Dworce - 107 dworców w modernizacji Beatrycze - 31-10-2011, 18:17 Temat postu: 107 dworców w modernizacjiSzczê¶liwa liczba 107
Nabra³em wiary w powodzenie tego projektu po niedzielnych odwiedzinach na budowie dworca w Poznaniu. Robi siê! Widaæ efekty! I choæ to dopiero pierwsze elementy konstrukcyjne, choæ dojrzeæ mo¿na zaledwie zarys budynku, jest nadzieja… O inne modernizacje obawiam siê mniej.
Po dziesiêciu miesi±cach 2011 roku warto pokusiæ siê o pierwsze podsumowania. Co siê udaje, co idzie gorzej? Przede wszystkim widaæ wielk± mobilizacjê, a dotyczy to nie tylko dworców szykowanych na Euro 2012. Niew±tpliwie jedn± z najwiêkszych budów w Polsce jest teraz modernizacja Dworca G³ównego we Wroc³awiu, na której przez 24 godziny na dobê pracuje kilkuset robotników budowlanych. Ten dworzec to wielkie wyzwanie i wielka niewiadoma zarazem, zw³aszcza w kontek¶cie dziesi±tek odkryæ konserwatorskich i tysiêcy problemów technicznych, które rodzi inwestycja w przestrzeni pó³torawiekowego obiektu. Podobnie jest na budowie dworca w Katowicach, realizowanej w ¶cis³ym centrum miasta, z wieloma komplikacjami, i nieco z innych powodów – w Poznaniu, gdzie spó¼nieni jeste¶my dziêki opiesza³o¶ci lokalnych urzêdników.
Na drugim biegunie komplikacji wymieni³bym natomiast dworce takie jak Terespol czy S³awno; oba powinny byæ gotowe jeszcze w bie¿±cym roku. Zakoñczy³y siê modernizacje w Radomsku, Zgierzu, Pabianicach, Luboniu i na dworcu letnim w Poznaniu, finiszuj± ekipy budowlane w I³awie (fantastyczna robota!), Elbl±gu, Modlinie i Lesznie. Wielkie wra¿enie robi dworzec w Ostrowie Wielkopolskim, którego czê¶æ pasa¿ersk± oddali¶my bez zbêdnych fanfar we wrze¶niu, ale moje ulubione dworce – w Malborku i Przemy¶lu – ci±gle s± jeszcze dopieszczane. Ulubione, bo maj± niebywa³y klimat, budz± respekt swoim architektonicznym rozmachem sprzed lat i dziêki pieczo³owito¶ci konserwatorskiej wygl±daj± osza³amiaj±co piêknie. Zw³aszcza Przemy¶l, jak Luwr, bêdzie czarowa³ turystów. Zak³adamy siê?
W grudniu oddamy do eksploatacji dworzec w Dzia³dowie – jak¿e inny ni¿ dworce zabytkowe! – powinni¶my zd±¿yæ z Brzegiem, Wa³brzychem Miasto, Bochni±, Przeworskiem i Ko³em, nied³ugo pó¼niej podró¿ni bêd± mogli skorzystaæ z dworca Warszawa Stadion i obiektów w Radziwi³³owie oraz Kutnie. Doskonale prezentuje siê bry³a Dworca Wschodniego w Warszawie, teraz ju¿ w ca³o¶ci oszklona; wewn±trz trwaj± prace wykoñczeniowe, a my czekamy na schody ruchome, które powioz± podró¿nych do podziemi – wcze¶niej nie eksploatowanych!
Do koñca roku skoñczy siê g³ówna czê¶æ przebudowy dworca Warszawa Centralna, co jednak nie oznacza zakoñczenia modernizacji. Przed nami monta¿ nowych schodów ruchomych, instalacja systemu informacji dynamicznej, modernizacja czê¶æ gastronomicznej w antresoli wschodniej i decyzje finansowe dotycz±ce zachodniej galerii handlowej. Równolegle powinni¶my poprawiæ stan przej¶cia pomiêdzy Centraln± i ¦ródmie¶ciem oraz dokoñczyæ czyszczenie tego ostatniego.
Centralny wygl±da coraz bardziej imponuj±co, wszyscy to mówi±, choæ ja mam niedosyt z powodu hali g³ównej – mêcz± mnie te szklane budki, nieudane architektonicznie i ma³o funkcjonalne. Ale ca³o¶æ dworca jest bardzo mi³a dla oka i nie daje ¿adnych powodów, by s±dziæ, ¿e „kolejarze maj± zamiar zburzyæ Centralny”. Po moim trupie!
Na „unijnych” dworcach w Gdyni, Krakowie i Wroc³awiu trochê powodów do rado¶ci, trochê – do obaw. Budowa w Gdyni znacz±co przy¶pieszy³a, natomiast podziemny Kraków powstaje w bólach, bo to arcytrudna konstrukcja. W przygotowaniu s± natomiast specyfikacje do studiów wykonalno¶ci dworców w Gliwicach, Bydgoszczy i Szczecina, które trafi³y na rezerwow± listê POIi¦.
Przy okazji: zapowiadam niespodziankê modernizacyjn± z najwy¿szej pó³ki, a w zasadzie – kilka niespodzianek. Nie chc±c zapeszaæ, szczegó³ów nie podajê, bo tu z³o¿yæ siê musz± wspólnie dobre intencje wszystkich: polityków, urzêdników, mened¿erów, dzia³aczy samorz±dowych i… Unii Europejskiej. By³by to prze³om w inwestycjach dworcowych, choæ potrzeba doñ naprawdê wielkiej odwagi i zaanga¿owania. Na razie jednak: sza…!
Cieszy mnie ta aktywno¶æ, choæ martwi, ¿e tak ma³o jest ludzi do prowadzenia inwestycji i ¿e ci±gle tak ma³o pieniêdzy… Policzy³em wszystkie rozpoczête przedsiêwziêcia, policzy³em te, które siê koñcz± i te, które w³a¶nie zaczynamy… wysz³o 107 obiektów. W tym nowe: Pi³a, Czechowice-Dziedzice, Opole, E³k, Legnica czy Jaros³aw. Du¿o tego, bardzo du¿o. Ale ci±gle do stanu pe³nego zadowolenia brakuje modernizacji 829 obiektów. Zrobi siê! Tylko kiedy?
Jacek Prze¶luga
¼ród³o: Dworzec PolskiFranzMaurer - 31-10-2011, 18:53 Temat postu:
Ciekaw jestem czemu szanowny p.Prze¶luga nic nie wspomnia³ o dworcach które maj± byæ zamkniête na amen, bo s± nierentowne? Paszczak - 31-10-2011, 19:06 Temat postu: danek88, wielokrotnie o tym wspomina³. pawelW - 02-11-2011, 12:43 Temat postu:
Legnica ? Nie zauwa¿y³em ¿eby cokolwiek na tym dworcu ruszy³o w sprawie modernizacji.. Dworzec w Wa³brzychu siê remontuje w Jeleniej Górze równie¿ wyremontowali w Zgorzelcu , Boles³awcu te¿ wraz z E30 we Wroc³awiu wielki plac budowy a Legnica jest w samym ¶rodku tego wszystkiego i gdy siê przez ni± przeje¿d¿a to obraz nêdzy i rozpaczy. Ptasie odchody króluj± wszem i wobec wraz z wszelakim brudem... W ¶rodku pomalowano a na hali wymieniono blachy na dachu ale tylko po³owê .. Druga po³owa stoi zardzewia³a i dziurawa a oprócz deszczu czy ¶niegu lec± z niej tak¿e ptasie... Wysiadaj±c od strony Niemiec na dworcu w Zgorzelcu , Boles³awcu czy ju¿ nawet Wroc³awiu i dalej Brzeg i Opole jest piêknie w porównaniu do Legnicy . Nie raz widzê jak wielu Niemców czy innych turystów id±c na EC WAWEL czy na dresia jest przera¿onych tym co widz± . Tym bardziej ¿e to per³a . Oprócz Bytomia , czy Modernizowanego G³ównego we Wroc³awiu takich hali w Polsce nie ma . FranzMaurer - 02-11-2011, 12:56 Temat postu:
Paszczak napisa³/a:
wielokrotnie
a w tym biuletynku w formacie pdf nic siê nie doczyta³em nt temat.. mo¿e kto¶ mnie o¶wieci.. jubikej - 02-11-2011, 14:57 Temat postu:
Wejherowo dumnie miga na pasku na stronie robi siê, a remontu tam ani widu ani s³ychu :] pawelW - 02-11-2011, 15:16 Temat postu:
Tak jak w Legnicy . My¶lê ¿e to s± po prostu skoloryzowane fakty dla prasy , które to nie do koñca s± w pe³ni faktami . Cukier ... sasho33 - 02-11-2011, 15:16 Temat postu:
Tak samo Wronki, a co ciekawe: rewitalizacja dworca mia³a siê rozpocz±æ dwa miesi±ce temu pawelW - 02-11-2011, 15:23 Temat postu:
U nas mia³a byæ 2 lata temu . I nie raz by³a hucznie zapowiadana... filip39 - 02-11-2011, 20:42 Temat postu:
Powinno byæ zamiast "ROBI SIÊ" - "PLANUJE SIÊ". Chocia¿ u nas w Zielonej Górze wreszcie siê wziêli kilka tygodni temu za wnêtrze hali. Teraz mamy tymczasowy ;P pospieszny - 22-11-2011, 08:23 Temat postu:
Przed budynkiem dworca Warszawa Stadion tocz± sie prace ziemne przy budowie nowych parkingów i ci±gów komunikacyjnych, a w samym budynku trwaj± ostatnie roboty wykoñczeniowe.
Ekipy budowlane koñcz± uk³adanie posadzek, gotowe s± schody prowadz±ce na piêtro z czê¶ci± biurow± dworca, a wkrótce zamontowane zostan± drzwi wej¶ciowe do obiektu.
Robotnicy koncentruj± siê na zakoñczeniu prac nadaj±cych obiektowi ostateczny kszta³t i wygl±d. Na wschodniej elewacji dworca, na próbê wywieszono neon informacyjny. Stwierdzono jednak i¿ potrzebne bêd± zarówno korekty kolorystyczne, jak i zmiana ulokowania napisu. Dobrze prezentuje siê natomiast elewacja zewnêtrzna dworca i bardzo efektowna ¶ciana z luksferów.
Dworzec Warszawa Stadion bêdzie ukoñczony w styczniu 2012 roku, ale jego planowane oddanie do u¿ytku zostanie najprawdopodobniej przesuniête w czasie. Powodem jest stan zaawansowania inwestycji prowadzonych równoleg³e na terenie miejskim (ci±gi komunikacyjne i place parkingowe) oraz w obrêbie samej stacji kolejowej, gdzie modernizowane s± perony i przej¶cia w stronê przysz³ej stacji metra.
Dworzec prawdopodobnie zostanie przekazany do eksploatacji w marcu 2012 r., razem z innymi obiektami w najbli¿szym otoczeniu.