INFO KOLEJ - forum kolejowe

Przewozy towarowe - Ciężarówki wypierają kolej z portów

pospieszny - 18-04-2012, 22:38
Temat postu: Ciężarówki wypierają kolej z portów
Jeszcze kilka lat temu w obsłudze transportowej portów w Szczecinie i Świnoujściu decydujące znaczenie miał transport kolejowy. Jednak światowy kryzys gospodarczy spowodował, że operatorzy logistyczni częściej korzystają z ciężarówek niż pociągów.

Oba miasta mają dogodne połączenia z zapleczem krajowym i zagranicznym. Dlatego są nie tylko miejscem przeładunkowo - składowym, lecz również centrum dystrybucyjno - rozdzielczym.

Niekorzystną tendencję ma szansę zniwelować nowo otwarty szczeciński Terminal Kontenerowy, którego operatorem jest DB Port Szczecin.

Jest też nadzieja, że udział transportu kolejowego w obsłudze portu w Szczecinie, jak również w Świnoujściu zwiększy się, gdy zakończona zostanie przebudowa znajdującej się tam infrastruktury kolejowej. Wykonawca prac, firma Schweerbau od sierpnia 2011 r. przeprowadza wymianę 50 proc. wszystkich torowisk znajdujących się w obu portach.

Rozebranych zostanie 25 km już istniejących torów, a w ich miejsce Schweerbau wybuduje 26 km nowych torowisk. Dziewięć kilometrów torów poddanych zostanie renowacji. Stare rozjazdy zostaną zastąpione nowymi. Dzięki tym działaniom zwiększy się udział transportu kolejowego w obsłudze portów. Infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymogów obowiązujących na międzynarodowych liniach kolejowych.

Koszt prac wyniesie prawie 65,5 mln zł, z czego ok. 45 mln zł stanowi dofinansowanie z Funduszy Unii Europejskiej. Pozostałą część kwoty pokrywa Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Inwestycja zakończy się w 2014 r.

Niewykluczone, że w przyszłości infrastruktura kolejowa zostanie rozbudowana. To jednak zależy od tego czy znajdą się nowi inwestorzy.

- Na terenie portu w Szczecinie znajduje się wiele terenów rozwojowych. Z czasem będziemy je zagospodarowywali. Tym samym rozbudowana zostanie sieć dojazdowa, zarówno drogowa jak i kolejowa – mówi Siergiej.

Port w Szczecinie nie jest znaczącym portem kontenerowym, w przeciwieństwie do portów w Trójmieście. Szczyt przeładunków kontenerów port w Szczecinie osiągnął w 2008 r. Wyniósł on wówczas 62 tys. TEU. Światowy kryzys gospodarczy spowodował, że obroty kontenerowe systematycznie spadają. W zeszłym roku przeładunki sięgnęły 56 tys. TEU.

- Obecny potencjał przeładunkowy kształtuje się na poziomie 60 tys. TEU. Według prognoz DB Port Szczecin, otwarcie nowego terminala i jego wyposażenie pozwoli osiągnąć 120 tys. TEU w ciągu dziesięciu lat. Niektórzy branżowi eksperci szacują, że możliwości terminala sięgają nawet 200 tys. TEU rocznie – zaznacza prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.


źródło: Kurier Kolejowy

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group