (tj. Dz. U. 2002 nr 171 poz. 1397 z późn. zm.),
2. Czy wniesienie udziałów PKP LHS do PKP CARGO spowoduje wyższy poziom wartości PKP CARGO niż samoistna wartość PKP LHS i o ile?
3. Przeniesienie udziałów PKP LHS do PKP CARGO to kreowanie monopolu przewoźnika w Grupie PKP, co może skutkować nałożeniem bardzo wysokich kar na ten podmiot i czy było to przedmiotem wnikliwej analizy?
4. Czy analizie poddano problem polityki taryfowej tj. zróżnicowania stawek taryfowych obu spółek? Dostosowanie stawek taryfowych PKP LHS do poziomu PKP CARGO, które są o 100% wyższe niż w PKP LHS, spowoduje utratę klientów.
Na chwilę obecną istnieje czynne Porozumienie o współpracy dotyczące obsługi klientów na punktach stycznych toru S i N i odwrotnie, które nie jest realizowane z winy PKP CARGO.
5. Żądamy przedstawienia korzyści i efektów ekonomicznych, jakie uzyska Spółka PKP LHS w przypadku wniesienia jej udziałów do PKP CARGO S.A.
6. Włączenie udziałów PKP LHS do PKP CARGO wymusi na UTK Decyzję rozdzielenia zarządzania infrastruktury od wykonywania usług trakcyjnych, a to będzie koniec trwałości PKP LHS. Kto poniesie za to odpowiedzialność społeczną, gospodarczą i prawną za działanie na szkodę Spółki PKP LHS?
7. Żądamy zbadania czy za planami siłowego włączenia PKP LHS do PKP CARGO S.A nie stoją interesy innego przewoźnika kolejowego, gdyż w sytuacji połączenia obu podmiotów istnieje zagrożenie przekazania kilku min ton rudy żelaza przez głównego klienta tj. ArcelorMittal innemu przewoźnikowi.
Związkowcy w piśmie przypominają także swoje stanowisko w sprawie planów wcielenia PKP LHS do PKP Cargo:
My Związki Zawodowe po raz kolejny podkreślamy, że:
Prywatyzacja Spółki PKP LHS poprzez jej podział i wspólną prywatyzację z PKP CARGO S.A. nie ma uzasadnienia racjonalnego i ekonomicznego co odbieramy jako świadome działalnie na szkodę PKP LHS sp. z o.o.
Wcielenie PKP LHS w struktury Grupy Cargo spowoduje likwidację dobrze prosperującego przedsiębiorstwa i rozdzielenie funkcji zarządcy i podmiotu świadczącego usługi trakcyjne. Taki model przedsiębiorstwa w wymiarze makro i mikroekonomicznym okazał się słuszny. Potwierdza to prawie 10 letni rachunek ekonomiczny Spółki. W aspekcie globalnym rozdzielenie dwufunkcyjności firmy PKP LHS oznacza przekazanie PKP PLK szerokiego toru, a tym samym doprowadzenie w perspektywie czasu do upadku dobrej kondycji infrastruktury kolejowej linii LHS. W ogólnym rozrachunku proces atomizacji spółki spowoduje jej degradację. Wchłoniecie w Grupę Cargo oznaczałoby również politykę kreowania monopolu na torach.
W momencie, gdy PKP LHS ugruntowała swoją pozycję na rynku przewozów towarowych, zrewitalizowała infrastrukturę kolejowej linii szerokotorowej, modernizuje tabor oraz osiąga corocznie duży zysk z prowadzonej działalności gospodarczej PKP CARGO S.A. zamierza sięgnąć po zdobycze PKP LHS, a tym samym chce zniweczyć z trudem wypracowaną przez Spółkę mocną pozycję i wiarygodną markę na rynku. PKP LHS w całym okresie swojej działalności (prawie 10 letnim) nie otrzymała ze strony PKP S.A. żadnej pomocy, wręcz przeciwnie od 1 stycznia 2010 roku PKP S.A. zwiększyła czynsz za dzierżawiony przez nas majątek.
Podsumowanie
Czy w kontekście działań podejmowanych w ramach „ratowania" kolei wszystkie decyzje były słuszne i racjonalne? Czas to zweryfikował i potwierdził, że nie wszystkie recepty miały działanie lecznicze. Zatem nie chcemy fałszywej i złej diagnozy. Partnerstwo w całym procesie prywatyzacyjnym jest gwarancją sukcesu i wypracowania konsensusu. Nic nie powinno odbywać się za zamkniętymi drzwiami lub pod „przykrywką" działań w interesie firmy. Ponadto spółka skarbu państwa (która w pewnym zakresie ma działanie strategiczne -realizacja przewozów na osi Wschód - Zachód) powinna być objęta „szczególną troską".
W kontekście aktualnej sytuacji kryzysowej na kolei apelujemy o szczególne zwrócenie uwagi na sytuację, która dotyka transportu towarowego. Kolejowi decydenci doprowadzili do totalnego bałaganu w przewozach pasażerskich a teraz chcą doprowadzić do bałaganu w przewozach towarowych.
My mówimy NIE siłowemu przejęciu naszej spółki przez PKP CARGO.
Zdecydowanie po raz kolejny stanowczo sprzeciwiamy się praktyce podejmowania przez PKP S.A. i Ministerstwo Infrastruktury decyzji politycznych bez dokonania rachunku ekonomicznego. W tej sytuacji do czasu wyjaśnienia wszystkich zgłoszonych wątpliwości żądamy zaniechania realizacji projektu wniesienia udziałów PKP LHS do PKP CARGO S. A.
źródło: Rynek Kolejowy Pele - 26-12-2010, 17:10 Temat postu:
To wcielenie LHS do Cargo, to dokładnie taki sam bubel jak 23% VAT, zabieranie kasy do ZUSu z OFE czy te stocznie co je opylili spółce istniejącej tylko na papierze i w dodatku powiązanej z handlem bronią do krajów objętych embargiem. Krótkowzroczne działania ukierunkowane na sztuczne łatanie dziury w budżecie (tam Państwa, tu PKP Cargo). A co dalej, czy ktoś poza nami na tym straci, to mamy głęboko gdzieś.
Przy omawianiu planów inkorporacji LHS nikt nie mówił, jakie korzyści wynikną z tego dla zamojskiej spółki... bo takowych nie ma. Jeżeli prawda jest to co piszą związkowcy odnośnie średnich stawek za transport, to przejęcie LHS przez Cargo i unifikacja ich taryfy z Cargo oznacza armageddon dla szerokich. Patrzcie i się uczcie: biorą dwa razy mniej, wożą to mniej ekonomicznym taborem spalinowym, sami utrzymują infrastrukturę linii a i tak całkiem dobrze zarabiają. To boli Cargo, na każdym szczeblu. Od pracowników którzy nie mogą liczyć na takie premie i nagrody jak ich odpowiednicy w LHS do zarządu - tłumaczącego się z wielomilionowych strat i muszącego patrzeć na szefów LHS odbierających kolejne nagrody za Firmę Roku, ciągle będącą w rankingu najlepiej prosperujących spółek Lubelszczyzny, itp. Gdyby biurokracja była tam tak rozwinięta jak u karguli i gdyby musieli płacić PLK za użytkowanie linii szerokotorowej, stacji, torów postojowych, natychmiast by się rentowność skończyła (co też w tym liście jest podkreślane).
Tak samo jak ci związkowcy myśli też zarząd spółki, tyle że siedzą z tym cicho bo jeden co na głos protestował już wyleciał. Pozostaje mieć nadzieję, że po tym jak poleciał główny orędownik wcielenia LHS do Cargo (Julek, a jakże!) ktoś zacznie myśleć i zatrzyma ten szkodliwy bieg wydarzeń. Szkoda firmy i szkoda ludzi, którzy mają na swoją działalność jakiś pomysł; o co w tym województwie trudno. Modliszka - 26-12-2010, 21:47 Temat postu:
Czegoś tu nie rozumiem. Z jednej strony na siłę chcą połączyć Cargo z LHS, z drugiej strony samo Cargo nieustannie dzieli się na spółki-córki. Dziś tzw. Grupa PKP Cargo to już kilkanaście spółek i spółeczek! Krecik - 27-12-2010, 09:46 Temat postu:
Moim zdaniem przejęcie PKP LHS przez PKP Cargo ma zapewnić podniesienie wartości rynkowej tej drugiej spółki jako przewoźnika kolejowego. Przed prywatyzacją chcą uatrakcyjnić Cargo w oczach potencjalnego kupca jako spółkę, która ma na terenie Polski monopol w kolejowych przewozach towarowych na przejściach granicznych z krajami WNP.
//nie cytuj przedmówcy. ~IktornNoema - 27-12-2010, 09:51 Temat postu:
PKP Cargo razem z LHS kupią albo Niemcy albo Chińczycy, chociaż Rosjanie też ostrzą sobie pazury. Niedawno wierchuszka PKP razem z synem Tuska była na wycieczce w Chinach. Wycieczki do Niemiec nie są tak atrakcyjne, a Rosja ostatnio źle się kojarzy. Tusk ma nie lada problem z tym PKP Cargo. Jest trzech poważnych potencjalnych nabywców i nikomu nie wypada odmówić, choć każdemu z innych powodów. PKP Cargo przejmie więc ten, kto ma więcej haków na Tuska.
eRCe snajper - 19-01-2011, 10:31 Temat postu:
Chińczycy ostatnio stawiają na kolej i rozwijają technologię, m.in. najszybszy pociąg. Jeśli gdzieś inwestują to po to by był zysk. Ja bym sprzedał Chińczykom.
DB nie, bo trzeba robić konkurencję a nie ogólno kontynentalny monopol DB. Skowron - 19-01-2011, 18:39 Temat postu:
Rosja odpada teraz ze względów politycznych. Druga sprawa jaki dym zrobiłaby opozycja krzycząc "najpierw zabili prezydenta, teraz rozkradają kraj". Osobiście do Rosji nic nie mam. Chyba, że nam gaz zakręcą, ale to już opcja czysto science fiction.
Niemcy mają kasę i to scenariusz najbardziej prawdopodobny. Gazety będą krzyczeć coś w rodzaju "Niemcy ratują upadającą polską kolej". Tym sposobem DB miałoby mały monopol kontynentalny. No i na podstawie tego artykułu można tylko dedukować, iż samo Cargo to nic. Dochodzą wpływy i podział rynku. No i oczywiście błogosławiona ręką niemieckiej kanclerz.
Chińczycy widzą tutaj czysty biznes. Nie mają jednak tyle do zaoferowania co niemieccy politycy (Angela!).
Także niedługo ujrzymy DB Cargo W Polsce beton, na zachodzie układy. Arek - 16-02-2011, 13:54 Temat postu:
Massel: Nie ma planów włączenia PKP LHS do PKP Cargo
Na chwilę obecną nie jest rozważana koncepcja wniesienia udziałów PKP LHS Sp. z o.o. do spółki PKP Cargo SA - informuje w odpowiedzi na interpelację posła Sławomira Zawiślaka wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Andrzej Massel.
Poseł Sławomir Zawiślak skierował do wiceministra infrastruktury interpelację, w której zadał cztery pytania:
1. Jakie są wyniki analiz prowadzonych w kierowanym przez Pana Ministra resorcie w sprawie planów prywatyzacyjnych PKP Cargo i PKP LHS?
2. Czy zdaniem Pana Ministra ów ˝interes społeczny i gospodarczy˝, który legł u podstaw decyzji o utworzeniu PKP LHS, rzeczywiście przestał istnieć?
3. Jaki jest ewentualny interes wyższy od tego, który legł u podstaw utworzenia PKP LHS, uzasadniający wniesienie udziałów tej spółki do PKP Cargo?
4. Czy obecne zmiany w kierowanym przez Pana Ministra resorcie, po kompromitującym bałaganie w PKP, przyniosą bardziej racjonalne podejście do przyszłości PKP LHS i PKP Cargo?
W odpowiedzi minister Andrzej Massel, odpowiada, że „dotychczas minister właściwy do spraw transportu nie udzielił PKP SA pełnomocnictwa do dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem udziałów spółki PKP LHS sp. z o.o.” Tymczasem zgodnie z obowiązującymi regulacjami, dopiero na podstawie sporządzonych analiz prywatyzacyjnych możliwie jest wskazanie kierunków i trybu prywatyzacji tej spółki.
W związku z tym wiceminister Andrzej Massel zaprzeczył, jakoby w resorcie infrastruktury rozważany był wariant włączenia PKP LHS do PKP Cargo. „Zgodnie z rozwiązaniami przewidzianymi w Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013, prowadzony jest proces prywatyzacji PKP Cargo SA i na chwilę obecną nie jest rozważana koncepcja wniesienia udziałów PKP LHS sp. z o.o. do spółki PKP Cargo SA.” – czytamy w odpowiedzi wiceministra infrastruktury na interpelację posła Sławomira Zawiślaka.
Tymczasem jeszcze w grudniu ubiegłego roku włączenie PKP LHS do PKP Cargo wydawało się pewne. – Do przeprowadzenia tej transakcji niezbędna jest zgoda Rady Ministrów. Nie powinno być przeszkód, by uzyskać ją jeszcze w tym roku – wyjaśniał w grudniu „Rzeczpospolitej” Juliusz Engelhardt, ówczesny wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
Również Andrzej Wach, były prezes PKP SA otwarcie deklarował zamiar połaczenia spółek. - Chcielibyśmy, aby PKP Cargo i PKP LHS były w jednej grupie kapitałowej. Taki jest nasz zamiar - mówił na początku podczas uroczystości podpisania umów, dzięki której obaj przewoźnicy dołączyli do spółki CZH, Euroterminal Sławków Sp. z o.o.
źródło: Rynek Kolejowy Noema - 18-02-2011, 19:13 Temat postu:
Zawiślak: Pomysł przejęcia LHS przez PKP Cargo może odżyć
- W dalszym ciągu obawiam się, że pomysł włączenia LHS-u do PKP Cargo odżyje niebawem w niewiele zmienionej wersji. Jeżeli – lokalnie – nie mamy stracić, rentowność większej spółki powinna być porównywalna z rentownością mniejszej. Niestety nie jest. Co gorsza, nawet według optymistycznych zapowiedzi, porównywalna nie będzie - mówi "Rynkowi Kolejowemu" poseł Sławomir Zawiślak.
Czy odpowiedź ministra Massela jest dla pana satysfakcjonująca [minister wspomniał ostatnio, że nie ma planów przejęcia PKP LHS przez PKP Cargo]? Czy nadal obawia się Pan, że w przyszłości PKP LHS zostanie włączone do PKP Cargo?
Sławomir Zawiślak, poseł PiS z okręgu chełmskiego: Teoretycznie satysfakcjonująca. W praktyce w dalszym ciągu nie wiadomo jaki jest pomysł na przyszłość spółki. Z punktu widzenia Warszawy, dokładniej: Grupy PKP oraz Ministerstwa Infrastruktury, LHS jest małym klockiem w dużej układance. Z punktu widzenia Zamościa oraz województwa lubelskiego – jednym z największych oraz najbardziej rentownych przedsiębiorstw. Co przekłada się między innymi na poziom dochodów samorządów wszystkich szczebli. Dlatego w dalszym ciągu obawiam się, że pomysł włączenia LHS-u do PKP Cargo odżyje niebawem w niewiele zmienionej wersji. Jeżeli – lokalnie – nie mamy stracić, rentowność większej spółki powinna być porównywalna z rentownością mniejszej. Niestety nie jest. Co gorsza, nawet według optymistycznych zapowiedzi, porównywalna nie będzie.
Dlaczego jest to Pańskim zdaniem zły pomysł?
Według rządzących zapewne dlatego, że jestem posłem opozycji [śmiech]. Mówiąc poważnie: pierwsze informacje o planach pospiesznego, nie do końca zgodnego z rządową strategią (wynika to wprost z odpowiedzi na moją interpelację) kapitałowego połączenia PKP Cargo i PKP LHS, pojawiły się na przełomie sierpnia i września ubiegłego roku. I wywołały powszechny sprzeciw. Lokalni politycy wszystkich opcji, związki zawodowe, ludzie, którym nieobca jest przyszłość kolei w regionie mówili wspólnym głosem: to jest bardzo zły pomysł. Przecież jeżeli pomysł byłby dobry, to stałby się jednym z elementów kampanii wyborczej do samorządów. Ja – przeciw, polityczni konkurenci – za. Albo na odwrót. Tymczasem było inaczej – przeciw byli wszyscy. Tutaj szczególny ukłon należy się związkom zawodowym działającym w LHS-ie. Bez względu na polityczne konotacje robiły swoje, pilnując by samorządowa kampania wyborcza nie stała się okazją do „rozdrapywania” tej konkretnej kwestii. Wielki szacunek i chwała im za to.
Czy według pana PKP LHS powinien pozostać samodzielnym podmiotem, czy też powinien zostać sprywatyzowany w przyszłości?
Tak samodzielnym podmiotem ale szukającym w nowej rzeczywistości gospodarczej dodatkowych możliwości rozwojowych. Ale chętnie poznam kolejną opinię. Niestety tych najbardziej miarodajnych nie można wykorzystać w dyskursie publicznym. Sytuacja „naszej” zamojskiej kolejowej spółki omawiana była na dwóch posiedzeniach sejmowej Komisji Infrastruktury. Były to jednak posiedzenia zamknięte. Nawet posiadając wiedzę z nich płynącą, nie mógłbym swojego stanowiska merytorycznie uzasadnić! Tutaj jest problem. Związany nawiasem mówiąc nie tylko z LHS-em, czy szerzej z koleją jako całością. Rządzący w ramach prawdy objawionej przedstawiają jeden pomysł, aktywna strona związkowa i znawcy tematu w ramach prawdy objawionej inaczej – odmienny. Dotychczas toczony spór przy negatywnym nastawieniu władzy nie służył wypracowywaniu rozsądnych kompromisów. Proste recepty na kolej już były. Odpowiedź nowomianowanego ministra Andrzeja Massela sugeruje, że można i warto rozmawiać o przyszłości zamojskiej spółki. Jestem głęboko przekonany, że można znaleźć rozwiązanie, w którym Warszawa będzie syta, a i LHS jako podmiot gospodarczy cały. Bo właśnie do tego problem przyszłości LHS-u się sprowadza.
Zbieramy informacje i niezależne opinie na ten temat. Prosimy o kontakt osoby, które mogą wnieść coś nowego, interesującego do tematu. Proszę pisać na adres e-mail forum lub bezpośrednio do mnie na PW. Wszystkim zapewniamy dyskrecję i anonimowość.
Przede wszystkim interesuje nas komu i dlaczego zależy na zniszczeniu LHS i na przejęciu kontroli nad polskim szerokim torem. Wszystko wskazuje na to, że jest to sprawa polityczna! Pirat - 25-02-2011, 11:40 Temat postu:
W czwartek 24.02.2011 na posiedzeniu Sejmu na pytania posłów odpowiadał Andrzej Massel.
Była poruszana kwestia prywatyzacji spółek kolejowych (stenogram s. 139, 146, 149)
http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter6.nsf/0/4DE9AB9D3112C938C1257841007C59D4/$file/85_b_ksiazka.pdf
Wiceminister Andrzej Massel odpowiadając na temat sprawy "LHS-u" powiedział:
"Odnosząc się do wypowiedzi pani poseł Mazurek, mogę potwierdzić, że Linia Hutnicza Szerokotorowa nie będzie objęta transakcją prywatyzacyjną PKP Cargo".
Proszę zwrócić uwagę, zdanie jest bardzo ciekawe ponieważ wiceminister odpowiedział bardzo dyplomatycznie. W swoim wystąpieniu mimo stanowczości nie wypowiedział się wcale na temat dalszego losu spółki PKP LHS (posłowie też o nią też stricte nie pytali). Pirat - 18-04-2011, 14:56 Temat postu:
Massel: W najbliższym czasie MI nie planuje żadnych działań wobec PKP LHS
- Była koncepcja włączenia LHS do pakietu prywatyzacyjnego PKP Cargo i posiadała ona pewne zalety. Niosła jednak za sobą wiele ryzyk i dlatego została odrzucona. W najbliższym czasie żadnych działań w stosunku do LHS nie będziemy podejmowali - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
Jakie były ryzyka związane z wcześniejszymi planami Ministerstwa Infrastruktury wobec PKP LHS? - Nie było pewne czy taki sposób prywatyzacji rzeczywiście przyczyni się do wzrostu wartości spółki - stwierdził Andrzej Massel.
- Bardzo duże były również ryzyka społeczne, przede wszystkim fakt, że spółka zlokalizowana jest we wschodniej Polsce w województwie lubelskim, osadzona w lokalnym życiu gospodarczym. Były obawy, że jedną z niezbyt wielu pereł gospodarczych, ten region by stracił - podkreślił wiceminister infrastruktury.
- To są argumenty, które czasami trudno zwerbalizować. Często jest to taki instynktowny lęk i w regionie takie obawy były. To wynikało również z rozmów z przedstawicielami regionu - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
źródło: Rynek Kolejowy Arek - 05-07-2011, 14:22 Temat postu:
LHS jednak niezależne!
Pomysł włączenia PKP LHS do PKP Cargo został zarzucony – mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.
Komentarz Andrzeja Massela, podsekretarza ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury, dla "Kuriera Kolejowego":
"Połączenie PKP LHS i PKP Cargo stworzyłoby sporo komplikacji, choćby ze względu na status LHS, który jest równocześnie zarządcą i przewoźnikiem. Istotny jest również problem spokoju społecznego w spółce, która w ciągu 10 lat działalności bardzo dobrze osadziła się w życiu gospodarczym Lubelszczyzny. Trzeba rozumieć obawy, chociaż moim zdaniem nie zawsze są racjonalne. PKP Cargo jest na tyle duże, aby mogło podlegać samodzielnej prywatyzacji.
Obecnie nie ma też planów, w których PKP LHS miałaby zostać sprywatyzowana. Zależy nam, aby spółka w coraz większym stopniu angażowała się w logistykę, nie tylko w usługi przewozowe, ale też przeładunkowe. Chcielibyśmy, by rozwinęła się współpraca w ramach Euroterminalu w Sławkowie między CZH, PKP Cargo i LHS, z założeniem, że podmioty kolejowe będą tam odgrywały decydującą rolę. Terminal jest doskonale ulokowany i jest tylko potrzeba jego najlepszego wykorzystania i dalszej rozbudowy. Okazuje się bowiem, że zdolności przeładunkowe terminalu już są niewystarczające i potrzeba kolejnych decyzji. Na przewozach towarów zarabia się dobrze, ale na usługach logistycznych jeszcze lepiej.
Konieczny jest rozwój infrastruktury liniowej. W ostatnich latach LHS sporo zainwestowała w remonty nawierzchni, dzięki czemu jeździ się po linii z prędkością do 80 km/h. Zainwestowano w tabor, silniejsze lokomotywy mogą prowadzić cięższe pociągi. Jednak przy rosnących przewozach praca odbywa się na granicy przepustowości linii. Stąd pomysły zwiększenia przepustowości, niekoniecznie od razu przez budowę nowego toru. Można również mówić o dobudowie kolejnych mijanek, stworzeniu odcinków dwutorowych tam, gdzie jest to najbardziej oczekiwane.
Elektryfikację linii LHS należy brać pod uwagę, tym bardziej, że Ukraińcy dokończą elektryfikację po swojej stronie granicy w systemie 25 kV. LHS stanie w pewnym momencie przed koniecznością wymiany parku taborowego. I sądzę, że będą to już lokomotywy elektryczne."
źródło: KOW Beatrycze - 14-07-2011, 12:05 Temat postu:
Dobra pozycja rynkowa wypracowana w ostatnich latach przez PKP LHS sprawiła, że w roku 2010 ponownie zaczęto zastanawiać się nad przyszłością spółki. Tym razem nie wrócono jednak do wcześniejszych pomysłów na prywatyzację przedsiębiorstwa, ale zaproponowano jego powiązanie kapitałowe z tworzącą się i szykowaną do sprzedaży Grupą PKP Cargo.
Koncepcja ta nie spotkała się jednak z ciepłym przyjęciem w samym Zamościu. Obawiano się, że wchłonięcie firmy przez większego partnera szybko doprowadzi do utraty jej niezależności oraz do transferowania przychodów z regionu do warszawskiej centrali.
– W mojej ocenie wchłonięcie PKP LHS przez PKP Cargo byłoby bardzo złym rozwiązaniem. Nie zgadzając się z planami połączenia tych spółek, wspólnie z Radą Miejską Zamościa wystosowaliśmy protest do ministrów skarbu, gospodarki, finansów i infrastruktury, w którym pokazaliśmy negatywne konsekwencje takiego kroku – mówi Marcin Zamoyski, prezydent miasta Zamość.
Władze regionalne podkreślały, że funkcjonowanie tak dużej i dochodowej spółki ma ogromne znaczenie dla całego regionu i pozwala rozwijać się również wielu innym mniejszym współpracującym z LHS przedsiębiorcom. – Funkcjonowanie centrali LHS w Zamościu jest bardzo ważne, zarówno dla samego miasta, jak i dla regionu. Są to miejsca pracy dla mieszkańców i prestiż dla miasta, że tak prężna firma ma swoją siedzibę właśnie tu – podkreśla Zamoyski.
Silne przywiązanie spółki do regionu potwierdza również Zbigniew Tracichleb, który mówi wprost, że ze względu na siedzibę firmę łączy go z Zamojszczyzną patriotyzm lokalny. – Spółka posiada ugruntowaną i znaczącą pozycję dużego przedsiębiorstwa w województwie lubelskim. W Zamościu to jeden z wiodących pracodawców. Każda firma, działając w obszarze mikro i makro geograficznym, zaznacza swoją obecność w świadomości społecznej. Na płaszczyźnie lokalnej nasze zaangażowanie dotyczy przede wszystkim życia społeczno-kulturalnego. Będąc członkiem stowarzyszeń Unii Szefów Zamojszczyzny i Lubelskiego Klubu Biznesu, angażujemy się w promowanie i wspieranie lokalnej przedsiębiorczości – podkreśla prezes LHS-u.
Wsparcie lokalnych i regionalnych władz dla niezależności PKP LHS przyczyniło się do odejścia od koncepcji fuzji. Obecnie nie przewiduje się wniesienia udziałów PKP LHS do PKP Cargo. – Bardzo duże były ryzyka społeczne, przede wszystkim fakt, że spółka zlokalizowana jest we wschodniej Polsce w województwie lubelskim, osadzona w lokalnym życiu gospodarczym. Były obawy, że jedną z niezbyt wielu pereł gospodarczych ten region by stracił – podkreśla wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel.