INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dworce - Polska dworcami stoi

taigatrommel - 13-02-2011, 18:51
Temat postu: Polska dworcami stoi
Polskie dworce przestają odstraszać

Śmierdzące, brudne i ciemne dworce kolejowe odchodzą w niepamięć. PKP remontuje lub buduje już kilkanaście dworców w Polsce. Od małych takich jak w Modlinie po wielkie inwestycje w Katowicach, Wrocławiu, Gdyni czy Łodzi. Część prac już ruszyła, w innych miastach kończą się negocjacje z inwestorami lub przetargi.

Nowe dworce bardziej będą przypominały centra handlowe niż miejsca przesiadki podróżnych. W sumie z pieniędzy unijnych, rządowych, PKP, miejskich a także prywatnych inwestorów zainwestowane zostanie kilka miliardów złotych. Zobacz, jak będą wyglądały budowane właśnie polskie dworce kolejowe.

http://i.wp.pl/a/f/jpeg/26247/dworce_foto_450.jpeg

więcej na:
http://finanse.wp.pl/gid,13121128,galeria.html
Emillex - 13-02-2011, 19:27
Temat postu:
Plany zawsze ładnie wyglądają. Czym się tu ekscytować...? Rolling Eyes
Anonymous - 13-02-2011, 19:32
Temat postu:
Remontują kilka dworców na krzyż, a za rok powiedzą, że polskie dworce kolejowe dalej straszą. Gdyby w jednym momencie modernizowano ze 150 obiektów, to można by się tym pochwalić, ale 5 czy 6 dworców...? Zapraszam na dworzec do Bytomia, zapraszam do Chorzowa, zapraszam do Rudy Śląskiej, zapraszam do Gniezna i do wielu, wielu innych miast...
ET40 - 13-02-2011, 19:32
Temat postu:
Po co nowe dworce z których nie będzie się można dostać nigdzie poza obręb województwa?
pospieszny - 13-02-2011, 20:05
Temat postu:
Cytat:
Remontują kilka dworców na krzyż

W tej chwili, dotyczy to 77 dworców. Proces inwestycyjny jest oczywiście na różnych stopniach realizacji co nie zmienia samego faktu.
Nie bez znaczenia są obiekty wyczyszczone, odmalowane z wprawionymi szybami itd. gdzie podróżny może poczekać w znośnych warunkach.
Wszyscy którzy przemieszczają się po kraju widzą różnicę i to gdzie i co się zmienia , jak też i to ile jeszcze jest do nadrobienia w tym temacie.

Myślę że rozczarowani inwestycjami na dworcach przeżyją je tak samo jak podróżni, dla dobra tych drugich.
xzielak - 13-02-2011, 20:52
Temat postu:
No tak, piękne dworce na EURO2012. Więc Polak po raz enty robi nie dla Siebie, tylko dla obcokrajowców (czyt. kibiców). Gdyby nie EURO ruszyliby z dworcami? Wątpię.
yusek - 14-02-2011, 00:09
Temat postu:
Nie wiem jak w Polsce ale w Trójmieście remonty dworców Sopot Kamienny Potok, Sopot, Żukowo Wschodnie nie były w cale na Euro. A Gdynia oraz Gdańsk Wrzeszcz były w planach na 2011 i 2012 już wcześniej. Widać da się.
Ben - 12-05-2011, 19:42
Temat postu:
a ja czekam na dworzec w Zakopanem. Może się jeszcze doczekam...
conen - 14-05-2011, 17:29
Temat postu:
Przecież Gniezno jest całkiem w porządku. Nawet pragotron nowiuteńki jest na peronie 1a co obsługiwał ruch do Noteci i Sławy - wniosek będzie reaktywacja Very Happy
Anonymous - 14-05-2011, 17:47
Temat postu:
conen napisał/a:
ruch do Noteci i Sławy - wniosek będzie reaktywacja


Wiele bym dał...
EU07-469 - 14-05-2011, 22:15
Temat postu:
Ja uwierze w modernizacje dworców, jak wreszcie ktoś poczuje się odpowiedzialny i naprawi albo zburzy straszydło, które nazywa się Zgorzelec Miasto. Na dolnym śląsku zresztą straszydeł jest więcej- Sadowice Wrocławskie, stary dworzec Jaworzyna Śląska, Wałbrzych Szczawienko, Boguszów Gorce, Ciechanowice (rozpadająca się wiata), Jelenia Góra Zachodnia, Jelenia Góra Cieplice, Szklarska Poręba Dolna, Szklarska Poręba Średnia... Nie znaczy to, że reszta jest wiele lepsza, to po prostu największe straszydła.
xzielak - 14-05-2011, 23:31
Temat postu:
Właścicielem budynku Zgorzelec Miasto nie jest PKP, tylko ktoś inny. W niektórych przypadkach jest taniej wyburzyć jak remontować ruinę, wystarczy podjechac do Rudna Miasta - odbudowali dworzec i jest to chyba "najnowszy" budynek dworcowy w Polsce Wink

Oczywiście architektura pozostała bez zmian, a gmina bogata - więc może pozwolić.

http://www.lubin.pl/aktualnosci,12650,na_nowo_buduja_zabytek_foto_.html
EU07-469 - 15-05-2011, 21:58
Temat postu:
O tym, że właścicielem budynku Zgorzelca Miasto nie jest PKP, to ja wiem. Okazuje się jednak, że to jeszcze gorzej... Co do reszty, to zdecydowanie powinien zniknąć budynek Sadowic Wrocławskich i stary dworzec w Jaworzynie, również Wałbrzych Szczawienko raczej powinien zniknąć, tak samo jak wiataw Ciechanowicach. Reszta to po naprawie elewacji (brać przykład z Janowic Wielkich) jeszcze do przeżycia, tylko w Boguszowie trzeba by jeszcze coś zrobić z płytami paździerzowymi w oknach.
matias32 - 16-11-2011, 10:18
Temat postu:
PKP SA we Wrocławiu ogłosił przetarg na remont dworca kolejowego w Głogowie.
I zdjęcie jak wyglądać ma dworzec po remoncie.
xzielak - 16-11-2011, 10:54
Temat postu:
Niech lepiej robią tory!
matias32 - 16-11-2011, 13:05
Temat postu:
xzielak,

A to nie czasem PLK w której pracujesz odpowiada za zły stan torów Shocked

Zawsze myślałem że to wasza spółka powinna inwestować w tory a nie PKP S.A.
Ale widocznie się myliłem , a ciekawe kto opłatę za dostęp do torów inkasuje?
Exsimus - 16-11-2011, 15:03
Temat postu:
Cytat:
Remontują kilka dworców na krzyż, a za rok powiedzą, że polskie dworce kolejowe dalej straszą. Gdyby w jednym momencie modernizowano ze 150 obiektów, to można by się tym pochwalić, ale 5 czy 6 dworców...?


5, 6 mówisz zobaczmy

1) Wrocław Główny
2) Radomsko
3) Piotrków Trybunalski
4) Zgierz - skończony !
5) Warszawa Wschodnia
6) Warszawa Centralna - super odświeżenie
7) Tarnów - skończony !
8) Olsztyn Zachodni
9) Działdowo - skończony
10) Modlin - skończony !
11) Katowice
12) Kraków Główny
13) Gdynia Główna

i wiele, wiele innych
Desiro2 - 16-11-2011, 22:21
Temat postu:
niestety nie zgodzę się do końca- dworzec w Tarnowie został wyremontowany jako budynek,ale perony szczególnie 2 i 3 są w opłakanym stanie,podobnie przejście podziemne, pomijając fatalnie działającą informację wizualną,która wadliwie działa w hali dworca, dodam że na peronach wyświetlacze nie podają kategorii pociągu (czy REG,TLK,IR,EX itd) - (sic!!!) a peron 1 który wyłożono jakże eleganckim "polbrukiem" już pokryła rdza tak jak i peron nr 2
xzielak - 16-11-2011, 23:29
Temat postu:
Nie martw się o perony, o to zadba PKP PLK modernizując szlak E-30. Mnie zastanawia się, co dadzą, czy zachowa oryginał, czy dadzą szarą kostkę? :/

@matias32, owszem odpowiadamy za stan toru, ale co możemy zrobić jak Minister powie "damy wam kasę, ale róbcie tą i tamtą linie" i g*wno mamy do gadania. Tego jeszcze nie było, polityka i jeszcze raz polityka.
Desiro2 - 17-11-2011, 20:20
Temat postu:
xzielak, a co masz na myśli - jaki "oryginał" ? poprzednio na peronie 2 był asfalt Very Happy
xzielak - 17-11-2011, 20:23
Temat postu:
Mówiąc oryginał, mam na myśli pierwsze lata dworca, na pewno była kostka.
pospieszny - 17-12-2011, 09:37
Temat postu:
Polskie Koleje Państwowe nie tracą wiary w remont dworca w Gliwicach. Decyzja o sfinansowaniu inwestycji ze środków unijnych jest w rękach urzędników z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Przyglądający się ciągnącej od dłuższego czasu telenoweli związanej z dworcem przedstawiciele władz miasta nie mają większych nadziei, że cokolwiek ruszy się w tej sprawie.

Budowa Nowego Centrum i remont budynku dworca kolejowego były sztandarowymi punktami programu wyborczego Zygmunta Frankiewicza w 2010 roku. "Bardzo ważne jest to, że miasto nawiązało współpracę z PKP SA. Planowana jest między innymi modernizacja budynku dworca. Po latach bezskutecznych zabiegów z naszej strony staje się to coraz bardziej realne" - napisał w nim prezydent. Rok po wyborach samorządowych nad dworcem i przebudową terenów wokół niego zebrały się czarne chmury. - O losach remontu gliwickiego dworca nic nam nie wiadomo. Może coś się ruszy, ale zbyt wielkich nadziei nie mamy - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic.

Rozpoczęcie prac w Gliwicach pierwotnie planowano na ten rok. Termin okazał się nierealny, ponieważ inwestycja trafiła na listę rezerwową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejarze mają nadzieję, że jednak uda się pozyskać unijne środki i przygotowują się do tej inwestycji.

- Bardzo liczymy na to, iż uda się pozyskać unijne dofinansowanie na inwestycję w Gliwicach. Chcemy, by powstało tam nowoczesne centrum przesiadkowe, którego elementem będzie zmodernizowany dworzec. Warunkiem pozyskania funduszy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jest wpisanie projektu na listę podstawową. Decyzje w tej sprawie podejmuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Oprócz inwestycji w Gliwicach, staramy się o unijne wsparcie dla projektów, które chcemy zrealizować w Bydgoszczy i Szczecinie - mówi Paulina Jankowska z zespołu prasowego PKP SA.

We wszystkich trzech wyżej wymienionych miastach PKP chcą zrealizować inwestycje polegające na modernizacji dworców kolejowych oraz budowie centrów przesiadkowych, integrujących poszczególne gałęzie transportu publicznego. Jak podaje branżowy portal rynek-kolejowy.pl szacowany koszt remontu w Gliwicach ma wynieść 98 mln zł, z czego 55 mln pochodzić będzie ze środków unijnych.

Wielką niewiadomą jest także planowana przebudowa terenów wokół dworca, gdzie miało powstać Nowe Centrum. Miasto wraz z koleją opracowało koncepcję zagospodarowania działek pomiędzy ul. Bohaterów Getta, Tarnogórską i Toszecką. Nowoczesne centrum z centralnym węzłem przesiadkowym miało powstać przy udziale zewnętrznych podmiotów. Tych jak na razie brak. Przedstawiciele miasta próbowali znaleźć potencjalnych inwestorów na targach Expo Real w Monachium, które są jedną z większych tego typu imprez w Europie. Wygląda na to, że bezskutecznie. - Na targach była prezentowana makieta i film o Nowym Centrum. Wiele osób pytało o dodatkowe informacje. Nikt się jeszcze nie zgłosił, ale może to jeszcze za wcześnie - zastanawia się Marek Jarzębowski.

Wszystko zatem wskazuje, że powstanie Nowego Centrum zostanie odłożone w czasie. Zastanawiające jest to, jak długo jedno z najbogatszych miast w regionie będzie miało zapuszczony dworzec kolejowy. Niespełnienie obietnic może polityków rządzących miastem słono kosztować podczas następnych wyborów samorządowych.


źródło: Gazeta Wyborcza
sympatyk - 09-12-2020, 17:35
Temat postu:
"Chlebak", budynek "skażony" socrealizmem, renowacja za 1,7 mld zł. Polskie dworce zadziwiają.

45. urodziny warszawskiego Dworca Centralnego to doskonała okazja, by przyjrzeć się innym tego typu budynkom w Polsce. Lista wyjątkowych obiektów architektonicznych jest długa - i to zarówno wśród budowli zabytkowych, jak i oddanych do użytku dziesięć-dwadzieścia lat temu.

Więcej:
https://www.domiporta.pl/poradnik/7,126866,26579568,chlebak-budynek-skazony-socrealizmem-renowacja-za-1-7.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group