INFO KOLEJ - forum kolejowe

Administracja - Dworzec Polski zostanie zlikwidowany?

Beatrycze - 16-02-2012, 11:52
Temat postu: Dworzec Polski zostanie zlikwidowany?
Dworzec Polski zostanie zlikwidowany?

- W ostatnim czasie dokładnie przyglądamy się działalności spółki Dworzec Polski pod kątem tego, czy jest ona nam potrzebna, czy nie - powiedział podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury. Jak zaznaczył, decyzja o przyszłości spółki Dworzec Polski zostanie podjęta w ciągu kilkunastu dni.

Andrzej Massel na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury dotyczącym gospodarowania nieruchomościami należącymi do PKP SA odpowiadał na pytanie dotyczące stanu własnościowego Dworca Centralnego. Wiceminister wyjaśnił, że Dworzec Polski nie jest zarządcą Dworca Centralnego, a jedynie prowadzi na nim kilka kas. W tym kontekście dodał, że w resorcie transportu trwa obecnie analiza dotycząca utrzymania lub likwidacji dworcowej spółki.

– Analizowane jest nie tylko funkcjonowanie, ale również powiązania tej spółki z PKP SA. Wynik tych analiz zadecyduje o celowości istnienia tej spółki – uzupełnił dziś w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Andrzej Massel. Dodał, że decyzja może zapaść jeszcze w tym miesiącu.

Lucyna Roszyk, prezes Dworca Polskiego nie chciała komentować tych informacji. – Dla mnie to stuprocentowa plotka – powiedziała tylko. W podobnym tonie wypowiedział się rzecznik PKP SA, spółki matki Dworca Polskiego, Łukasz Kurpiewski. – Pierwsze słyszę. Nie było nawet żadnych dyskusji na ten temat. Nie ma takiego tematu – zaprzeczył stanowczo.

Spółka Dworzec Polski powstała w połowie listopada 2010 roku. Została utworzona na bazie „uśpionej” spółki Konsorcjum Taborowe SA należącej do Grupy PKP. Prezesem spółki został Jacek Prześluga, jednak w grudniu zrezygnował ze stanowiska. Początkowo miała przejąć całościowe zarządzanie obiektami dworcowymi, jednak po fiasku wprowadzenia opłaty dworcowej, jej profil został zmieniony. Ostatnimi celami spółki było przede wszystkim zarządzanie rynkiem reklamy zewnętrznej na dworcach i prowadzenie portalu rozklad-pkp.pl.

źródło: Rynek Kolejowy

---

Komentarz Jacka Prześlugi na portalu "RK"

To samo ministerstwo przyklaskiwało idei powołania Dworca Polskiego SA, to samo zamierza dzisiaj - po tym jak działa ta spółka de facto od połowy minionego roku - podejmować dyskusję o jej likwidacji. Stawiam proste pytania. Pierwsze: czy minister działa pod wpływem perswazji Adriana Furgalskiego, który zapowiedział własne starania o likwidację tej spółki?

Drugie pytanie: czy istnieje jakakolwiek ciągłość politycznego myślenia o kolei, w sytuacji, gdy ta sama ekipa ustami jednego ministra gorąco wspiera ideę powołania podmiotu i ustami drugiego - nakazuje jego likwidację?

Trzecie: czy to oznacza powrót pośredników na dworce? Np w sprzedaży biletów i powierzchni reklamowych? Czy kolej ma interes w tym, by przekazać te formy aktywności podmiotom spoza swojej struktury?

Nie liczę na odpowiedzi, nie ten czas, nie te formy dialogu. To kolejny obrazek z życia PKP, gdzie nic nie jest stałe, gdzie wszystko można zmienić w każdej chwili pod wpływem nastroju, lobbystów czy firm, które mają interes w tym, żeby zastępować kolejarzy.

Andrzejowi Masselowi polecam kontakt z Kolejami Czeskimi i Grandi Stazioni. Drogi Ministrze, Drogi Andrzeju, dopytaj - jak oni sobie poradzili w tych kwestiach... wtedy intencje, które stały u podstaw powołania DPSA wydadzą Ci się jaśniejsze, a sam pomysł sensowny. Trzeba jedynie dać tej spółce pełną szansę, a nie kilować ją w ramach wewnętrznych potyczek z cieniami.

pospieszny - 16-02-2012, 13:04
Temat postu:
Nie no, to byłoby coś strasznego dla naszych specjalistów dworcowych a i dworce mogą tego nie wytrzymać Rolling Eyes
Beatrycze - 16-02-2012, 14:01
Temat postu:
Prześluga: Likwidacja Dworca Polskiego to polityczny kanibalizm

- Mówienie o likwidacji Dworca Polskiego przez ministerstwo, którego szefowie w 2010 roku stali murem za ideą utworzenia spółki, jest politycznym kanibalizmem. Ta sama ekipa godzi się na likwidację podmiotu, za którego powołaniem sama obstawała - powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” były prezes spółki Dworzec Polski Jacek Prześluga.

- Przez ostatnich kilkanaście lat bilety na Dworcu Centralnym sprzedawali pośrednicy. Pierwotnie pobierali oni aż 5 proc. prowizji, czyli około 5 mln zł rocznie, później tę wartość sukcesywnie zmniejszano. Do sprzedaży biletów pośrednik spoza Grupy PKP angażował pracowników PKP Intercity – tłumaczy Jacek Prześluga. - Komuś zaczęło przeszkadzać, gdy sprzedażą biletów zajęła się spółka Dworzec Polski, z prowizją w wysokości 2 proc. Nie dość więc, że bilety sprzedaje spółka kolejowa, to jeszcze wykonuje tę usługę z marżą niższą niż pośrednik zewnętrzny, a marża nie wychodzi poza grupę, tylko w niej zostaje. A mimo to Dworzec Polski komuś przeszkadza. Komu? Pamiętam interwencje u polityków i w mediach, pamiętam kto mnie prosił, by zewnętrznego pośrednika jednak utrzymać… Tymczasem samo PKP Intercity zainteresowane jest istnieniem takiego podmiotu, ponieważ spółka z taką liczbą własnych kas musiałaby zatrudniać znacznie więcej pracowników – tłumaczy Jacek Prześluga.

W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” były prezes podkreślił, że do czasu powstania spółki Dworzec Polski w grupie PKP nie było podmiotu, który zajmowałby się sprzedażą reklam. - Konieczność istnienia podmiotu porządkującego sprawy powierzchni reklamowej to drugi powód, dla którego spółka Dworzec Polski powinna istnieć. Obsługa powierzchni reklamowych przez pośredników powodowała tak absurdalne sytuacje, że np. spółka PKP Intercity musiała płacić zewnętrznej firmie za powieszenie reklamy na Dworcu Centralnym, a wcześniej w tym samym miejscu pośrednik wieszał reklamy jej największego konkurenta... Do takich firm trafiało 65-70 procent, a czasem i więcej przychodów z reklam. – podkreślił Jacek Prześluga. Były prezes dodał, że jego zdaniem na samym Dworcu Centralnym dzięki nośnikom i projektom reklamowym można zarobić rocznie około 4 mln zł. Tymczasem PKP SA, korzystając z pośrednictwa Clear Channel, na całym Mazowszu osiągało 1,7-2 mln złotych rocznie.

- Również zastanawiające jest to, co stanie się z portalem rozkład-pkp.pl. TK Telekom ma być sprzedany, rozkład jazdy trafi do prywatnej firmy, a dziś to właśnie Dworzec Polski zarządza portalem i powinien trwale zapewnić jego stabilne funkcjonowanie. – dodał Prześluga. - Mówienie o likwidacji Dworca Polskiego przez ministerstwo, które w 2010 roku stało murem za ideą jego utworzenia, jest politycznym kanibalizmem. Ta sama ekipa godzi się na likwidację podmiotu, za którego powstaniem sama obstawała. Dzięki temu spełniają się plany Adriana Furgalskiego, który zapowiedział własne starania o likwidację tej spółki. Czy minister jest sterowany przez tego eksperta? - pyta były prezes Dworca Polskiego.

- Spółka to część PKP SA. Zastanawiam się, jak można mówić o likwidacji spółki po tak naprawdę pół roku jej działalności, a przecież włożone w to zostały środki trwałe o wartości 1 mln zł. Jestem ciekawy, kto będzie prowadził dotychczasową działalność DP. Obstawiam, że będą to zewnętrzni pośrednicy, którzy mają znaczne wpływy, także w środowiskach politycznych – podsumował Jacek Prześluga.

źródło: Rynek Kolejowy
rumburak - 16-02-2012, 18:40
Temat postu:
Cytat:
Dla mnie to stuprocentowa plotka – powiedziała tylko. W podobnym tonie wypowiedział się rzecznik PKP SA, spółki matki Dworca Polskiego, Łukasz Kurpiewski. – Pierwsze słyszę. Nie było nawet żadnych dyskusji na ten temat. Nie ma takiego tematu – zaprzeczył stanowczo.


Jak Kurpiewski zaprzecza, i to w dodatku stanowczo, to znaczy że sprawa jest już przesądzona. Śmiech

Cytat:
reklamy na Dworcu Centralnym, a wcześniej w tym samym miejscu pośrednik wieszał reklamy jej największego konkurenta...


A prawda, zabawne to było jak na DC wisiała ogromna, bezczelna reklama połączeń krajowych LOTu. I nic nie pomogło, że IC "odwdzięczyło się" swoimi reklamami na płotach przy alei prowadzącej na lotnisko Okęcie, bo w porównaniu z tą płachtą na DC, były nędze i słabo widoczne.
Rodriges - 20-06-2012, 19:22
Temat postu:
Cytat:
A prawda, zabawne to było jak na DC wisiała ogromna, bezczelna reklama połączeń krajowych LOTu.

Teraz równie Bezczelny jest Balczun, który jest jednocześnie jest prezesem PKP CARGO iprzewodniczącym Rady Nadzoczej LOTu Neutral
fury - 23-08-2012, 09:37
Temat postu:
Minęło pół roku od postawionego pytania oraz prawie 9 miesięcy od przedstawionej przez Furgalskiego - przy okazji powołanie ministra Nowaka - propozycji a spółki Dworzec Polski S.A. nie zlikwidowano.Spółka nadal zaj­muje się zarządzaniem nośnikami reklam­owymi na dwor­cach kole­jowych oraz na por­ta­lu rozkład jazdy pociągów. Koor­dynuje cały pro­ces począwszy od planowa­nia kam­panii reklam­owych, sprzedaży powierzchni pod­miotom zewnętrznym, real­iza­cji oraz kon­troli wyko­na­nia. Spółka prowadzi także kasy bile­towe na wybranych dwor­cach w kraju.

Dane spółki:

REGON: 357061870
NIP: 6762117666
Numer KRS: 0000031090
Wydział KRS: XII Wydział Gospo­dar­czy Kra­jowego Rejestru Sądowego,
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warsza­wie
Forma prawna: Spółka akcyjna
Czas trwa­nia Spółki: Nieoz­nac­zony
Kap­i­tał zakład­owy: 500 000 zł (wpła­cony w całości)
Liczba akcji: 500
Wartość nom­i­nalna jed­nej akcji: 1000 zł
Wspól­nicy: 500 akcji (100%) – Polskie Koleje Państ­wowe SA


Organy spółki:

Zgod­nie ze Statutem organami Spółki są: Zarząd Spółki, Rada Nad­zor­cza i Walne Zgro­madze­nie
Akcjonar­iuszy. Zarząd Spółki jest jed­noosobowy i tworzy go: Jan Dziem­baj – Prezes Zarządu.
Rada Nad­zor­cza liczy trzy osoby.


Dane kontaktowe:

Firma: Dworzec Pol­ski SA
Adres: ul. Sienna 73, 00 – 833 Warszawa
Tele­fon: +48 22 220 91 91
Fax: +48 22 220 90 09
Adres strony www: www​.dworzecpol​ski​.pl
E-​mail: biuro@​dworzecpolski.​pl


Cytaty pochodzą ze strony: http://www.dworzecpolski.pl/ Jak widać oprócz nazwiska prezesa nic się nie zmieniło.
Victoria - 23-08-2012, 16:05
Temat postu:
fury, po co likwidować wygodne, dobrze płatne stołeczki? Przecież oni nie są idiotami. Przyszli się nachapać na państwowym, a nie reformować i usprawniać kolej.
rumburak - 23-08-2012, 17:05
Temat postu:
Cytat:
prowadzenie portalu rozklad-pkp.pl


Oprócz nowej szaty graficznej w portalu nie zmieniło się nic. Od lat.

Notorycznie te same błędy, te same problemy, te same nieprawidłowe ceny połączeń, ten sam kompletny brak pomysłu na poprawę jakości wyszukiwarki.
fury - 23-08-2012, 17:07
Temat postu:
Victoria, jest pewna różnica między pierwszym prezesem DP S.A. a obecnym. Jacek Prześluga, zasiadając jednocześnie w zarządzie PKP S.A., wynagrodzenia w DP S.A. nie pobierał.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group