PKP Intercity - Czekają na wydłużenie TLK do Jeleniej Góry pospieszny - 16-02-2012, 00:42 Temat postu: Czekają na wydłużenie TLK do Jeleniej Góry
Koleją z Dolnego Śląska do stolicy” - taką nazwę nosiła konferencja zorganizowana13 lutego w jeleniogórskim starostwie powiatowym przez posłankę Marzenę Machałek. Konferencja dotyczyła przywrócenia połączenia kolejowego między Warszawą Wschodnią a Jelenią Górą, trasą przez Legnicę i Węgliniec.
Obok posłanki na konferencji zjawili się przedstawiciele PKP Intercity, PKP PLK oraz samorządowcy z miast leżących na planowanej trasie pociągu, czyli Legnicy, Bolesławca, Węglińca, Lubania i Jeleniej Góry. W spotkaniu uczestniczyli też przedstawiciele Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.
Uczestnicy spotkania wyrazili swoje poparcie dla wydłużenia trasy pociągu TLK 16100/1 relacji Warszawa - Wrocław do Jeleniej Góry. Janusz Kazior, zastępca dyrektora poznańskiego zakładu PKP Intercity zapowiedział, że spółka może wydłużyć trasę pociągu, o ile ministerstwo transportu wyda na to zgodę (połączenie musi być dotowane).
W opinii posłanki Machałek brak takiego połączenia sprawia, że miasta jak Chojnów, Bolesławiec, Węgliniec, Lubań czy Gryfów Śląski są w praktyce odcięte od ruchu kolejowego a to tylko sprzyja marginalizacji regionu. Jej zdaniem linia przez Legnicę-Węgliniec do Jeleniej góry byłaby alternatywę dla modernizowanej linii Wrocław- Jelenia Góra przez Wałbrzych (nr 274).
Na wymienionej trasie, pomimo przeprowadzonej kosztem 2,5 mld zł całkowitej modernizacji linii (na odcinku Węgliniec – Legnica – Wrocław), nie funkcjonuje obecnie żadne połączenie dalekobieżne TLK. To - zdaniem parlamentarzystki - powinno się zmienić. Uczestnicy konferencji wystosowali apel do premiera Donalda Tuska, w którym postulują, aby połączenie powróciło do rozkładu jazdy już od 1 czerwca bieżącego roku.
W trakcie trwania spotkania padły również deklaracje przedstawicieli PKP PLK, dotyczące remontu linii kolejowej 274 Wrocław – Wałbrzych - Jelenia Góra. Remont na tej trasie ma zostać zakończony w grudniu 2015 r. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 485 mln zł. Część z tych pieniędzy będzie pochodzić z Unii Europejskiej a część z Funduszu Kolejowego. W roku obecnym przeznaczono na jej remont 93 mln zł, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w rozkładzie jazdy 2012/13 do dwóch godzin i 35 minut.