Infrastruktura - MI wytyka błędy PKP PLK Pirat - 02-08-2011, 23:26 Temat postu: MI wytyka błędy PKP PLK
MI wytyka błędy PKP PLK
Niewłaściwe przygotowanie do absorpcji środków z Funduszu Kolejowego oraz nierzetelnie planowanie środków z budżetu państwa niezbędnych do realizacji zadań inwestycyjnych - to najważniejsze wnioski po kontroli Ministerstwa Infrastruktury przeprowadzonej w PKP Polskie Linie Kolejowe na przełomie marca i kwietnia tego roku.
Departament Kontroli Ministerstwa Infrastruktury przeprowadził w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe w dniach od 24 marca do 29 kwietnia tego roku kontrolę planową, której tematem było „ Wydatkowanie środków na modernizacją linii kolejowych z budżetu państwa (paragraf 6230) oraz Funduszu Kolejowego". Kontrolą objęto okres od stycznia do grudnia 2010 roku.
Kontrolą objęte zostały środki wydatkowane przez PKP PLK na modernizację linii kolejowych z budżetu państwa oraz Funduszu Kolejowego w roku 2010. W toku kontroli sprawdzeniu poddano 6 zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu państwa, w tym: modernizację linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa-Gdynia (etap II), modernizację linii kolejowej E30 i C-E30 na odcinku Legnica –Wrocław, modernizację linii kolejowej E65 w obszarze LCS Działdowo, modernizacje linii kolejowych nr 91 Kraków Główny - Medyka i nr 92 Przemyśl - Medyka ma odcinku Rzeszów - Granica Państwa (etap I), modernizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna-Ocice oraz modernizację linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec na odcinku Wrocław - Jelenia Góra.
W dokumentach pokontrolnych możemy przeczytać, że PLK nie była przygotowana do wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego. Ustalono, że plan Funduszu Kolejowego w 2010 r. w wysokości 168,9 mln zł został wykonany w kwocie 46 155 792,54 zł tj. 27,33 proc. Spośród zadań wytypowanych do kontroli finansowanie z Funduszu Kolejowego przewidziane było dla modernizacji linii kolejowej E-65 odcinek Warszawa - Gdynia, etap II. W zakresie modernizacji linii kolejowej E-65 odcinek Warszawa - Gdynią etap II z planowanych środków w kwocie 93 269 760,00 zł wydatkowano 0 zł. Powodem niewykorzystania zaplanowanych środków Funduszu Kolejowego dla tego zadania były mniejsze niż planowano zobowiązania powstałe w wyniku realizacji robót, spowodowane niewykorzystaniem kwot warunkowych przewidzianych w ramach umów oraz niewykonaniem pełnych zakresów robót, które zostaną wykonane dopiero w 2011 roku. Zdaniem kontrolerów MI świadczy to o tym, że PKP PLK nie była właściwie przygotowana do absorpcji środków.
Zastrzeżenia budziło także wydatkowanie środków budżetowych w 2010 roku. W toku kontroli ustalono, że zapotrzebowania na środki budżetowe Centrum Realizacji inwestycji PKP PLK składa do Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury na podstawie materiałów otrzymanych z Oddziałów i Zespołów Projektowych, w terminie do dnia 10-go każdego miesiąca poprzedzającego miesiąc, którego zapotrzebowanie dotyczy. Dokonując porównania zapotrzebowań na środki budżetowe przekazywanych przez Oddziały Centrum Realizacji Inwestycji dla 6 zadań inwestycyjnych objętych kontrolą a kwotami jakie zostały faktycznie przekazywane na konta PKP PLK wyodrębnione dla tych zadań inwestycyjnych ustalono, że kwoty faktycznie wypłacane w poszczególnych miesiącach odbiegały od kwot, które zarządca infrastruktury planował jako niezbędne w celu bieżącego regulowania zobowiązań związanych z zadaniami inwestycyjnymi objętymi kontrolą.
Zdaniem kontrolerów resortu infrastruktury świadczy to tym, że PKP PLK nierzetelnie planowała środki budżetu państwa niezbędne do realizacji zadań inwestycyjnych, niedokładając należytej staranności przy ustalaniu zakresu przewidywanego do zrealizowania w danym roku. „Planowanie opierało się głównie na ustaleniu potrzeb spółki a nie realnej ocenie możliwości realizacji zadań. PKP PLK S.A nie była przygotowana do absorpcji środków o czym świadczy fakt, że wykorzystanie przyznanych środków było możliwe dzięki wielokrotnym zmianom planu, które dostosowały go do bieżącego zaawansowania realizacji zadań.” – czytamy w raporcie pokontrolnym.
Raport wskazuje także na niedostosowanie schematów obiegu dokumentów księgowych w PKP PLK do obowiązującej struktury organizacyjnej. Wskutek tego zarządca infrastruktury dokumenty księgowe włączał do wniosków o płatność po upływie terminów ich płatności. „W przypadku 588 dokumentów księgowych poddanych badaniu stwierdzono przekroczenie terminu płatności w 362 przypadkach tj. 62%. Zapłata odsetek z tytułu nieterminowego regulowania zobowiązań następowała ze środków własnych PKP PLK SA.” – czytamy w raporcie.
Ponadto ustalono, że środki przekazywane przez Ministerstwo Infrastruktury pozostają na kontach PKP PLK od jednego dnia do ponad miesiąca, co wiąże się z naliczaniem przez bank odsetek z tytułu przechowywania środków na rachunku. W przypadku środków na modernizację linii kolejowej E30 z Opola do Legnicy ich przechowywanie na bankowym koncie kosztowało zarządcę infrastruktury prawie 24 tys. zł, natomiast w przypadku modernizacji linii 25 było to prawie 20 tys. zł. Kwota ta w odniesieniu do 6 kontrolowanych inwestycji wahała się od 4 do 34 tys. zł. Odsetki zostały przekazane na konto Ministerstwa Infrastruktury w NBP.
W toku kontroli ustalono, że dla zadania inwestycyjnego Modernizacja linii kolejowej E65, odcinek Warszawa – Gdynia (etap II) nie sporządzono Programu inwestycji, co jest niezgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa. Dla pozostałych zadań inwestycyjnych PLK posiadała takie dokumenty, ale nie wszystkie jednostki o tym wiedziały, co zdaniem kontrolerów MI świadczy o niewłaściwym przepływie informacji.