INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. mazowieckie - Kolej z P³ocka do Modlina

pospieszny - 20-12-2011, 20:38
Temat postu: Kolej z P³ocka do Modlina
Dwoje pos³ów PO do spó³ki z parlamentarzystami PiS apeluje, by linia kolejowa P³ock-Modlin przebiega³a przez P³oñsk. Takie rozwi±zanie wyd³u¿y³oby podró¿ do Modlina i znacznie podnios³oby koszty realizacji inwestycji.
W po³owie listopada odby³a siê w P³ocku konferencja po¶wiêcona strategii rozwoju województwa. Jednym z jej g³ównych punktów by³a prezentacja wstêpnego studium wykonalno¶ci projektu pod nazw± "Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin-P³ock". Dokument zawiera³ kilka wariantów jej przebiegu. Autorzy opracowania zastanawiali siê np. nad poprowadzeniem torów ³ukiem z Zakroczymia w³a¶nie przez P³oñsk, a potem odgiêcia ich w kierunku Staro¼reb i P³ocka. Brali te¿ pod uwagê trasê id±c± wzd³u¿ brzegu Wis³y. Ostatecznie uznali, ¿e najkorzystniejszym wariantem bêdzie ten, który zak³ada poprowadzenie linii z Zakroczymia prosto w kierunku P³ocka przez okolice Grodzieñca, Sobanic, Bulkowa i Radzanowa. Szacuje siê, ¿e budowa poch³onê³aby ok. 1,6 mld z³.

Nie chodzi jednak tylko o to, ¿e ta opcja by³aby najtañsza. Wa¿ne jest te¿ - oczywi¶cie przede wszystkim dla p³occzan - ¿e poruszaj±ce siê 160 km na godz. poci±gi pokonywa³yby trasê z P³ocka do Modlina w pó³ godziny, co w kontek¶cie powstaj±cego tam lotniska jest niezwykle istotne. Dziêki kolejnym po³±czeniom kolejowym, ju¿ z Modlina do stolicy, p³occzanie mogliby doje¿d¿aæ do Warszawy w sumie w 45 minut. Je¶li wszystko posz³oby sprawnie, budowa mia³aby szansê zacz±æ siê ju¿ w 2014 roku; ma potrwaæ ok. dwóch lat. Tylko czy tak siê stanie?
W±tpliwo¶ci rodzi choæby list, jaki do marsza³ka Mazowsza Adama Struzika wystosowali niektórzy parlamentarzy¶ci z regionu p³ocko-ciechanowskiego. W¶ród o¶miu podpisanych osób sze¶æ reprezentuje PiS (senatorzy Marek Martynowski i Jan Maria Jackowski oraz pos³owie: Wojciech Jasiñski, Marek Opio³a, Robert Ko³akowski i Maciej Ma³ecki). Dwoje pozosta³ych przynale¿y, co ciekawe, do PO. S± to El¿bieta Gapiñska, do niedawna przewodnicz±ca p³ockiej rady miasta, oraz Miros³aw Ko¼lakiewicz.

Parlamentarzy¶ci apeluj±, "by trasa poci±gu przebiega³a przez miasto P³oñsk". Pisz±, ¿e "je¿eli poci±gi bêd± stawaæ w P³oñsku, miasto oraz ca³y region zamieszkiwany przez blisko 100 000 mieszkañców w sposób znaczny zostanie przybli¿ony do Warszawy, a tym samym wzro¶nie jego atrakcyjno¶æ w oczach potencjalnych inwestorów". Podkre¶laj±, ¿e wspieraj± tym samym - ponad wszelkimi podzia³ami - apel podpisany przez tysi±ce mieszkañców P³oñska i powiatu p³oñskiego.

- Z tak± inicjatyw± zwrócili siê do nas samorz±dowcy z P³oñska, którzy widz± w tym szansê rozwoju miasta i ca³ego subregionu - t³umaczy Gapiñska. - Rozumiem, ¿e to na pewno podniesie koszty inwestycji, ale podpisuj±c list, my¶leli¶my w³a¶nie o wspomnianej w apelu chêci rozwoju.

Podnosz± siê te¿ g³osy, ¿e gdyby wprowadzono postulowany wariant, to p³occzanie utrac± szansê na szybkie po³±czenie ze stolic±. - W ¿adnym wypadku nie wp³ynie to na ich niekorzy¶æ - odpiera pos³anka. Zaraz jednak dodaje, ¿e rzeczywi¶cie mo¿e bêd± oni jechali d³u¿ej do Modlina, ale o ile - 20, 30 minut? A taki przebieg linii zapewni³by rozwój wszystkim miejscom na trasie. - Poza tym pose³ nie mo¿e patrzeæ tylko na czubek w³asnego nosa, bo reprezentuje ca³y region. Uwa¿am, ¿e inicjatywa nie jest z³a. Nie mo¿emy robiæ rzeczy na krótk± metê - mówi El¿bieta Gapiñska.

Innego zdania jest Piotr Zgorzelski, pose³ PSL. Zapytany przez "Gazetê", dlaczego jego podpis nie widnieje pod listem, odpowiada, ¿e czas na dyskusjê z marsza³kiem by³ choæby podczas wspomnianej konferencji w po³owie listopada. - Zaproszeni zostali wszyscy parlamentarzy¶ci z naszego regionu, by³em tylko ja - przypomina. Zaznacza, ¿e jest jak najbardziej za najkrótszym wariantem po³±czenia P³ocka z Modlinem, czyli tym wskazanym jako najkorzystniejszy przez autorów opracowania. - Nie kombinujmy, bo oka¿e siê, ¿e tej linii wcale nie bêdzie. Poza tym P³oñsk ma ¶wietne po³±czenie z Warszaw± - zauwa¿a Zgorzelski.

Co na to wszystko urz±d marsza³kowski? Jego rzeczniczka Marta Milewska t³umaczy, ¿e teraz kluczow± kwesti± jest pozyskanie ¶rodków na budowê linii kolejowej i przekonanie do inwestycji PKP oraz strony rz±dowej. - Marsza³ek rozpocz±³ ju¿ rozmowy w tej sprawie i to one s± w tym momencie najwa¿niejsze. Jest zatem zdecydowanie za wcze¶nie, aby rozmawiaæ na temat przebiegu trasy. Dzi¶ wiemy tylko, ¿e mo¿liwych jest kilka scenariuszy - odpowiada rzeczniczka.


¼ród³o: Gazeta Wyborcza
sympatyk - 17-07-2015, 07:42
Temat postu:
Krajowy Program Kolejowy.

Rz±d przedstawi³ Krajowy Program Kolejowy okre¶laj±cy, które inwestycje szynowe bêd± finansowane z Unii Europejskiej. Zyskaj± wschód kraju, ruch towarowy i trzy najwiêksze miasta.

Inwestycje planuj± równie¿ regiony, niektóre musia³a przekonaæ do tego Komisja Europejska. Mazowsze w pierwotnej wersji w³asnego programu nie przewidzia³o na kolej ani z³otówki, teraz chce m.in. odnowiæ po³±czenie Kutno - P³ock i zbudowaæ jedyn± now± liniê, która powstanie w Polsce - ³±cznik do lotniska w Modlinie.

Wiêcej:
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,18365851,krajowy-program-kolejowy-kolej-na-wschod-i-wegiel.html
Krog - 27-07-2015, 20:03
Temat postu:
Cytat:
poruszaj±ce siê 160 km na godz. poci±gi pokonywa³yby trasê z P³ocka do Modlina w pó³ godziny, co w kontek¶cie powstaj±cego tam lotniska jest niezwykle istotne.

Lotnisko powsta³o ju¿ w 2012r i istnieje nadal. G³±b - dziennikarz napisa³ ten artyku³.

Cytat:
Dziêki kolejnym po³±czeniom kolejowym, ju¿ z Modlina do stolicy, p³occzanie mogliby doje¿d¿aæ do Warszawy w sumie w 45 minut.

Chyba helikopterem bo pomimo zmodernizowania tej linii (E65) poci±gi wlok± siê tak jak w latach 90-tych.

Cytat:
"je¿eli poci±gi bêd± stawaæ w P³oñsku, miasto oraz ca³y region zamieszkiwany przez blisko 100 000 mieszkañców w sposób znaczny zostanie przybli¿ony do Warszawy, a tym samym wzro¶nie jego atrakcyjno¶æ w oczach potencjalnych inwestorów".

Je¶li inwestorzy sprowadz± siê do P³oñska to wyprowadz± siê np. z … M³awy.
Poza tym P³oñsk ju¿ ma bezpo¶rednie po³±czenie z Warszaw± przez Nasielsk. Marnowanie pieniêdzy. Pamiêtajmy o tym, ¿e za kilka lat skoñcz± siê pieni±dze UE i t± infrastrukturê trzeba bêdzie utrzymywaæ na koszt w³asny czyli polskiego podatnika. A z inwestycjami jest tak, ¿e lepszej okazji do ³apówkarstwa nie ma nigdzie. Dlatego polityczni decydenci i lokalni kacykowie uwielbiaj± inwestycje.
Lepiej niech zbuduj± odga³êzienie omijaj±ce odcinek linii E65 miêdzy Legionowem miejscowo¶ci± np. ¦wiercze (za Nasielskiem). Wówczas poci±gi pospieszne i Ex nie wlek³y by siê tak jak teraz z powodu du¿ego zurbanizowania terenów oko³owarszawskich.
sympatyk - 26-10-2017, 12:30
Temat postu:
Linia Modlin – P³ock z przed³u¿eniem w kierunku Bydgoszczy?

Prezes PLK Ireneusz Merchel jest zwolennikiem budowy nowych linii kolejowych. Jego zdaniem jednak w polskich warunkach wystarcz± prêdko¶ci maksymalne rzêdu 200–250 km/h, a przeciwieñstwie nie 350 km/h, proponowane dla linii Ygrek.
Ireneusz Merchel podkre¶la, ¿e d³ugo¶æ drogi hamowania poci±gów znacz±co przyrasta przy wzro¶cie prêdko¶ci, co powoduje wyd³u¿anie odstêpów i tym samym zmniejszenie przepustowo¶ci dla poci±gów towarowych. – Przy ruchu mieszanym mamy wtedy problem w±skiego gard³a – zaznacza. To argument za budow± nowych linii kolejowych, których prezes jest zwolennikiem. – Mówiê g³o¶no o potrzebie budowy nowych linii, takich jak Modlin – P³ock – W³oc³awek – Bydgoszcz.

Wiêcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/linia-modlin--plock-z-przedluzeniem-w-kierunku-bydgoszczy-84095.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group