INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. śląskie - Pierwszy Elf dla Śląska

Victoria - 12-04-2011, 11:34
Temat postu: Pierwszy Elf dla Śląska
Przekazanie pierwszego Elfa dla Śląska już w środę

W środę 13 kwietnia na Dworcu Głównym w Katowicach nastąpi oficjalne przekazanie pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu Elf Samorządowi Województwa Śląskiego. Przekazane zostaną dwa pierwsze z dziewięciu nowoczesnych pociągów wyprodukowanych w bydgoskim zakładzie firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz.

Zostały one zakupione przez Samorząd Województwa Śląskiego na potrzeby Kolei Śląskich. W prezentacji udział weźmie wicemarszałek Aleksandra Gajewska-Przydryga, przedstawiciele producenta oraz Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych i spółki Koleje Śląskie.

Przekazaniu towarzyszyć będzie prezentacja nowego składu, który podstawiony zostanie przy peronie 5 katowickiego dworca kolejowego. Prezentacja połączona będzie z możliwością zwiedzania Elfa oraz darmowym przejazdem na trasie z Katowic do Sosnowca i z powrotem.

Darmowy bilet na pierwszy przejazd nowym pociągiem można wygrać na stronie Województwa Śląskiego w serwisie Facebook. Zgłoszenia można wysyłać na profilu „Śląskie. Pozytywna energia” przez cały wtorek, 12 kwietnia. Zgłoszenia należy wysłać na adres e-mail: fb@slaskie.pl. Liczba miejsc ograniczona. Bilety można będzie odebrać na peronie w czasie prezentacji pociągu.

Umowę na zakup 8 nowoczesnych pociągów podpisano 22 grudnia 2009 r. Kwota zamówienia brutto, na którą podpisywano umowę, wynosi 187 392 000 zł (23 424 000 zł brutto za 1 pojazd).

Formalnie, zgodnie z harmonogramem, dostawa pierwszego pojazdu powinna nastąpić w terminie 540 dni od podpisania umowy, czyli w czerwcu 2011 roku, natomiast ostatnie pojazdy dostarczone będą do 680 dni po podpisaniu umowy (czyli na przełomie października i listopada 2011 roku). Dostawca zasygnalizował, iż dostawa pierwszych dwóch pojazdów może nastąpić wcześniej.

Przedmiot zamówienia współfinansowany został przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, z działania 7.2. Transport publiczny. Dofinansowanie unijne wyniesie 108 mln 800 tys. zł., resztę kwoty dołoży Województwo Śląskie.

Przekazany w środę w Katowicach Elf to pierwszy z dwóch pociągów. Drugi zostanie zaprezentowany dzień później, w czwartek 14 kwietnia podczas Targów Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSl EXPO na terenie Silesia EXPO w Sosnowcu. Wcześniej jeden z pojazdów wystawiony był w Berlinie na Międzynarodowych Targach Technologii Transportowych InnoTrans2010.

Umowa na kolejny, dziewiąty elektryczny zespół trakcyjny typu Elf podpisana została 30 marca br. Będzie on technicznie podobny do wcześniej zamówionych składów.

Zgodnie z przetargiem przedmiotem zamówienia jest dostawa ośmiu Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych, z napędem elektrycznym. Pojazd winien być: jednoprzestrzenny, 4-członowy, wyposażony w kabinę maszynisty na obu końcach pojazdu, na wspólnych wózkach, o długości od 59,5 do 80,5 m, o liczbie miejsc siedzących większej lub równej 200, nominalnej pojemności pojazdu większej lub równej 450 (miejsc siedzących i stojących), posiadać co najmniej 8 drzwi po każdej stronie, przystosowany do prędkości max. 160 km/h, klimatyzowany, przystosowany do przewożenia wózków inwalidzkich i dziecięcych. EZT przystosowany jest do pracy samodzielnej oraz w trakcji wielokrotnej. Ponadto pojazd wyposażony będzie w zewnętrzny system informacji dla pasażera, system wideo-monitoringu części pasażerskiej, system audio umożliwiający emisję komunikatów oraz wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej. Będzie też posiadał kabinę WC z układem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Trwałość pojazdu musi być obliczona na 30 lat. Dostawca zapewnia świadczenie usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania każdego EZT, a także w ramach umowy
przeszkoli personel użytkownika.

Elf dla województwa śląskiego – podstawowe parametry:

Szerokość toru/skrajnia – 1435 mm/ UIC 505-1
Długość całkowita – 75,25 m
Długość przedziału pasaż. – 59,5 m (bez przejść międzywagonowych)
Liczba miejsc siedzących – 200
Liczba miejsc stojących – 250
Liczba miejsc dla niepełnosprawnych – 2
Liczba miejsc na rowery – 4
Prędkość eksploatacyjna – 160 km/h
Przyspieszenie rozruchu – ≥1,1 m/s2
Napęd – asynchroniczny
Falownik trakcyjny – technika IGBT
Moc znamionowa – 2 MW

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego / RK
Lil_Peter - 12-04-2011, 12:55
Temat postu:
Ciekawe czy wyjadą na regularne kursy jeszcze pod banderą PR, czy będą czekać do czasu wjechania na tory KŚ...
baflo - 12-04-2011, 17:12
Temat postu:
a widziałem dzisiaj te dwa Elfy,ale z daleka , ładnie się prezentują...
jutro dokładniej się im przyjże... Very Happy
69maniek69 - 13-04-2011, 14:17
Temat postu:
Zdjęcia pierwszego Elfa Kolei Śląskich:


http://img13.imageshack.us/img13/1523/p4130002b.jpg
http://img651.imageshack.us/img651/8839/p4130003l.jpg
http://img200.imageshack.us/img200/679/p4130004.jpg
http://img715.imageshack.us/img715/8924/p4130006.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/1553/p4130007.jpg
http://img220.imageshack.us/img220/6098/p4130008.jpg
http://img821.imageshack.us/img821/2949/p4130009.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/723/p4130010q.jpg
pospieszny - 13-04-2011, 14:42
Temat postu:
Przyjemnie się prezentuje.
Cytat:
Ciekawe czy wyjadą na regularne kursy jeszcze pod banderą PR

Bandera już jest i nie jest to całe szczęście bordo PR.
ubahn - 13-04-2011, 14:45
Temat postu:
hehe pociągi regionalne bez półek bagażowych. SIWZ się zgadza, ale racjonalne myślenie zaszwankowało w marszałkowie. Do tego prowadzi bezmyśloność niektorych miłośników kolei i dziennikarzy. Ich pierwszych trzeba posadzić w podróż z Gliwic do Cz-wy z bagażem. No ale oczywiście, teraz elf będzie pobierał mniej energii. Tak jakby samochód pozbawić bagażnika, ale wtedy przecież mniej spali. Chcielibyście posiadać takie auta, nawet za cenę minimalnego obniżenia spalania?
Wojtek - 13-04-2011, 17:14
Temat postu:
Fotorelacja:

http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php?p=fotorelacje&n=185
katowicer - 13-04-2011, 17:38
Temat postu:
ubahn napisał/a:
hehe pociągi regionalne bez półek bagażowych. SIWZ się zgadza, ale racjonalne myślenie zaszwankowało w marszałkowie. Do tego prowadzi bezmyśloność niektorych miłośników kolei i dziennikarzy. Ich pierwszych trzeba posadzić w podróż z Gliwic do Cz-wy z bagażem. No ale oczywiście, teraz elf będzie pobierał mniej energii. Tak jakby samochód pozbawić bagażnika, ale wtedy przecież mniej spali. Chcielibyście posiadać takie auta, nawet za cenę minimalnego obniżenia spalania?

Elfik miał nadwagę to i półki bagażowe pościągali....
Exsimus - 13-04-2011, 18:49
Temat postu:
Cytat:
Ciekawe czy wyjadą na regularne kursy jeszcze pod banderą PR


Wyjadą jeszcze pod banderą PR. Wiem, że myślę o sobie, ale do Cieszyna tez mógłby choć raz przyjechać hehe Very Happy
Maks - 13-04-2011, 19:22
Temat postu:
Exsimus, nie pisz, że wyjadą pod banderą PR, bo na dzień dzisiejszy wcale to takie pewne nie jest. PR musiałoby wziąć elfy w dzierżawę i za to zapłacić (podobnie jak płaci za Flirty)... Może być też tak, że elfy będą stać na grupie do 1 czerwca, aż przejmie je KŚ...
Exsimus - 13-04-2011, 19:28
Temat postu:
Właścicielm Elfów jest Urząd Marszałkowski wojewodztwa śląskiego i jest wola UM, aby pasażerowie korzystali ze składów jak najszybciej.

Przy czym jak najszybciej rozumiem jako przyszły tydzień - podkreśla Łukasz Czopik, sekretarz województwa śląskiego.

Cytat z TVS
http://www.tvs.pl/informacje/34589,dwa_elfy_dotarly_do_katowic.html
pospieszny - 13-04-2011, 19:41
Temat postu:
Cytat:
PR musiałoby wziąć elfy w dzierżawę i za to zapłacić (podobnie jak płaci za Flirty)

Maks,Tern tabor tak jak i inny samorządowy np. szynobusy jest przekazywany PR w formule prawnej - użyczenia.
Proszę nie szafuj tu wiec o płaceniu,jedynym za który ponoszą opłaty to za loki od Cargo.
Maks - 13-04-2011, 20:21
Temat postu:
Pospieszny, nie opowiadaj bzdur, opłata za dzierżawę Flirtów wynosi rocznie ok. 4,7 mln zł. Nie jest to użyczenie, a dzierżawa.

Exsimus, wola UM może jest, ale czy PR weźmie w dzierżawę elfy to inna sprawa.
coffeman - 13-04-2011, 21:03
Temat postu:
katowicer napisał/a:
Elfik miał nadwagę to i półki bagażowe pościągali....


Pierdzielisz głupoty i tyle. Przeczytaj sobie SIWZ i zobacz jakie były wymagania odnośnie półek bagażowych. Półki są, ale nie nad wszystkimi rzędami.

Tnij cytaty!
@mk1992.

alojz - 13-04-2011, 21:36
Temat postu:
coffeman napisał/a:
Pierdzielisz głupoty i tyle.


Przecież ma rację.
Pesa popełniła błędy w teoretycznym wyliczeniu masy pojazdu. 135 ton miała ważyć wersja z pełnym wyposażeniem. Na badaniach homologacyjnych w Krakowie wyszło kilka ton za dużo, więc aby spełnić warunki śląskiego przetargu musieli wymontować co się dało.

Ty również tnij cytaty!
@mk1992.

przewoz - 14-04-2011, 05:16
Temat postu:
I na pewno nie doprowadziła do tego ani bezmyślność dziennikarzy ani MK.
Mieli dostarczyć to, co w SIWZ. To, że Śląsk tak sobie chciał, to nie wina MK.
Trzeba było myśleć wcześniej. Pesa to nawet nie bardzo jak mogła coś z tym zrobić.
To znaczy mogła.
Zapas na wadze lekki mieli. Lekkie półki by się na pewno zmieściły (do 1 tony na skład), więc nie ma co chrzanić. Ale Pesa za darmo nie da: SIWZ przewidywał tak, a nie inaczej.
Pirat - 14-04-2011, 11:06
Temat postu:
Śląskie Elfy będą do czerwca stać bezczynnie?

Jeśli Przewozy Regionalne nie dojdą do porozumienia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, dwa nowoczesne Elfy bydgoskiej PESY, z których jeden został wczoraj uroczyście przekazany przez przedstawicieli producenta władzom województwa, mogą stać bezczynnie i oczekiwać, aż Koleje Śląskie rozpoczną swoją działalność (według zapowiedzi, spółka ma przejąć cześć połączeń na linii Gliwice - Częstochowa 1 czerwca br.).

Jak poinformowała „Gazeta Wyborcza”, Przewozy Regionalne nie podpisały bowiem z województwem umowy na dzierżawę nowego taboru. W ostatnim czasie sytuacja jeszcze bardziej się skomplikowała, bowiem z rozmów wyłączono Śląski Zakład Przewozów Regionalnych. Oznacza to, że decyzję ostatecznie ma podjąć centrala spółki w Warszawie.

- Mimo kilku naszych próśb o podjęcie w tej sprawie jakiejś decyzji, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi. To, co mogliśmy w tej sprawie, to zrobiliśmy – mówi gazecie Łukasz Czopik, sekretarz województwa. Piotr Olszewski, rzecznik PR przyznaje, że spółka nie podjęła jeszcze decyzji o ewentualnej dzierżawie Elfów na Śląsku, bo przez cały czas analizuje umowę "od strony formalnej i finansowej".

Więcej...

źródło: Gazeta Wyborcza / RK
ecavon - 16-04-2011, 17:11
Temat postu:
Heh. Pięknie. Już widzę jak wyciągną te składy z krzaków 31 maja całe pobazgrane sprejem oraz porozbijane szyby i rokradzione przez miejscowych oczyszczaczy cudzego mienia.
montana - 17-04-2011, 08:08
Temat postu:
a jak KS nie ruszą od 1 czerwca tylko od nowego rozkładu, to co wtedy? elfy będą stać? a obiecanki względem pasażerów? ludzie tam w UM zastanówcie się trochę nad zbyt pochopnymi decyzjami!
ecavon - 17-04-2011, 09:28
Temat postu:
Powinno być jak np w korei. Za błędne decyzje skutkujące dużymi kosztami państwa do paki na parę latek.
railman93 - 17-04-2011, 13:10
Temat postu:
EN76-002 prezentował się na targach Silesia TSL Expo w Sosnowcu

http://zsk-galeria.cba.pl/displayimage.php?pos=-925

http://zsk-galeria.cba.pl/displayimage.php?pos=-923
Pirat - 18-04-2011, 15:09
Temat postu:
Śląskie Elfy postoją na bocznicy do czerwca

Jak informuje „Dziennik Zachodni”, śląskie Elfy, które w ubiegłym tygodniu zostały uroczyście przekazane przez bydgoską PESĘ władzom województwa, zamiast wozić pasażerów, będą do czerwca stały bezczynnie na bocznicy. I to nie za darmo, bo za dzień postoju dwóch pojazdów śląski samorząd będzie płacić Przewozom Regionalnym 52 zł.

Powołana w ubiegłym roku spółka Koleje Śląskie wciąż jest w fazie organizacji. Do czasu, gdy będzie w stanie rozpocząć działalność przewozową, spółka marszałkowska chciała więc wydzierżawić Elfy Przewozom Regionalnym, które zresztą z uwagi na brak wystarczającej liczby sprawnego taboru odwołały wraz z wejściem w grudniu nowego rozkładu jazdy cześć połączeń w regionie. Do porozumienia przewoźników jednak nie doszło. Zdaniem Piotra Olszewskiego, rzecznika prasowego PR, oferta dzierżawy pojazdów zaproponowana przez Koleje Śląskie była po prostu nieatrakcyjna.

- To są pojazdy zupełnie nowego typu, a takie w początkowym okresie eksploatacji są podatne na awarie i przez to narażone na dodatkowe koszty – wyjaśnia na łamach „Dziennika Zachodniego” Olszewski. Jak zaznacza, gdyby nie fakt, że od czerwca pojazdy trzeba by było „oddać” Kolejom Śląskim, oferta mogłaby zostać oceniona inaczej. Zdaniem Aleksandry Marzyńskiej, rzecznik UMWŚ, warunki dzierżawy zaproponowane przez Koleje Śląskie były jednak jak najbardziej atrakcyjne.

Ostatecznie, mimo oficjalnego przekazania dwóch pierwszych pojazdów (niebawem mają zostać dostarczone kolejne egzemplarze), na razie pasażerowie nie będą mieli okazji z nich skorzystać. – Skoro druga strona ich nie przyjęła, to Elfy postawimy na bocznicy Przewozów Regionalnych – mówi Marzyńska. – Będą wykorzystywane do szkolenia – dodaje. Za dzień postoju dwóch pojazdów śląski samorząd będzie płacić Przewozom Regionalnym 52 zł.

W takim razie kiedy pasażerowie będą mogli podróżować nowoczesnymi Elfami? Na stronie internetowej Kolei Śląskich możemy przeczytać, że spółka planuje od 1 czerwca obsługiwać 64 połączenia kolejowe w relacji Częstochowa - Gliwice. W ofercie Kolei Śląskich ma znaleźć się między innymi 16 pociągów przyspieszonych kursujących w dni robocze w relacji Katowice - Częstochowa – Katowice, obsługiwanych właśnie nowoczesnymi jednostkami typu Elf i Flirt. Szczegółowy rozkład jazdy ma zostać wkrótce ogłoszony przez przewoźnika.

źródło: Rynek Kolejowy/Dziennik Zachodni

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group