INFO KOLEJ - forum kolejowe

Hobby - Powrót parowozu TKt48-18 do Jaworzyny

krawczykus - 12-10-2010, 19:06
Temat postu: Powrót parowozu TKt48-18 do Jaworzyny
Uroczysty powrót parowozu Tkt48-18
w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej
19 października 2010 r.
Para i dym ponownie uniosą się
nad jaworzyńską lokomotywownią


Miłośników starej kolei serdecznie zapraszamy do śledzenia przejazdu parowozu pod parą z Piły, przez Poznań, Leszno, Wrocław
do Jaworzyny Śląskiej.

odjazd Piła - 5:00
przyjazd Poznań – 8:00
przyjazd Leszno – 9:30
przyjazd Wrocław – 13:00 –15 00 - Dworzec Główny – możliwość zwiedzania przy peronie w ramach otwarcie rzeźby miejskiej Wrocławia „Pociąg do nieba”
przyjazd Jaworzyna Śląska – 16:00 - 19:00 bocznica Muzeum - możliwość zwiedzenia parowozu

Serdecznie zapraszamy
do udziału w uroczystości.
* wszelkie godziny odjazdów i przyjazdów podane są orientacyjnie,
w razie opóźnienia można kontaktować się z Muzeum


Parowóz TKt48-18 z 1957 roku - tzw. tendrzak, wyprodukowane przez Zakłady HCP w Poznaniu, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Prędkość maksymalna 80 km/h, całkowity ciężar 98 ton, moc parowozu - 1060KM
Masa napędna „tekatki” była nieduża, co w połączeniu z czterema parami kół napędowych dawało doskonałe przyspieszenie rozruchu. Cecha ta sprawiała, iż zdecydowana część tendrzaków prowadziła składy osobowe, szczególnie z dużą liczbą przystanków. Często prowadziły składy w terenach podgórskich z uwagi na dobre wpisywanie się w łuki i tę samą prędkość konstrukcyjną w obie strony (częsta zmiana kierunku trakcji). Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi.
TKt48-18 od 1993 roku była na stanie Parowozowni w Jaworzynie Śląskiej pod parą, następnie służyła jako eksponat, w 2005 r. została wydzierżawiona Stowarzyszeniu
"The Wolsztyn Experience" .
W 2006 roku -powrót do służby po naprawie głównej, używana do organizacji pociągów specjalnych w całej Polsce.
W 2010 roku przewieziona do Zakładów Naprawczych "Interlok" w Pile i październiku ponownie zawita do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku na stałe.


Więcej informacji:
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa ul. Towarowa 4,58-140 Jaworzyna Śląska
www.muzeumtechniki.pl, tel.: 74 637 43 30,kom.: 692 407 401
pozdrawiam
Michał Krawczyk
THX 1138 - 13-10-2010, 11:37
Temat postu:
Jak już zawita na stałe, czy będzie on dalej utrzymywany pod parą!?
krawczykus - 13-10-2010, 13:14
Temat postu: Powrót parowozu do Muzeum
Oczywiście, w Muzeum na pewno będzie go można zobaczyć pod parą, a czy gdzies na dalszych trasach, to wszystko zależy, od tego, czy będą zamówienia, ale na pewno kilka jazd się odbędzie.
maszynista - 13-10-2010, 17:36
Temat postu:
Jeżeli chodzi o obecne władze parowozowni to wszystko jest możliwe.
krawczykus - 13-10-2010, 21:16
Temat postu: Powrót parowozu do Muzeum
Może Pan rozwinąć myśl?
CarnageLink - 16-10-2010, 14:43
Temat postu: Uroczysty powrót parowozu.
Witajcie. Oto takie małe wiadomości. Parowóz Tkt 48-18 z 1957 roku - tzw. tendrzak, wyprodukowany przez Zakłady HCP w Poznaniu. Przeznaczony byl do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Prędkość maksymalna 80 km/h, całkowity ciężar 98 ton, moc parowozu - 1060KM Masa napędna „tekatki” była nieduża, co w połączeniu z czterema parami kół napędowych dawało doskonałe przyspieszenie rozruchu. Cecha ta sprawiała, iż zdecydowana część tendrzaków prowadziła składy osobowe, szczególnie z dużą liczbą przystanków. Często prowadziły składy w terenach podgórskich z uwagi na dobre wpisywanie się w łuki i tę samą prędkość konstrukcyjną w obie strony (częsta zmiana kierunku trakcji). Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi. Tkt 48-18 od 1993 roku była na stanie Parowozowni w Jaworzynie Śląskiej pod parą, następnie służyła jako eksponat, w 2005 r. została wydzierżawiona Stowarzyszeniu"The Wolsztyn Experience" .W 2006 roku -powrót do służby po naprawie głównej, używana do organizacji pociągów specjalnych w całej Polsce.W 2010 roku przewieziona do Zakładów Naprawczych "Interlok" w Pile i październiku ponownie zawita do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku na stałe.

Miłośników starej kolei serdecznie zapraszamy do śledzenia przejazdu parowozu z Piły, przez Poznań, Leszno, Wrocław do Jaworzyny Śląskiej.

Odjazd Piła - 5:00
Przyjazd Poznań – 8:00
Przyjazd Leszno – 9:30
Przyjazd Wrocław – 13:00 –15 00 - Dworzec Główny – możliwość zwiedzania przy peronie w ramach otwarcie rzeźby miejskiej Wrocławia „Pociąg do nieba”
Przyjazd Jaworzyna Śląska – 16:00 - 19:00 bocznica Muzeum - możliwość zwiedzenia parowozu

To tyle pozdrawiam.
Pitras - 19-10-2010, 20:52
Temat postu:
Jechał dzisiaj, aczkolwiek lekko opóźniony. Z Lubonia wyjechał koło 9,00. Fajnie było zobaczyć ten parowóz pod parą.
thenatanaell - 19-10-2010, 21:03
Temat postu:
Czekałem na niego w Jaworzynie Śl. Miał być o 17. Później mówili o godzinnym poślizgu. A na sam koniec pracownica muzeum powiedziała, że TeKatka zdechła w Żmigrodzie i może być o 21 ale i o 4 nad ranem. Chcieli żeby wróciła pod parą ale chyba zostanie ściągnięta przez Stonkę do parowozowni... Sad
Pitras - 19-10-2010, 22:45
Temat postu:
To za dużo dzisiaj nie przejechała. Nieco ponad połowę trasy. Heh przypomina mi się tegoroczna parada parowozów. Piękny niemiecki parowóz tuż po remoncie i uległ awarii.
CarnageLink - 20-10-2010, 13:36
Temat postu:
Ja byłem w Jaworzynie. Na początku miała być planowo. Potem się pytam obsługi, no to twierdzili że o 17. Potem, że o 18, bo zatrzymali TKt-e w Żmigrodzie, bo musieli ją zatankować wodą, potem mówili, że o 20-21, bo muszą na nią zarzucić węgla. We Wrocławiu zatankowali jej węgla, i nawet nie miała już wjeżdżać do Wrocka na 2h, tylko od razu ma się kierować do Jaworzyny. Mnie już nie było po 20, bo o 19:18 miałem "Szczelińca", który był opóźniony po wyjeździe z Poznania, no to przyjechał "Szczeliniec" o 19:40. Mam informację, że TKt-ka zajechała wczoraj do Jaworzyny i już tam stoi, ale nie jest już tam pod parą bo ją wygasili. Pozdrawiam i poszukam zdjęć z jej przyjazdu.
krawczykus - 21-10-2010, 17:17
Temat postu: Powrót parowozu do Muzeum
Powrót parowozu TKt48-18 do Jaworzyny Śląskiej.
Dnia 19.10.2010r. odbył się przejazd parowozu TKt48-18 z zakładów „Interlok” w Pile do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, który to udało się zorganizować dzięki spółce „Przewozy Regionalne”, towarzystwu „The Wolsztyn Experience” oraz Towarzystwu Przyjaciół Kolejki Średzkiej. Parowóz do 2005 roku stacjonował w Jaworzynie, kiedy to towarzystwo „The Wolsztyn Experience” wyremontowało go i parowóz trafił na kilka lat do Wrocławia, gdzie prowadził okolicznościowe pociągi. Przygotowania do transportu, po odbyciu naprawy okresowej trwały ponad miesiąc i udało się! We wtorek o godz. 4.30 parowóz wyruszył w podróż do swojego dawnego miejsca stacjonowania. Już dzień wcześniej o godzinie 21 przybyła ekipa ze Środy Wielkopolskiej i od razu przystąpili do rozpalania parowozu. W nocy przybył też maszynista z Gniezna oraz maszyniści z Jaworzyny Śląskiej. Po całonocnych przygotowaniach parowozu do drogi ok. godziny 4.30 parowóz wjechał na stację, ustawił się na torze wylotowym i po otrzymaniu sygnału na semaforze ruszył w stronę Poznania. Pierwszy postój odbył się już 50 kilometrów od Piły – w Rogoźnie, gdzie z uwagi na małe zapasy wody w parowozie, trzeba ją było uzupełnić. Z pomocą przyszli strażacy, którzy przepompowali wodę z wozu strażackiego. Po półgodzinnej przerwie maszyna ruszyła dalej, by w Poznaniu zameldować się o godz. 7.50 – dziesięć minut przed planem. Tutaj też niezbędne było dobranie wody, w tym celu trzeba było zjechać do lokomotywowni PKP Cargo. I tutaj nastąpiło niezwykłe spotkanie, w tym samym czasie zjechał do lokomotywowni inny parowóz – „Piękna Helena” Pm36-2 która przyprowadziła pociąg osobowy z Wolsztyna. Była to rzadka okazja do sfotografowania dwóch czynnych parowozów obok siebie. Piękna Helena udała się powrotem do Wolsztyna, a nasza „Tekatka” ruszyła w stronę Leszna. I odtąd nie wszystko szło już zgodnie z planem, po drodze okazało się, że zbyt mocno nagrzewa się łożysko jednej z osi i przez to trzeba było robić częste postoje na jej nasmarowanie. Kolejna stacja – Leszno, gdzie również znajduje się warsztat naprawy lokomotyw, w którym naprawiane są parowozy z Wolsztyna, w tutejszej lokomotywowni też dobrano wody i uzupełniono oleje… Jak pisałem to nie był koniec problemów, okazało się, że z uwagi na nieplanowane postoje, zapas węgla wystarczy tylko na dojechanie do Wrocławia. Więc czas gonił, w Żmigrodzie kolejne wodowanie i tu też z pomocą przybyli okoliczni strażacy. Kilka minut po godzinie 18 parowóz wjechał w perony stacji Wrocław Główny, gdzie najwytrwalsi miłośnicy kolei mieli okazję po ponad rocznej przerwie na ponowne sfotografowanie tej maszyny „pod parą” we Wrocławiu. Po kilku minutach postoju w peronach nastąpił zjazd do lokomotywowni po wodę i na bocznicę po węgiel który był niezbędny aby dojechać do Jaworzyny. Z zapasem węgla, wody i po uzupełnieniu olejów o godz. 20.00 Ruszyliśmy w kierunku dawnego miejsca pobytu tego parowozu- Jaworzyny Śląskiej po półtorej godziny już bez żadnych niespodzianek Parowóz wjechał na teren Muzeum gdzie czekali już na niego pracownicy muzeum i wolontariusze, którzy na co dzień pomagają w pracach przy zabytkowym taborze kolejowym. Był szampan, przecięcie wstęgi i pamiątkowe zdjęcia. TKt48-18 jest pierwszym po 10 latach czynnym parowozem stacjonującym w Jaworzynie i mamy nadzieje, że będzie wielką atrakcją Muzeum. W sezonie będzie można go zobaczyć pod parą w muzeum, liczymy też na to że uda się zorganizować pociągi retro po pięknych trasach Dolnego Śląska. W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim tym którzy przyczynili się do naprawy i powrotu tego parowozu, dzięki nim choć w części powróciła epoka pary do słynącej z parowozów Jaworzyny Śląskiej.
Michał Krawczyk

http://www.youtube.com/watch?v=LleQY85esnQ
Petrik - 23-10-2010, 16:16
Temat postu:
Swietnie. Mam nadzieje, ze tekatka w przyszlym sezonie zawita do Korenova (by osiagnac wyznaczony cel trzeba bedzie kawal roboty odwalic Smile ...).
Anonymous - 24-10-2010, 13:43
Temat postu:
A jest jeszcze jakaś sprawna oliwkowa Bipa, żeby dołączyć do Tekatki i jeździć retro np do Trzebnicy lub Sobótki Question
krawczykus - 09-11-2010, 22:12
Temat postu:
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku
Zaprasza
5 grudnia 2010
od godz. 11 00 -15 00
wszystkie grzeczne dzieci na wspólną
zabawę Mikołajkową

Do Jaworzyny Śląskiej przyjadą Święci Mikołajowie-będzie ich aż 8, aby każde z przybyłych dzieci dostało prezent. A Mikołajowie przybędą do Muzeum parowozem TkT48-18, który zastąpi im tego dnia renifery. Oczywiście nie zabraknie prezentów dla dzieci, które przyjadą do Jaworzyny ze Świdnicy, Strzegomia, Żarowa, Wrocławia, Wałbrzycha i innych okolicznych miejscowości.Oprócz tego będzie można potańczyć, pośpiewać, zagrać na instrumentach oraz zjeść pyszny obiad z deserem.Gościem specjalnym będzie Niebieski Święty Mikołaj, który co roku odwiedza dzieci z całego powiatu świdnickiego, w towarzystwie Komisarza Lwa opowiedzą o bezpieczeństwie, a dzieci wezmą udział w konkursach i turniejach sprawnościowych. Atrakcją będzie otwarcie największej kolejowej choinki w powiecie świdnickim. Poza tym dla dzieci dostępne będzie kino świąteczne z najlepszymi bajkami o Bożym Narodzeniu, przejazdy drezynami, ekspozycje do zwiedzania m.in Mini Muzeum Zabawek czy makieta kolejowa, a w Domku Świętego Mikołaja, jego pomocnicy będą czytali bajki grzecznym dzieciom.
To tylko niektóre z atrakcji przygotowane z okazji Mikołajek w Jaworzynie Śląskiej.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group