INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dział pracowniczy - Maszyniści uciekają z PKP IC

psim - 27-01-2011, 09:44
Temat postu: Maszyniści uciekają z PKP IC
Maszyniści na wymarciu

Wkrótce na długich trasach zabraknie maszynistów – alarmują kolejowi związkowcy. Średni wiek pracujących przekracza 50 lat. Odchodzą na emeryturę albo do Kolei Mazowieckich i SKM. PKP Intercity już szuka 80.

Pięciu maszynistów z PKP InterCity już złożyło podania o przyjęcie do pracy – mówi Tadeusz Płoński ze stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej. – To doświadczeni ludzie, którzy nie muszą przechodzić kosztownego szkolenia. Gdy nasze pociągi zaczną jeździć na lotnisko, z otwartymi ramionami przyjmiemy kolejnych 15 – zapowiada. (...)

Dlaczego maszyniści odchodzą z PKP Intercity? Spółka zmieniła regulamin wynagrodzeń, ryczałtując tzw. dodatek kilometrowy. – W rezultacie pensje tych, którzy jeździli na krótkich trasach, nieznacznie wzrosły. Natomiast maszynistom z Warszawy, Krakowa, Katowic i Poznania, którzy często jeździli w dalekie kursy, pensje zmniejszyły się radykalnie – tłumaczy Krzysztof Ciećka, wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM).

O ile? Niektórym nawet o 1 – 1,2 [tys.?] zł (przy zarobkach 4 – 5 tys. zł). Tymczasem w SKM maszynista zarabia ponad 5 tys. brutto, a jego pensja jest stabilna. – Na kolei jest mała podstawa i wiele dodatków. U nas odwrotnie – tłumaczy Tadeusz Płoński.

Problem jest poważny, bo średnia wieku maszynisty w PKP Intercity przekracza 50 lat. Część z nich może przejść na emeryturę w wieku 55 lat. – Pasażerowie narzekają, że pociągi dalekobieżne przyjeżdżają spóźnione. Niedługo nie przyjadą wcale, bo nie będzie miał ich kto przyprowadzić. Albo w kabinie usiądzie młody, niedoświadczony maszynista – alarmuje Leszek Miętek, szef ZZM.

Wtóruje mu Zbigniew Chałas, dyrektor Zespołu Szkół im. S. Wysockiego (dawnej “kolejówki”), do której we wrześniu przyszło 60 nowych uczniów. – Sytuacja jest dramatyczna, tymczasem rodzice odradzają dzieciom ten zawód, strasząc kiepskimi perspektywami na kolei. A przecież maszyniści nie mają żadnego problemu ze znalezieniem pracy. Koleje Mazowieckie, by pozyskać kadrę, objęły patronatem całe klasy kolejowe. Zapewniają uczniom praktyki, a po szkole zatrudnienie. W PKP Intercity sytuacja jest coraz gorsza. – W listopadzie w ramach Programu Dobrowolnych Odejść (PDO) rozstano się z grupą ok. 40-letnich maszynistów. Dostali po 25 tys. zł odprawy. Następnego dnia już pracowali u konkurencji, a PKP Intercity miesiąc później ogłosiło nabór na maszynistów i pomocników – twierdzi Krzysztof Ciećka.

– Maszyniści, którzy odeszli ze spółki w ramach programu, posiadali uprawnienia do emerytury pomostowej lub w wyniku corocznych obowiązkowych badań utracili prawo do wykonywania pracy na stanowisku maszynisty z powodów zdrowotnych – ripostuje Małgorzata Sitkowska, rzeczniczka prasowa PKP Intercity.

więcej: Życie Warszawy
Anonymous - 27-01-2011, 11:56
Temat postu:
Cytat:
Tymczasem w SKM maszynista zarabia ponad 5 tys. brutto, a jego pensja jest stabilna.


Aż boję się zapytać, ile maszynista SKM zarabia netto? I jaki musi mieć staż pracy, żeby tyle zarobić? Jak kształtują się płace dla nowych maszynistów w PKP IC i PR-ach?
mateuszpiszcz - 02-09-2011, 15:32
Temat postu:
Fala odejść maszynistów z PKP Intercity

Maszyniści odchodzą z PKP Intercity. Według danych RMF FM, tylko w ostatnich dniach z pracy zrezygnowało ponad 20 osób. Wybrali lepiej płatne zajęcie.

Przewoźnik nie chce ujawnić, ilu maszynistów w ciągu ostatnich trzech miesięcy zwolniło się z pracy. W zamian podaje informację, że rotacje w zatrudnieniu to normalne zjawisko.

Tymczasem maszynista, który właśnie zrezygnował z pracy w PKP Intercity twierdzo co innego. To jest kolos na glinianych nogach, który lada dzień runie, bo ludzie odchodzą. W zakładzie krakowskim w ciągu jednego tygodnia około 20 ludzi odeszło. Na tych warunkach nikt nie chce tu pracować.

Maszyniści nie zmieniają zawodu, a tylko pracodawcę. Coraz chętniej przechodzą - z powodów finansowych oczywiście - do prywatnych firm kolejowych, które zajmują się transportem towarów, a nie pasażerów.

Źródło: RMF FM
Pirat - 02-09-2011, 15:57
Temat postu:
Ucieczka maszynistów z PKP IC może spowodować cięcia w rozkładzie jazdy. Nie zdziwię się jeśli od grudnia zlikwidują kilka (kilkanaście) pociągów TLK.
M. - 02-09-2011, 16:01
Temat postu:
Dobrze, że pan redaktor nie pytał się o fale odejść w Zakładzie Centralnym IC. Tej fali słowem rotacja nie da się zbyć to już tsunami. Gdzieś widziałem tekst o wynikach finansowych IC, a w komentarzach ktoś snuł wizje o rozwoju siatki połączeń to tylko fantazje wagony i lokomotywy może i będą ale ludzi do ich obsługi już nie i tabor zostanie na bocznicach.Tak właśnie mszczą się głupie pomysły w stosunku do pracowników fachowców z Grójeckiej gdzie nadal w pocie czoła tyra autor słynnego ryczałtu za kilometry.
endrju - 02-09-2011, 16:49
Temat postu:
Nie orientuję się dokładnie jak to wygląda w samych zakładach spółki, więc w tej sprawie głosu zabierał nie będę. Jestem ogólnie optymistą, więc staram się dostrzegać wszędzie dobre aspekty. Tutaj jednak nasuwa mi się pewna analogia do okresu wcześniejszego. Celiński i Mędza chcieli mocno ciąć koszty, zaniedbując rewizję wagonów, w efekcie w zimie nie było czym jeździć. Sama działalność spółki była pod znakiem zapytania.
Przyszedł Malinowski i stawia na reformę. Mamy przetargi na rewizję wagonów, coraz więcej jest ich sprawnych i jeździ w składach pociągów. Jednak zrobiliśmy z każdego przetargu na naprawy rewizyjne, skądinąd zwykłego obowiązku zarządu, wieli jego sukces. Ale prezes postanowił dalej ciąć koszty - teraz będą etaty na stanowiskach. I nie zdziwię się jeśli za jakiś czas będą problemy podobne jak rok temu - ale z innego, rzecz jasna, powodu.
Jednak jest wyraźna różnica - 'restrukturyzacja' Mędzy sprowadziła IC na skraj bankructwa, w przypadku prezesa Malinowskiego mamy jednak wyniki coraz lepsze. Mam jakoś zaufanie do niego i myślę że wie co robi, że wszystko to jest pod jego kontrolą. Nam, pasażerom chciałoby się od razu, za kilka miesięcy, całkowitej poprawy sytuacji. Jednak zdaję sobie sprawę, że to nie jest takie łatwe, mając ciągle nadzieję, że gdzieś w przyszłości - będzie lepiej. Tak więc mam cierpliwość i zaufanie do prowadzonej polityki. Życie zweryfikuje czy słusznie.
klimeu44 - 03-09-2011, 00:01
Temat postu:
Jak widać z ostatnich miesięcy maszyniści zmieniają pracodawców jak chcą. Taki rynek... Jedni odchodza z IC, inni z PR, a jeszcze inni po wspaniałych doświadczeniach u prywtnych przewoźników szukają pracy w spółkach PKP.
Żaden ryczałt, który "dotykał" tylko niewielką grupkę maszynistów nie przesądził, o tym, że maszyniści pozostali lojalni wobec firmy.
Nawet znaczne zwiększenie kilometrówki nie decyduje o pozostaniu w spółce lub zatrudnieniu u innego pracodawcy.
Do M - nudny juz jesteś z tym ryczałtem. Skoro tak to przeżywasz, to miałeś pewnie udział w grupie tych, którzy nie wiadowmo dlaczego zarabiali więcej od innych kolegów.
ET-22 - 03-09-2011, 09:17
Temat postu:
I dobrze im tak, sam złożyłem do IC aplikacje na pomocnika to nawet odpowiedzi nie otrzymałem. Postanowiłem zadzwonić lecz dowiedziałem sie że jakbym miał uprawnienia na maszyniste to tak a w obecnej sutuacji NIE Shocked Więc zmuszony byłem iść do innego przewoznika gdzie odrazu była inna konkretna rozmowa.Kiedy opowiedziałem maszyniscie IC jak mnie zbyli w jego firmie poprostu byl w szoku powiedzial ze trzeba byc głupim zeby zrozumieć co ta firma robi..
klimeu44 - 03-09-2011, 09:50
Temat postu:
może dlatego, że do tej pory nie ma poprawki do rozporządzenia i na pomocnika żaden przewoźnik nie może szkolić.
ET-22 - 03-09-2011, 12:18
Temat postu:
jak niemoże?? w kwietniu ruszyl kurs na slasku juz chlopaki jezdza na lokomotywach u prywaciarzy, a na jesien ma ruszyć nastepny. Pozatym IC moglo by zrobic takie cos dla ludzi po Trakcji z Kolejówki dac na szope potem troche jazd szkolenoiowych i eksternistycznie wystawić do egzaminu na licencje no ale maja bogactwo przeciez mechaników to co bede sie bawić w taki rodzaj szkolenia Shocked
klimeu44 - 04-09-2011, 01:35
Temat postu:
Jeżeli, jak twierdzisz w kwietniu ktoś zrobił kurs na pomocnika maszynisty, to jest to niezgodne z obowiązującymi przepisami. Od lutego nie można szkolić pomocników, bo ministerstwo zapomniało zapisać takie stanowisko w rozporządzeniu.
oporny301 - 04-09-2011, 06:40
Temat postu:
klimeu44 - masz 100% racji.
skalar - 04-09-2011, 13:25
Temat postu:
Ja aktualnie jestem na kursie pomocnikow i nic mi nie wiadomo o nowym rozporzadzeniu.
W listopadzie mam juz miec uprawnienia pomocnika
szkodnik - 04-09-2011, 13:42
Temat postu:
A pani rzeczniczka Małgorzata Sitkowska akurat się bardzo myli, w jednej z Sekcji Eksploatacji Pojazdów Trakcyjnych w Polsce wyrażono zgodę na PDO dwóm najmłodszym pracownikom (przed 40 wiosną życia), a innemu z tych samych terenów nie wyrażono zgody na zwolnienie.
Ta pani nie ma pojęcia chyba ile czasu trzeba aby wyszkolić maszynistę. Ale cóż tam, pewnie wezmą kierowców lub z prac interwencyjnych, jak zabraknie wyszkolonych fachowców. Choć są FACHOWCY(szacunek i podziw dla wiedzy i kompetencji) i fachmani pożal się Boże, który strach byłoby dać wóz drabiniasty, choć koń pewnie by sobie poradził lepiej od fachmana. Bo co by nie mówić koń to b.b.b.mądre stworzenie Smile Smile Smile
ET-22 - 04-09-2011, 18:25
Temat postu:
to widzisz Skalar bedziemy jezdzic na tzw lewo:) na prawo zasiąda wszyscy decyzyjni za to ze niema maszynistow! albo rozporzadzenia beda same jezdzic Śmiech
klimeu44 - 05-09-2011, 01:06
Temat postu:
To bardzo ciekawe Skalar. Zapytaj więc swojego kierownika kursu na podstawie jakich przepisów jesteś szkolony i czy o tym kursie powiadomiono UTK?
koleś - 05-09-2011, 06:37
Temat postu:
Jestem pracownikiem PKP CARGO S.A. po Technikum Kolejowym kierunek trakcja elektryczna , chcę przejść na pomocnika a póżniej na maszynistę i nie mogę , bo nieodwołalny minister Grabarczyk od czerwca nie może podpisać poprawki do rozporządzenia. Z tego co mi wiadomo leży ono już dwa tygodnie na jego biurku!
ET-22 - 05-09-2011, 16:30
Temat postu:
jak niemozesz?? musisz tylko pojsc na kurs. Mnie to przeraża niby niema kto jezdzic a tu goscie tak jak my po trakcji z technikum kolejowego i zamiast nas brac od reki szkolic to trzeba chodzic od firmy do firmy i sie prosic Hmm czekac Hmm normalnie brak mi słów Exclamation Ktoś powinien za ten stan rzeczy beknąc Exclamation
klimeu44 - 08-09-2011, 00:00
Temat postu:
ET-22, skoro masz takie wykształcenie, jak opisujesz, to nie jest potrzebny żaden kurs. Na pomocnika możesz zdawać 'eksternistycznie", czyli bez kursu. potem, 6 miesięcy jazdy za pomocnika i egzamin na maszynistę (oczywiście, jeżeli nadajesz sie na to stanowisko). Wszystko wychodzi w "praniu". Nie wszyscy, co głośno krzyczą są dobrymi kandydatami do prowadzenia pociągów.
ET-22 - 08-09-2011, 15:12
Temat postu:
Tak zgadzam sie z Tobą w 100% Niestety IC nie odpowiedziało w ogóle na moje aplikacje Exclamation woleli by przyjąć kogoś z gotowymi uprawnieniami dowiedziałem sie telefonicznie Shocked . Czekam teraz na kurs który bedzie ruszał i wtedy prywatna firma bedzie mnie wysyłała jako swojego pracownika. Wiem że nie każdy może jezdzić, chodzilem 5lat do szkoly kolejowej, nie jeden raz jechałem w lokomotywie tudzież ezt, niejedną przeprowadziłem rozmowe z niejednym Mechanikiem ale przede wszystkim trzeba to kochać i mieć smykałke. W moim przekonaniu jestem bardzo dobrym kandydatem na to stanowisko i irytuje mnie ta sytuacja gdzie w IC mnie olali a u prywaciarza czekam i czekam na kurs Hmm
koleś - 08-09-2011, 19:08
Temat postu:
Ile jeszcze potrzeba temu bezmózgowcowi z ministerstwa infrastruktury , żeby podpisać poprawkę do rozporządzenia.Najgorszy minister d/s kolejnictwa od roku 1989
ofelia - 09-09-2011, 17:08
Temat postu:
poprawka do rozporzadzenia dotyczy jedynie statusu prawnego pomocników, ktorzy obecnie pracują. Nie istnieją żadne przepisy na podstawie których można by szkolić pomocnikó. Obawiam się, że uczęszczający na kurs po ukończeniu kursu nie otrzymają żadnych uprawnień na pomocnika bo takiego zawodu na kolei ( nie tylko PKP) nie ma i już chyba nie będzie. Opracowywane są przepisy ustalające cykl szkoleń na licencję maszynisty oraz na świadectwo maszynisty. Nowe przepisy przewidują, że cykl szkolenia na świadecto maszynisty (uprawia do prowadzewnia pociągu) będzie trwać około 6 miesięcy.Nie wyobrażam sobie takiego maszynisty - bez żadnego doświadczenia. Nic nie wiadomo co ze stażem stanowiskowym, który obowiązywał do tej pory. Panowie po technikum kolejowym. chwila cierpliwości.Szybciej będziecie maszynistami niż w tej chwili sobie wyobrażacie. Pytanie tylko czy będziecie chcieli.
karass - 09-09-2011, 20:32
Temat postu:
Cytat:
Szybciej będziecie maszynistami niż w tej chwili sobie wyobrażacie. Pytanie tylko czy będziecie chcieli.

I czy my jako pasażerowie tego chcemy bo szczerze mówiąc troche mnie to przeraża.
Przego - 09-09-2011, 21:42
Temat postu:
Cytat:
poprawka do rozporzadzenia dotyczy jedynie statusu prawnego pomocników, ktorzy obecnie pracują.

Nie jest to prawda. Poprawka umożliwi egzaminowanie na pomocników na dotychczasowych zasadach jeszcze co najmniej do 2013 r. - info potwierdzone w MI.
ET-22 - 09-09-2011, 22:07
Temat postu:
karass ty powinienem bys nie ryba a baranem! kto moze byc lepszym mechanikiem niz goście po TRAKCJI T. KOL> ty?????
siwiutki91 - 09-09-2011, 22:45
Temat postu:
ale można byc po trakcji i gówno wiedzieć i jeździć i w peronach sie nie mieścić nie uważasz, chyba o to dla Karassa chodziło,
pospieszny - 09-09-2011, 23:10
Temat postu:
Cytat:
że cykl szkolenia na świadecto maszynisty (uprawia do prowadzewnia pociągu) będzie trwać około 6 miesięcy.

Podstawowy kurs na licencję maszynisty trwa 267 godzin szkoleniowych, obejmujących zajęcia teoretyczne i ćwiczenia (w tym 4 godziny ćwiczeń na symulatorze jazdy lokomotywy). Kurs kończy się egzaminem, a pozytywny jego wynik daję podstawę do wydania œświadectwa zdania egzaminu maszynisty i składanie do UTK wniosku o wydanie licencji maszynisty.
Cytat:
Opracowywane są przepisy ustalające cykl szkoleń na licencję maszynisty oraz na świadectwo maszynisty

Bzdura,szkolenie są prowadzone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18.02.2011r. w sprawie licencji maszynisty - Dziennik Ustaw nr 66 poz.346
ET-22 - 09-09-2011, 23:31
Temat postu:
Siwiutki jest po zawodowce odzieżowej i wie wszystko co jest na szlaku tromfm!Smile Shocked Shocked Śmiech
karass - 10-09-2011, 07:00
Temat postu:
Cytat:
karass ty powinienem bys nie ryba a baranem!

takie teksty to sobie do lustra wygaduj.Jak maszynistą się będzie po sześciu miesiącach to można mieć wątpliwości co jakości świadczonych usług.Na tym stanowisku trzeba mieć doświadczenie nie szkołę.Możesz być nawet profesorem zwyczajnym z trakcji i być kiepskim maszynista.
Cytat:
Siwiutki jest po zawodowce odzieżowej i wie wszystko co jest na szlaku tromfm

Sądząc po twoich wpisach ty jesteś chyba dopiero w gimnazjum , przynajmniej tak się zachowujesz.
siwiutki91 - 10-09-2011, 07:38
Temat postu:
ET-22 napisał/a:
Siwiutki jest po zawodowce odzieżowej i wie wszystko co jest na szlaku tromfm!Smile Shocked Shocked Śmiech


gościu zbastuj troche ! Tak się składa że też robię kolejówke. I też mam zamiar iść na maszynistę. Cieszę się że na szlaku będzie taki inteligent jak Ty, który pozjadał wszystkie rozumy i myśli że jest super extra w tym co robi. Powodzenia!
ET-22 - 10-09-2011, 08:37
Temat postu:
sorki troche mnie poniosło ale to sie bierze z tego ze mnie wk.. ta cala sytuacja.
Szociu - 10-09-2011, 15:39
Temat postu:
U mnie w Technikum Kolejowym w Sosnowcu mamy teraz taki program stypendialny PKP Cargo dla klas o profilu Technik Transportu Kolejowego. Polega to na tym, że osoby ze średnią min. 4,0 ze wszystkich przedmiotów, lub 4,75 z przedmiotów zawodowych na koniec 3 klasy, chętne do udziału w projekcie przez 4 klasę będą otrzymywać od 25-50% pensji maszynisty (zależnie od średniej) i uczęszczać na kurs maszynisty, a po ukończeniu szkoły od razu otrzymają pracę jako maszynista w wybranym przez siebie zakładzie przy zapisie do projektu (u nas w woj. śląskim w projekcie bierze udział tylko Zakład Taboru w Jaworznie Szczakowej).
Sunseed - 10-09-2011, 16:04
Temat postu:
Godne pochwały! : )

//nie cytuj przedmówcy. mateuszpiszcz
many - 10-09-2011, 17:06
Temat postu:
Już nie ma Zakładów taboru, chyba raczej CT Górnośląski:-)
ofelia - 11-09-2011, 17:58
Temat postu:
Do Pośpiesznego. Masz rację w jednym Rozporządzenie zostalo wydane w lutym. Niestety mylisz licencję maszynisty, która do niczego nie uprawnia, z szkoleniem na swiadectwo maszynisty, które bedzie uprawniało do prowadzenia pojazdow trakcyjnyc. Czas szkolenia aby otrzymac świadectwo maszynisty bedzie trwać ok pół roku. Bez stażu stanowiskowego , o ktory toczą się dyskusje. Ponadto zmien źrodło informacji w MI. Zapytaj czym się zajmuje Zespól do Spraw bezpieczeństwa. Właśnie poprawkami do lutowego rozporządzenia i czasookresem szkolenia. Jeszcze raz podkreślam Licencja to maszyniste to nie maszynista. rowniez nie wiadomo jak rozstrzygnie sie sprawa pomocnikow.To grugi temat z w/w zespołu.
pospieszny - 11-09-2011, 19:18
Temat postu:
Aby o trzymać z UTK-u licencję trzeba legitymować się "Świadectwo zdania egzaminu maszynisty" to podstawowy warunek.
Jego brak w wniosku powoduje jego bezprzedmiotowość i odrzucenie.
Cytat:
Czas szkolenia aby otrzymac świadectwo maszynisty bedzie trwać ok pół roku.

Bzdura, szkolenia trwają 267 godzin po ukończeniu szkolenia uczestnicy przystępują do egzaminu testowego (test jednokrotnego wyboru) i po jego zdaniu otrzymują "Świadectwo zdania egzaminu maszynisty" które jest niezbędne do otrzymania licencji maszynisty.

W tym miejscu więc trzeba sobie odpowiedzieć co uprawnia do wykonywania pracy na stanowisku maszynisty.
klimeu44 - 11-09-2011, 21:55
Temat postu:
Kursy na licencję maszynisty mogą być organizowane przez ośrodki szkolenia, które uzyskały certyfikat od UTK.
Po odbyciu takiego kursu uczestnik zdaje egzamin i dostaje licencję maszynisty.
Uprawnia ona właściwie tylko do jednego, że możesz zostać zatrudniony przez jakiegokolwiek przewoźnika w EU.
Po zatrudnieniu rozpoczyna się drugi etap szkolenia, czyli na świadectwo uzupełniające. Dopiero po przejściu szkolenia na to świadectwo, które obejmuje mi.in. tabor, który jest na stanie przewoźnika i odcinki infrastruktury obsługiwane przez przewoźnika zdajesz egzamin z tych wszystkich elementów. Następnie odbywasz staż stanowiskowy i dopiero wtedy stajesz się maszynistą, który samodzielnie może prowadzić pociągi.
Tak więc maszynistą, to będziesz dopiero, jak dostaniesz świadectwo uzupełniające u konkretnego przewoźnika. Samą licencją można sobie d... podetrzeć... chociaż nie, bo to plastik.
pospieszny - 12-09-2011, 06:41
Temat postu:
Jasne, mam dwa prawa kierowania ale nie mam licencji,jestem więc maszynistą czy może tylko kandydatem do tego stanowiska.
To pytanie retoryczne, oczywiście nie dla wszystkich Very Happy
mateuszpiszcz - 12-09-2011, 07:40
Temat postu:
Proszę skończyć tę jałową dyskusję, jest nie na temat. Przypominam , że wątek dotyczy problemu odchodzących z IC maszynistów, a nie ogółu problemu tego zawodu. Następne posty nie na temat usunę.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group