INFO KOLEJ - forum kolejowe

Kolej miejska - Nowoczesne rozwi±zania w infrastrukturze tramwajowej

Arek - 06-07-2011, 11:10
Temat postu: Nowoczesne rozwi±zania w infrastrukturze tramwajowej
Nowoczesne rozwi±zania w infrastrukturze tramwajowej

Rosn±ce potrzeby komunikacyjne miast, nacisk na rozwi±zania zgodne z ide± zrównowa¿onego rozwoju i wzrastaj±cy problem korków spowodowa³ w ostatnich latach renesans komunikacji tramwajowej w Europie. Równie¿ w Polsce, w du¿ej mierze dziêki ¶rodkom z programów Unii Europejskiej, mo¿emy obserwowaæ wiele inwestycji w modernizacjê i budowê nowych linii tramwajowych. Coraz wa¿niejsz± rolê w tych inwestycjach odgrywaj± nowoczesne rozwi±zania infrastrukturalne.

W Polsce istnieje obecnie 14 sieci tramwajowych. Trwaj± przygotowania do budowy kolejnej – w Olsztynie. Z budowy linii tramwajowej wycofa³ siê natomiast P³ock. Miasta modernizuj± infrastrukturê tramwajow± – oprócz wymiany nawierzchni torowej s± to na przyk³ad modernizacje lub budowy nowych podstacji trakcyjnych czy systemów informacji pasa¿erskiej. Nowe trasy tramwajowe maj± powstaæ m. in. w Gdañsku, Wroc³awiu, Poznaniu, Toruniu, Bydgoszczy i Warszawie. Jeszcze wiêkszy rynek stanowi± modernizacje istniej±cych tras. W jednym i drugim przypadku miasta ¿±daj± rozwi±zañ projektowych i wykonawczych, które pozwol± zmniejszyæ ha³as i drgania przenoszone przez nawierzchniê, poprawiæ parametry linii lub nawet jej estetkê. Najbardziej rzucaj±cym siê w oczy rozwi±zaniem jest obsadzanie traw± wydzielonych torowisk tramwajowych, jednak to nie koniec nowinek, jakie pojawiaj± siê w krajowej infrastrukturze.

Najwiêksze zmiany, je¶li chodzi o podej¶cie do projektowania uk³adów torowych linii tramwajowych, dotycz± przystanków krañcowych. Jako ¿e tradycyjna pêtla, umo¿liwiaj±ca postój oraz zawrócenie tramwaju zajmuje okre¶lon± ilo¶æ miejsca, nie spe³niaj±c jednocze¶nie wszystkich funkcji, jakich ¿ycz± sobie inwestorzy, projektanci nowych tras tramwajowych proponuj± ró¿ne rozwi±zania przystanków krañcowych.

We Wroc³awiu, w ramach projektu „Tramwaj Plus”, MPK zamówi³o w czeskiej Skodzie 31 niskopod³ogowych tramwajów dwukierunkowych. Jest to uwarunkowane tym, ¿e dwa przystanki krañcowe nowej linii do Kozanowa i wroc³awskiej areny Euro 2012 bêd± pozbawione mo¿liwo¶ci zawracania tramwajów – a przy samym stadionie znajdzie siê jedynie przystanek czo³owy. Takie rozwi±zanie zajmuje mniej przestrzeni miejskiej od tradycyjnej pêtli, jednak wymaga w³a¶nie taboru dwukierunkowego – z dwoma kabinami motorniczego i drzwiami dla pasa¿erów po obu stronach pojazdu. Sk³ad taki posiada mniej miejsc siedz±cych i jest o oko³o 10-20 procent dro¿szy od tradycyjnego. Ewentualna nadwy¿ka taboru dwukierunkowego pozwala jednak na lepsz± obs³ugê pasa¿erów podczas wy³±czeñ odcinków torów spowodowanych np. remontami, lub przy wielkich imprezach masowych. Z tych wzglêdów nowe dwukierunkowe tramwaje planuje zamówiæ np. Warszawa, a u¿ywane tramwaje dwukierunkowe eksploatowane s± m.in w Poznaniu, Krakowie i Gdañsku.

Wiêcej w miesiêczniku Rynek Kolejowy nr 7/2011.

¼ród³o: Rynek Kolejowy

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group