INFO KOLEJ - forum kolejowe

Duperele - Współczynnik tarcia - potrzebne wartości do zadania z fizyki

taigatrommel - 17-05-2011, 00:35
Temat postu: Współczynnik tarcia - potrzebne wartości do zadania z fizyki
Rozwiązując pewne zadania z fizyki postanowiłem odnieść je w stosunku do pociągów. M.in. wyliczam drogę hamowania znając takie wartości jak prędkość początkowa, masa pociągu, siła działania klocków hamulcowych, etc. No i w kilku z tych zadań do poprawnego wyliczenia brakuje mi wartości współczynnika tarcia zestawów kołowych względem szyny. Czy ktoś może zna ten współczynnik? Fajnie by było, jakby mi ktoś podał te wartości dla szyny suchej, zawilgoconej i oblodzonej.
przewoz - 17-05-2011, 10:58
Temat postu:
Bardziej niż współczynnik tarcia na styku koło-szyna, na kolei znajdziesz współczynnik przyczepności ("mi" w zakresie od ok 0,2 do ok 0,35, przy czym 0,2 - szyny mokre, śliskie, a 0,35 - sucho, bardzo obre warunki przyczepności (szyna posypana piaskiem)). Oczywiście "mi" się zmienia jeszcze z prędkością pojazdu (maleje).
Może coś wykombinujesz z tym współczynnikiem.

O współczynniku tarcia znalazłem tyle (forumEU07):
Cytat:
Dla stali tarcie toczne (szyna kolejowa - koło wagonu) wynosi: 0,009 - 0,005.


Aczkolwiek nie potwierdzę, bo nie wiem. Współczynnik przyczepności jest na kolei po prostu bardzej popularny.
MK_Rabka - 17-05-2011, 19:12
Temat postu:
Szyna rzadko używana, a wyszlifowana to też różnica.
wodkangazico - 18-05-2011, 07:47
Temat postu:
Jak napisał przewóz, bardziej przydatny jest wsp. przyczepności, a to z racji złożonego charakteru toczenia koła po szynie (połączenie toczenia z mikropoślizgiem).
Z jakiejś starej książki - rysunek pierwszy.
Cytat:
Dla stali tarcie toczne (szyna kolejowa - koło wagonu) wynosi: 0,009 - 0,005.

Te wartości bardziej przypominają wsp. tarcia ślizgowego, dynamicznego.
Tutaj są dla tocznego: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne

A tak na marginesie, rozpatrując hamowanie nie zapomnij o kilku rzeczach, jak np. że wsp. tarcia klocków też zależy od prędkości (drugi rysunek) oraz że pociąg to nie tylko masa przemieszczająca się ruchem posuwistym, to również kręcące się osie, a one, oprócz pędu, mają również moment tej wielkości. Procentowo nie wnosi to wiele do bilansu, ale jeśli chcesz przydzio... tj. - sorry - zabłysnąć Mr. Green, może warto o ww. wspomnieć.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group