Praca i nauka - Technik transportu kolejowego Stacha123 - 27-12-2011, 10:13 Temat postu: Technik transportu kolejowego
Witam.
Od roku szkolnego 2012/2013,(jeśli się dostane) mam zamiar pójść do zespołu szkół ponadgimnazjalnych nr 5 w Łodzi, na profil technik transportu kolejowego. Klasy kolejowe będą tam otworzone dopiero pierwszy rok. Z tego względu więc nic nie wiem o tym profilu i szkole Jeśli ktoś, coś wie proszę aby napisał.Chciałbym wiedzieć na przykład: na jakie przedmioty kładą na tym profilu specjalny nacisk, jakie są tam przedmioty rozszerzone, czego tam uczą itp.Proszę o wszystkie informację na ten temat.
Z góry chcę podziękować osobą które zainteresowały się tym tematem. siwiutki91 - 27-12-2011, 10:19 Temat postu:
powiem Ci że ja robię dwuletnie studium w Warszawie na tym kierunku. U nas kładą nacisk na infrastrukturę. Jak jest w technikum czteroletnim tego nie wiem, niestety. Szociu - 30-12-2011, 10:14 Temat postu:
To znaczy tak, ja chodzę na 4 letni i u mnie w Sosnowcu kładą nacisk przede wszystkim na budowę taboru, maszyn elektrycznych, urządzeń łączności i technologię transportu kolejowego. Co nie oznacza, że innych przedmiotów nie trzeba się uczyć, wręcz przeciwnie wszędzie jest bardzo dużo materiału, tutaj masz specyfikację, na jakie tematy zdobywa się wiedzę na tym kierunku:
- budowy środków transportu szynowego, maszyn elektrycznych, automatyki i informatyki
- procesów technologicznych z zakresu organizowania i prowadzenia ruchu
- środków technicznych eksploatowanych w transporcie szynowym (w tym na kolei)
- urządzeń informatycznych
- urządzeń łączności
- znajomości marketingu, akwizycji i sprzedaży usług
- prowadzenia ruchu pociągów oraz czynności na każdym stanowisku pracy stacji
- prowadzenia analiz ekonomicznych.
Tutaj lista przedmiotów jakie wchodzą w zakres kształcenia zawodowego:
1. kolejowe przejazdy szynowe (na początku podział taboru, później budowa wagonów ogólna, potem hamulce i podwozia już dość szczegółowo, później budowa lokomotyw spalinowych - trochę szczegółów, potem zasilanie sieci trakcyjnej, później budowa elektrycznych pojazdów trakcyjnych - bardzo szczegółowo, ok. 1,5 miesiąca, następnie eksploatacja taboru od strony maszynisty i rewidentów, naprawa i utrzymanie taboru, a na koniec jeśli dobrze pamiętam to przygotowanie pojazdów do zimy, w międzyczasie w okolicy końca roku szkolnego mieliśmy całodzienną wycieczkę do zakładów, gdzie remontuje się lokomotywy i wagony PKP Energetyka, w międzyczasie było też kilka mniejszych wyjść na stacje, np. przy sieci trakcyjnej - przedmiot 1 rok, 2 godziny tygodniowo)
2. technologia transportu kolejowego (wszystkie sprawy związane z bezpieczeństwem ruchu - 3 lata po 2-3 godziny, całe IR-1 do nauczenia)
3. infrastruktura kolejowa (2 lata po 2 godziny, wszystkie sprawy związane z budową infrastruktury kolejowej, od ogólnych pojęć do szczegółowej budowy szyny, rozjazdów itd., w zakres przedmiotu wchodzi również rysunek techniczny)
4. urządzenia łączności (pierwsze miesiące to budowanie obwodów elektrycznych, z elementów, które wykorzystywane są w urządzeniach łączności, później już typowo obwody teletechniczne i naprawa urządzeń)
5. urządzenia sterowania ruchem kolejowym (2 lata - pierwszy rok to sprawy czysto elektryczne, później typowo automatyka i mechanika, sprawy związane z urządzeniami wykorzystywanymi do prowadzenia ruchu)
5. zajęcia praktyczne (1 rok po 6 godzin - uzupełnienie pozostałych przedmiotów, liczne wyjścia w teren, możliwość obejrzenia z bliska wszystkiego, o czym się do tej pory uczyło - ukierunkowanie w stronę przyszłego zawodu)
6. laboratorium ruchu kolejowego (1 rok po 5 godzin (?) - zajmowanie się różnymi sytuacjami ruchowymi, korzystanie z symulatorów, rozwiązywanie sytuacji niebezpiecznych itd.)
7. podstawy prawa transportowego
8. organizacja działalności usługowej kolei
9. techniki informatyczne w transporcie kolejowym (komputery wykorzystywane w kolejnictwie, choćby obsługa komputerów na lokomotywach)
10. język obcy zawodowy (1 rok, podstawowe zagadnienia techniczne związane z koleją w języku angielskim).
Później w 3 klasie cały miesiąc maj są praktyki, można załatwiać we własnym zakresie lub szkoła załatwia stałe w PLK. Jeśli chodzi o własne, to wcale nie tak trudno się załapać, w zeszłym roku dość duża grupa osób z naszej szkoły jeździła z maszynistami i drużynami konduktorskimi w Przewozach Regionalnych jako odpowiednio osoba szkoląca się na pomocnika maszynisty i osoba szkoląca się na konduktora. Poza tym odbywali też praktyki w PKP Cargo, później część osób zaczęła tam pracę jako maszyniści. W tym roku też chyba część osób pójdzie do Cargo, może do PR też ktoś, na PLK-ę zbyt wielu chętnych nie będzie.
Poza tym PKP Cargo uruchomiło w tym roku program stypendialny, w którym bierze udział moja szkoła. Uczniowie otrzymuję przez ostatni rok nauki połowę normalnej pensji pomocnika maszynisty, zobowiązując się, że od razu po ukończeniu szkoły przyjdzie się do nich pracować na stanowisku maszynisty przez min. 2 lata (oni opłacają wszystkie badania i program szkolenia, o tyle jest łatwiej, że nie trzeba mieć kursu teoretycznego po tym kierunku, żeby móc przystąpić do egzaminu).
Ogólnie polecam Ci ten kierunek, na pewno później jest dużo łatwiej załapać się na dowolne stanowisko na kolei niż po innej szkole. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania - pisz. szumiec - 30-12-2011, 13:20 Temat postu:
Ja tez sie wybieram na technik transportu kolejowego we wroclawiu:)
I jestem z tego dumny!!!;p Jerry - 31-12-2011, 16:18 Temat postu:
Kolego Szumiec
powiedz mi czy wybierasz się na ten kierunek do AP Edukacja, prawdopodobnie to tak bo inne szkoły nie uczą w tym kierunku w dolnośląskim.W tym roku również składałem tam papiery i ta szkoła jest niewiarygodna i tych kierunków nie tworzą i tłumaczą się brakiem chętnych osób a zaliczki 200 zł pobierają i wysyłają na badania, wiem o tym bo sam to przeżyłem i poszedłem do szkoły w Warszawie i jest bardzo zadowolony.
Jak masz jakieś pytania to pisz na priv to pogadamy Anonymous - 31-12-2011, 16:25 Temat postu:
Widzę, że nie tylko ze mną AP Edukacja poleciała sobie w kulki. Obiecywali, że przy małej ilości chętnych po uzbieraniu odpowiedniej ilości osób z całego kraju otworzą ten kierunek w jednym miejscu - i nic, nie utworzyli nigdzie. szumiec - 31-12-2011, 16:42 Temat postu:
Ja sie wybieram do technikum kolejowego na Dawida.Tam jest wlasnie ten kierunek:) CocaCola - 07-01-2012, 13:03 Temat postu:
morpheo napisał/a:
Widzę, że nie tylko ze mną AP Edukacja poleciała sobie w kulki. Obiecywali, że przy małej ilości chętnych po uzbieraniu odpowiedniej ilości osób z całego kraju otworzą ten kierunek w jednym miejscu - i nic, nie utworzyli nigdzie.
Ciężko jest utworzyć kierunek wiedząc , ze 6 osób sie do tej pory zapisało. W Rybniku AP chce otworzy ten kierunek, ale chyba jednak tego nie zrobią bo jak na razie tylko 6 osób jest chętnych.
Swoją drogą czy jest jakaś szkoła policealna na śląsku która oferuje ten kierunek?
Pozdrawiam siwiutki91 - 07-01-2012, 13:55 Temat postu:
mi też AP Edukacja obiecywała że otworzą ten kierunek, aż do końca sierpnia się łudziłem i znalazłem w ostatniej chwili Matel Service i tam teraz jestem słuchaczem na III semestrze II roku. szumiec - 12-01-2012, 21:23 Temat postu: Szociu, Powiedz ty mi jakie wymagania,kryteria punktowe byly u Ciebie w szkole na ten kierunek,bo tak jak widac ja wybieram sie we Wrocka na ten sam kierunek tylko sie boje ze sie nie dostane,przybliz mi cos,jakies kryteria?? Jerry - 07-02-2012, 19:38 Temat postu: szumiec, zapomnij o tym że w AP we Wrocku otworzą ten kierunek!
Już tam startowałem i jedyne co chcieli to wpłatę czesnego a kierunku nie otworzyli i byłem zmuszony pójść do Warszawy i jestem z tej szkoły bardzo zadowolony! Jestem na II semstrze i jest GIT! Anonymous - 03-06-2012, 12:30 Temat postu:
Zmieniły się przepisy oświatowe i od września ma już nie być naboru i otwierania nowych klas na kierunku Technik Transportu Kolejowego w szkołach policealnych.
Zamiast tego szkoły mogą prowadzić tzw. kwalifikacyjne kursy zawodowe (tu opis na stronie ministerstwa, które skończą się uzyskaniem dyplomu technika. Tyle że na razie nie widać, żeby jakaś sensowna placówka kwapiła się do uruchamiania takich kursów.
Tyle, że na ich stronie jest mało informacji. Po niedzieli będę się z nimi kontaktował. Ale może ktoś już wcześniej dopytywał i wie coś więcej?
A może ktoś wie, czy WCE (albo inna szkoła) zamierza uruchomić po wakacjach kierunek TTK w nowej formie takich kursów? siwiutki91 - 03-06-2012, 13:22 Temat postu:
WCE coś planuje takiego otwierać ale czy otworzy któż to wie. Anonymous - 03-06-2012, 14:31 Temat postu:
Wiadomo, że decyzja o otwarciu bądź nie zależeć będzie od ilości chętnych.
Grunt, że są takie plany.
Dzięki za informacje. Domio - 13-06-2012, 00:16 Temat postu:
A ktoś się orientuję gdzie na dolnym śląsku albo w pobliżu Wrocławia jest policealny kierunek technik elektroenergetyk transportu szynowego ? szkoła przybliża najbardziej do profesji maszynisty więc dla tego ten kierunek chyba najlepszy. Anonymous - 13-06-2012, 08:46 Temat postu:
Policealna - najbliższa w Warszawie... Domio - 13-06-2012, 13:26 Temat postu:
W sumie mam rodzinę w Warszawie i ze spaniem 2x w miesiącu nie było by problemu, pytanie tylko czy ta szkoła jest warta tego zachodu? pieniążki też sobie za miesiąc spore liczą ? siwiutki91 - 13-06-2012, 15:33 Temat postu:
200zł miesięcznie, raczej warta tego, sporo się można nauczyć aczkolwiek gdybym miał ją oceniać bym postawił 4. adamr1984 - 14-06-2012, 17:50 Temat postu:
Jak nie macie znajomości na kolej to dajcie sobie spokój z takimi kierunkami. Gdybym 8 lat temu był mądrzejszy wybrał bym zupełnie inne technikum. Anonymous - 14-06-2012, 19:23 Temat postu:
Inna sprawa, jeśli już się pracuje na kolei i zamierza się zdobyć pewne pole manewru na przyszłość. adamr1984 - 14-06-2012, 20:41 Temat postu:
A teraz tak poważnie czy jest sens pakować kasę w dodatkowa szkolenia (np prowadzone przez Hagans) nie mając pewności zatrudnienia? Domio - 19-06-2012, 14:55 Temat postu:
@adamr1984: Jeżeli trzeba mieć znajomości tylko żeby pracować na kolei to za 5 lat nie będzie kim obsadzać pociągów...te czasy powoli mijają gdzie tylko maszynistami mogli zostać ludzie których wujki ciocie bacie robiły w kadrach itp. Mam dużo znajomych na kolei i są to ludzie z przysłowiowej "ulicy" i szkolą się na maszynistów, gadanie że na kolei biorą tylko po znajomości jest bez sensu, owszem co beton to beton ale ludzi po znajomości odchodzą na emeryturę i trzeba szkolić nowych Świeżaków, czy osoba której mama jest kadrową będzie prowadziła pociąg widząc na jedno oko ? Sądzę że to nie możliwe. Wiadomo że znajomości są potrzebne w każdym zawodzie, ale jest masa przewoźników towarowych i robota gdzieś się znajdzie zawsze po czasie, ja mam takie zdanie że jeśli czegoś się chce i ci zależy to masz równe szanse jak każdy inny człowiek. adamr1984 - 19-06-2012, 17:43 Temat postu:
Składam dokumenty aplikacyjne regularnie kilka razy w roku do niemal wszystkich spółek kolejowych i nic. Z mojej byłej klasy na kolei pracują zaledwie 3 osoby - wszystkie po znajomości. W PLK robi też mój kuzyn bo ma jakiegoś tam znajomego naczelnika ale sam jest za cienki w uszach żeby coś zdziałać. Błędne koło normalnie i jak mam wierzyć, że jest tak jak mówisz? Anonymous - 19-06-2012, 19:33 Temat postu:
Może błąd polega na upierdliwości? A może wysyłasz mało zachęcające/zniechęcające, typowo "miłośnicze" CV i list motywacyjny?
Szkoła to nie wszystko. adamr1984 - 19-06-2012, 21:19 Temat postu:
No właśnie. Nie liczy się wiedza i kompetencje tylko to czy ktoś potrafi napisać dokumenty aplikacyjne, które poruszą serce jakiejś babki z kadr. Bezsens :-/
Może i piszę nie to co trzeba. Nigdy nie mówiłem, że potrafię ale na pewno o kolei wiem więcej niż Ci wszyscy "z ulicy" jedynie po kursie skoro uczyłem się tego przez 5 lat. Domio - 20-06-2012, 15:27 Temat postu:
adamr1984: To może pech po prostu...a co zazwyczaj ci mówią w kadrach ?
[ Dodano: 20-06-2012, 16:30 ]
Albo kolej to takie szlachetne miejsce pracy że biorą tylko po znajomościach bo "zarobki są ogromne" adamr1984 - 20-06-2012, 18:15 Temat postu:
Do IC na razie wysyłałem drogą elektroniczną - brak odzewu.
PLK jak dzwonisz do Wawy to jakaś młoda pani o ślicznym głosie usilnie twierdzi, że rekrutacji żadnych nie ma (od kuzyna wiem, że co jakiś czas kogoś przyjmują). Łódź przyjmuje każdy papier ale decyzja należy do Warszawy.
Cargo - jako jedyna spółka piśmiennie przeprasza że nie może zatrudnić bo nie ma wolnych etatów.
PR - przyjmują papiery bez odzewu kompletnie (choć to już nie PKP). Domio - 20-06-2012, 23:57 Temat postu:
Ale ty szukasz pracy na stanowisku maszynisty? Czy chcesz dopiero zacząć kurs na maszynistę?
[ Dodano: 21-06-2012, 01:03 ]
Jak kolega kilka razy pojechał do kadrów IC to dopiero wtedy go zatrudnili ina warsztat, ale musiał się najeździć... trochę to dziwna sprawa bo pracownicy twierdzą że są braki kadrowe na stanowiskach technicznych mechanicy, dyżurni ruchu etc. a jak jedziesz do kadrów to mówią że nie ma przyjęć a te panie co siedzą w biurach to typowe darmozjady które o kolei gówno wiedzą i nigdy wiedzieć nie będą szczerze mówiąc adamr1984 - 21-06-2012, 17:11 Temat postu:
Jestem technikiem transportu kolejowego (m.in) więc interesuje mnie jakakolwiek praca na kolei związana bezpośrednio z prowadzeniem ruchu pociągów (nastawniczy - dyżurny ruchu; konduktor - kierownik pociągu itp. itd.) bo przecież do diaska mam większe pojęcie o tym niż ktoś bezpośrednio "z ulicy" ale dokładnie jest tak jak mówisz - mur, beton w kadrach czyli tam gdzie człowiek powinien otrzymać pomoc. Nie każdy ma przecież wejście bezpośrednio do odpowiednich osób żeby Cię popchnęli dalej. Dlatego zacząłem się zastanawiać czy nie zrobić tego kursu na maszynistę i nie spróbować w IC z gotowym papierem w ręku skoro tam rekrutacja jest ponoć otwarta. Domio - 21-06-2012, 17:34 Temat postu:
Zawsze możesz na własny koszt w Hagansie i dalej wyrobić świadectwo u któregoś z przewoźników, tylko problem w tym że trzeba mieć te 7 tys. wolnego na taki papier.