woj. śląskie - Przetarg na koncepcję rozwoju kolei na Śląsku mikiyee - 18-08-2011, 12:18 Temat postu: Przetarg na koncepcję rozwoju kolei na Śląsku
Śląskie sprawdzi zapotrzebowanie na kolej
W rok po powołaniu własnego przewoźnika kolejowego, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach ogłosił przetarg na wykonanie studium zapotrzebowania na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium zapotrzebowania na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie w otoczeniu komunikacyjnym sieci kolejowej w województwie śląskim. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje:
Inwentaryzację stanu istniejącego
Analizę stanu istniejącego na podstawie wykonanej inwentaryzacji i materiałów źródłowych
Koncepcję rozwoju podsystemu kolei regionalnych w województwie śląskim
Koncepcję przewozów aglomeracyjnych w konurbacji śląskiej jako elementu sieci kolei regionalnych województwa
Określenie szacunkowych skutków finansowych w zakresie proponowanych rozwiązań w pkt. 3 i 4 wraz z harmonogramem wdrożeń.
Zamówienie ma zostać wykonane do końca listopada. Oferty można składać do 26 sierpnia. Jedynym kryterium jest najniższa cena.
O skomentowanie faktu ogłoszenia przetargu na określenie potrzeb w transporcie kolejowym przez województwo w rok po powołaniu własnego przewoźnika poprosiliśmy dr Michała Beima, eksperta Instytutu Sobieskiego. - Nie ganiłbym tu urzędników. Urzędy marszałkowskie nie mają przecież doświadczenia w organizowaniu transportu kolejowego. Takie spółki jak Koleje Śląskie powstają, by ratować tragiczną sytuację w regionalnych przewozach kolejowych - zaoponował Beim.
- Zastanowiłbym się jednak, czy przetarg jest najlepszym rozwiązaniem. Może należałoby wybrać uznaną międzynarodową firmę, która przeprowadzi kompleksową analizę zapotrzebowania? Jeżeli najtańszym kryterium będzie cena, wygra jakaś firma, która może zrobi to porządnie, ale pewnie powtórzy to, co znajdzie w innych opracowaniach. Tymczasem w Polsce potrzeba prawdziwej rewolucji, nie tylko jeśli chodzi o tabor, ale i siatkę połączeń i regularność kursowania - stwierdził Beim. Podał przykład kolei niemieckich i szwajcarskich, gdzie skomunikowania pociągów i regularne godziny odjazdów są na porządku dziennym.
- W Polsce brakuje systemowego podejścia do transportu kolejowego. Należy opracowywać kompleksowe plany transportowe dla całych województw. Polska uczy się wielu rzeczy. Brakuje takich elementów, jak choćby jednolity standard peronu po modernizacji. Tę naukę powinniśmy pobierać za granicą - uważa Beim.
----------------------------------------------------------------------
Mój komentarz:
----------------------------------------------------------------------
To chyba jakaś kpina. Zapewne z pomocą mk1992 i kilku osób z forum, po burzliwych dyskusjach, taką koncepcję rozwoju można strzelić w ciągu 3 dni i zapewne będzie całkiem niezła. Kompletny bezsens, tym powinni się zajmować odpowiednio kompetentni pracownicy KS, ŚZPR i UMWŚ, czy naprawdę wśród urzędasów nie ma już nikogo kompetentnego i wszyscy mają dwie lewe rączki? A może wygrać ma jakaś spółka stworzona z byłych/obecnych pracowników ww. instytucji? Anonymous - 18-08-2011, 12:22 Temat postu:
Widocznie Pan Marszałek Pozytywna Energia nie ma co robić z pieniędzmi. A komunikacja czy to kolejowa czy miejska w dalszym ciągu idzie na dno. Zwłaszcza tramwaje. Anonymous - 18-08-2011, 12:47 Temat postu:
Dokładnie wystarczy zebrać część użytkowników tego Forum z woj. Śląskiego którzy nie bujają w obłokach i pomysły są ale to jest zbyt trudne... mikiyee - 18-08-2011, 12:58 Temat postu:
Swego czasu pisałem do kolei śląskich i ówczesnej Pani prezes nt. koncepcji rozwoju kolei na śląsku. Niestety maile pozostały bez odzewu. Chciałem nawet wpaść do ich biura i porozmawiać nt. połączeń na śląsku. Przedstawić swoje pomysły rozwoju,
Maile dot. koncepcji SKR w Katowicach wysłane do UM Katowice,po opublikowaniu koncepcji zagospodarowania przystanków również bez odpowiedzi, choć właściwie była: Taką koncepcję przedstawiła firma i to temat zamknięty. Nie chcieli żadnych uwag, choć były one trafne wg mnie.
Np. firma zaproponowała przebudowę dworca w Ligocie - tylko jednego peronu. Bo tyle wystarczy, ponoć. Dodatkowo ten jeden peron miał być poszerzony kosztem jednego z torów. Zamiast znajdującej się tam wiaty, miały powstać małe - takie przystankowe.
W każdym razie chciałem przesłać im swoje uwagi dotyczące koncepcji - nie byli zainteresowani. Olali sprawę. A na pytanie dlaczego wysokość peronów ma być 550 mm nad główką szyny wogóle nie odpowiedzieli. Anonymous - 18-08-2011, 13:07 Temat postu:
Może gdybyśmy założyli stowarzyszenie i jako stowarzyszenie opracowali jakąś koncepcję rozwoju transportu publicznego w woj. śląskim to wtedy potraktowano by nas inaczej? Zauważyłem, że z pojedynczymi głosami nikt się nie liczy, ale jak już wkracza do akcji większa grupa osób, to wtedy urzędnicy inaczej do tego podchodzą. Od dłuższego czasu zastanawiam się zresztą nad własnym stowarzyszeniem, zawierającym wąską grupę zaufanych osób. Patryk180 - 19-08-2011, 14:36 Temat postu: mk1992, oczywiście że masz rację. Zawsze jak jest więcej osób z inicjatywą to się wtedy bardziej liczą pojedynczy głos. Widać to na przykładzie pism wysyłanych do np. PR ludzie się męczą piszą np. pismo 5 stronicowe z propozycjami a oni jako odpowiedź niejednokrotnie 2-3 zdania do tego jeszcze z dupy wziętych. Myśle że jako stowarzyszenie traktowali by grupę ludzi bardziej poważnie. sympatyk - 02-01-2013, 10:56 Temat postu: Re: Przetarg na koncepcję rozwoju kolei na Śląsku
mikiyee napisał/a:
W Polsce brakuje systemowego podejścia do transportu kolejowego. Należy opracowywać kompleksowe plany transportowe dla całych województw.
No to mamy kolejny pomysł:
Województwo Śląskie ogłosiło zamiar bezpośredniego zawarcia umowy z podmiotem wewnętrznym umowy na świadczenie pasażerskich usług przewozowych w regionalnym transporcie kolejowym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2015 r.
Zawarcie umowy ma nastąpić w grudniu 2013 r. Ogłoszenie na świadczenie usług transportowych z blisko rocznym wyprzedzeniem stanowi wyjście naprzeciw oczekiwaniom przewoźników chętnych do realizacji zamówienia. Obecnie przez cały 2013 rok pasażerów w regionie wożą Koleje Śląskie.
Urząd Marszałkowski jeszcze dziś udzieli szczegółowych informacji na temat przyszłości przewozów kolejowych w regionie. Przewozy mają być świadczone na liniach:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/11794/Slaskie-kto-za-rok-bedzie-wozil-pasazerow.htmlAnonymous - 02-01-2013, 11:04 Temat postu:
A nie jest tak, że umowa z KŚ jest już podpisana na 3 lata? dyżurny - 02-01-2013, 11:09 Temat postu:
Jak jest rok czasu na przygotowanie, to nie zdziwię się jak Arriva się załapie, i będzie kolejna zmiana przewoźnika w woj. Śląskim. Powiem szczerze, że liczyłem po ostatnich doniesieniach, że sytuacja w woj. Śląskim się powoli stabilizuje, aczkolwiek widzę, że burdelu na kółkach ciąg dalszy.. Goloos - 02-01-2013, 11:21 Temat postu:
Czyli D29-97 Żywiec-Jeleśnia-Sucha Beskidzka do piachu ? Anonymous - 02-01-2013, 12:08 Temat postu:
Mam pytanie, PR-y na razie znowu obsługują linie Gliwice-Opole do 9 lutego jeżdżą bezpośrednie Regio do Opola). Jak będzie po 9 lutego? Czy znowu wrócą potworki w stylu KŚ do Strzelec Op. a dalej PR-y Regio?? Czy coś negocjują ?? Czy jest szansa że PR-y będą jednak wozić do grudnia na odcinkach stykowych Kielce-Częstochowa i Gliwice-Opole...?? pawlo84 - 02-01-2013, 12:09 Temat postu:
Czyli pogłoski o zmianach od lutego na linii Sławków- Sosnowiec można uznać za nieaktualne. Z tego wynika, że nawet nie ma szans, że te pociągi będą jednak docierać do Katowic. jackii - 02-01-2013, 12:52 Temat postu: pawlo84, taki jest stan na chwilę obecną. Nikt nie wie, kiedy skończą remont na katowickim dworcu...
Tomek-Gliwice, KŚ mogą na te trasy wrócić w każdej chwili, ale to głupota, na którą nikt się nie zdecyduje. § 10 p. 3 umowy z PR wyraźnie stanowi, że nawet w przypadku ponownego przejęcia obsługi przez KŚ, UMWŚ musi zapłacić PR należności do grudnia.
Goloos, a w jakim województwie leżą te stacje?
dyżurny, Arriva nie jest podmiotem wewnętrznym. Podmiotem wewnętrznym może być PR (poza ŚZPR) czy KŚ. A bajzel jest, bo KŚ to teraz PR, nie stare dobre KŚ... Leniwiec - 02-01-2013, 13:20 Temat postu:
Do grudnia Gliwice-Opole na bank będzie, przecież jest umowa i Śląskie zapłaciło już za przewozy... Z połączeniem Katowice-Sławków to ciągle nie wiadomo, tak samo jak z przedłużeniem do Bukowna. Nie widać też niegdyś zapowiadanej reaktywacji odcinka Tychy Lodowisko - Bieruń Stary - Bieruń Nowy. A co do linii Żywiec - Sucha Beskidzka to stan odcinka jest fatalny, dodatkowo większość linii leży w Małopolsce... Jak coś tam pojedzie to najprędzej PR, chociaż przy obecnych cięciach PR szczerze w to wątpię. leslaw - 02-01-2013, 13:33 Temat postu:
Jeżeli chodzi o reaktywacje to jest planowana na przyszły rok tylko Bielsko Biała-Cieszyn i odcinka Wodzisław-Chałupki.
A jeżeli chodzi o tabor to spółka Silesia Rail polonizuje VT70, Silesia Rail dodatkowo pozyskała dodatkowe szt. DH a koleje śląskie odebrały już 4 sztuki 27WEb, Anonymous - 02-01-2013, 15:40 Temat postu:
No i jest wyjaśnienie z zwiazku z rozbieżnością w temacie długości obowiązywania umowy UM Woj. Śląskiego z KŚ:
Dziś na stronach woj. śląskiego pojawiła się informacja o przekazaniu przewozów w województwie w latach 2014-2015 spółce należącej do urzędu marszałkowskiego. To o tyle zaskakujące, że umowa na te lata została już z Kolejami Śląskimi podpisana.
W związku z czerwcową decyzją władz województwa śląskiego o zakończeniu współpracy ze spółką Przewozy Regionalne we wrześniu 2012 roku zarząd województwa podpisał z Kolejami Śląskimi umowę na realizację kolejowego transportu publicznego na terenie całego województwa od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2015 roku. Na jej mocy Koleje Śląskie przejęły zadania od Przewozów Regionalnych. Mało tego, zdążono nawet w listopadzie przedłużyć ją o 5 lat (pisaliśmy o tym tutaj).
Dlaczego zatem dziś na stronach województwa pojawiło się ogłoszenie o planowanym zleceniu usług na ten okres "podmiotowi wewnętrznemu"? - Jest to rozwiązanie przyjęte po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie skarg wniesionych przez Spółkę Przewozy Regionalne na czynności Organizatora przewozów - wyjaśnia Witold Trólka z urzędu marszałkowskiego.
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zapewniają, że zmiana to zatem spełnienie wymogów formalno-prawnych po wyroku. Dlatego zakres rzeczowy umowy nie został zmieniony. Po wyroku sądu zadecydowano o zawarciu z Kolejami Śląskimi umowy przewozowej na rok 2013 oraz przedwstępnej na okres dwóch lat, od 1.01.2014 do 31.12. 2015.
http://www.rynek-kolejowy.pl/38387/_Zmiana_umow_woj_slaskiego_zKS_poskardze_Przewozow_Regionalnych_.htmvaleo - 02-01-2013, 23:01 Temat postu:
KOLEJE ŚLASKIE w/g założenia miały kursowac tam gdzie nieoplacalo sie przewozom regionalny dlatego nasuwa sie pytanie dlaczego wsrod wymienionych lini nie ma 157 w/g mnie nie trzeba na tej lini żadnych napraw torowiska ,jedynie co to przystanki kolejowe na tej trasie sa zaniedbane i to nie wszystkie;a takie połączenia jak K/Kożle/Raciborz--Wisła napewno by były strzałem w "10" nie tylko jako poc. sezonowe lub 6,7 Leniwiec - 02-01-2013, 23:48 Temat postu:
Napisali że będą jeździć tam gdzie jest możliwy konkurencyjny transport kolejowy i im wierzę bo część połączeń reaktywowali... po prostu nawet poprzednie władze spółki wiedziały że coś jest niewykonalne i nie przejmowały wszystkiego, trzeba dać spółce czas, szykowane są VT, są też jakieś szynobusy z wolnej ręki. Jak tabor będzie to można KŚ truć dupę mailami i listami o wznowieniu połączeń na danej linii bo teraz żadne reaktywacje nie są możliwe, trzeba powoli ogarniać burdel który zrobił się w grudniu (który już powoli i konsekwentnie się kończy ) Paradoks - 03-01-2013, 19:56 Temat postu:
Nie można do linii Żywiec - Sucha Beskidzka podchodzić w sposób 'a które to województwo', przecież przebiega przez jeden kraj. Po stronie śląskiej od dłuższego czasu linia charakteryzowała się znacznie większą rentownością, więc trudno oczekiwać od Małopolski, że się nią nagle zainteresuje, skoro wycina nawet te rentowne połączenia, a Śląsk powinien fakt dobrego swego czasu pokrycia kosztów wykorzystać.
Tabor przynajmniej się uzupełnia, a obiecywane remonty jakoś do skutku dojść nie mogą, więc truć dupę można, ale trzeba się o ten remont upominać wpierw. jackii - 03-01-2013, 20:18 Temat postu: Paradoks, ale niestety trzeba w ten sposób podchodzić. Są dwie możliwości uruchomienia pociągów w tej relacji:
- przewoźnik zrobi to na zasadach komercyjnych;
- samorządy dogadają się w sprawie finansowania.
W inny sposób się tego nie da zrobić... Anonymous - 04-01-2013, 09:16 Temat postu:
Na pełnej trasie może i jest problem, ale na odcinku do Jeleśni wystarczą dobre chęci. Trasa zelektryfikowana, można część pociągów wydłużyć do Zwardonia, przyzwoita częstotliwość, (przydałby się przystanek w centrum Żywca), centrum przesiadkowe pod dworcem z Jeleśni (autobusy z Sopotni, Korbielowa, Przyborowa itp) i myślę że pasażerowie się znajdą wybierając tą opcję, a nie zakorkowaną drogę do Żywca i korki w samym mieście. sympatyk - 26-04-2019, 23:00 Temat postu:
Projekty śląskiej kolei metropolitalnej dopiero w 2020 roku.
W 2020 r. spółka PKP PLK ma dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii kolejowej E65 w centralnej części woj. śląskiego, która docelowo ma m.in. umożliwić tworzenie tam tzw. kolei metropolitalnej. Część tych projektów PLK mają mieć w połowie 2019 r.
Linia kolejowa Katowice-Ostrawa z szansą na dofinansowanie przez UE.
Centralny Port Komunikacyjny wnioskuje o unijne dofinansowanie prac przygotowawczych do budowy odcinka linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą. Transgraniczna inwestycja ma być realizowana przez CPK we współpracy z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SŽDC.