INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. małopolskie - Balice, EN81, szynobusy, reforma adm., wagony na IR

Radek - 10-04-2011, 22:25
Temat postu: Balice, EN81, szynobusy, reforma adm., wagony na IR
Powinni w końcu zacząć remont torów do Balic - zawiesiliby kursowanie szynobusu i zrobiłoby się trochę luźniej na Głównym. Na razie rozkład internetowy podaje tylko, że w majowe weekendy pociągi z Oświęcimia nie dojadą do Wieliczki, a tylko do Bieżanowa.
Romek - 10-04-2011, 22:46
Temat postu:
Remont do Balic by się przydał, ale powinno się to zrobić w miarę możliwości bez ograniczeń ruchu. Szynobusy sa zapełnione. Miałem okazje ostatnio tam jechać. Do Balic zapełnienie ok.100%, z Balic do Krakowa ok.150%. To niezły wynik.
DarekP - 11-04-2011, 11:57
Temat postu:
Dlaczego niezwykły?
Szynobusy kursują systematycznie i to jest podstawa.
W czasie kiedy jeździły w kratke, chętnych było mniej. Nikt rozsądny nie wybierze środka transportu, który nie zagwarantuje w miare pewnęgo przejazdu.
Desiro2 - 13-04-2011, 22:06
Temat postu:
CO za bzdury? szynobusy do Balic, zamiast jeździć z Sącza do Chabówki i wozić ludzi i turystów,jeżdżą na lotnisko wożąc powietrze i muchy! tam zawsze jest nie więcej niż 5-8 osób! a czasem mniej...no ale 10 zł za taką trasę, wcale się nie dziwię że nie ma chętnych.
Anonymous - 13-04-2011, 22:48
Temat postu:
Ty nie masz pojecia o czym piszesz !!!!!!! Twisted Evil


Owszem, zdarzaja sie kursy puste, ale to zalezy od tego czy akurat z lotniska rusza jakis samolot- a raczej ile ich rusza w danej godzinie, bo ruch jest spory. Na niektorych kursach zdarzaja sie pustki, ale na niektorych nawet ludzie stoją- i tak sie zdarza. Idz sobie policz pasazerow jak nie wierzysz, bo po twoim poscie widac, że na stacji KRakow Glowny nie jestes zbyt często Mad

A, i myslisz ze kogos kogo stac na bilet na samolot za tysiac złotych na przykład, nie stac na kurs szynobusem za 10 zł ? A za taxi to niby mniej zapłaci?? Czy może ma sie z walizami wozić autobusem MPK ? Zreszta, dla turystow zagranicznych 10 zl to grosze. Radze zastanowic sie nastepnym razem nad czym co piszesz.

A, i sądzisz że w Chabowce jest wiecej turystow niz na lotnisku ? Laughing I że niby Chabowka zapewni wiecej pasazerow niz lotnisko ? Nie no, nie mogę Laughing
sabatnik - 14-04-2011, 18:07
Temat postu:
Widuję szynobus do Balic w różnych porach i nigdy nie widziałem, żeby był choć w połowie zapełniony. Dla mnie jest to połączenie "kontrowersyjne" (taryfa, kwestia Łobzowa, brak dokończenia linii etc.) ale nie posiadam statusu nieomylnego. Teraz nie zwracam na niego już większej uwagi, ale wcześniej bardzo mnie wkurzało, że tam mimo wszystko się dało, a na innych liniach już nie.
Desiro2 - 14-04-2011, 23:01
Temat postu:
Pułtuś , tabor MARSZAŁKOWSKI, zakupiony na potrzeby województwa powinien mu służyć na trasach lokalnych a nie wozić zagranicznych turystów za komercyjne ceny na 10 km odcinku i to w dodatku na niedokończonej trasie (brak końcówki do lotniska.) Na Głównym jestem dosc często i widuję te muchowozy wiozące parę osób na krzyż do Balc.Aż się nóż w kieszeni otwiera. Te pociagi powinny jeździć na Tarnów-Szczucin i Chabówka-Sącz czy Stróże-Jasło a nie dupy przewozić zagraniczniakom w Krakowie.
Anonymous - 14-04-2011, 23:06
Temat postu:
Dzis byłem chwile na KG, szynobus z Balic po 17:30 przywiózł 46 osób. Zły wynik ?

A, wiec tu Cie boli. Że woża ludzi w Krakowie, a nie w Szczucinie i w Chabowce. Dobra, tam tez tabor jest potrzebny- też, a nie tylko ! Pociagi powinny jezdzic i w Krakowie, i w Tarnowie i w Chabowce, a nie na zasadzie zabieramy złemu Krakowowi, bo jest zły z definicji. Przypomina mi to forumowe szczucie na złą Warszawę albo stonkę żyrardowsko-łodzką. To przypomina troche onet.

A, i jeszcze jedno. Chcesz dać spalinowe szynobusy na zelektryfikowana linie do Jasła ze Stroz ? Przy obecnych cenach paliw?? I dobrze że te składy jeżdżą do Balic na komercyjnych stawkach ( i tak UM dopłaca do kolejki balickiej milion zlotych rocznie- stan na 2009 rok) bo jadąc na Chabowke czy Szczucin nigdy przenigdy by na siebie nie zarobiły. Takie sa realia. I ceny paliw.

Balicobus może kosztować dychę, bo przecież nikt nie jezdzi tam codziennie. Kazdego kto korzysta z samolotów, ktore z definicji duzo kosztuja, stac chyba na jednorazowe wydanie 10 zł ? Studenci i uczniowie maja nawet taniej. Przypominam, ze wciaz jest to duzo mniej niz za taksowke- a zadna taksowka nie dojedzie z lotniska w 15 minut. Co do Łobzowa- spotkałem się z opinią, że to w obawie przed kieszonkowcami, którzy wskakiwaliby na przykład na Głownym a wysiadali na Łobzowie- 3 minuty to czas w sam raz żeby zakosić jakiś portfel i wysiąść zanim przyjdzie kontrola biletów. A co do końcówki- to przeciez bedzie budowana niebawem, czyz nie ? Pociesze was. Po dobudowaniu koncówki kursy do Balic maja stanowic część Szybkiej Kolei Miejskiej, pewnie z jakas fajna taryfa. Poki co jest jak jest.
Anonymous - 15-04-2011, 08:14
Temat postu:
Cytat:
tabor MARSZAŁKOWSKI, zakupiony na potrzeby województwa powinien mu służyć na trasach lokalnych a nie wozić zagranicznych turystów za komercyjne ceny


Z tym się zgodzę całkowicie. Dodatkowo tabor taki powinien mieć całkowity zakaz opuszczania swojego województwa.
dyżurny - 15-04-2011, 14:40
Temat postu:
kryniczanin, i takim sposobem będziemy mieli niedługo przesiadanie się z pociągu na pociąg na stacji na styku województw. Gratuluje toku myślenia.
MK_Rabka - 15-04-2011, 17:19
Temat postu:
Sa133 nigdy nie było na Chabówka - Limanowa - Nowy Sącz więc nie jest tak, że "Balice zabrały"
Sa109 i Sa104 nie nadawały się na tą linię, więc też ich nie żal.
Desiro2 - 22-04-2011, 21:55
Temat postu:
kryniczanin, nie opowiadaj głupot. Pociąg to wręcz powinien opuścić województwo, moim zdaniem krakowskie SA powinny jeździć trasą Kraków-Spytkowice-Oświęcim-Mysłowice-Katowice i z powrotem! i to samo z trasą Kraków-Sucha-Żywiec! Więc nie pleć bzdur i andronów, buzkowe usramorządowienie z 1998 wychodzi nam właśnie drugą stroną...
Anonymous - 23-04-2011, 04:02
Temat postu:
Desiro2,

Twoim tokiem myślenia coś co kupiliśmy oddajmy Olsztynowi. Owszem reforma z 1998 to kompromotacja gdyż liczba województw powinna być góra 8. Ale skoro jest jak jest ja sobie nie życzę żeby tabor kupiony za moje pieniądze rozbijał się gdzie indziej chyba że strona przeciwna ma identyczny i jeżdzi to na zasadzie wymiennośći z równą liczbą poc km wtedy wszystko ok. Ewentualnie w grę wchodzi odpowiednio wysoka gratyfikacja finansowa za użyczenie tarboru z pełnym ubezpieczeniem AC
dyżurny - 23-04-2011, 12:26
Temat postu:
kryniczanin, nie, nie oddajemy.. tylko robimy na trasie Kraków - Katowice via Spytkowice, Oswięcim obiegi na 4 składy. Dwa wystawia Kraków, dwa Katowice. To samo na Sucha - Żywiec, Kalwaria - Bielsko czy wymiana z Rzeszowem na Jasło - Stróże(Nowy Sacz)
Anonymous - 23-04-2011, 12:35
Temat postu:
dyżurny, Ale powiedz mi co mają małego lekkiego Katowice? A jeden szynobus w naprawie. Z Rzeszowem już prędzej. A najłatwiej pewnie z Kielcami bo mają EN81.
Desiro2 - 23-04-2011, 12:37
Temat postu:
kryniczanin,wolałbym oddać Olsztynowi niż patrzeć jak puste muchowozy jeżdżą co pół godziny na Balice. No ale wg Ciebie to pociąg Kraków-Zywiec (gdyby jeździł) powinien kończyć w Jeleśni? z taką argumentacją to rzeczywiście lepiej zamilknij..nie żyjemy w oddzielnych księstwach,uzmysłów to sobie że pasażerowie chcą się przemieszczać bez względu na chory ,buzkowy podział administracyjny kraju
Anonymous - 25-04-2011, 09:14
Temat postu:
Cytat:
wolałbym oddać Olsztynowi niż patrzeć jak puste muchowozy jeżdżą co pół godziny na Balice.


Widziałeś kiedyś skład do Balic. To że część nie grzeszy frekwencją to nie znaczy że wszystko jeżdzi puste. Nowoczesne województwo i region musi posiadać połączenie kolejowe na główne lotnisko.


Cytat:
No ale wg Ciebie to pociąg Kraków-Zywiec (gdyby jeździł) powinien kończyć w Jeleśni?


Czy ja to gdzieś napisałem? Nie! To twój tok myślenia! Mój jest taki że niech Śląskie kupi coś małego lekkiego i wspólne jazdy. Jak nie chcą kupić niech jeżdzą kiblem nikt im nie broni ale nie KKA jak obecnie.


Cytat:
z taką argumentacją to rzeczywiście lepiej zamilknij


Na pewno lepsze jest stanie kilka godzin poza granicami województwa na kurs.


Cytat:
nie żyjemy w oddzielnych księstwach,uzmysłów to sobie że pasażerowie chcą się przemieszczać bez względu na chory ,buzkowy podział administracyjny kraju


Reforma ta była klęską ale może wyobraż sobie jakby wyglądała kolej w kraju gdyby było dalej 49 województw i reforma z 2008...Koleje Tarnowskie, Nowosądeckie, Łomżyńskie...
Anonymous - 25-04-2011, 11:44
Temat postu:
Macie nowy temat, żryjcie się do woli. Tylko bez przekleństw!
CottonwoodEN71 - 25-04-2011, 12:21
Temat postu:
Pragnę zauważyć, że to nie reforma administracyjna była klęską, ale reforma kolei.
A co do Balic: powstrzymajcie swoje ambicje, nie może być tak, że zabieramy szynobus złym Balicom, złemu Krakowowi, złym turystom (zdaje się, że turyści wydają tutaj kasę, która, w pewnym stopniu, trafia potem do wszystkich obywateli Razz ), a rzucamy go gdzieś by wykonywał kursy w postaci misji społecznej Chabówka - Sącz. Oczywiście, że tam się taki tabor też by przydał... ale jak nie mamy, to co zrobić? Gdyby np. został nam ostatni na Ziemi, ale tak na serio;), EZT, to mam nadzieję, że większość z Was puściłaby go na Kraków - Tarnów a nie Biecz - Stróże Twisted Evil
Każda firma zarządza swoimi środkami tak, by minimalizować straty. Co z tego że ten SA zapełniłby się kilka razy dziennie gdzieś tam w górach, przy tym, że większość biletów to np. PWDC, 99% innych ulgi, skoro tutaj pojedzie nim 20 osób na bilecie za 10 zł i wychodzi na to samo. A 20+ to taka średnia z wielu kursów. Prawda, są takie, że jedzie 1-7 osób, ale zdarza się, że tok w nim jak w prawdziwym (szyno)busie Razz
tomeeek07 - 25-04-2011, 12:33
Temat postu:
Cytat:
Nowoczesne województwo i region musi posiadać połączenie kolejowe na główne lotnisko.


Dokładnie z tym się zgadzam, takie połączenie o czymś świadczy. Czym by się turyści mieli dostać na dworzec? Miejskim autobusem? Wątpię.
Anonymous - 25-04-2011, 17:09
Temat postu:
Cytat:
Pragnę zauważyć, że to nie reforma administracyjna była klęską


Klęska bardzo duża powstały pseudo-województwa gdzie stolica jest mniejsza niż średnie miasty w innym województwie i to nie w aglomeracji.


Cytat:
ale reforma kolei.

A to już klęska taka że większej chyba nie było.

Pełna zgoda co do Balic Biecza i Chabówki.
kris123 - 25-04-2011, 17:16
Temat postu:
Tylko zauważcie, że wszędzie są ludzie, którzy płacą podatki, które w części idą na utrzymanie publicznego transportu. Tabor powinien być dostosowany do potrzeb. A na Żywiec, Balice, czy Biecz to w łaśnie szynobus jest najlepszym wyjściem. Jest mały i tani
Anonymous - 25-04-2011, 17:23
Temat postu:
@kris123, tyle tylko, że od relacji typu Żywiec - Sucha Beskidzka powinno się już dawno odejść. Żywiec - Sucha - Zakopane, albo Żywiec - Sucha - Kraków to i na kiblu by się utrzymały.
ecavon - 25-04-2011, 17:52
Temat postu:
Ale i tak główną przyczyną małej frekwencji teraz jest długi czas przejazdu po najgorszych torach.
Ciekawe kto nie pomyślał aby w czasie KKA na odcinku D29-97 od Suchej do Żywca nie zrobić rewitalizacji torów do prędkości przynajmniej 60-90km/h
kris123 - 25-04-2011, 18:07
Temat postu:
A od kiedy mówi się o tych relacjach. Ja 2 lata temu mówiłem o pociągach Kraków-Żywiec i Zakopane-Żywiec. Podobnie Krakow-Gorlice. Ale nie do przyjęcia jest ZKA całoroczna
pilot1123 - 25-04-2011, 19:49
Temat postu:
Żywiec - Zakopane jest bez sensu, kto by tym jeździł? Żywiec -Kraków w piątki myśle, że spokojnie zapełniłoby niejeden EN81, zwłaszcza, jakby do Suchej było R+
ecavon - 25-04-2011, 19:57
Temat postu:
Kraków - Zwardoń w weekendy mogłoby utrzymać się jako R+. (zwłaszcza w słoneczne dni Razz )
loker - 25-04-2011, 20:08
Temat postu:
Co do lotnictwa (bo o Balicach ten temat). Wiecie dlaczego nie ma połączeń lotniczych typu Kraków - Szczecin (krajowe między portami regionalnymi - poza JetAir Kraków-Gdańsk)? A wszystko do Warszawy...

Przewoźnik lotniczy (powiedzmy nasz euroLOT) nie myśli: Czy przeznaczając samolot ATR-42 na trasę Kraków - Szczecin zarobimy na biletach? Czy uda nam się chociaż wyjść na 0? Są świadomi, że gdyby taki samolot startował o 10:00, to np. niewielu biznesmenów się na niego skusi. A nie można wszystkich wozić w taryfie FIRST MINUTE, tylko liczyć też na pasażerów płacących 500 zł.
Przewoźnik lotniczy zadaje sobie pytanie: Jak wykorzystać dany samolot, by dzięki niemu najwięcej zarobić? Dlatego bardziej opłaca się rano przewieźć ludzi z portów regionalnych do HUB'a w Warszawie (co jest coraz ważniejsze - połączenia z np. Frankfurtem zabierają podróżnych z dalekich tras, w tym transatlantyckich). A przylot na 8:20 powoduje, że klienci reprezentujący szeroko rozumiany biznes też się skuszą. Liczba samolotów jest ograniczona, więc w godzinach szczytu nie ma maszyny na Katowice - Szczecin... A po przylocie do Warszawy? Tankowanie, przegląd... i samolot możne lecieć do np. Berlina, gdzie najtańsze bilety są od 500 zł (a krajowe najdroższe). Lepiej przewieźć 30 osób od 500 zł wzwyż. Niż 45 osób, w tym 10 z biletami za 95 zł. A z Warszawy do Berlina jest też mniej mil niż z Katowic czy Krakowa do Szczecina.

Poczytajcie moją wypowiedź jeszcze raz, uważnie. I zrozumcie dlaczego jak to kris123 używa określenia dawanie szynobusów na trasę: Biecz - Stróże - NS - Chabówka - Żywiec jest nie w naszym interesie.
CottonwoodEN71 - 25-04-2011, 20:12
Temat postu:
kryniczanin, dobra, może i masz rację z tą reformą administracyjną Smile Nie ma co się zagłębiać, to nie o tym temat.
W ogóle, moim zdaniem, powinno się odchodzić od wszelkich relacji ogryzkowych, a takich mamy w okolicy wiele. A co do pociągów R+, to jestem ich przeciwnikiem w sytuacji, gdy na danym odcinku jest 5 czy 6 par. Przy szlakowych 20-60 km/h to zatrzymanie aż tak nie przedłuża czasu jazdy, a w weekendy turyści potrafią zaskoczyć, wsiadając często w największym wygwizdowie bo np. kończy się w tym miejscu szlak PTTK. Tak rok temu, wracając z Nowego Targu, widziałem jak ludzie dosiadali się prawie na każdej stacyjce.
Tak dla Kraków - Zwardoń (w 5) i relacji odwrotnej (w 7)! I tak samo Katowice - Zakopane przez Żywiec, Suchą.
Bardi78 - 25-04-2011, 21:06
Temat postu:
Dziwi mnie dyskusja czy jedyne w naszym kraju a normalne w całej Europie połączenie kolejowe na lotnisko ma sens...oczywiscie chyba że chcecie pokazac ludziom z europy nasze śmierdzące zatloczone busiki,korki,czy przewóz osób za 100zł na lotnisko...
Swego czasu latałem samolotem co 3-4 tygodnie i nieraz widziałem zapełnienie ponad 100% w relacji na balice...
Apropo jak ma wyglądac to przedłużenie torowiska wprost pod terminal-prosze o jakieś linki bo jestem ciekaw patrząc na zdjęcie satelitarne jak ma to wyglądać.
Exsimus - 25-04-2011, 22:02
Temat postu:
Desiro2,
Trochę słabo mi się robi jak czytam twoje posty. Bo choćby szynobus do Balic woził 5 osób, a jeździ na zasadach komercyjnych to według mnie i tak ma sens. Z resztą nie wyobrażam sobie, aby miasto na europesjkim poziomie, a takim jest Kraków nie miało połączenia kolejowego z portem lotnicznym.

Co do twoich dywagacji, że małopolskie szynobusy powinny jeździć na linii Chabówka - Nowy Targ czy Tarnów - Szczucin owszem jestem ZA, ALE proszę przekonaj do tego wspaniałomyślego marszałka województwa małopolskiego.
Jeżeli co do linii Chabówka - Nowy Targ kursowanie pociągów według mnie jest zasadne o tyle na Tarnów - Szczucin to dla mnie jak na razie since ficktion.

Co do tego co napisał kolega Kryniczanin to podniosę obie ręce. Gdybym ja był marszałkiem i kupił szynobus na potrzeby swojego województwa to powinien on jeździć jedynie w granicach tego województwa.
Jednyną sytuacją kiedy szynobus mógłby jechać do innego województwa jest sytuacja kiedy szynobus z tamtego wojeówdztwa wjedzie do mojego. Za przykład niech posłuży relacja Poznań - Gorzów - Poznań gdzie kursy wykonuje na zmianę SA z Poznania i Zielonej Góry.

Co do tego, że niska prędkość szlakowa jest przyczyną małej frekwy tu się nie zgodze i podam przykład ze swojego podwórka.
Cieszyn - Zebrzydowice - Cieszyn 14 pociągów przy prękości 40 km/h przewozi rocznie na tym odicnku około 75 tysięcy pasażerów. Także nie w prędkości, a w rozkładzie jazdy jest pies pogrzebany.
Anonymous - 26-04-2011, 06:16
Temat postu:
Cytat:
tyle tylko, że od relacji typu Żywiec - Sucha Beskidzka powinno się już dawno odejść. Żywiec - Sucha - Zakopane, albo Żywiec - Sucha - Kraków to i na kiblu by się utrzymały.


Żywiec - Kraków jak najbardziej, Żywiec - Zakopane tu już wątpie chyba że Katowice - Zakopane p.Żywiec to już nie wątpie he he a wynalazki Stróże - Biecz na Kraków - Gorlice obowiązkowo z pominięciem wioski co ma łącznicę.


Cytat:
Ale i tak główną przyczyną małej frekwencji teraz jest długi czas przejazdu po najgorszych torach.
Ciekawe kto nie pomyślał aby w czasie KKA na odcinku D29-97 od Suchej do Żywca nie zrobić rewitalizacji torów do prędkości przynajmniej 60-90km/h


Na Nowy Sącz - Krynica/Plavec pomyśleli wycięto wszelkie chaszcze, wymieniono i dalej wymienia się podkłady na dniach następne zamknięcie. A Sucha - Żywiec oj wątpie.


Cytat:
Dziwi mnie dyskusja czy jedyne w naszym kraju a normalne w całej Europie połączenie kolejowe na lotnisko ma sens...oczywiscie chyba że chcecie pokazac ludziom z europy nasze śmierdzące zatloczone busiki,korki,czy przewóz osób za 100zł na lotnisko...
Swego czasu latałem samolotem co 3-4 tygodnie i nieraz widziałem zapełnienie ponad 100% w relacji na balice...


Dla mnie jest to śmieszne gadanie. Delikatnie mówiąc nie przepadam za Krakowem ale jestem dumny jako mieszkaniec województwa że choć tu jest względna Europa a nie busowy 7 świat. Jak znajoma ostatnio jechała na lotnisko i wracała to wiedziałem że może czuć się bezpiecznie.

@Eximus Pełna zgoda.

[ Dodano: 2011-04-26, 14:14 ]
Cytat:
Jak wykorzystać dany samolot, by dzięki niemu najwięcej zarobić


Taka sama rola powinna przyświecać przewożnikowi kolejowemu. Czy lepiej wykorzystać Szynobus na Balice który zrobi kilkanaście kursów czy lepiej jechać pusto z Biecza do Żywca wioząc powietrze na jednym kursie. Odpowiedz jest oczywista.

Tabor nie powinien stać i leżeć a zarabiać na siebie jeżdząc jak najwięcej. Przewożnicy lotniczy to zauważają a kolejowi nie za bardzo.
sheva17 - 26-04-2011, 16:55
Temat postu:
Szynobusy do Balic są bardzo popularne, pomysły z zawieszeniem ich kursów nawet na czas remontów są idiotyczne. To tak jakby ktoś pojechał popularnym krakowskim tramwajem w sobotę o 5 rano i na tej podstawie stwierdził, że linia jest nikomu niepotrzebna. Ta linia to pionierskie rozwiązanie w naszym kraju, wzór do naśladowania dla innych a tutaj na tym forum są osoby, które bez głowy, ładu i składu proponują tak muszę to napisać durne rozwiązania. Panowie zamiast pisać takie bzdury czas iść na spacer i przewietrzyć umysły.
Anonymous - 26-04-2011, 17:15
Temat postu:
sheva17, Jedyne co mnie denerwuje to ta taryfa specjalna do Balic. Żeby jej nie było to super by było. Temu odcinkowi potrzebny jest drut i tak sobie myślę ale to odległa przyszłość związana z modernizacją Kraków - Tarnów wydłużenie części kursów na jednostce oczywiście najlepiej EN77 do Tarnowa. Prosta logika Kraków - Tarnów odcinek bez konkurencji dla kolei gdzie bije wszystko na głowę czasem przejazdu nawet klop.
Bardi78 - 26-04-2011, 18:09
Temat postu:
Dobudować jedynie te 100 metrów wprost pod terminal i naprawde nie ma na co narzekac-
1.Cena-10zł bezkonkurencyjna
2.Czas-18 minut-bezkonkurencyjny(szczególnie w godzinach szczytu czyli w Kraku praktycznie cały dzieńSmile
Prędkość dochodząca w niektórych momentach w okolice 100-105 http://www.youtube.com/watch?v=vmOYSjavzKY jest jaknajbardziej ok nawet druta tam nie trzeba tak na gwałt bo to co jeździ daje rade,no może jak już cała małopolska będzie miała nowe torowiska:)to można zająć się Balicami:)
kns - 26-04-2011, 19:06
Temat postu:
Cena to bezkonkurencyjna jeśli chodzi, o drożyznę Razz Przesada moim zdaniem - 8 zł było w sam, a tak pewna część pasażeró zrezygnowała z szynobusu.
kris123 - 26-04-2011, 19:20
Temat postu:
Balice są mniej popularne dlatego, że mają specjalną taryfę oraz pomijaja przystanek łobzów.
Co do szynobusa to naprawdę szkoda, że zamiast niego kursuje ZKA napychając kasę ościennej firmie.
Co do pociągów Zwardoń tak jak Zilina powinny jeździć codziennie podobnie Gorlice. Pociąg jednodniowy jest słabym rozwiązaniem wg mnie.
Bardi78 - 26-04-2011, 19:36
Temat postu:
kns napisał/a:
Cena to bezkonkurencyjna jeśli chodzi, o drożyznę Razz Przesada moim zdaniem - 8 zł było w sam, a tak pewna część pasażeró zrezygnowała z szynobusu.

Owszem samo w sobie jest drogie ale w porównaniu do taksy i "przewozów osób za 100zeta za kilometr" jest i tak niezle.Nie wiem autobus może ciut tańszy ale napewno nie szybszy...
Anonymous - 26-04-2011, 19:38
Temat postu:
kns, No nie przesadzaj już może małe porównanie do Pyrzowic gdzie mamy monopol autobusów.
MK_Rabka - 26-04-2011, 19:49
Temat postu:
Cytat:
kns, No nie przesadzaj już może małe porównanie do Pyrzowic gdzie mamy monopol autobusów.


I to bardzo drogich.
Cytat:
Prędkość dochodząca w niektórych momentach w okolice 100-105 http://www.youtube.com/watch?v=vmOYSjavzKY

Na samej linii 118 jest już dużo gorzej - 60 km/h.
Cytat:
Kraków - Tarnów wydłużenie części kursów na jednostce oczywiście najlepiej EN77 do Tarnowa.

Tarnów - Balice z postojem w Łobzowie?
Bardi78 - 26-04-2011, 21:19
Temat postu:
I tak twierdze ze 18 minut z centrum na lotnisko naprawde niezły wynik:)

[ Dodano: 26-04-2011, 22:25 ]
Może kogoś to zszokuje ale znajomi z Rzeszowa w tamtym roku nacięli się na"przewóz osób" i zapłacili z lotniska na dworzec !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!450 ZŁOTYCH!!!!!!!!!!!!!!!!!Oczywiście wezwali Policje itp.ale wobec takiego rozboju ja będe się upierał że 10zł/2,5euro to wrecz okazja!!!

[ Dodano: 26-04-2011, 22:43 ]
Dla porównania :
Dublin centrum-lotnisko -jedynie autobus-40minut-6 euro
Londyn lotnisko(poza city)do centrum(40-60minut) okolo 8-10 funtów
Frankfurt lotnisko-centrum-okolo 7-10 euro

Niech ktoś spróbuje pojechac samochedem do dworca w Krakowie na lotnisku na jednym litrze paliwa:)))))))))))Paliwko powyżej 5 zeta...
Naprawde zróbmy sobie dobrze i nienarzekajmy na cene tego połączenia-w każdej aglomeracji europejskiej ceny za kilometr na trasie dojazdu dojazdu do lotniska są nieco wyższe niż po mieście nawet na dłuższych dystansach
Desiro2 - 26-04-2011, 21:55
Temat postu:
Exismus, nie myl Chabówka-Nowy Sącz z Nowy Targiem! wróć się do podstawówki na naukę geografii!! co do niepopularnych relacji i dywagacji o przekonaniu do tego marszałka - popatrz na warminsko-mazurskie i zobacz co tam uruchomili: Elbląg-Braniewo, oraz Szczytno-Pisz-Ełk. Mało kursów,ale są. Dało się?dało. Ale w Małopolsce się nie da bo jak wiadomo jesteśmy kolejowo do zaorania..zresztą my mamy MZPB już od dawna.
hurricane - 26-04-2011, 22:20
Temat postu:
Balice powinny zostać, ale przy modernie tej linii powinno się dołożyć przystanek w Mydlnikach bliżej osiedla i postój na Łobzowie. Nie widzę przeciwskazań, dla których mieszkańcy Krakowa nie mogliby skorzystać z pociągu, tacy mieszkańcy Mydlnik z chęcią skorzystaliby z szynobusa, gdyby im zbudować nowy przystanek blisko osiedla na linii 118. Taryfa jest zawyżona trochę niestety.
Exsimus - 26-04-2011, 23:59
Temat postu:
Cytat:
nie myl Chabówka-Nowy Sącz z Nowy Targiem! wróć się do podstawówki na naukę geografii!! co do niepopularnych relacji i dywagacji o przekonaniu do tego marszałka - popatrz na warminsko-mazurskie i zobacz co tam uruchomili: Elbląg-Braniewo, oraz Szczytno-Pisz-Ełk. Mało kursów,ale są. Dało się?dało



Po pierwsze Forum nie jest od obrażania innych użytkowników. Co do nauki geografii to po porstu przeliterowałem się i zamiast Nowy Sącz wpisałem Nowy Targ, a edycja postu wygasa po 60 minuatch.
Po drugie nie podrówuj Warmińsko - Mazurskiego do Małopolskiego, bo każde województwo ma inną specyfikację regionalnych linii kolejowch.
Po trzecie, aby jeździć i do Balic, i do Nowego Sącza i do Szczucina, a co za tym idzie zapewnić wszystkim zrównoważony transport kolejowy należy mieć odpowiednią liczbą szynobusów (w tym wypadku spalinowych), a Małopolska tyle nie posiada. W stronach z których pochodzę Warmińsko - Mazurskie jest ich 11, a więc może je efektywnie wykorztać.
Odnośnie twoich pretensji co do Małopolskiego PR to winą obarczyć należy także marszałkam bo to on jest ustawowym organizatorem kolejowych przewozów pasażeskich w twoim, moim, waszym województwie i od niego zależne jest wszystko. To on akceptuje lub dorzuca rozkłady jazdy, zamyka, rekatywuje linie kolejowe itp itp. Tyle w tym temacie.
Anonymous - 27-04-2011, 05:28
Temat postu:
Cytat:
Exismus, nie myl Chabówka-Nowy Sącz z Nowy Targiem! wróć się do podstawówki na naukę geografii!!


Wszyscy użytkownicy zrozumieli o co chodziło Eximusowi tylko ty musiałeś go zaatakować.


Cytat:
popatrz na warminsko-mazurskie i zobacz co tam uruchomili: Elbląg-Braniewo, oraz Szczytno-Pisz-Ełk. Mało kursów,ale są


Co tam że nie są wcale konkurencją dla nikogo z takim rozkładem ale no przecież jeżdzą.

Wolę już milion razy szynobusy z 10 gośćmi z zagranicy na Balice niż szynobusy z 30 kolejarzami na Nowy Sącz - Chabówka. Lepiej dopłacić coś niż pchać je w ręce dostawczaków śmierci.
mozambikpl - 27-04-2011, 06:02
Temat postu:
Jeżeli weźmiecie po uwagę że można polecieć do Mediolanu w promocji za około 35zł w dwie za 70zł to 20zł za przejazd w dwie strony Balice Główny to trochę... dużo. Uważam że ceny nie powinny być takie drogie. Są bilety lotnicze po 19zł więc jeżeli droga na lotnisko wynosi 50%ceny biletu lotniczego to chyba jest coś nie tak. Nie każdy lata samolotami za 1000zł.
loker - 27-04-2011, 06:34
Temat postu:
Cytat:
Są bilety lotnicze po 19z

+ 99 zł stałej opłaty za pasażera + 25 zł opłat lotniskowych + ...
cena całkowita dla jednego pasażera: 149,97 zł

Tak to się liczy·. 19 zł to tylko bilecik...
Anonymous - 27-04-2011, 06:54
Temat postu:
Dokładnie podaję się końcową cenę a nie jakiś wycinek. Ja też mogę powiedzieć że benzyna u nas w Polsce jest tania jak barszcz...Bez Akcyzy i Vatu! Zwykła manipulacja.
kris123 - 27-04-2011, 09:09
Temat postu:
Balice może i są potrzebne, ale oferta musi być modyfikowana. Postój na Łobzowie oraz strefa na odc. do Łobzowa. Taryfa specjalna może zostać do Balic.
A na marginesie wiecie, czemu poszedł pociąg papieski? Bo zaczęli się bawić w taryfe specjalna, a nikt nie wybuli więcej za tą samą trasę. To tak jakby Dunajec jako R+ jechal droższy
MK_Rabka - 27-04-2011, 09:58
Temat postu:
Cytat:
Balice powinny zostać, ale przy modernie tej linii powinno się dołożyć przystanek w Mydlnikach bliżej osiedla i postój na Łobzowie

Jedyny przystanek jaki jest tam planowany to Kraków Bronowice (nie mylić z dawnym p. odg. Bronowice) - zdaje się na wysokości Armii Krajowej.
Przystanek Kraków Olszanice jest raczej mało prawdopodobny.
Cytat:
niż szynobusy z 30 kolejarzami na Nowy Sącz - Chabówka.

Rabka - Mszana jeździ też mnóstwo uczniów. Poza tym jest też Limanowa - Sącz. Jakby zrobić peron w Sowlinach ...
CottonwoodEN71 - 27-04-2011, 10:32
Temat postu:
Cytat:
Jeżeli weźmiecie po uwagę że można polecieć do Mediolanu w promocji za około 35zł
lub jechać stopem za 0 zł, a przygoda równie nieziemska Very Happy

A może po prostu wprowadzić zasadę, że kto ma miesięczny, ten może sobie jeździć ekspresem do Balic w cenie I strefy, a bilety jednorazowe w tej oto taryfie, która jest? Warunek: zatrzymanie składu w Łobzowie + budowa przystanków nowych. Ja bym się pokusił o jeszcze dwa postoje: wspomniane wyżej Kraków Bronowice, oraz drugi przy przejeździe z ul Balicką - tutaj się buduje nowe mieszkania a dodatkowo w okolicy są 2 wydziały UR.
Anonymous - 27-04-2011, 12:26
Temat postu:
@Mk Rabka - Z Rabki do Mszany są busy co 3-5 minut, bylem i widzialem, wyglada to strasznie... Normalne klepowiska w charakterze dworcow i 10-15 busow stoi, tak samo w Limanowej jak w Mszanie. Ohyda.

[ Dodano: 27-04-2011, 13:30 ]
kris123 napisał/a:
Balice są mniej popularne dlatego, że mają specjalną taryfę oraz pomijaja przystanek łobzów.
e.


Czy Ty sugerujesz że gdyby bilet do Balic kosztował nie 10, a 7 złotych, wiecej osob by pojechalo ? Czy myslisz ze para Japończyków, lecących z Tokio to Krakowa mysli w samolocie, ile zlotówek wyda na pociag, a ile na busa? Ludzie korzystajacy z samolotow to nie są mieszkancy wsi, ktorzy liczą każdy grosz i pojadem buzem bo jest tanszy. Korzystajacy z pociagu do Balic pewnie po 5 minutach nawet nie są w stanie powiedziec ile zapłacili.
MK_Rabka - 27-04-2011, 12:43
Temat postu:
Cytat:
@Mk Rabka - Z Rabki do Mszany są busy co 3-5 minut, bylem i widzialem, wyglada to strasznie... Normalne klepowiska w charakterze dworcow i 10-15 busow stoi, tak samo w Limanowej jak w Mszanie. Ohyda.

Ale i tak kiedy w moim liceum skończyły się lekcje to brakowało miejsc dla uczniów. Niekiedy dopiero któryś tam kurs rozładowywał sytuację.
Cytat:
Normalne klepowiska w charakterze dworcow i 10-15 busow stoi, tak samo w Limanowej jak w Mszanie. Ohyda.

Cóż, kiedyś był dworzec PKS - 5 stanowisk, megafony, kasa biletowa ...
W Mszanie ciut lepiej jest.
kns - 27-04-2011, 15:34
Temat postu:
W Mszanie się poprawiło bo prywatny inwestor wybudował dworzec:
http://www.gazetakrakowska.pl/nsacz/limanowa/268818,mszana-dolna-jedyny-w-polsce-taki-dworzec,id,t.html
http://limanowa.naszemiasto.pl/artykul/628080,mszana-dolna-nowy-dworzec-z-klimatyzacja,id,t.html
kris123 - 27-04-2011, 16:15
Temat postu:
A dworce kolejowe to obraz nędzy i rozpaczy i śmiem twierdzić, że pociagi osobowe już nie powrócą. A szkoda...
A co do Balic to zgadzam się Japończyk zabuli i 20 zł, tyle, że więcej ludzi by skorzystało , gdyby dopuścić strefę choć do Łobzowa. Wilk syty i owca cała
Anonymous - 27-04-2011, 19:02
Temat postu:
@Kris123- nieprawda, bo pociagow do Łobzowa i tak jest mnostwo - srednio co 30 minut. A weź pod uwagę tłumaczenie Przewozow Regionalnych, niepozbawione sensu, że postój na Łobzowie to okazja dla złodziejów- wsiądzie ci taki na Głownym, okradnie kogos i wysiądzie na Łobzowie po 3 minutach. Bogaty pasazer linii lotniczych to smakowity kąsek dla bandytów!
MK_Rabka - 27-04-2011, 19:11
Temat postu:
@Kns: może i tak ale nie wszystkie busy odjeżdżają z tego dworca. Część odjeżdża z pod Tesco.
Juszczyn:
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/Kolej#5600326899774486418
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/Kolej#5600326931537183986
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/Kolej#5600326976229788626
kris123 - 28-04-2011, 12:30
Temat postu:
A tak nie wsiądzie?
Wysiądzie na Balicach.
Anonymous - 28-04-2011, 13:45
Temat postu:
U części ludzi są tutaj naprawdę ciekawe poglądy komercyjne szynobusy spalinowe
są beeeee ale już wagonowe IR na obcym towarowym loku są jak najbardziej cacy.

Mam nadzieję że dożyję tak pięknego dnia gdzie wszystkie IR/Regio będą jeżdzić tylko na jednostkach/szynobusach tak jak było to założone i nie będzie tak dużego sponsoringu spółek grupy PKP przez najem towarowych maszyn i zwiększoną masę składów wagonowych za dostęp.

Wagonowe powinny być tylko i wyłącznie RE Poznań - Berlin na Marlboro a maszyna Niemiecka jadąca całą trasę. A jakby przedłużyć do Warszawy i zrobić numer IC Regio EX Warszawa - Berlin oj chciałbym ale byłby piękny numer! Ale też taryfa musi być inna za wagony podobna do pośpiesznej IC. Ale i tak mamy dalej przepaść bo do TLK jest dotacja i własny LOK.

I niech nikt tu nie porównuje do KM bo KM ma już swoje maszyny elektryczne i choć na tym odcina się od grupy PKP że nie będzie najmować maszyn
.
kris123 - 28-04-2011, 18:32
Temat postu:
A tak z ciekawości mnie nurtuje inny fakt, czy spalinowy balicki poszedł by na trasie górskiej w chabowce?
sheva17 - 28-04-2011, 18:48
Temat postu:
Porównywanie linii do Balic, rzeczywiście bardzo potrzebnej, do odcinka Chabówka- Nowy Sącz to totalne nieporozumienie. Ten ostatni odcinek poległ z uwagi na odpływ pasażerów, pociąg jechał za długo, transport drogowy znacznie bardziej odpowiadał potrzebom mieszkańców. Kolejarze wożący się za darmo tego odcinka nie mogli utrzymać, podobny mechanizm zresztą nastąpił w przypadku odcinka Stróże- Biecz i jeśli nic sensownego się nie wydarzy za jakiś czas podobne obrazki będziemy oglądać na odcinku z Krynicy do Sącza, jak wiadomo na tą linię nie da się kupić w XXI wieku szynobusów...Co do linii do Balic bilety nie są znów aż tak drogie, jeśli ktoś wydaje setki złotych na samolot to dycha na pociąg to znowu nie aż tak dużo. Bardziej trzeba pomyśleć o jakiś sensownych promocjach, wtedy gdy ruch jest najmniejszy. Ta linia to wielki sukces naszego regionu i naprawdę podczas Euro wszyscy zauważymy jak ważna jest dla nas wszystkich. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że wielu kibiców w pod Wawelem będzie podczas tej imprezy rezydować.
kris123 - 28-04-2011, 19:10
Temat postu:
No pewnie masz rację. Tyle, że przewoźnicy dbali o to aby ludzi ubywało. Korekty, wydłużony rozkład, mało promocji.
Ale w pelni się zgadzam, z tym, że ja mam nadzieję, że tymi liniami coś jeszcze pojedzie. W każdym razie bledem jest ZKA, czyli dawanie zarobić ościennym firmom. Niby walczy sie z busami, tymczasem one de-facto obslugują Biecz. A pociąg studencki do/z Gorlic by pewnie wypalił
MK_Rabka - 29-04-2011, 21:00
Temat postu:
Cytat:
Ten ostatni odcinek poległ z uwagi na odpływ pasażerów, pociąg jechał za długo, transport drogowy znacznie bardziej odpowiadał potrzebom mieszkańców

Ja myślę, że poniższe zdjęcie pokaże najważniejszy powód ...
http://www.kolej.one.pl/foto/1063/1143610909.jpg
loker - 30-04-2011, 05:45
Temat postu:
Panie... kto pojedzie pociągiem? To on jeździ? BUS jest co 10 minut
ludzie tak myślą
CottonwoodEN71 - 30-04-2011, 07:58
Temat postu:
Zgadzam się z przedmówcą. BUS jest wciąż dla ludzi symbolem "luksusu" - to odczucie pozostało z wczesnych lat 90-tych, kiedy to busy jeździły nowe, czyste, "no i pod dom", w przeciwieństwie do pociągów (śmiem twierdzić, że składy EN57 teraz jeżdżą bardziej zadbane niż 10 czy 15 lat temu).
MK_Rabka - 30-04-2011, 09:49
Temat postu:
Podhale to było miejsce narodzin busiarstwa, jak widać na zdjęciu rozkładu w 2004r. połowa pociągów jeździła na GumoRegio
Cytat:
(śmiem twierdzić, że składy EN57 teraz jeżdżą bardziej zadbane niż 10 czy 15 lat temu).

Przynajmniej pod względem grafitti.

Cytat:
Panie... kto pojedzie pociągiem? To on jeździ? BUS jest co 10 minut
ludzie tak myślą

PWDC może by miało szansę.
Anonymous - 30-04-2011, 14:18
Temat postu:
Zgadzam sie z Cottonwood71. Tu na Sadecczyznie nawet PKS wozi się busami. To oaza busiarstwa, stad sie to rozpleniło. W niektorych regionach kraju busiarstwa nie ma przynajmniej odnosze takie wrazenie. Sa regiony gdzie normalnie ludzie do pracy i szkoly pociagami jezdza. A pokaz mi w N. Saczu kogos kto posiada bilet miesieczny na pociag, no oczywiscie nie majac 999% znizki. Szansa dla Chabowki to niestety bedzie mozliwa dopiero przy budowie projektu Piekiełko. Z takimi predkosciami i oferta 3-4 par niczego sie nie zwojuje, a tyle jest w stanie uruchomic kolej.
kris123 - 30-04-2011, 15:24
Temat postu:
Tak pewnie macie rację. Tyle, że o Piekiełku możemy zapomnieć. A śmiem twierdzić, że w sezonie paru chętnych by się znalazło. Pamiętam czasy jeszcze w 2006 pociągi Chabówka- Sącz od Chabówki i od Sącza także skomunikowane. A teraz coraz gorzej. Jak tak dalej będą działać to za chwilę i rabka odpłynie. Bo 5 pociągow to żenada

[ Dodano: 30-04-2011, 16:25 ]
MK Ty pewnie wiesz, ale sporo ludzi nie, że najbardziej trafia ludzi to, że uzdrowisko pozbyło się dworca czy kasy a pomnik Mikołaja za grube pieniądze stoi...
Anonymous - 30-04-2011, 16:52
Temat postu:
kris123 napisał/a:
A śmiem twierdzić, że w sezonie paru chętnych by się znalazło...


Kris... ale to nie o to chodzi zeby paru chetnych sie znalazło Exclamation Pare sprzedanych biletow nie pokryje kosztow pociagu nawet w 5% !
MK_Rabka - 30-04-2011, 19:23
Temat postu:
Cytat:
MK Ty pewnie wiesz, ale sporo ludzi nie, że najbardziej trafia ludzi to, że uzdrowisko pozbyło się dworca czy kasy a pomnik Mikołaja za grube pieniądze stoi...

Po co dworzec PKS jak autobusy już praktycznie nie jeżdżą. Ciężko się dostać do Sącza bez przesiadki.
Cytat:
Pare sprzedanych biletow nie pokryje kosztow pociagu nawet w 5% !

Jeszcze w 2002r były trzy bonanzy na tej trasie. Gdyby nie powódź z tamtego roku to może jakoś by dłużej się to doturlało.
kris123 - 30-04-2011, 19:41
Temat postu:
To zależy od reklamy, popytu, cen biletów. Ale boli, że miliony wyrzucają w błoto, a uzdrowisko cierpi. Na marginesie szlak trafia, ze co wybory to samo mowią a nie robią nic. Już stan torów i infry od Zarytego powala. Nawet w zarytym spalonego budynku się nie remontuje.
Pytanie do MK wiesz może gdzie i do kiedy były kasy na lin ii Chabowka-Sącz?
MK_Rabka - 30-04-2011, 20:57
Temat postu:
W 2002r istniała jeszcze kasa w Rabie Niżnej (bilety kartonowe), Rabka Zaryte 1992, Rabka Zdrój 2010, Chabówka 2009, dalej nie wiem.
Cytat:
Nawet w zarytym spalonego budynku się nie remontuje.

Mr. Green
Anonymous - 01-05-2011, 11:03
Temat postu:
kris123 napisał/a:
To zależy od reklamy, popytu, cen biletów.


A reklama myslisz to za darmo jest ? A ceny to pewnie byś sugerował za-pół-darmo ? Chabowka-Limanowa 2 zł, Limanowa-Sacz 3 złote i jedziemy ? Razz Nie każdy ma znizke 99%...
lukasz92 - 01-05-2011, 11:07
Temat postu:
W 2002 funkcjonowały kasy: Nowy Sącz, Nowy Sącz Miasto, Nowy Sącz Chełmiec, Limanowa, Tymbark, Mszana Dolna, Raba Niżna, Rabka Zdrój, Chabówka.
kris123 - 01-05-2011, 11:10
Temat postu:
Bardzo dziękuję za info. Ruch był do 2006 roku taki bieżący. Swoją drogą ostatnio bylem w tym slawnym Piekiełku i ciekawie to nie wygląda.
Co do cen to wiadomo jak damy zaporową cene to będziemy powietrze wozić. Jak za niską to będzie deficyt. A co do reklamy z tym to jest dramatycznie. Reklamy nie było nawet jak uruchomili pociagi do NS Miasto. A coś tam znowu się mowi o szynobusie do Limanowej od Sacza, ale to pewnie bajka.
kns - 02-05-2011, 17:26
Temat postu:
Frekwencja na kursie 7:50 Kraków Główny - Kraków Balice - 72 osoby. Ciekawe ile dni musiała by jeździć Chabówka, żeby przewieść w sumie chociaż tyle Smile
conen - 03-05-2011, 12:10
Temat postu:
Po pierwsze Nowy Sącz-Chabówka nie jest zagrożona fizyczną likwidacją bo przecież jest niezbędna dla linii piekielnej - a ta zawsze wraca przed wyborami.

Po drugie remont i kursy w sezonie letnim nastawione na turystów jak Mielno czy Łupków. Jeśli górale wolą te swoje busosmrody to proszę bardzo.
Castaway - 03-05-2011, 13:00
Temat postu:
conen, górale "busosmrodów" nie wolą, ale nie mają czasu na rekreacyjną, kilkugodzinną jazdę pociągiem NS-Chabówka
sabatnik - 03-05-2011, 15:16
Temat postu:
Jeśli była o tym już mowa, to przepraszam: czy na tej linii szynobusy mogą jeździć bez większych trudności (w przeciwieństwie do Sucha-Żywiec)? Bo otwieranie i zamykanie tej trasy odbywało się wiele razy, a teraz znów mają pomysły szynobusa N.Sącz-Limanowa.
MK_Rabka - 03-05-2011, 18:37
Temat postu:
Niektóre szynobusy są zbyt słabe na Chabówka - Limanowa. Na Limanowa - Nowy Sącz jest nieco lepszy profil trasy, więc tam jest prościej.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group