INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. lubelskie - Chełm będzie wielkim węzłem kolejowym?!

Alex - 14-10-2010, 18:11
Temat postu: Chełm będzie wielkim węzłem kolejowym?!
Będziemy wielkim węzłem kolejowym?
14.10.2010.

Czy Chełm tak jak przed kilkudziesięciu laty ma szansę stać się wielkim węzłem kolejowym z tysiącami podróżnych? Władze miasta twierdzą, że staje się to coraz bardziej realne.

Gdy w latach 20-tych ubiegłego stulecia decydowano o lokalizacji w Chełmie przeznaczonej dla 50 tysięcy mieszkańców dzielnicy kolejowej, wpływ na to miało centralne położenia miasta w ówczesnej Polsce, duża rola kolei w transporcie osobowym i towarowym, oraz jak twierdzą niektórzy historycy, decyzja samego Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wybuch II wojny światowej przekreślił te plany. Dzielnicy nigdy nie ukończono, a zmieniona granica Polski zostawiła Chełm na peryferiach, pozbawiając tym samym miasta szansy na status ośrodka o strategicznym znaczeniu w transporcie kolejowym. Przez kilka kolejnych dekad kolej traciła na znaczeniu. Rozwój transportu samochodowego i lotniczego, konkurencja prywatnych firm transportowych i związane z tym liczne problemy finansowe PKP, ograniczały możliwość rozwoju kolei zwłaszcza pod względem transportu pasażerskiego. Kilka lat temu, pomimo licznych protestów, zlikwidowano połączenie Chełma z Włodawą. Przed rokiem PKP zamknęło dworzec w Zamościu wycofując wszystkie pociągi pasażerskie jeżdżące do tego miasta. W Chełmie pomimo wprowadzanych zmian w rozkładach jazdy i ograniczania połączeń z innymi ośrodkami, nadal funkcjonuje transport osobowy. Jak twierdzą władze miasta, za pewien czas możemy spodziewać się dużych zmian, i to zmian na lepsze.
Sprawa dotyczy kolei szerokotorowej, która znajduje się praktycznie we wszystkich krajach położonych na wschód od Polski. Prowadzone z zachodu Europy transporty kolejowe, wjeżdżając na Ukrainę lub do Białorusi są każdorazowo przerabiane - całe składy muszą być dostosowywane do szerokiego rozstawu torów. Jest to proces kosztowny i pracochłonny. Tu właśnie, w opinii chełmskich włodarzy, pojawia się szansa dla naszego miasta.
- Chyba niewiele osób wie, iż szeroki tor prowadzi z Ukrainy aż do naszego miasta – mówi prezydent Agata Fisz – Tym samym transporty kolejowe z Chełma bez potrzeby przerabiania wagonów mogą podróżować po Ukrainie a nawet po całym terytorium dawnego ZSRR. Chcemy to wykorzystać.
Szansą na rozwój kolei ma być uruchomienie specjalnych połączeń pasażerskich z Chełma do Kowla, Kijowa a nawet do Moskwy i innych odległych miast. Chełm byłby węzłem, do którego docieraliby pasażerowie z całej Polski oraz innych państw Europy, a następnie po przesiadce do pociągów szerokotorowych kontynuowali podróż na wschód. Powinno to zdaniem pomysłodawców zaoszczędzić czas „przezbrajania” pociągów i obniżyć związane z tym koszty. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się przed kilkoma dniami w chełmskim magistracie.
- Wiemy, że tematem są już zainteresowane ukraińskie firmy dzierżawiącej kolej szerokotorową. Pomysł spodobał się także polskim kolejarzom, przez co coraz bardziej realną staje się szansa odbudowy chełmskiego węzła – zapewnia prezydent Fisz.
Pierwsze szerokotorowe pociągi z Chełma miałby odjeżdżać do Kowla, czym również zainteresowane są władze tego ukraińskiego miasta. To jednak nie koniec planów rozwoju kolei tworzonych w chełmskim magistracie.
- Prowadzimy również rozmowy na temat możliwości poprowadzenia do Chełma kolei szerokotorowej z Białorusi. Zainteresowane są tym zarówno polskie powiaty i gminy leżące na planowanej trasie jak i władze samorządowe z Białorusi. Taki tor byłby naprawdę dużą szansą na rozwój Chełma – dodaje Agata Fisz.
W utworzeniu węzła kolejowego, władze miasta widzą dużo korzyści.
- Dodatkowe miejsca pracy związane z obsługą zwiększonego ruchu pociągów, rozbudowa infrastruktury kolejowej, nowe podmioty gospodarcze obsługujące podróżnych, prestiż miasta – wylicza prezydent Fisz – Utworzenie tak dużego węzła i wprowadzenie do Chełma kolei szerokotorowej z Białorusi jeszcze bardziej poprawi naszą atrakcyjność pod względem zlokalizowania w Chełmie dużego centrum logistycznego, a w konsekwencji utworzenia dodatkowych setek miejsc pracy. Prowadzimy już rozmowy z pierwszymi zainteresowanymi inwestowaniem w naszym mieście.
Tymczasem władze Chełma przygotowują się do kolejnego spotkania w sprawie uruchomienia połączeń szerokotorowych. Tym razem do Chełma przyjadą już przedstawiciele ukraińskiej kolei i przedsiębiorstw dzierżawiących od Ukrainy tory kolejowe. Z polskiej strony oprócz władz miasta uczestniczyć będą również kolejarze. Najbliższe robocze już spotkanie odbędzie się za kilka tygodni.

www.echelm.pl
_kamil_ - 14-10-2010, 18:38
Temat postu:
Nie rozumiem portal echelm pisze ,iż ruch przygraniczny będzie wznowiony a Rynek Kolejowy twierdzi ,że reaktywacji nie będzie. Komu wierzyć?
Swoją drogą to by było piękne ,tłumy podróżnych przesiadających się do pociągów na naszej stacji.
No cóż , radziłbym pani prezydent zająć się ruchem krajowym (regionalnym i międzywojewódzkim) bo na tym naprawdę skorzystają chełmianie.
ET40 - 14-10-2010, 18:51
Temat postu:
usunięto :)
Alex - 14-10-2010, 18:54
Temat postu:
_kamil_, z artykułu z echelm.pl wynika, że to Koleje Ukraińskie będą obsługiwać te linie po szerokim torze, natomiast Rynek Kolejowy pisze iż Przewozy Regionalne chcą ale Minister Infrastruktury już nie :)
pawelW - 14-10-2010, 19:23
Temat postu:
A jaki jest teraz ruch na wschód tym torem? I jakie tory z Chełmna ida w kierunku zachodniej Polski ?Bo w artykule jest więcej o wschodzie. Chodzi mi o to jakie mogły by być prowadzone połączenia po przesiadce w głąb Polski czy jeszcze dalej na zachód ?
Alex - 14-10-2010, 19:47
Temat postu:
Na początek to nie Chełmna tylko Chełma :)

Szerokim torem obecnie kursują tylko pociągi towarowe, natomiast jeżeli chodzi o tory na zachód to są to już te "normalne". Połączenia na zachód? - Proszę bardzo linia nr 7 Dorohusk-Chełm-Lublin-Warszawa czeka na takie połączenia. A i przez Chełm przebiega linia Kijów-Warszawa-Berlin :)
ibonek - 14-10-2010, 20:10
Temat postu:
pawelW, z CHEŁMA, nie Chełmna, bo to dwa różne miasta w dwóch różnych województwach.
Na zachód to tylko D29-7 do Warszawy. Oczywiście 1435 mm. Szerokim torem tylko do Naftobazy w Zawadówce
Ruch to w zasadzie tylko do Dorohuska pasażerski i bodajże dwie pary międzynarodowe pośpiechów. To na wschód. Oprócz tego brutta ale co po czym i jak dokładnie nie wiem. Nie moje rejony :)

Na zachód to tylko do Lublina, oczywiście REGIO.
Najlepiej zajrzeć: TU i TU

A i jeszcze Włodawa by została, ale to tylko brutta obecnie.
Anonymous - 15-10-2010, 14:50
Temat postu:
Szerokie tory nie idą tylko do Chełma ale do stacji Zawadówka Naftobaza, ale szlakowa nie jest zbyt zachęcająca to raptem 30 km/h, więc jakim cudem chcą tam puścić ruch pasażerski Shocked
Alex - 06-11-2010, 13:37
Temat postu:
Pociągi Chełm-Kowel, czemu nie, dobry pomysł jednak jak te pociągi mają wyglądać tak

http://www.youtube.com/watch?v=7choEUcJNXE

to ja dziękuję ale nie skorzystam
pendolino - 06-11-2010, 16:44
Temat postu:
Do Kowla na normalnym nie ma trakcji? Jak jest można by było puścić kibla fullplastik.
thassos - 06-11-2010, 21:48
Temat postu:
nie będzie żadnych pociągów do kowla!
19WE - 06-11-2010, 22:09
Temat postu:
Niech podstawiaj a Gbs y albo Eaos y. Będzie latwiej celnikom!
pendolino - 07-11-2010, 10:36
Temat postu:
Wstawi się do Gags -ów ławki i pojechali Śmiech
thassos - 07-11-2010, 11:55
Temat postu:
to lepiej już niech jakaś drezyna jedzie, albo niech konie ciągną wozy po torach... taka przyszłość czeka lubelskie koleje... niestety
_kamil_ - 04-02-2011, 18:53
Temat postu:
Nie wydaje mi się ,żeby z tymi Francuzami to była prawda.
karol-101 - 04-02-2011, 21:30
Temat postu:
Dla mnie to całe centrum przesiadkowe to pic na wodę. Kibice wsiądą w pociąg do Kijowa w Warszawie, Chełm zobaczą przez 5 minut jak będzie pociąg przez miasto przejeżdżał i na dworcu się zatrzyma. Stan kładki na dworcu nie ma tu nic do rzeczy.
thassos - 06-02-2011, 12:21
Temat postu:
karol-101, gdybyś przejrzał ten post od początku, zorientowałbyś się, że nie chodzi o EURO 2012, ale o co innego. Chodzi raczej o pomysł uczynienia z Chełma węzła z wykorzystaniem szerokiego toru.
A o tym, co piszesz, masz rację, ale to inny temat.
karol-101 - 06-02-2011, 16:29
Temat postu:
A w to też nie wierzę, takie rzeczy to były jak nie było urządzenia zmiany wózków w Jagodzinie i do Chełma jeździł codziennie pospieszny z Kijowa (piękne czasy, piękny pociąg, po 15 wagonów, ludzie się czołgali pod wagonami jak zastawiał przejście z peronów na dworzec w poziomie terenu Very Happy ). Nikt nie będzie teraz przyjeżdżał do Chełma i się przesiadał. Jak już to można raczej pomysleć o rozbudowie infrastruktury towarowej. Terminale w Dorohusku, Teosinie, Brzeźnie, Chełmie i Zawadówce pracują, miejsce na ich rozbudowę np. w Chełmie czy w Zawadówce (słynna i niechlubna koncepcja terminalu "Tiry na tory" w środku lasu obok stacji PKP Zawadówka).
thassos - 07-02-2011, 11:09
Temat postu:
według mnie o wiele większe szanse były na rozwój Chełma, jako węzła kolejowego, w wypadku, gdyby po szerokim torze docierał tutaj pociąg z Kijowa, skomunikowany z tlk z Chełma na przykład do Szczecina i Gdyni (dzielony w Warszawie Wschodniej lub Bydgoszczy). Skorzystaliby na tym i Ukraińcy i strona polska i Chełm.
Damian Łódź - 11-02-2011, 22:46
Temat postu:
thassos, z całym szacunkiem ale o czym Drogi Kolega marzy.... TLK Chełm-Szczecin... chyba nie w naszym wcieleniu niestety... Sad
Pozdrawiam
karol-101 - 12-02-2011, 05:54
Temat postu:
Był już wagon sypialny Wars Szczecin Gł.-Kijów w Poznaniu dołączany do Kiev Express. I znikł.
lubelak195 - 12-02-2011, 08:38
Temat postu:
Przecież Kiev Express nie jedzie przez poznań. Kiedyś jechał?

Wagony w komunikacji krajowej powinny na zachodniej Warszawie być odłanczane od składu i jechać gdzieś dalej w Polske, a choćby i do tego Szczecina.
pawelu - 12-02-2011, 09:10
Temat postu:
Chełm powinien i ma szansę stać się wielkim węzłem kolejowym. To co zrobiono wycofując stamtąd wszystkie dalekobieżne połączenia to jest jedno wielkie draństwo. Trzeba tylko odrobinę dobrej woli ze strony władz pkp, miasta i oczywiście samego województwa aby to piękne miasto stało się wielkim węzłem kolejowym. Moim zdaniem powinno się zrobić to co na Podkarpaciu. Ograniczyć bazę techniczno-postojową spółki IC w Lublinie, albo całkowicie zlikwidować tak jak to zrobiono z Rzeszowem i przenieść ją do Chełma tak jak zrobiono w przypadku Przemyśla. Chełm i Przemyśl to są miasta o podobnej wielkości, więc nie wiem czemu tak nie jest zrobione. I wtedy dalekobieżne pociągi, które obecnie kończą bieg w Lublinie kończyłyby bieg w Chełmie. Proste jak kawałek druta, tylko najlepiej powiedzieć: nie da się. Chciwość i pazerność Lublina, że wszystko muszą mieć u siebie doprowadziła do tego, że już powoli IC zaczyna się wycofywać z tego miasta likwidując pociągi, które zawsze cieszyły się dobrą frekwencją, i tylko patrzeć jak zostaną im ze dwie pary TLK na krzyż, i będą jeszcze dziękować że mogą jeździć plastikami, na których teraz psy wieszają. Tylko, że ich krótkowzroczność doprowadziły do tego, że traci na tym również cały region lubelski, gdzie niedługo tylko furmanki ludziom zostaną. Lublin zapomniał, że na nim świat się nie kończy, i teraz zaczyna za to płacić.
Należy pamiętać, że jeszcze nie tak dawno dalekobieżne pociągi dojeżdżające do Chełma jak choćby legendarny "Chełmianin" zawsze cieszyły się dobrą frekwencją. Codziennie kursował na 5-6 wagonach klasy 2 i zawsze przyjeżdżały czubate do Chełma. I teraz też by tak mogło pozostać, tylko fatalne ułożone rozkłady jazdy, chore ceny biletów, coraz gorsze stany pociągów doprowadziły do tego, że ludzie się zaczynają odsuwać od pkp. A to że w niedzielę nie ma żadnego popołudniowego pociągu do Warszawy to jest jakieś kuriozum, że daleko by drugiego takiego szukać.
A jak dodać do tego, że w Chełmie zaczyna się szeroki tor to tylko aż się prosi, żeby uczynić z tego naprawdę duży węzeł kolejowy, na poziomie europejskim, gdzie dalekobieżne pociągi docierające z różnych zakątków Polski i Europy Zachodniej byłyby skomunikowane z pociągami jadącymi dalej na Wschód. Przecież to nie są czasy żelaznej kurtyny gdzie wszyscy się od siebie odgradzali, tylko czasy gdzie Europa ma się integrować. W dobie aspiracji Ukrainy do członkowstwa w UE jest to wręcz konieczne i niezbędne co umożliwi wymianę gospodarczą, ekonomiczną, naukową itp, itd. I tu nie chodzi o żadne EURO 2012, bo to jest kwestia 3 tygodni. Tu chodzi o przyszłość na długie lata. Jeżeli chodzi o zaplecze infrastrukturalne w Chełmie niczego nie brakuje, tylko trochę dobrej woli i życzliwości ze strony drugiego człowieka, ale tego niestety Unia nie sfinansuje.
thassos - 14-02-2011, 09:29
Temat postu:
Fakt, pomysł na bazę w Chełmie, na wzór Przemyśla jest przedni, ale do realizacji takiego pomysłu trzeba byłoby chęci zaistnienia na chełmskim rynku pasażerskim, który mimo druta i dobrej jakości linii kolejowej, został zdominowany przez busy. I dlatego Chełm nie będzie węzłem kolejowym, chociaż ma ku temu warunki.
sympatyk - 23-10-2019, 20:38
Temat postu:
Lubelskie: Rozwój połączeń PKP IC. Nowe ciekawe relacje.

PKP Intercity nie informuje jeszcze o szczegółach oferty w rocznym rozkładzie jazdy 2019/2020. Jednak z danych dostępnych za pośrednictwem Portalu Pasażera wynika, że od grudnia tego roku nastąpi rozwój oferty.
Chełm obsłużą 3 pociągi PKP IC. Zaplanowano dwa połączenia do Warszawy „drogą podstawową”, czyli linią nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk przez Dęblin i Pilawę. Kolejny zapewni dojazd do Krakowa i Katowic. Nie pojedzie on jednak „zwykłą trasą” przez m.in. Radom i Kielce, lecz przez Stalową Wolę Rozwadów, Rzeszów, Tarnów, Kraków. Dłuższe postoje w Lublinie i Stalowej Woli wskazują na zmianę lokomotywy na tych stacjach.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lubelskie-rozwoj-polaczen-pkp-ic-nowe-ciekawe-relacje-94080.html
thassos - 28-10-2019, 13:18
Temat postu:
tak, wielki wzrost ilości połączeń: były trzy do warszawy, będą dwa Laughing
poza tym, połączenie do Katowic p.Rzeszów (szkoda, że nie przez Łuków Siedlce Białystok), nie ma skomunikowania z pociągiem relacji Lublin-Warszawa
żaden z pociągów jadących do warszawy nie ma wydłużonej relacji do Poznania lub Gdańska, albo chociaż Bydgoszczy.....nędznie, a do tego każdy pociąg będzie miał 20 minut postoju w lublinie.
Szczerze? TO KPINA Z PASAŻERÓW!
Ktoś powie, że to oszczędności, bo do Chełma wyślą jeden lub dwa wagony, zamiast pięciu. Oszczędności pozorne, bo gdyby czas był lepszy i cena tez, to do chełma opłacałoby się wysłać 5 wagonów, bo ludzie odzyskaliby zaufanie do kolei.
Ale INTERCITY ma alergię na Chełm, a mieszkańcy tym bardziej na intercity, które traktuje to miasto jak za...dębie!
Pt31 - 28-10-2019, 21:37
Temat postu:
Jedyna pociecha to ten pociąg do Katowic przez Rzeszów, Tarnów i Kraków, nie wiem tylko dlaczego nazwano go Roztocze. Może uda się dojechać do Nowego Sącza i Krynicy z jedną przesiadką w Tarnowie. Szkoda, że tak szybko zniknęły połączenia z Gorzowem Wielkopolskim przez Poznań, Gniezno, Inowrocław, Bydgoszczą przez Toruń. W sumie to nawet do Szczecina było dobre połączenie, wystarczyło tylko zmienić wagon w Lublinie. Wzrostu ilości pociągów niestety nie ma.
Ramirez - 28-10-2019, 23:35
Temat postu:
thassos napisał/a:
Ale INTERCITY ma alergię na Chełm, a mieszkańcy tym bardziej na intercity, które traktuje to miasto jak za...dębie!

Alergię Intercity do Chełm miało od 2009 kiedy dostało pośpieszne z PKP PR i przez kolejne 3,4 lata gdzie jedynie co mieliśmy to wagony doczepione do Kiev Expresa i tyle. To był jeden pociąg na dobę nie licząc pociągów IR. Teraz mamy 3. To jest znacznie lepszy wynik. Nawet pamiętam jak przez kilka miesięcy skasowali postój na Chełm Miasto. Nawet były podpisy zbierane w kasie biletowej o postój tego jednego TLK. Niestety Chełm ma zbyt mało potencjalnych pasażerów aby stać się drugim Przemyślem. Miejmy nadzieję że od grudnia 2020 po skończonym remoncie będzie jakiś pociąg jadący poza Warszawę.

Pt31, a co nazwy Roztocze to pewnie przez to że ten pociąg ma jechać z Chełma przez Lublin i w Stalowej Woli Rozwadów miały być łączone wagony z Zamościa. Tylko jest zagadka w rozkładzie. Nie widzę tego łącznika co był w projekcie. Może go nie skasowali. Nie zdziwiłbym się jakby go zwyczajnie zgubili i nie wpisali Very Happy
Pt31 - 29-10-2019, 22:20
Temat postu:
Ramirez napisał/a:
Niestety Chełm ma zbyt mało potencjalnych pasażerów aby stać się drugim Przemyślem.

To prawda, żeby choć trochę zwiększyć liczbę podróżnych w Chełmie potrzebne są połączenia na wschód, inaczej nie ma o czym marzyć. W obecnej chwili Chełm nie jest w stanie wygenerować znacznej liczby pasażerów.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group