Skargi i wnioski - Ksiądz skarży się na PKP Intercity Pirex - 05-05-2012, 11:35 Temat postu: Ksiądz skarży się na PKP Intercity
- Jako miłośnik kolei często podróżuje pociągiem i organizując różnorakie wyjazdy parafialne wybieram właśnie ten rodzaj transportu. Niestety ostatnio obserwuję wielką nieprzychylność spółki PKP IC w stosunku do przewozu grup. Na swojej stronie internetowej firma informuje, że można skorzystać z przejazdu grupowego zamieniając np. autobus na pociąg. Niestety rzeczywistość ma się nijak do praktyki. W ubiegłym tygodniu złożyłem 5 wniosków na przydzielenie zgody na przejazd grupowy. Z pięciu udzielono mi dwóch! W jednym wypadku chodziło o przewóz 83 osób! na trasie Katowice – Poznań (TLK Zefir 27.04) w drugim na przejazd 44 osób z Czechowic do Łodzi (TLK Pogoria 27.04) i trzecia odmowa to relacja Warszawa – Łódź 42 osoby (TLK 19115). Do tego uzyskałem zgodę na przejazd z Poznania do Bielska – Białej (TLK Podhalanin), ale nie zarezerwowano mi przedziałów. Tutaj kuriozum jest jeszcze większe, bo pobrano już opłatę za rezerwację a teraz będzie się ją zwracać. Może za wyjątkiem braku zgody na TLK Pogoria (jest jasna reguła zapisana na stronie internetowej przewoźnika) cała reszta odmów jest zupełnie niezrozumiała i nie posiada żadnego uzasadnienia podanego dla pasażera. Nie udzielamy zgody, bo nie! - napisał wzburzony ksiądz Tomasz Bujok.
- Na początku wspomniałem, że jestem miłośnikiem kolei i często jeżdżę indywidualnie, czy też organizując wycieczki. Przygotowując wyjazdy parafialne korzystam także z transportu samochodowego i wygląda to tak: dzwonię do przewoźnika, umawiam się na trasę, termin i cenę, jadę a po wykonanej usłudze płacę. Wszystko! Dlatego PKP IC przy tak sformalizowanym i niejasnym systemie przydzielania przejazdów grupowych stoi na straconej pozycji. Na szczęście mieszkam blisko granicy z Czechami i czasem jeżdżę czeską koleją, także z grupami. Nie muszę wypełniać jakichś wniosków o zgodę na przejazd grupy, drżeć w niepewności, czy zostanie mi przydzielona, czy nie i cała kalkulacja wyjazdu weźmie w łeb. Po prostu idę do kasy i kupując 40 biletów dostaję zniżkę grupową! - piszę nasz Czytelnik.
- Podobno u nas kolej przewozi coraz mniej pasażerów. Owszem obecnie, chyba przede wszystkim ze względu na ceny paliw, ten proces został trochę zahamowany, ale stosując takie procedury, jakie opisuję z pewnością ich nie przybędzie. Uważam, że sposób udzielania zgody na przejazd grupy jest absurdalną komunistyczną pozostałością potrzebną tylko urzędnikom i przeszkodą utrudniającą w korzystaniu z usług kolei. Jeśli nie pokarzemy młodzieży, że pociąg, to bezpieczny i wygodny środek transportu a grupy szkolne, czy tak jak w moim przypadku parafialne najczęściej korzystają z przejazdów grupowych, to w przyszłości, jako dorośli ludzie nie pojadą koleją - zauważa ksiądz Bujok.
- Po raz pierwszy cieszę się z konkurencji na torach. Z Warszawy do Łodzi pojedziemy pociągiem IR, gdzie nie było problemu z przejazdem grupy. Mogłem formalności załatwić przez internet. W przypadku PKP IC musiałem się udać do Zebrzydowic. Piszę, to nie po to, żeby znów oczerniać kolej i narzekać, ale w trosce o potencjalnych klientów, których kolej traci. Ja sam z racji zamiłowania nie przestanę jeździć pociągami, ale chciałbym poczuć się jako klient a nie jako petent skazany na łaskę, czy niełaskę urzędników - podsumowuje ksiądz Bujok.
- Zasady przejazdów grupowych w pociągach uruchamianych przez PKP Intercity określone zostały w § 48 i 49 naszej Taryfy Przewozowej. Przed złożeniem wniosku każdy organizator powinien zapoznać się z zasadami jakie w naszej spółce obowiązują - odpowiada rzecznik PKP Intercity, Małgorzata Sitkowska.
- W każdym przypadku, o którym wspominał Czytelnik decyzja o odmowie realizacji przejazdu grupowego była poprzedzona analizami spółki co do zapewnienia możliwości takiego przejazdu. W przypadku przejazdów grupowych organizatorzy przed złożeniem wniosku powinni zapoznać się z zasadami tego typu ofert. Spółka nie w każdym przypadku jest w stanie zrealizować przejazd w klasie 2 pociągów TLK, które jak wiemy tylko w części są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Z naszej strony możemy przeprosić organizatora przejazdu grupowego z parafii - dodaje Sitkowska zapewniając przy tym, że PKP Intercity służy pomocą w planowaniu możliwych do realizacji przejazdów.
- W przypadku przejazdu grupowego zgłoszonego przez Parafię Ewangelicko - Augsburską z Drogomyśla o częściowej odmowie zdecydowały wyłącznie przepisy naszej taryfy - mówi Sitkowska. Rzeczniczka przesłała nam wyjaśnienie odmowy dla każdego wniosku:
Wniosek nr.1
Wnioskodawca zgłaszał chęć przejazdu 83 osób w dniu 27 kwietnia, poc. TLK Zefir, rel. Katowice -Poznań. W dniu 2 marca wysłano organizatorowi odpowiedź, że taki wniosek nie będzie mógł zostać zrealizowany, ze względu na to, że wcześniej zgłosiła się do nas inna grupa ok. 50 pasażerów, którzy zgłosili chęć podróży tym pociągiem, w tym terminie. Spółka nie była w stanie zapewnić przejazdu obu grup oraz indywidualnych pasażerów w tym jednym pociągu, w tym terminie.
Wniosek nr.2
W przypadku podróży powrotnej, którą organizator zaplanował na dzień 30 kwietnia pociągiem Podhalanin w rel. Poznań - Bielsko Białą, zgoda na przejazd w preferencyjnej taryfie dla grup została przez spółkę wydana. W zgodzie spółka również zapowiedziała, że nie może zapewnić jednak dodatkowej rezerwacji miejsc z powodu braku możliwości utrzymania tej rezerwacji od stacji początkowej pociągu (Szczecin) do stacji wsiadania grupy (Poznań). Możliwość rezerwacji, zgodnie z naszą taryfą, występuje wyłącznie w przypadku rezerwacji przedziałów od stacji początkowej lub w specjalnie dołączonym na zamówienie grupy wagonie.
Wniosek nr.3
Zgodnie z naszą taryfą nie mamy możliwości zapewnienia przejazdu dla grup, które chciałyby rozpoczynające przejazd w piątek lub niedzielę, w godzinach 12.00-24.00. wnioskodawca w tym przypadku planował przejazd w piątek, 27 kwietnia, o godzinie 16.38 ze stacji Czechowice-Dziedzice.
Wniosek nr.4
W tym zamówieniu organizator planował przejazd pociągiem TLK Włókniarz w relacji Warszawa-Łódź. Wspomniany pociąg jest pociągiem codziennym łączącym aglomerację warszawską z łódzką. W związku z notowaną wysoką frekwencją w tym pociągu notowaną na co dzień zdecydowaliśmy, ze nie możemy zapewnić rezerwacji dla grupy.
- Oferta specjalna dla grup ma zastosowanie przy przejazdach zorganizowanych przez szkoły, uczelnie, biura podróży, zakłady pracy, parafie, zrzeszenia, placówki opiekuńcze itp., złożonych z co najmniej 10 osób (nie wliczając przewodników/opiekunów). Od pasażerów pobiera się wówczas opłaty za bilety według preferencyjnego cennika dla uczestników takich przejazdów. W zależności od indywidualnych uprawnień uczestników grupy wydaje się bilety normalne lub z ulgą ustawową 37%, 51%, 78%, 95% bądź 100%. Dodatkowo na każdych 10 uczestników grupy - jeden przewodnik/opiekun korzysta z przejazdu bezpłatnie. Wnioski o udzielenie zgody na przejazd grupowy można złożyć w każdej kasie własnej PKP Intercity na co najmniej 14 dni, ale nie wcześniej niż na 45 dni przed zamierzonym wyjazdem. W wyjątkowych przypadkach wnioski mogą być realizowane, o ile zezwolą na to możliwości eksploatacyjne spółki, również gdy organizator zgłosi się do nas później niż na 14 dni - przypomina Sitkowska.
Jak poinformowała Małgorzata Sitkowska, oferta przejazdów grupowych jest przez spółkę uregulowana i podlega kilku ograniczeniom. Np. nie ma możliwości rezerwacji:
* w wagonach z miejscami do siedzenia klasy 2 pociągów Twoich Linii Kolejowych (TLK), Express (Ex) i Express InterCity (EIC), jeżeli grupa rozpoczyna przejazd w piątek lub niedzielę, w godz. 12:00 - 24:00 (czyli w tzw. szczytach przewozowych);
* w pociągach międzynarodowych dostępnych w komunikacji krajowej,
* w przedziałach menedżerskich,
* w oddzielnym wagonie włączonym na żądanie grupy do pociągu regularnego kursowania.
- Ponadto, zastrzegamy sobie prawo wyłączyć stosowanie oferty w pociągach lub wagonach, np. gdy w terminie spodziewana jest wysoka frekwencja w pociągu, w pociągu mają zarezerwowane miejsce już inne grupy lub w całym pociągu znajduje się tylko 1 wagon danego typu - przypomina rzeczniczka Intercity.
W rozkładzie jazdy 2011/2012 wyłączone ze stosowania oferty dla zorganizowanych przejazdów grupowych są następujące pociągi:
* TLK 15102/51102 "Żeglarz" Łódź Kaliska - Gdynia Gł. - Łódź Kaliska
* TLK 36200/63200 "Pogórze" Przemyśl Gł. - Wrocław Gł. - Przemyśl Gł.
* TLK 31102/13102 "Smok Wawelski" Kraków Pł. - Warszawa Wsch. - Kraków Pł.
* TLK 13502 "Aleksandria" Terespol - Kraków Pł.
* TLK 31104 "Janusz Korczak" Zakopane/Kraków Pł. - Białystok w dni (5) i (7)
* TLK 35202/33502/53202 "Monciak Krupówki" Gdynia Gł. - Zakopane/Krynica - Gdynia Gł.
* TLK 14102/41102 "Skarbek" Białystok - Racibórz - Białystok w dni (5), (6) i (7)
* TLK 54200/45200 "Pogoria" Gdynia Gł. - Bielsko Biała Gł. - Gdynia Gł. wagony z miejscami do leżenia w okresie ferii i wakacji
* TLK 35502/53502 "Mierzeja" Kraków Pł. - Hel - Kraków Pł.
* TLK 38502/83502 "Bryza" Kraków Gł. - Kołobrzeg - Kraków Gł.
* TLK 38102 "Zefir" Kraków Gł. - Kołobrzeg w okresie 30.06. - 30.08.2012 r.
* TLK 83102 "Zefir" Kołobrzeg - Kraków Gł. w okresie 01.07. - 31.08.2012 r.
* TLK 38508/83508 "Korsarz" Kraków Gł. - Kołobrzeg - Kraków Gł.
* EIC 1803 "Chrobry" Warszawa Wsch. - Szczecin Gł.
źródło: Rynek Kolejowysabatnik - 05-05-2012, 13:49 Temat postu:
Co by nie pisać, to w każdej opowieści jest ziarnko prawdy, tutaj może być nawet całkiem spore ziarno. Też mam doświadczenia z IC ws. przejazdów grupowych i nigdy nie było łatwo. Zawsze coś stało na przeszkodzie. Rozumiem iż pewne pociągi są bardziej zapełnione, ale to chyba oczywiste, że kolonia jadące nad morze, nie wybierze pociągu do Gorzowa czy Zielonej Góry, bo np. te są puste! Więc tutaj rola przewoźnika aby umiejętnie przyjął klientów, wszak to dla niego konkretne przychody. Dziwię się też, że PRy potrafią przyjmować zgłoszenia przez Internet a "ekskluzywna" IC nie? Widać, komu na prawdę zależy. Noema - 05-05-2012, 19:22 Temat postu: sabatnik, PKP IC to państwowa spółka, z gwarancją rządowych dotacji. Oni nie muszą walczyć o pasażerów, mają ich głęboko w d... Beton i niedasizm to domena PKP IC.
PR to spółka samorządowa (de facto też państwowa), ale nie ma tak łatwo jak PKP IC. O ile władza państwowa (PO) dba o PKP IC, o tyle władza samorządowa (też PO) ma swoją spółkę w d... Stąd różne podejście do klienta obu przewoźników.
Różnica jest jeszcze jedna. PKP IC jest zabetonowane na szczeblu centrali. PR są zabetonowane na szczeblu zakładów. Centrala PR jako tako się stara, bo dla samorządów jest zbędnym balastem. Centrala PKP IC to beton zbrojony, bo im włos z głowy i tak nie spadnie.
Efekty widać jak wyżej. Nawet kler ma już dość PKP IC i wybiera interREGIO. endrju - 06-05-2012, 08:17 Temat postu:
Co jak co, ale ostatnio to tak jakby IC bardziej starało się o klienta (Super Bilet, taryfa TLK do Trójmiasta itp itd), a PR położyły lagę na podróżnych, bo nawet prostej informacji na swojej www nie mogą zaktualizować od pół roku. Pirat - 06-05-2012, 10:03 Temat postu:
endrju napisał/a:
Co jak co, ale ostatnio to tak jakby IC bardziej starało się o klienta (Super Bilet, taryfa TLK do Trójmiasta itp itd)
Konkurencja to wymusiła. Gdyby nie interREGIO, Polski Bus, EuroLOT i OLT Express to miałbyś fucka od PKP IC a nie promocje.
Cofnij się kilka lat wstecz i przypomnij sobie gdy PKP IC miało całkowity monopol na najważniejszych liniach kolejowych. Co wtedy było? Zero promocji i same Ex/IC na CMK i na linii Warszawa - Gdynia. Teraz pasażer ma wybór, a kiedyś był bezwzględnie dojony przez PKP IC.
Mimo to, jak widać po skardze księdza, PKP IC nadal ma w dupie pasażera. Beton niczego się jeszcze nie nauczył i chyba już nigdy nie nauczy. conen - 08-05-2012, 08:48 Temat postu:
Przecież to powinno być proste. Zgłasza grupę np. 80 osób to dołączamy wagon i zarabiamy.