INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. lubuskie - CETC Route 65

xzielak - 06-10-2010, 15:17
Temat postu: CETC Route 65
Szybki dojazd do pracy, łatwe i bezpieczne podróżowanie, rozwój centrów logistycznych, ekologiczny transport rzeczny po Odrze –to nie marzenia, ale realne możliwości, które roztacza przed nami Inicjatywa Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65. Nazwa wydaje się nieco skomplikowana, jednak korytarz ten posiada rzeczywisty potencjał rozwojowy i może przynieść wymierne korzyści każdemu z nas. Pozostaje tylko pytanie: w jaki sposób?
Ale o co chodzi?
Inicjatyw wszelkiego rodzaju, samorządowych czy obywatelskich, przybywa w Polsce z każdym rokiem. Fakt ten cieszy, gdyż duża aktywność społeczna jest jednym ze wskaźników wysokiego poziomu demokracji. Rzadko jednak zdarzają się oddolne inicjatywy międzyregionalne, a tym bardziej międzynarodowe. Dlatego też warto bliżej przyjrzeć się Inicjatywie CETC-ROUTE65, w której obecnie bierze udział 11 regionów z 6 różnych krajów.
Porozumienie na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 zostało zawiązane w 2004 roku w Szczecinie. –Korytarz łączy Bałtyk z Adriatykiem i docelowo po jego trasie będzie można sprawnie przemieszczać się środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego (rzecznego i morskiego) oraz lotniczego –opowiada Marta Ciesielska z Sekretariatu Technicznego CETC w Szczecinie. Trasa CETC-ROUTE65 ma około 1600 km długości i przebiega od Szwecji, poprzez Polskę (województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie), Słowację, Czechy, Węgry, aż po Chorwację. –W skład polskiej części Korytarza wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3 (stanowiąca część europejskiej trasy E65), linie kolejowe, zespół portów Szczecin –Świnoujście oraz rzeka Odra –objaśnia dalej Marta Ciesielska.
Znając dzisiejszy stan polskich dróg, można przypatrywać się z niedowierzaniem wizji szybkiego i łatwego przemieszczania się po kraju. Członkowie Inicjatywy wzięli jednak sprawy w swoje ręce i usilnie dążą do uzyskania poparcia Komisji Europejskiej dla CETC oraz wpisania w sieć Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T jako projektu flagowego dla Unii Europejskiej. Poparcie to znacząco ułatwi zdobywanie funduszy na realizację różnorodnych projektów społeczno-gospodarczych, a także na modernizację i rozwój infrastruktury transportowej w regionach położonych na trasie Korytarza. Sygnatariusze Porozumienia są przekonani, że ich działania przyniosą realne zmiany, a korzyści będą odczuwalne przez wszystkich.

Woda, ziemia, powietrze
Cechą wyróżniającą Korytarz CETC-ROUTE65 od innych europejskich osi transportowych jest płynąca wzdłuż jego trasy rzeka Odra. Fakt ten stwarza dodatkowe możliwości komunikacyjne, a transport wodny jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym i ekologicznym. –Udrożnienie i przywrócenie żeglowności Odrze oraz rozwój infrastruktury portów rzecznych to istotne cele Inicjatywy na najbliższych kilka lat –mówi Krzysztof Żarna, kierownik Sekretariatu Technicznego CETC. Z kolei dla transportu morskiego ważna będzie modernizacja portów w Świnoujściu, Szczecinie i Policach.
W ramach CETC-ROUTE65 planuje się również kompleksową modernizację linii kolejowych, m.in. poprzez przystosowanie ich do podwyższonej prędkości: do 120km/h dla pociągów towarowych i do 200km/h dla pasażerskich. Przykładowo, dzięki tym zmianom, czas przejazdu na trasie Poznań-Wrocław ulegnie skróceniu z 2 godzin do około 75 minut. –Istotne będzie też zlikwidowanie trudnych i niebezpiecznych przejazdów kolejowych –zauważa Paweł Mierny z firmy transportowej Benio-Trans.
Na terenie naszego kraju najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa polskiego odcinka drogi S-3, który ma zostać ukończony do 2013 roku. Będzie to 469 km drogi ekspresowej, od Świnoujścia, poprzez m.in. Szczecin, Gorzów Wielkopolski i Legnicę, aż do Lubawki na granicy polsko-czeskiej. –Poruszając się po ukończonej S-3 na pewno sporo zaoszczędzimy na paliwie. Poprawi się też komfort i bezpieczeństwo jazdy, wreszcie znikną koleiny –mówi Paweł Mierny z Benio-Trans. –Ciężarówki i tiry nie będą już musiały przemieszczać się po lokalnych drogach, nie będą wjeżdżać do miasteczek i przeszkadzać ich mieszkańcom –dodaje Paweł Mierny.
Dla sukcesu całej Inicjatywy, istotne będzie również zmodernizowanie trzech portów lotniczych, leżących na trasie korytarza CETC-ROUTE65: Szczecin-Goleniów, Zielona Góra-Babimost i Wrocław-Starachowice. Poprawione zostaną dojazdy do tych lotnisk oraz zwiększy się ich przepustowość.
Ponadto, członkowie porozumienia CETC-ROUTE65 dążą do uruchomienia tzw. międzynarodowych multimodalnych połączeń w relacji Skandynawia –południe Europy. –Miałyby one polegać na wykorzystaniu różnych środków transportu, czyli przewożeniu towarów promami i statkami ze Szwecji do Terminalu Promowego Świnoujście, a następnie pociągami do Triestu lub Wenecji –tłumaczy Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Trasa ta liczy blisko 1600 km i w ten sposób będzie można ją pokonać w niecałe 45 godzin. –Rozwiązanie to będzie też zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż transport drogowy –przekonuje Bogdan Mucha.
Wartość dodana
O CETC-ROUTE65 mówi się jak o osi rozwoju. W dalszej perspektywie czasowej można się bowiem spodziewać realnego ożywienia gospodarczego regionów i miast, których Inicjatywa korytarza dotyczy. –Z pewnością powstaną nowe strefy ekonomiczne, centra logistyczne i firmy, a zatem pojawią się dodatkowe miejsca pracy. Dzięki położeniu na trasie Korytarza, przedsiębiorstwa zyskają łatwiejszy dostęp do kredytów międzynarodowych instytucji finansowych –opowiada Bogdan Mucha.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 ma szansę stać się prawdziwą osią rozwoju dla zachodniej części Polski. –Podstawowym warunkiem, a jednocześnie głównym zadaniem sygnatariuszy Porozumienia, jest doprowadzenie do tego, aby CETC został projektem priorytetowym Unii Europejskiej –wyjaśnia Krzysztof Żarna z Sekretariatu Technicznego CETC. –W 2010 roku ma nastąpić rewizja priorytetowych projektów TEN-T, a korytarz CETC nie jest jedyną osią komunikacyjną w tej części Europy –przyznaje Krzysztof Żarna. Wzdłuż wschodniej, niemieckiej granicy przebiega bowiem SCANDRIA, a przez środkową Polskę VI Paneuropejski Korytarz Transportowy. Członkowie Inicjatywy intensyfikują zatem swoje działania i organizują konferencję w Brukseli, międzynarodowe spotkanie ministrów transportu w Szczecinie oraz międzyregionalną sztafetę od Świnoujścia do Lubawki.

Źródło: inforail.pl

No i mam spostrzeżenie odnośnie jednego komentarza

Cytat:
Ministerstwo Infrastruktury uznało niedawno, że trasa ta zamiast wzdłuż Odry (jak to było dotychczas) pobiegnie ze Szczecina przez... Poznań (!) czyli ominie zachodnią część kraju. Cóż ta decyzja oznacza w praktyce? Zbywa się tym sposobem problem modernizacji trasy w oryginalnym biegu i "na papierze" uznaje się, że biegnie ona przez woj. Wielkopolskie, w którym infrastruktura jest w lepszym stanie. Zatem w tekście jest wiele nieścisłości, mapa pokazuje woj. lubuskie (narysowana linia nie jest kolejową), a wspomina się o Poznaniu. Wymienia się lubuskie lotnisko Zielona Góra- Babimost, choć trasa te województwo ominie.


To w końcu jak? Odrzanka (273), to E-59 czy C-E59? Bo całe CETC Route 65 będzie oparty na "towarach", a ztego co mi wiadomo to Odrzanka (273, C-E59), jest linią o charakterze towarowym?

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group