Udział spółki Lotos Kolej w krajowym rynku przewozów towarowych stale rośnie. Po trzech kwartałach 2011 roku firma ma 7,11 proc. udziału w rynku wg wykonanej pracy przewozowej. Dzięki temu Lotos Kolej umocniła się na trzecim miejscu wśród największych przewoźników operujących na polskich torach.
Na pierwszym miejscu jest PKP Cargo z udziałem wynoszącym 63,6 proc. Drugą pozycję zajmuje CTL Logistics z udziałem 7,19 proc., a czwartą DB Schenker, którego udział w rynku przewozów towarowych (wg pracy przewozowej) wyniósł 6,47 proc.
– Konsekwentnie realizujemy naszą strategię. W tym roku przewieziemy około 10,5 miliona ton produktów. Zakładamy, że w przyszłym roku będzie to ponad 11 milionów ton – wymienia Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. – Rośnie także nasze zaangażowanie w przewozy dla klientów zewnętrznych. Dziś stanowią one ponad 35 procent wszystkich wykonywanych przez nas przewozów, są to także przewozy intermodalne realizowane dla potrzeb PCC Intermodal.
Warto zaznaczyć, że po III kw. tego roku najwyższy udział w segmencie przewozów intermodalnych posiadały spółki PKP Cargo i Lotos Kolej. Według wykonanej pracy przewozowej odpowiednio 72,3 proc. i 22,6 proc.
Lotos Kolej, jako jedyny przewoźnik obok PKP Cargo, posiada dziś możliwości realizacji przewozów pojedynczych przesyłek wagonowych na głównych liniach kolejowych w Polsce. Zgodnie z opublikowanym przez Urząd Transportu Kolejowego raportem w miesiącach styczeń-wrzesień br. wszyscy przewoźnicy kolejowi przetransportowali łącznie 186,8 mln ton ładunków, wykonując pracę przewozową na poziomie 40,8 mld tonokilometrów. W porównaniu z trzema kwartałami 2010 r. jest to wzrost analogicznie na poziomie 8,4 proc. i 13,4 proc. Łączna długość uruchamianych przez przewoźników tras w transporcie ładunków wyniosła 59,8 mln kilometrów, o 6,9 mln więcej niż po trzech kw. ub.r.
Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 r. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Obecnie firma zarządza około stu elektro i spalinowozami, z których jedna trzecia to najnowocześniejsze pojazdy na świecie, wyprodukowane przez takich producentów, jak Bombardier czy Voith. W ub. r. spółka przewiozła ok. 8,4 mln ton produktów. Oprócz nowoczesnego taboru spółka zarządza zelektryfikowaną stacją zakładową w Gdańsku Olszynce oraz dysponuje informatycznym systemem logistyki kolejowej (SLK), który umożliwia monitoring przesyłek w czasie rzeczywistym (za pomocą systemu GPS) i pozwala optymalizować koszty przewozów. Zastosowanie ww. rozwiązania przynosi spółce co roku znaczne oszczędności. Wkrótce Lotos Kolej uruchomi najnowocześniejszy w Polsce system hermetycznego i automatycznego mycia oraz czyszczenia cystern.
źródło: Lotos Kolej / Rynek Kolejowy LukaszBDG - 16-12-2011, 13:26 Temat postu:
Pamiętam jak swego czasu składy Lotosu były ciągnięte głównie przez Skody. Dziś poza tymi lokomotywami zobaczyć można Traxxy i to w dwóch wersjach. Widać też chęć ciągłego unowocześniania taboru. Obok zakupionej juz Gravity 10 BB, testowany był nasz rodzimy Dragon ,czy też Maxima 40 CC. Gratulacje no i powodzenia na przyszłość pospieszny - 09-05-2012, 12:19 Temat postu:
Praca przewozowa, którą wykonała w pierwszym kwartale 2012 r. spółka Lotos Kolej wyniosła 867,1 mln tkm, co pozwoliło wyprzedzić Grupę CTL i uplasować się na drugim miejscu wśród przewoźników towarowych działających na polskim rynku kolejowym. Niezmiennym liderem jest PKP Cargo, które przez pierwsze trzy miesiące wykonało pracę na poziomie 6628,79 mln tkm.
Ze statystyk sporządzonych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że przewozy towarowe mają tendencję spadkową. Przewieziona masa towarów w okresie styczeń-marzec 2012 r. przez 50 licencjonowanych przewoźników wyniosła ogółem 54 820,12 tys. ton. W analogicznym okresie zeszłego roku wynosiła ona 59 446,46. Oznacza to spadek przewozów o 7,78 proc. W tym czasie praca przewozowa spadła o 11,10 proc. W pierwszym kwartale 2012 r. wyniosła ona 11 159,59 mln tonokilometrów, podczas gdy w zeszłym roku w tym samym okresie – 12 553,60 mln tkm.
Największy polski przewoźnik towarowy z Grupy PKP wykonał pracę przewozową na poziomie 6628,79 mln tkm, co dało mu ponad 59-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Lotos Kolej (867,1 mln tkm), którego udział wzrósł do 7,77 proc. Pod tym względem wyprzedził PKP LHS, którego praca przewozowa wyniosła 823,57 mln tkm (7,38 proc. udziału w rynku) oraz Grupę CTL, której praca przewozowa wyniosła 787,86 mln tkm (7,06 proc. udziału w rynku).
od względem przewiezionej masy towarów Lotos Kolej (2362, 74 tys ton, 4,31 proc. udziału w rynku) ustępuje PKP LHS, którego udział w rynku wynosi 4,68 proc. (2565, 58 tys. ton) oraz Grupie CTL - 6,89 proc. (3777,1 tys. ton). Obu przewoźników zdecydowanie wyprzedzają Grupa DB Schenker, której udział wynosi 22,12 proc. (12 126,21 tys. ton) oraz PKP Cargo, które przewiozło 27 196, 26 tys. ton towarów, co stanowi 49,61 proc udział w rynku.