Hobby - Kolej na papierze - pomoc przy opowiadaniu Kucu.qu - 07-11-2010, 23:33 Temat postu: Kolej na papierze - pomoc przy opowiadaniu
Witam wszystkich
Nie jestem zapalonym miłośnikiem kolei i w tym temacie niestety jestem zielony.
Jakiś czas temu zostałem poproszony o stworzenie fabuły do opowiadania, którego akcja ma toczyć się w pociągu.
Na forum jest mnóstwo informacji na temat szkół kolejowych i samej organizacji polskich kolei, jednak przekopanie się przez wszystkie tematy i wydobycie informacji istotnych dla fabuły zajęłoby mi tygodnie, jeśli nie miesiące...
W związku z tym zwracam się do forumowiczów z prośbą o udzielenie odpowiedzi na kilka ważnych dla mnie pytań.
Mam nadzieję, że Administratorzy nie będą mieli mi za złe, jeśli odpowiedzi na podobne pytania zostały już wcześniej udzielone
A oto moje pytania:
1. Jakie są najczęstsze przyczyny nieplanowanego postoju pociągu zimą? Mam na myśli poważne awarie i ich źródła, przy których postój trwa od kilku do kilkunastu godzin.
2. Jak wygląda postępowanie załogi pociągu w przypadku takiej awarii? Jakie kroki się podejmuje?
3. Ile osób zazwyczaj wchodzi w skład obsługi pociągu na trasie z Gdańska do Zakopanego? Jakie funkcje pełnią te osoby?
4. Czy jest możliwa sytuacja, w której pojedynczy wagon odłącza się od całości składu i czy takie odłączenie może zostać przeoczone przez obsługę pociągu?
Z góry dziękuję za odpowiedzi
Pozdrawiam! pendolino - 08-11-2010, 07:39 Temat postu:
Postaram się trochę pomóc
Ad 1:
Oblodzenie sieci trakcyjnej, co za tym idzie: połamanie pantografów, zerwanie trakcji; kradzież sieci trakcyjnej, pęknięcie szyny, zamarznięcie zwrotnicy.
Ad 4:
Możliwość rozerwania pociągu zachodzi głównie przy ciężkich pociągach towarowych, przy rozerwaniu sprzęgu mechanicznego rozrywa się przewód hamulcowy, co za tym idzie ucieka powietrze z przewodu głównego co powoduje hamowanie nagłe pociągu. Kucu.qu - 08-11-2010, 18:53 Temat postu:
Dzięki za odpowiedź
Jak często zdarza się uszkodzenie pantografów? I czy w przypadku połamania nie ma możliwości wymiany "na poczekaniu"?
------------------
Ok, wyczytałem, że lokomotywy są wyposażone w dwa pantografy, z czego zazwyczaj używa się tylnego, kiedy przedni pozostaje w zapasie. Czy można więc uszkodzić jednocześnie dwa pantografy? Jazda z podniesionymi obydwoma to chyba rzecz rzadko spotykana? PKPowiec - 08-11-2010, 19:05 Temat postu:
ad.2.
Opieka nad podróżnymi, informowanie ich oraz wzywanie pomocy i inne czynności służbowe.
[ Dodano: 08-11-2010, 19:10 ]
ad.3.
Drużyna trakcyjna: mechanik (czyt.:maszynista) i jego pomocnik (jeśli Vmax>130 km/h)
Drużyna konduktorska: kierownik pociągu i odpowiednia ilość konduktorów (określona w dodatkach do Służbowego Rozkładu Jazdy Pociągów).
[ Dodano: 08-11-2010, 19:15 ] Kucu.qu, zdarza się uszkodzenie pantografów. Jest możliwości wymiany na poczekaniu, (raczej zdjęcia uszkodzonego pantografu ) ale to chwile trwa i nie zawsze są warunki do tego typu operacji. Jarul - 14-11-2010, 15:05 Temat postu:
Dwa pantografy są potrzebne właśnie zimą, przy postoju pociągu i załączonym ogrzewaniu. W czasie jazdy silniki pobierają o wiele więcej prądu, niż ogrzewanie, ale ze ślizgaczem styka się co raz to nowy kawałek przewodu jezdnego, wskutek czego nie nagrzewa się on (przewód) zbytnio. Na postoju prąd jest pobierany tylko przez ogrzewanie, ale to i tak sporo, i punkt styku ślizgacza z przewodem (ciągle ten sam) nagrzewa się i może nastąpić zgrzanie ślizgacza z przewodem ("sklejenie się" ich), a nawet upalenie przewodu. Dlatego przy postoju (bodajże powyżej 5 min) obowiązkowo należy ogrzewać skład przy podniesionych obu pantografach. Natężenie dzieli się na 2 i nie jest już takie duże.
Ponadto (nie tylko zimą) stosuje się jazdę na dwóch pantografach przy:
- rozruchu ciężkiego pociągu towarowego
- dojeździe lokomotywy do składu pociągu (przy sprzęganiu trzeba nacisnąć lokomotywą na skład, co daje duży prąd "w miejscu" i znów chronimy sieć przed zgrzaniem/upaleniem).
A tak BTW, to bardzo bylibyśmy radzi poznać to opowiadanie jak będzie gotowe (o ile oczywiście będzie to możliwe) Henryk - 14-11-2010, 16:19 Temat postu:
PKPowiec napisał/a:
ad.2.
Opieka nad podróżnymi, informowanie ich
yusek - 14-11-2010, 16:39 Temat postu:
Ad3. Pociągi nie zaczynają biegu w Gdańsku tylko w Gdyni. Załoga się zmienia np. Jedna ekipa jedzie z Gdyni do Bydgoszczy następna odprowadza skład do Warszawy potem kolejna do Krakowa a do Zakopanego jedzie kto inny.