INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. świętokrzyskie - Linia Warszawa - Kielce zamieni się w plac budowy

stmichal - 26-05-2011, 16:49
Temat postu: Linia Warszawa - Kielce zamieni się w plac budowy
Linia kolejowa nr 8 na odcinku z Warszawy do Radomia będzie najprawdopodobniej kompleksowo zmodernizowana w tej perspektywie budżetowej UE, z wyłączeniem jedynie mostu na Pilicy, natomiast odcinek z Radomia do Kielc przejdzie rewitalizację, która się rozpocznie jeszcze w tym roku – zapowiedział podczas konferencji na temat przyszłości linii kolejowych w województwie świętokrzyskim Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.
Fot. Wojciech Szymaniak

Jak zaznaczył podczas spotkania w Kielcach Zbigniew Szafrański, najistotniejszą linią kolejową województwa świętokrzyskiego jest linia prowadząca z Kielc na północ przez Skarżysko, Radom, do Warszawy. Linia ta na odcinku Radom – Warszawa miała przejść całkowitą modernizację, ale w tym rok, w związku z planowanym przesunięciem środków unijnych z projektów kolejowych na drogowe, modernizacja ta stanęła pod znakiem zapytania.

Tam modernizacja została rozbita na dwa etapy. Od Radomia do Warszawy ma być kompleksowa modernizacja linii z przystosowaniem jej do prędkości 160 km/godz. Projekt był ostatnio dość intensywnie dyskutowany, dlatego że w związku z opóźnieniem w realizacji wielu projektów kolejowych, nie do końca zresztą z winy samej kolei powstały wątpliwości, czy my te projekty zdołamy zakończyć do roku 2014 i rozliczyć w roku 2015. Stąd też pojawiły się takie propozycje, że być może robić nie do Radomia, a tylko do Warki od strony Warszawy – wyjaśnił prezes PKP PLK.

Prawdopodobnie linia jednak będzie modernizowana zgodnie z pierwotnym planem z jednym małym wyjątkiem. – My na dzień dzisiejszy przygotowujemy dokumentację na całą linie do Radomia. Jest to projekt o dużej efektywności, ponieważ poza jednym krótkim odcinkiem przez Warkę, gdzie prędkość będzie ograniczona do 120 km/godz. i w zasadzie nie ma to znaczenia, bo większość pociągów, będzie się zatrzymywała w Warce, możemy jechać pod sam Radom z prędkością 160 km/godz. Najbardziej chyba prawdopodobny scenariusz rozwoju sytuacji jest taki, że linia będzie zmodernizowana do Radomia z wyłączeniem mostu na Pilicy z uwagi na uwarunkowania środowiskowe – powiedział szef PLK-i.

Most na Pilicy nie zostanie zmodernizowany, gdyż decyzja środowiskowa zezwala na prowadzenie robót modernizacyjnych na nim w okresie od września do marca ze względu na okres lęgowy ptaków. – Zima nie jest dobrym czasem na prowadzenie robót budowlanych na moście, a w związku z tym automatycznie czas modernizacji tego mostu wydłuża się. Mamy wstępne zapewnienie Komisji Europejskiej, że wyrazi zgodę na to, żeby sam most przesunąć do kolejnej perspektywy. Wówczas byłaby szansa na modernizacja całej linii z Warszawy do Radomia, tym bardziej że jest duże zainteresowanie tą trasą. Tymczasem stan toru się pogarsza. Wojewoda mazowiecki deklaruje, że zrobi wszystko, żeby pozwolenia na budowę były wydawane sprawnie, aby nie było z tego powodu opóźnień – ujawnił Zbigniew Szafrański.

Na odcinku Radom – Kielce również będą prowadzone prace, ale nie będą one miały takiego zakresu, jak na odcinku do Warszawy. – Natomiast od Radomia do Kielc, z uwagi na to, że linia biegnie przez teren górzysty, szczególnie na odcinku do Skarżyska, stwierdziliśmy, że nie ma sensu tam robić tak kompleksowej i głębokiej modernizacji, ponieważ i tak nie podniesiemy w sposób istotny prędkości, chyba że zbudujemy całkiem nową linią. Ale na to pieniędzy nie ma. Także zakładamy, że będzie tam prowadzona tzw. inwestycja odtworzeniowa, czyli przywrócenie pierwotnych parametrów, na które linia geometrycznie była projektowana. Będzie to prędkość: między Radomiem a Skarżyskiem Kamienną 120 km/godz., a pomiędzy Skarżyskiem a Kielcami być może 100 km/godz., a być może będą pewne odcinki, na których pojedziemy 110 km/godz., oczywiście bez ograniczeń prędkości – powiedział prezes Polskich Linii Kolejowych.

Jak zaznaczył, największym problemem na tym odcinku jest spora ilość przejazdów o tzw. przekroczonym iloczynie ruchu. Oznacza to, że ze względu na dużą częstotliwość ruchu samochodów na tych przejazdach, musiała zostać ograniczona prędkość pociągów przejeżdżających przez nie do 20 km/godz. W ramach rewitalizacji jest przewidziana likwidacja tych ograniczeń przez zabudowę sygnalizacji automatycznej na tych przejazdach.

Prace odtworzeniowe na linii Radom – Kielce rozpoczną się wcześniej niż pierwotnie zakładano. - Myślę, że dobrą informacją jest to, że planowaliśmy rozpoczęcie robót pomiędzy Radomiem a Skarżyskiem od roku 2012 (tak przewidywał wieloletni program inwestycyjny do przygotowany wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury), ale chcemy te prace rozpocząć jeszcze w tym roku, przekazując na ten cel oszczędności z innych zadań inwestycyjnych. Od 1 września będzie w ramach korekty zostanie wprowadzony nowy rozkład, w którym zostanie uwzględniony ruch jednotorowy na odcinku między Radomiem a Rożkami z uwagi na to, ze tor nr jeden, czyli ten biegnący od Radomia do Skarżyska (po nim się jedzie 50-60 km/godz.), będzie już w remoncie. Jak daleko z tym torem dojedziemy, będzie zależało od tego, ile nam się uda uzyskać oszczędności na przetargach i ile ta wymiana torów będzie kosztowała. Będziemy starali się dojść jak najdalej. Może uda się nawet do połowy trasy między Radomiem a Skarżyskiem. Kolejne prace będą wykonywane w roku 2012 i 2013. Jest to zadanie wieloletnie, ale docelowo w sposób istotny przyspieszy przejazd do Warszawy – wyjaśnił szef firmy zarządzającej narodową siecią linii kolejowych w Polsce.

Podkreślił, że w czasie prowadzenia pasażerowie będą musieli się liczyć z tym, że dojazd z Radomia do Warszawy ten będzie znacznie utrudniony. – Z praktyki, którą mamy już na innych modernizowanych liniach wynika, że czas jazdy wydłuża się od 50 proc. do prawie dwukrotnego. Na przykład z Warszawy do Gdańska jeździliśmy 3 godz. 40 min. a obecnie jeździmy 6 lub nawet ponad 6 godz. z uwagi na to, ze jest wiele miejsc, w których pociągi muszą zwalniać – powiedział Zbigniew Szafrański. Nie wykluczył, że część pociągów będzie jeździła przez Dęblin. Dodał także, że w tym kontekście bardzo dobrze, że wraca koncepcja budowy łącznicy na Centralną Magistralę Kolejową, bo to umożliwiłoby znacznie szybszy dojazd z Kielc do Warszawy, w czasie ok. 2 godz. 15 min. oraz całkowite ominięcie modernizowanego odcinka.

Źródło: www.rynek-kolejowy.pl
pawelu - 30-05-2011, 09:46
Temat postu:
Zapowiedzi i plany piękne, oby tylko coś wyszło z ich modernizacji to będzie naprawdę bardzo, bardzo dobrze. Czas przejazdu i szlakowa odcinka od Warszawy do Kielc to dramat, i to już dawno powinno być zrobione. Nie przesadzałbym z tym okresem lęgowym dla ptaków na moście nad Pilicą. Ptaki mają to do siebie, że bardzo łatwo się klimatyzują w innych warunkach, a chyba ludzie są ważniejsi żeby mogli szybciej i sprawniej dojechać do celu. Niestety zapowiadane wydłużenie czasu jazdy z Warszawy do Radomia nie brzmi zbyt optymistycznie. Siłą rzeczy będzie to konieczne ze względu na bezpieczeństwo w trakcie prowadzenia robót, ale to tylko spowoduje, że duża część pasażerów przesiądzie się do busów, których już między Warszawą a Radomiem jeździ przynajmniej kilkanaście dziennie. Tym bardziej, że na odcinku między Warką a Radomiem gdzie jest tylko jeden tor, remont będzie skutkował całkowitym zamknięciem linii kolejowej nr 8. Zobaczymy jak to wyjdzie, ale to już naprawdę ostatni dzwonek na rozpoczęcie robót jeżeli chce się tę linię uratować.
jubikej - 30-05-2011, 09:52
Temat postu:
moze dobudują drugi tor to wtedy nie powinno być większych komplikacji - poki co trzeba poczekac na konkrety
conen - 01-06-2011, 17:37
Temat postu:
Spokojne moderna Radom-wawa całkowicie wykończy busiarstwo na tej trasie.
ET05 - 03-06-2011, 18:40
Temat postu:
Ale zanim to nastąpi, to kilkakrotnie wymienią tabor.
sympatyk - 15-05-2019, 13:19
Temat postu:
Ministerstwo Infrastruktury w sprawie modernizacji linii 8 przyjmuje „optymistyczne założenia".

Modernizacja linii 8 na odcinku od Skarżyska do Kielc i Kozłowa to największa jak dotąd inwestycja, która pomimo umieszczenia na liście podstawowej KPK, nie zostanie zrealizowana pomimo zapewnienia jej unijnego dofinansowania.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ministerstwo-infrastruktury-w-sprawie-modernizacji-linii-8-przyjmuje-optymistyczne-zalozenia-91880.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group