Tabor - [PKP IC] Wagony sprawne, ale stoją Pirat - 24-11-2011, 21:20 Temat postu:
Wagony Intercity sprawne, ale stoją
Przez półtora miesiąca w zakładach Newagu w Nowym Sączu stały bezczynnie wagony PKP Intercity. Po przeprowadzeniu czynności trzeciego poziomu utrzymania nie wyjechały na tory, gdyż przewoźnik zbyt późno wystąpił o świadectwo dopuszczenia pojazdu.
Według prezesa Newagu Zbigniewa Konieczka, wagony produkcji Cegielskiego zostały przejęte od Przewozów Regionalnych i dopuszczone do ruchu warunkowo. Po świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów przewoźnik miało wystąpić do czasu wykonania czynności trzeciego poziomu utrzymania (wcześniej – naprawy rewizyjnej). I właśnie po ukończeniu naprawy przez Newag Intercity wystąpiło do UTK o wydanie dokumentów. Według Konieczka – zbyt późno.
- Jeżeli Intercity mówi, że nie ma wagonów, to czemu u nas stoją one bezczynnie? O świadectwo można było wystąpić wcześniej, gdy pojazdy jeszcze kursowały. Intercity miało na to lata – denerwował się Konieczek.
- W lutym wystąpiliśmy o świadectwo typu dla 75 wagonów 111 Arow zmodernizowanych przez Pesę Bydgoszcz. Otrzymaliśmy to świadectwo, zanim jeszcze omawianych dziesięć wagonów tego samego typu, zmodernizowanych przez Newag pojechało na naprawę do Nowego Sącza – wyjaśnia Tadeusz Walicki Z-ca Dyrektora Biura Taboru z PKP Intercity. - W maju złożyliśmy zapytanie do UTK, czy widzi przeciwwskazania przed odbiorem wagonów typu 111Arow zmodernizowanych przez Newag na postawie świadectwa typu 111Arow wagonów zmodernizowanych w Pesie. Urząd nie zgodził się na takie rozwiązanie, ze względu na wykonanie dokumentacji modernizacji przez inną firmę, to jest Newag, a nie Pesę i zastosowanie przedziału do przewozu nart i rowerów - wyjaśnia Walicki.
- Natychmiast po otrzymaniu odpowiedzi od UTK, 2 czerwca, przystąpiliśmy do gromadzenia niezbędnych do złożenia wniosku dokumentów w tym sprawozdania z prób eksploatacyjnych, opinii, między innymi od Instytutu Kolejnictwa. Kompletny wniosek złożyliśmy 2 września do UTK. Naprawy zakończono 31 października, a świadectwa typu otrzymaliśmy dopiero 2 tygodnie później. Ponadto każdy kolejny wagon w tym typie przed zakończeniem naprawy okresowej wymaga wystawienia przez Terenowy Oddział UTK sprawozdania zgodności wyrobu z typem – stąd problem – wyjaśnił Walicki
Walicki zapewnił, że Intercity liczyło na możliwość odbioru wagonów na podstawie istniejącego świadectwa typu – Wagony zmodernizowane przez Pesę i Newag są bliźniaczo podobne, posiadają to samo oznaczenie typu pojazdu kolejowego tj. 111Arow. W lutym UTK zatwierdził DSU dla wagonów typu 111Arow zmodernizowanych zarówno przez Pesę i Newag. Nawet nazwa typu w świadectwie jest ta sama – 111 Arow, różni się wyłącznie numerem dokumentu i powołaniem na inna dokumentację wykonania. – wyjaśnia Walicki.
Jak poinformowała rzeczniczka PKP Intercity Małgorzata Sitkowska, spółka ma już wszystkie stosowne dokumenty, a wagony jeszcze w tym tygodniu opuszczą zakłady Newagu.