INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - Lokomotywy

Anonymous - 29-03-2011, 18:58
Temat postu: Lokomotywy
Mam dwa pytania:
1) Czy w przypadku pociągów do Zakopanego jest możliwość doczepienia na stacji Kraków Płaszów drugiej lokomotywy i jazdy z dwoma lokami do Zakopanego? Dzięki temu można by skrócić czas przejazdu o co najmniej 15 minut.
2) Czy jest możliwość rozpięcia lokomotywy ET41 i wstawienia pomiędzy wagony? Czy połowa ET41 działa tak jak EU07? Wiem, że taki wątek już był, jednak nie mogę go teraz odnaleźć.

Jeżeli mój post nadaję się do innego tematu proszę moderatorów o przeniesienie.
Emillex - 29-03-2011, 19:02
Temat postu:
1) Może i jest, ale to niewykonalne zewzlędów taborowych i ekonomicznych oraz nie wierzę że z tego powodu skróci się o 15 minut czas przejazdu.
2) Nie ma takiej mozliwości.
MK_Rabka - 29-03-2011, 19:14
Temat postu:
Cytat:
1) Może i jest, ale to niewykonalne zewzlędów taborowych i ekonomicznych oraz nie wierzę że z tego powodu skróci się o 15 minut czas przejazdu.

Dlaczego? Oblot teraz składu to m/w 10 min. Przejście maszynisty z jednej kabiny do drugiej nawet z próbą maszynisty nie powinno zabrać więcej jak 5 min.
Anonymous - 29-03-2011, 19:20
Temat postu:
MK_Rabka napisał/a:
nawet z próbą maszynisty


Z próbą hamowania chciałeś napisać?
MK_Rabka - 29-03-2011, 19:32
Temat postu:
O lol. O czym ja wtedy myślałem.
Kamil - 30-03-2011, 10:04
Temat postu: Re: Lokomotywy
norbert napisał/a:

(...) Czy jest możliwość rozpięcia lokomotywy ET41 i wstawienia pomiędzy wagony? Czy połowa ET41 działa tak jak EU07? Wiem, że taki wątek już był, jednak nie mogę go teraz odnaleźć.


Tak. Połówka ET41 będzie działała tak jak jedna EU07 (oczywiście pomijając kwestę drugiej kabiny). Z tego co pamiętam nie dało by się chyba przejść z lokomotywy do wagonu bo przejście jest na innym poziomie.
Nie wiem czy zyskałoby się aż 15 minut bo odpadłyby tyko manewry na stacjach przy zmianie kierunku jazdy. Przejście maszynisty + próba hamulca w dalszym ciągu by musiały się odbyć.
Bardi78 - 30-03-2011, 11:22
Temat postu:
heh powiem tak-moze nie poprzez kwestie lokomotyw ale inná gdzie celem jest skrócenie podrózy do Zakopca -to jest pare rozwiázan logistycznie i technicznie jak najbardziej wykonalnych ale nie przy tym betonie:
1.Zmodernizowac trase w jej najwolniejszych odcinkach-to oczywiste
2.Usunác znienawidzone przeze mnie zmiany czola-na tej trasie jaknajbatdziej wykonalne-
a.Kr Plaszów-luk nad estakadami
b.Przystanek Sucha B miasto-sá jak najbardziej ku temu warunki-teren miasta i bardzo duzo miejsca za karczmá Rzym na placu-poláczyc 2 tory wychodzáce ze stacji Su Be
c.ominác Chabówké robiác tor wprost doRokicin Podhalanskich lub poláczyc skawe srodkowá z Rabká Zdr.(ciézki projekt ale nie niemozliwy)

3.I 3 mozliwosci-zamiast wybudowac wg .mnie niepotrzebná linie Podléze -Piekielko która wg.mnie:
a.oslabi znaczenie Tarnów Nowy Sácz
b.W zasadzie obnizy do minimum powstanie szybkiej kolei Kraków-Zakopane bo raczej wátpliwe bu w odstépie kilkudziesiéciu kilometrów byly 3 linie Pólnoc Poludnie czyli Tarn-Now S,Podl-Piekielko i Kraków -Zakopane
c.moze spowodowac ze remont nie dotknie calej lini Chabówka-Nowy Sácz a jedynie fragment Piekielko-Nowy Sacz

ZAMIAST TEJ LINI PODLEZE-PIEKIELKO LEPSZA WG.MNIE BYLA BY KRK.SWOSZOWICE-MSZANA DOLNA(w miare mozliwosci spójrzcie na mape)-jak dla mnie same zalety w przeciwienstwie do pierwszego rozwiázania:
a.Kraków Zakopane w koncu otrzyma szybkie poláczenie:
krk g-swoszowice-mszana -chabówka i dalej normalnie
b.cala linia chabówka nowy sácz bédzie musiala byc remontowana i zeelektryfikowana bo pociági do Nowego sacza jezdzilyby z krakowa do mszany i dalej do sácza
c.Duza odleglosc miedzy liniami swoszowice mszana i tarnow sácz nie powodowalaby oslabienia znaczenia tej drugiej.
Markuson - 30-03-2011, 17:00
Temat postu:
Nie ma opcji drugiej lokomotywy z dwóch względów. Na pociągach osobowych nie ma czegoś takiego jak planowy popych. Lokomotywa druga ma jechać w stanie nieczynnym, tzn. nie wolno jej pchać. Ma być wliczona do brutta pociągu, a to wyklucza dwa wagony w pociągu na linii Kraków - Zakopane. Po drugie, zatrudnianie drugiego maszynisty nie jest opłacalne.
Anonymous - 30-03-2011, 19:16
Temat postu:
Druga lokomotywa nie pchałaby tylko jechała luzem. Po co drugi mechanik, chyba może być jeden, tylko przechodziłby z jednej lokomotywy do drugiej?
Ile maksymalnie wagonów może wjechać na zakopiankę i od czego jest to zależne?
Markuson - 30-03-2011, 19:49
Temat postu:
Po pierwsze jazda luzem to jazda samej lokomotywy. Ale pewnie ci chodziło o jazdę nieczynnej lokomotywy na końcu. Więc ci wyjaśnię, nie jest dozwolone przesyłanie lokomotywy na końcu składu. Ma być za prowadzącą. Ale nawet jakby była na końcu i jeden maszynista to czas przygotowania do jazdy w stanie nieczynnym jednej i przygotowanie po jeździe nieczynnej lokomotywy to jakieś 20 minut...
Maksymalne brutto wagonów to 350 ton. Przelicz sobie. Zależne jest to od pochyłu linii.
Anonymous - 30-03-2011, 20:04
Temat postu:
Markuson, dzięki za wyjaśnienia. Widać, że znasz się na rzeczy. Zastanawia mnie tylko czym jest spowodowany zakaz przesyłu lokomotywy na końcu składu.
Markuson - 30-03-2011, 20:36
Temat postu:
Odpowiedzialny za stan lokomotywy przesyłanej jest maszynista. Więc ciężko by było mu to robić gdyby była na końcu.

[ Dodano: 30-03-2011, 21:41 ]
A moja znajomość wynika z praktyki. Smile
mikiyee - 30-03-2011, 20:59
Temat postu:
Abstrachując czy to nie da się przez przepisy czy beton prawda jest taka, że w Polsce się nie da, natomiast na Słowacji już się da.

Sam byłem kilka razy świadkiem tego, że do stacji Skalite-Serafinov (tuz przy Zwardoniu) przyjeżdża słowacki skład złożony z dwóch lokomotyw i wagonów. Wagony w ilości 4szt pomiędzy lokomotywami. Po kilku minutach skład odjeżdża w drogę powrotną do Cadcy. Nie jestem w stanie powiedzieć ilu było maszynistów, i czy było po jednym na każdą lokomotywę. Fakt faktem radzą sobie tak, bo jest tam tylko jeden tor, a to ostatnia stacja przed granicą.

Jakieś dziwne te przepisy, a co ze składami push&pull? Przecież w lokomotywie na końcu nikogo niema?
cezary1 - 30-03-2011, 21:05
Temat postu:
W latach 70 ekspres Tatry do Zakopanego był prowadzony przez dwie lokomotywy SP 42 umieszczone na końcach składu. Także przez krótki czas w tym ekspresie były wagony relacji W-wa - Krynica. Do Chabówki były dwie maszyny, ale już SP 45 lub SP 46. Skład dzielił się w Chabówce i każda z prowadziła swoją część pociągu.
Markuson - 30-03-2011, 21:16
Temat postu:
Jeszcze jakieś 8-10 lat temu, ekspres Tatry jechał na dwie lokomotywy bez oblotów. Dopiero nowe przepisy zabroniły tego.
MK_Rabka - 31-03-2011, 20:38
Temat postu:
Cytat:
ale już SP 45 lub SP 46.

Później bywało już tak:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=1184&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=39026
nastawnik - 01-04-2011, 07:31
Temat postu:
@cezary1
- znasz to z opowiadań? Na 100% jestem pewien ,że nie było tam SP 46.
Marduq - 01-04-2011, 08:42
Temat postu:
Nie istniała tka seria jak SP46, były od razu SU46 z ogrzewaniem elektrycznym.
Anonymous - 28-05-2011, 15:56
Temat postu:
Czym zewnętrznie różni się EP08 od EP07?
ecavon - 28-05-2011, 16:59
Temat postu:
Kolorem podkładu farby, gdzie nowsza odpada szybciej z EP08 ukazując prawdziwą świnkę Smile
A tak na poważnie, to sa niewielkie różnice. Prędzej większe różnice są w wewnątrz maszyny Smile
Mati_An - 02-06-2011, 19:31
Temat postu: Re: Lokomotywy
norbert napisał/a:
Czy w przypadku pociągów do Zakopanego jest możliwość doczepienia na stacji Kraków Płaszów drugiej lokomotywy i jazdy z dwoma lokami do Zakopanego?

Jednorazowy wybryk miał miejsce podczas Parowozjady 2008 w Suchej Beskidzkiej. Wtedy "Tatry" miały na obu końcach dwa loki, zmiana czoła odbyła się w ~6 minut.
Anonymous - 08-11-2011, 21:19
Temat postu:
Czy lokomotywy (EU/P07, EP08, EP09, ET22 itp.) mogą pchać skład? Oczywiście nie podczas normalnej jazdy tylko podczas manewrów?
Kamil - 08-11-2011, 23:40
Temat postu:
Mogą. Często np. we Wrocławiu składy są wpychane z grupy postojowej w perony.
Anonymous - 09-11-2011, 11:49
Temat postu:
To dlaczego na Widzewie używa się do tego stonki?
pospieszny - 09-11-2011, 12:16
Temat postu:
Taki już urok i specyfika techniczna Widzewa, oraz organizacja przewoźnika.
Artur - 03-12-2011, 21:42
Temat postu:
My jak robiliśmy imprezy dla miłośników na skansenowym torze żeby szybciej obsługiwać ruch pociągu specjalnego złożonego z WLABd lub salonki zawsze używaliśmy dwóch lokomotyw z przodu parowóz TKp50 a z tył spalinowóz SM30 oczywiście obie maszyny były w stanie czynnym i obsadzone maszynistami w każdej maszynie maszynista i pomocnik w TKp50 nieraz również był jako trzeci palacz. Zmiana kierunku jazdy zajmowała nam wtedy bardzo mało czasu.
sympatyk - 02-10-2020, 19:45
Temat postu:
UTK: Spadła liczba lokomotyw przewoźników pasażerskich.

Wzrósł średni wiek lokomotyw należących do przewoźników pasażerskich. Liczba lokomotyw, które posiadali przewoźnicy pasażerscy w 2019 roku zmniejszyła się o 133 sztuki z 554 w roku 2011 do 421 na koniec roku ubiegłego - wynika ze sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego za rok 2019 przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

Więcej:

https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/utk-spadla-liczba-lokomotyw-przewoznikow-pasazerskich,211529.html
Arek - 07-09-2023, 20:55
Temat postu:
Newag zakończył budowę pierwszej polskiej lokomotywy, która ma prowadzić pociągi z prędkością 200 km/h. Rozpoczynają się testy wielosystemowego elektrowozu.

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pierwsza-polska-lokomotywa-na-200-kmh-gotowa-115102.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group