Z pocz±tkiem stycznia zawi±zana zosta³a spó³ka PKP Cargo Centrum Logistyczne Medyka-¯urawica sp. z o.o. z siedzib± w ¯urawicy na granicy polsko-ukraiñskiej. To spó³ka w 100 proc. nale¿±ca do PKP Cargo, powsta³a na wzór dzia³aj±cego od kwietnia 2010 roku centrum logistycznego w Ma³aszewiczach.
Na rynku prze³adunków w rejonie Medyka–¯urawica od kilku lat systematycznie wzrasta ró¿nica wielko¶ci tona¿u pomiêdzy importem a eksportem na korzy¶æ importu, co przek³ada siê na wzrost prze³adunków wykonywanych po polskiej stronie.
PKP Cargo S.A. zadecydowa³o o utworzeniu nowej spó³ki w ramach dzia³añ maj±cych na celu zatrzymanie spadkowej tendencji udzia³u w rynku przewozów i prze³adunków na granicy wschodniej. Dzia³aj±ca na podobnych zasadach spó³ka PKP Cargo Centrum Logistyczne Ma³aszewicze sp. z o.o. tylko w ci±gu trzech pierwszych kwarta³ów obecno¶ci na rynku (od kwietnia do grudnia 2010 roku) by³a w stanie zwiêkszyæ udzia³y grupy PKP Cargo Logistics w prze³adunkach na terenie Ma³aszewicz z niespe³na 30 proc. do prawie 44 proc.
Centrum Logistyczne Medyka-¯urawica oczekuje obecnie na rejestracjê w KRS. Spó³ka zajmowaæ siê bêdzie obs³ug± graniczn± przewozów, us³ugami transportowymi zwi±zanymi z handlem na granicy z Ukrain±, realizowanymi transportem kolejowym, a tak¿e kompleksow± obs³ug± towarów, m.in. w zakresie prze³adunku, sk³adowania, segregowania, pakowania czy kruszenia.
- Dziêki nowej spó³ce grupa PKP Cargo Logistics bêdzie mia³a mo¿liwo¶æ rozszerzenia operacji logistyczno–prze³adunkowych, a w konsekwencji uzyska mo¿liwo¶ci obs³ugi wiêkszego wolumenu przesy³ek. Utworzenie lokalnego podmiotu doprowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania w³asnego zaplecza, które bêdzie wymaga³o czê¶ciowej modernizacji. Pozwoli to w szybki sposób reagowaæ na zmiany zachodz±ce na rynku i przyspieszy proces decyzyjny – mówi Andrzej Winter, cz³onek zarz±du Centrum Logistycznego Medyka-¯urawica ds. eksploatacyjnych.
Wed³ug niego PKP Cargo bêdzie mog³o koncentrowaæ siê na organizacji podstawieñ na poszczególne terminale i organizowaniu prac przewozowych.
- Taka forma restrukturyzacji daje te¿ mo¿liwo¶æ utrzymania miejsc pracy, co jest szczególnie wa¿ne w sytuacji kryzysu gospodarczego i wzrostu bezrobocia – dodaje Andrzej Winter.
W 2010 roku w rejonie ¯urawica – Medyka prze³adowano ³±cznie 1,69 mln ton towarów, w tym 1,26 mln ton rudy, 164 tys. ton artyku³ów budowlanych i 121 tys. ton metalu. Prognoza na 2011 rok zak³ada wzrost prze³adunków o niespe³na 5 proc., do 1,77 mln ton, w tym rozpoczêcie prze³adunków wêgla, drewna, zbo¿a itp. Oprócz tego w 2010 roku prze³adowano tu 1970 sztuk kontenerów (prognoza na 2011 - 2500 sztuk).