woj. pomorskie - Jedziemy pociągiem do PGE Areny pospieszny - 02-12-2010, 09:59 Temat postu: Jedziemy pociągiem do PGE Areny
Już w sobotę będzie można się przejechać pociągiem pod budowany na Euro 2012 w Gdańsku stadion. Podróżować będziemy nieczynną od pięciu lat linią do Nowego Portu
Ostatnio coraz więcej mówi się o konieczności reaktywowania połączenia kolejowego po dawnej linii SKM do Gdańska Nowego Portu. Aby przypomnieć o jej istnieniu oraz pokazać, że mogłaby być doskonałym środkiem transportu dla kibiców na PGE Arenę Gdańsk, postanowiliśmy wraz z Arrivą oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi zorganizować specjalny przejazd tą nieczynną od 2005 r. linią.
Impreza odbędzie się w sobotę. Odjazd pociągu o godz. 12.35 z Dworca Głównego w Gdańsku. Pociąg pojedzie do Gdańska Kolonii, a następnie w okolice PGE Areny w Letnicy.
W imprezie udział zapowiedzieli m.in. marszałek województwa Mieczysław Struk, wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski, prezes spółki BIEG 2012 Ryszard Trykosko.
Na czytelników czekają darmowe bilety na ten wyjątkowy przejazd. Można jej odbierać od czwartku od godz. 12 w redakcji "Gazety Wyborczej Trójmiasto" w Gdańsku, przy ul. Tkackiej 7/8. (można je też zamówić wysyłając mail pod adres ) Do rozdania mamy 100 biletów, więc kto pierwszy, ten lepszy.
Podczas podróży m.in. poznamy historię linii do Nowego Portu oraz dowiemy się, jak postępują prace na PGE Arenie.
Powrót do Gdańska Głównego zaplanowany jest na godz. 13.45.
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto Kuba_CH - 06-12-2010, 16:08 Temat postu:
Ciekawe dlaczego Arriva, a nie Przewozy Regionalne? Pokazowo jakiś Newag mógłby jechać o ile byłby sprawny, a jak nie to może jakaś historyczna przejażdżka bipą (bynajmniej by więcej ludzi się zmieściło)? ;d
A tak sobie pan marszałek Struk promuję przy okazji DB Arrivę, zamiast pomorskiego przewoźnika...
------------------------------------
Po sobotnim przejeździe linią kolejową do Nowego Portu nie ma wątpliwości: musi być pociąg do stadionu. Urzędnicy i samorządowcy podpisali "Deklarację Letnicką" - zrobią wszystko, by uruchomić to połączenie!
Sobota, godz. 12.30, Gdańsk Główny. Przy peronie 3 stoi spalinowy autobus szynowy firmy Arriva RP, przed nim kręcą się młodzi ludzi w odblaskowych kamizelkach. Pomagają w wchodzeniu do pociągu, sprawdzają bilety. Zainteresowanie spore: jest nawet "konik", który próbuje sprzedawać darmowe bilety po 5 zł. Niemal wszystkie miejsca są już zajęte, czekamy jeszcze tylko na pasażerów spóźnionej SKM-ki. W końcu dotarła. Kilka minut później drzwi zamykają się na dobre: ruszamy!
Na pokładzie ponad setka osób. Wśród nich: VIP-y, urzędnicy, kolejarze, miłośnicy kolei, dziennikarze i "zwykli" mieszkańcy. Przez chwilę widzimy przez okna to, co codziennie pasażerie SKM: wiadukt Błędnik, przystanek Gdańsk Stocznia, za nim zielone żurawie. Po chwili naturalny ciąg obrazów się przerywa: zaraz, a gdzie stacja Gdańska Politechnika?
Została gdzieś po lewej stronie - my jedziemy przez Gdańsk Nowe Szkoty. To linia kolejowa nr 249 w kierunku Nowego Portu, po której pociągi SKM przestały jeździć w 2005 r. Jedziemy powoli: tory są w złym stanie, nie możemy przekraczać 30 km/h, ale i tak po chwili jesteśmy na zaniedbanym, ale klimatycznym przystanku Gdańsk Kolonia (w godzinach szczytu, i tak wyprzedzilibyśmy samochód).
Tu wysiadamy. Bo tu wysiadać mają kibice w 2012 r. Przystanek jest w idealnej odległości od stadionu, ok. 800 m. Nie za daleko (po co daleko chodzić) i nie za blisko (to groziłoby niebezpiecznym tłokiem między przystankiem a bramami stadionu, dlatego odpadł bliżej położony przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa).
Na peronie przemawiają nasi najważniejsi pasażerowie. Wszyscy są podekscytowani. Nikt nie mówi: po co ten pociąg?
- Pokazaliśmy, że linia jest i nawet dzisiaj można by tędy jeździć - mówi Leszek Lewiński z PKP Polskich Linii Kolejowych.
- Chciałem się przekonać, jak wyglądałaby podróż kibiców na stadion ta linią. Już to wiem - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki BIEG 2012, która buduje gdański stadion. - Nawet bez modernizacji, czas przejazdu jest krótki i w przypadku dużych imprez to połączenie bardzo by się przydało.
- Tą linię trzeba zmodernizować, gdyż będzie służyć nie tylko kibicom, ale także mieszkańcom. Dlatego jeżeli powstanie taki projekt, my w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, możemy go dofinansować nawet w 75 proc. - deklaruje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Zamówiliśmy już studium wykonalności modernizacji tej linii, które da nam odpowiedź w jakim zakresie należy zrobić modernizację i ile będzie ona kosztować - ogłosił wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.
- A ja nawet zapiszę się do komisji infrastruktury, by popierać w Warszawie ten projekt - zapowiadał z uśmiechem poseł Paweł Orłowski.
Po przemówieniach przyszedł czas na konkrety. Przygotowaliśmy w naszej redakcji "Deklarację Letnicką", by wymóc na urzędnikach odpowiedzialnych za transport działania na rzecz reaktywacji połączenia: "By ta linia kolejowa mogła nadal służyć mieszkańcom i kibicom, konieczne jest przeprowadzenie niezbędnych inwestycji: trzeba wyremontować tory oraz przystanek Gdańsk Kolonia. My, niżej podpisani, deklarujemy, że dołożymy wszelkich starań, by niezbędne inwestycje zostały zrealizowane, a podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r. kibice mogli sprawnie dojechać na gdański stadion" (pełną treść deklaracji przeczytasz tutaj). Podpisali ją wszyscy najważniejsi goście.
Z zimnego peronu wsiedliśmy z powrotem do ciepłego szynobusu. Ale to nie był koniec przejażdżki! Szynobus przemanewrował z nieczynnych dalej torów SKM na tory towarowe - dzięki nim mogliśmy ruszyć dalej w kierunku Nowego Portu. Gdy mijaliśmy PGE Arenę, Leszka Lewińskiego, świetnego przewodnika po kolejowej infrastrukturze, zastąpił przy mikrofonie prezes Ryszard Trykosko. Opowiadał m.in. o aktualnych pracach na budowie: montażu bursztynowych płyt z poliwęglanu. A my jechaliśmy dalej, i dalej, aż do samego Brzeźna! Około godz. 14 z powrotem dotarliśmy do Gdańska Głównego.
- Chcemy tak jeździć codziennie, oby ten pociąg ruszył jak najszybciej! - komentowali wysiadający z szynobusu pasażerowie.
Sobotni przejazd "Gazeta Wyborcza Trójmiasto" zorganizowała wspólnie z Arrivą RP oraz Polskimi Liniami Kolejowymi. Pomogli nam także członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych oraz Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
PR nie chciało. SKM nie miało czym (brak głośników).
Bipa nie bo nie ma głośników dodatkowo na końcu nie było możliwości oblotu.
Miejsce jeszcze było więc podwójny szynobus wystarczał.
Struk nie promował Arrivy, tylko, że jedynie oni byli zainteresowani współpracą.
Przy okazji gdyby nie tuba z PSSTM to vipów podczas podpisania deklaracji letnickiej nie było by słychać. Ogólnie spowodu licznych niedoróbek lekcja pokazowa co można poprawić. mirtas - 09-12-2010, 13:41 Temat postu:
Witam
A propo linii 249.Jestem inspektorem i czesto badam stan tej linii (2 razy do roku pomiar elektronicznym toromierzem i badanie techniczne toru i podtorza)chociaz jest nieczynna(jezdzily po niej przez 3 tygodnie pociagi towarowe jak byla remontowana linia 227 z Gdanska Gl. do Zaspy Towarowej).Moge smialo i bez zastrzezyn napisac ze po tej linii po biezacej naprawie torowiska(wymiana szyn podkladów-okolo 50% oczyszczeniu podsypki)mozna jezdzic 60 km/h-czy trzeba wiecej-chyba nie. yusek - 09-12-2010, 21:48 Temat postu:
Ale w obecnym kształcie SKM Gdańsk Główny- Gdańsk Brzeźno nie ma sensu by miało to sens to trzeba.
* Przedłużyć linię do Nowego Portu i Pruszcza/Tczewa lub Gdańska Olszynki
* Kupić do obsługi tabor podobny do EN81 ale oczywiście wysokopodłogowy.
* Przetrasować autobusy tak by podjeżdżały na peron SKM.
* Zrobić kursy tylko w wybranych porach dnia oraz kurs nocy. EICKaszub - 23-12-2010, 12:27 Temat postu:
Jechałem tym kursem co było dla mnie pięknym przeżyciem - pierwszy raz od 5 lat do mojej dzielnicy - Nowego Portu wjechał pociąg pasażerski. Ta linia musi być przywrócona ! Szlag niech trafi wyznawców doktryny "nIeDaSiE" yusek - 23-12-2010, 16:10 Temat postu:
A gdzie siedziałeś? A co do linii to nawet można by w jednym miejscu zorganizować przejście Tramwaj-Autobus->SKM.
A tak przy okazji dało by się zrobić jakąś łącznice z Wrzeszcza tak by do Nowego Portu dało się przejechać od strony Wrzeszcza? Wówczas dało by się robić pociągi z NP do Pruszcza/Tczewa, Kościerzyny/Kartuz, Wejherowa/Słupska. jubikej - 23-12-2010, 17:54 Temat postu:
ciezko z miejscem chyba na taka lacznice, na wysokosci Politechniki i tak juz jest to niezle upchniete ulica / tory / ulica
lepiej chyba byloby Tczew/Pruszcz przedlużyć do Nowego Portu EICKaszub - 26-12-2010, 16:07 Temat postu: yusek, W momencie odjazdu z Gdańska Głównego byłem na samym końcu, od Koloni również na samym końcu, potem na samym początku pospieszny - 30-04-2012, 20:24 Temat postu:
Już 3 maja nowa linia PKP SKM w Trójmieście będzie wykorzystana by przewieźć kibiców przed i po meczu Lechii Gdańsk z Legią Warszawa.
30 kwietnia odbył się testowy przejazd pociągu wznowioną trasą. Dokładnie 6 minut zajmuje przejazd Szybka Koleją Miejską z centrum Gdańska na przystanek Gdańsk Stadion Expo, wybudowany w bezpośrednim sąsiedztwie stadionu PGE Arena. Nowe połączenie będzie służyć między innymi do przewozu kibiców w czasie Euro 2012.
Dzięki inwestycji możliwe jest wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na trasie z Gdańska Głównego do Nowego Portu, zawieszone w 2005 roku. Budowa przystanku Gdańsk Stadion Expo kosztowała urząd miasta ponad 2 mln zł. Peron ma 200 metrów długości i może pomieścić 1,5 tys. pasażerów.
3 maja SKM uruchomi łącznie czternaście połączeń dla kibiców:
po meczu
Gdańsk Główny - 20:01 20:15 20:30 20:44 20:58
Gdańsk Stadion-Expo - 20:07 20:21 20:36 20:50 21:04
Gdańsk Stadion-Expo - 20:00 20:13 20:27 20:42 20:56 21:10
Gdańsk Główny - 20:06 20:19 20:33 20:48 21:02 21:16
źródło: Kurier KolejowyHamer - 04-05-2012, 19:54 Temat postu:
No i pojechał pociąg rozkładowy po kilku latach przerwy.
Teraz warto powalczyć aby wyremontowano i otwarto stację Gdańsk Nowe Szkoty. Jest to stacja po drodze na stadion i mogłaby służyć jako mini węzeł przesiadkowy.
Ponadto skoro tyle już zrobiono czas pomyśleć o pełnej reaktywacji linii do Nowego Portu.