Hobby - Zabytki i "perełki" architektury kolejowej. boyyek - 17-06-2011, 10:05 Temat postu: Zabytki i "perełki" architektury kolejowej.
Witam.
Jestem wolontariuszem w Fundacji Ratowania Zabytków i Pomników Przyrody. Jesteśmy w trakcie tworzenia działu o architekturze kolejowej. Chcemy stworzyć między innymi czerwoną listę zabytków, które szczególnie wyróżniają się od innych wiekiem, bryłą architektoniczną itp itd. Stąd moja prośba do użytkowników forum - jeśli znacie obiekty godne polecenia, może posiadacie jakieś zdjęcia lub krótkie opisy dajcie znać tutaj na forum a my po zakończeniu prac nad tworzeniem tego działu, umieścimy je tam. A może ktoś byłby zainteresowany współpracą?
Pozdrawiam PKPowiec - 17-06-2011, 10:18 Temat postu:
Dworce:
Nowe Skalmierzyce
Aleksandrów Kuj.
Sierpc, Gostynin - lata 20. XX w.
Kostrzyn
Żyrardów
Otwock
Most w Tczewie
Most w Bolesławcu boyyek - 17-06-2011, 10:27 Temat postu:
Dziękuje! Oczywiście mogą być również te nie czynne. Anonymous - 17-06-2011, 10:37 Temat postu:
Hala peronowa dworca kolejowego w Bytomiu i Legnicy (Wrocław w remoncie). Agnieszka - 01-07-2011, 08:17 Temat postu:
Witam !
Cieszę się, że znajdują się ludzie, którym nie brakuje entuzjazmu i determinacji, że by walczyć o uratowanie najcenniejszych miejsc w naszym kraju. Na pewno takimi niedocenionymi wciąż miejscami na mapie zabytków są właśnie budynki architektury kolejowej.
Pochodzę z Wielkopolski, gdzie nie brakuje stowarzyszeń i indywidualnych pasjonatów kolei, którzy robią co mogą, żeby te miejsca ocalić od zapomnienia, a lokalne samorządy przekonać, że mogą posłużyć do żywej reklamy regionu.
Do takich ludzi zalicza się m.in. pan Miron Urbaniak, autor książki "Zabytkowa stacja kolejowa Gniezno".
http://gniezno.com.pl/zapowiedzi/czytaj/1624/zabytkowa_stacja_kolejowa_gniezno_promocja_ksiazki.html
Twórcom projektu polecam zainteresowanie się tym właśnie miejscem.
Obecnie mieszkam w Małopolsce, blisko Chrzanowa, gdzie jak zapewne orientuje się każdy miłośnik kolei, powstała pierwsza fabryka lokomotyw FABLOK.
Niestety do dzisiaj nie zostało to miejsce należycie wyeksponowane na mapie zabytków kolejowych. Brak jest zrozumienia ze strony lokalnych władz, zarządu fabryki na propozycje utworzenia porządnego odrębnego muzeum FABLOKu i w ogóle historii kolei na ziemi chrzanowskiej. Zarząd kolei również nie jest zainteresowany makabrycznym stanem dworców w Chrzanowie.
Brak również silnego stowarzyszenia zdeterminowanych pasjonatów, chcieliby i mogli poświęcić swój czas na szukanie sponsorów, staranie się o dotacje na rzecz takiego muzeum, odnowienie dworców itp.
Może chociaż Państwo umieszczając FABLOK na liście zabytkowych miejsc kolejowych, docenicie to miejsce, które w historii kolei odegrało tak ważną rolę.
Pozdrawiam serdecznie i proszę o maila, jeśli mogłabym pomóc w zbieraniu materiału .
Mój adres: modelarz33@o2.pl
Agnieszka mateuszpiszcz - 01-07-2011, 08:33 Temat postu:
Nie wiem czy jeszcze pozostały gdzieś takie budynki, ale w Malczycach na trasie Legnica- Wrocław, znajduje się budynek , który właśnie nie wiem jaką pełnił rolę, może kas biletowych (?) jeszcze z czasów poniemieckich z zachowanym oryginalnym napisem MALTSCH. To prawdziwa perełka!
Tu jego zdjęcie:
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/4600174.jpgHewak - 01-07-2011, 10:32 Temat postu: mateuszpiszcz, to jest dwustanowiskowa lokomotywownia, przynajmniej jeszcze do niedawna, a może i obecnie też, używana przez drogowców.
No oczywiście również Kępno. Jedna z dwóch dwupoziomowych stacji w Polsce.
Dworzec i wieża ciśnień w Lubsku, bo to jedyne co tam można uratować. Na resztę już za późno, a to dopiero była perełka...