INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. śląskie - Koleje Śląskie przejmą kolejne linie

pospieszny - 17-05-2012, 14:34
Temat postu: Koleje Śląskie przejmą kolejne linie
Od stycznia 2013 r. Koleje Śląskie przejmą linię z Katowic do Zwardonia oraz trasę Szybkiej Kolei Regionalnej. Decyzję w tej sprawie podjął 29 marca zarząd województwa.

W przyszłym roku spółka Koleje Śląskie, która jest własnością województwa, będzie obsługiwała w sumie 4 linie.

- Będą to trasy Katowice - Wisła Głębce, Sosnowiec Główny - Tychy Lodowisko z możliwością przedłużenia do Bierunia, Gliwice - Zawiercie - Częstochowa oraz Katowice – Bielsko-Biała - Żywiec – Zwardoń – mówi Witold Trólka z biura prasowego UMWŚ.

- Te połączenia pełnią ważną rolę w systemie kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Przekazanie ich do obsługi Kolejom Śląskim ma na celu podniesienie ich atrakcyjności wśród pasażerów. Strategicznym celem zaś jest zwiększenie znaczenia transportu kolejowego w systemie komunikacji zbiorowej w skali regionalnej – zauważa Trólka.

Koleje Śląskie zadebiutowały 1 października 2011 r. Przewoźnik przejął wówczas od Przewozów Regionalnych obsługę linii z Gliwic do Częstochowy oraz uruchomił weekendowe i sezonowe kursy do Wisły. Od 1 czerwca spółka przejmie na tej ostatniej linii całość ruchu. Od przyszłego roku zacznie prowadzić również działalność na linii z Katowic do Zwardonia, a także przewiezie pasażerów w ramach tzw. Szybkiej Kolei Regionalnej z Sosnowca do Tychów (aktualnie jest rozważane jej przedłużenie do Bierunia).

Nie wiadomo jednak, kto będzie woził pasażerów na pozostałych trasach w regionie. Na początku marca informowaliśmy, że władze województwa śląskiego chcą ogłosić w maju przetarg na przewozy kolejowe w latach 2013 – 2015. Planowanym przez samorząd przetargiem, oprócz Przewozów Regionalnych, jest zainteresowana m.in. Arriva, której właścicielem jest Deutsche Bahn. Chęć wejścia na śląskie tory wyraził też jeden z przewoźników brytyjskich.

źródło: Kurier Kolejowy
Rademenes - 18-05-2012, 07:46
Temat postu:
Przejęcie linii Gliwice - Częstochowa odbyło się po szantażu. "Ja dopłacę do Przewozów Regionalnych, ale oddacie mi tę linie i tam jeździć nie będziecie." Jeżeli na torach ma być konkurencja to powinno być przynajmniej dwóch przewoźników na danej trasie by pasażer mógł sobie wybrać, a jeżeli jest tylko jeden przewoźnik to jest wtedy MONOPOL. No, a restrukturyzacja kolei miała wprowadzić dla pasażera wybór przewoźnika. Co ciekawe, ale to PKP PLK S.A. ma pieczę nad torami i to oni powinni decydować kto i kiedy jedzie na danym szlaku tzn. gdybym miał kasę i kupił sobie jakiegoś EZT-a (dopuszczonego przez UTK do ruchu) wtedy idę do PKP PLK S.A. i proszę o dopuszczenie mnie jako przewoźnika na trasie np. Zwardoń( Wisła ) Częstochowa o godz. 6:00 to PKP PLK S.A. w miarę przepustowości szlaku trasuje mi rozkład. No i można jeździć. Zatem jakim prawem marszałek woj.śląskiego wprowadza monopol w województwie śląskim? Ponoć z monopolem PKP się walczyło bo to złe było!!! Złe, a robi się to samo tyle, że pod inną nazwą, ale tego to już zaślepieni ludzie nie widzą lub nie chcą widzieć.
Przetarg to jest zrobiony na tzw. ochłapy i jeżeli tek będzie wszystko wyglądało to na śląsku będą tylko 4 linie po których pojadą pociągi osobowe, a resztę zlikwidują. Bo na transporcie to trzeba się znać, a nie w POlityczne gierki grać, a podróżnych mieć gdzieś.
mike_sc3 - 18-05-2012, 22:00
Temat postu:
Bez przesady z tą konkurencją na torach... Nie dwóch przewoźników na każdej trasie, ale przetargi na obsługę poszczególnych linii, bo nie wiem który pasażer chce kupować multum różnych biletów w różnych taryfach na poszczególne odcinki.
kamkat - 19-05-2012, 11:53
Temat postu:
Cytat:
Bez przesady z tą konkurencją na torach... Nie dwóch przewoźników na każdej trasie, ale przetargi na obsługę poszczególnych linii, bo nie wiem który pasażer chce kupować multum różnych biletów w różnych taryfach na poszczególne odcinki.

Nie musi byc multum biletow, wystarczy ze marszalek sam bedzie sprzedawac swoje bilety. A przewoznik bedzie jezdzil za stawke ustalona w przetargu. Do tego marszalek nawet wlasnych kolei nie potrzebuje. KZK GOP sobie calkiem niezle radzi wg tego modelu. Nawet marszalek moglby sie podpiac pod KZK GOP wtedy mu nawet wlasny bilet nie jest potrzebny.
katowicer - 19-05-2012, 13:53
Temat postu:
Akurat pod KZKGOP to lepiej żeby się nikt nie podpinał. Takiej patologii ciężko szukać gdzie indziej.
sabatnik - 19-05-2012, 14:04
Temat postu:
Ideału próżno szukać ale moim zdaniem KŚ nie spełniają pokładanych w nich nadziei. Oferta w najlepszym przypadku pozostaje taka sama, jak za czasów PR, nie przywracają żadnych zamkniętych linii lub robią to nieumiejętnie, do tego dochodzi brak współpracy KŚ-PR, które wiele bruździ. Może i dla Ślązaków te zmiany nie są takie straszne ale dla przyjezdnych stanowią znaczące utrudnienie. Ja póki co, nie mam się z czego cieszyć.
katowicer - 19-05-2012, 14:11
Temat postu:
Oczywiście jest wiele do zrobienia w KŚ, do poprawienia również. Akurat ja jestem zadowolony ze zmiany przewoźnika. A z upadku PR i przejęcia przez KŚ wszystkiego będe bardzo zadowolony.
Fan ciapongów - 20-05-2012, 09:48
Temat postu:
Ja będę zadowolony z KŚ jeżeli wejdą na zlikwidowane śląskie linie. Póki co przejęły tylko te najbardziej rentowne a to żaden wielki sukces.
pospieszny - 20-05-2012, 11:42
Temat postu:
Sam tytuł tematu już człowieka nastraja optymistycznie, po tym co ciągle fundowały nam PR-y ze swoją strategią przewozową gdzie z tygodnia na tydzień cięto nawet po sto połączeń w rozkładzie.

Niektórych wizja ta uruchomienia obsługi na nowych liniach nie cieszy, mają do tego prawo.
Zrozumienie ich zaś w kontekście tego o czym wcześniej wspomniałem jest bardzo trudne.
Fan ciapongów, Jedna z tych linii bardzo rentowna przyniosła PR-om w 2010 roku 12 mln straty. Piszę tu o linii Gliwice-Częstochowa-Gliwice.
Jarul - 20-05-2012, 12:03
Temat postu:
Nie lubię KŚ, ale jak od tego ma być więcej połączeń, to chwała i niech działają.
Fan ciapongów - 20-05-2012, 13:26
Temat postu:
pospieszny w innym wątku pisałeś że ta linia przyniosła w owym roku 18 mln zł straty, więc jak to w końcu wyglądało? 6 mln PLN to jednak spora różnica.
Exsimus - 20-05-2012, 14:22
Temat postu:
Cytat:
Oferta w najlepszym przypadku pozostaje taka sama, jak za czasów PR


Za czasów PR osobówki Zawiercie - Gliwice i wszystkie przyspieszone nie jeździły w wakacje, teraz wszystkie Zawiercie - Gliwice jeżdżą w (D) włączenie z wakacjami, a ograniczenie przyspieszonych jest chyba zaledwie na jednej parze.

Po Wiśle nie oczekuj cudów, bo jakby nie patrzeć nikt do tych połączeń nie będzie na razie dopłacał.
Jarul - 20-05-2012, 17:08
Temat postu:
A powinien dopłacać. Ja mogę przeboleć wywalanie PR i zastępowanie ich KŚ, ale niech wtedy dostają pieniążki. Wisła jest pociągiem użytecznym społecznie przecież, "dla ludu", i potrzebnym bardzo dla rozwoju regionu. Ale to nie dyskusja na teraz, gdy zamykają nawet posterunki policji, czy pogotowia ratunkowe w małych miastach. Na kolej nie zostanie nic Twisted Evil
Exsimus - 20-05-2012, 18:33
Temat postu:
Cytat:
A powinien dopłacać.

Tak tylko przez dotacje na kolej Śląski Urząd Marszałkowski już zdrowo w tym roku nadszarpną budżet.No cóż, ale trzeba żyć dalej. Według mnie pociągom do Wisły może pomóc tylko bardzo dobra reklama.
pospieszny - 20-05-2012, 19:24
Temat postu:
Fan ciapongów, Pisałem o kwocie 12 mln i to w kilku wątkach.
Jak sam widzisz przejęcie kolejnych linii przez KŚ pozwoli ograniczyć straty PR do minimum a pasażerom da pewność i stabilność rozkładu jazdy.
Bardi78 - 20-05-2012, 21:33
Temat postu:
Exsimus napisał/a:
Cytat:
A powinien dopłacać.

Tak tylko przez dotacje na kolej Śląski Urząd Marszałkowski już zdrowo w tym roku nadszarpną budżet.No cóż, ale trzeba żyć dalej. Według mnie pociągom do Wisły może pomóc tylko bardzo dobra reklama.

...no i przede wszytkim pomóc może remont lini od Mnicha bo pociąg wlecze się niemiłosiernie...
Fan ciapongów - 21-05-2012, 08:34
Temat postu:
Bardi78 racja, tylko wytłumacz to oszołomom z cieszyńskiego starostwa Neutral
sabatnik - 21-05-2012, 13:19
Temat postu:
Żeby było jasne, nie mam nic do KŚ. Chodzi mi o to, że na powołaniu nowej spółki ja, jako pasażer "zza granicy", czyli innego województwa mam więcej problemów niż korzyści. A tak często podnoszona kwestia lepszego taboru, jest dla mnie dyskusyjna, nie zawsze nowsze znaczy lepsze.M.in. pojedyncze toalety i małe półki na bagaż dały mi się już we znaki. Dla mnie liczy się przede wszystkim oferta (połączenia, taryfa itd.). Wiem, że jak zwykle rozbija się o pieniądze ale na to mamy władze, żeby się tym porządnie zajmowała.
erwin1960 - 21-05-2012, 20:09
Temat postu:
95% pasazerow KS jest mieszkancami wojewodztwa i to przede wszystkim dla nich ta kolejka.
Rademenes - 22-05-2012, 08:15
Temat postu:
No tak! Szanowni pasażerowie z innych województw pamiętajcie, że nie jesteście mieszkańcami województwa śląskiego i dla Was transport KŚ nie jest dedykowany i nie macie prawa oceniać oferty przewozowej ani taborowej KŚ Bo jeżeli nie to pójdziecie pieszo.

@erwin1960 Twój wpis jest SUPER. Powyżej go rozwinąłem tylko. Przepraszam za sarkazm, ale nie mogłem się powstrzymać. Kolej jet dla wszystkich pasażerów, obojętne jaki to przewoźnik, pasażer jest ważny i o n2iego trzeba zadbać. Tyle, że u nas pasażer (dla władzy) to intruz jest. Z pasażerem to nie liczą się. I wygląda to wszystko tak jak jest. Innym słowem ten temat to rzeka. jest dużo do zrobienia dla pasażerów przez przewoźników i to wszystkich.

[ Dodano: 22-05-2012, 09:22 ]
@sabatnik tak właśnie wygląda Polska konkurencja na torach, w rzeczywistości to nikt nie interesuje się pasażerem, szczególnie takim który wybiera się gdzieś dalej. Jeszcze jak jedzie z punktu A do B jednym przewoźnikiem to dojedzie, ale już przesiadki, skomunikowania!!!!! Oj!!!!! Co to władnych obchodzi. Nic. Oni za biurkiem mają na papierze wszystko ładnie rozpisane i oni mają OK. Na gruncie wygląda to zupełnie inaczej, ale tego władni nie widzą tzn. NIE CHCĄ WIDZIEĆ. Smutne, ale prawdziwe.
Exsimus - 26-05-2012, 10:04
Temat postu:
A mnie się wydaje, że Koleje Śląskie jeszcze nie raz i nie dwa zaskoczą ludzi.
Trudno oceniać co się będzie działo w przyszłości. Na razie pewne jest przejęcie linii do Zwardonia i Tychów Lodowiska, a co z resztą? Wszystko wyjdzie w praniu. Zwykli szarzy pracownicy nie wiedzą co będzie, ale mam takie marzenie, że KOLEJ (jako KOLEJ) na Śląsku może kiedyś lub tylko w marzeniach wylądać tak jak na Mazowszu. Choć mogą być to tylko marzenia... Crying or Very sad Choć życzę KŚ jak najlepiej, bo jak na początku do póki nie jeździli (śmy Laughing ) nie byłem do tego wszystkiego przekonany tak teraz widzę, że jest dobrze i MUSI być tylko lepiej.
mikiyee - 26-05-2012, 10:53
Temat postu:
Tymczasem związkowcy z PR chcą by KS przejmowały wszystkich pracowników obsługujących daną linię, nawet tych zbędnych i niepotrzebnych. Tym samym udowodnili, że w ŚZPR jest przerost zatrudnienia. Poszli po bandzie:)

Cytat:
Związkowcy domagają się, aby spółka samorządowa podpisała zobowiązanie, że razem z przejmowaniem kolejnych linii w regionie będzie też przejmować obsługujących je kolejarzy. Tymczasem KŚ chcą przyjmować tylko tylu pracowników, ilu będzie im potrzebnych.

źródło: http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,11801640,Kolejarze_groza_protestami__Chyba_ze_trafia_do_Kolei.html
Anonymous - 26-05-2012, 13:19
Temat postu:
jak dla mnie KŚ muszą mocno się sprężyć bo niby mają przejąć od 1 czerwca 2012 całą linię Katowice - Wisła,która w sumie jako jedyna zostanie w regionie dostępna dla turystów. Przewoźnicy autobusowi już zadeklarowali kasację przewozów Katowice - Wisła (TRANSKOM SKOCZÓW, który przejął połączenia po upadłym PKS Cieszynie).
Koleje Śląskie po 1 czerwca niby nie wprowadzają większej ilości połączeń a za to zmieniają w dość istotny sposób rozkład, tylko po co? Mi to wygląda na wprowadzanie monopolu i robienie własnego widzimisię.


A tak na marginesie, po co komu układanie rozkładu rocznego, skoro i tak się zmienia prawie w całości co kwartał?
Szanowni kolejarze jesteśmy w XXI wieku a nie w XX wiecznym PRL Smile
eu07-223 - 26-05-2012, 16:16
Temat postu:
No to mamy. UM sam likwiduje połączenia, bo mało ludzi jeździ, bo nieodpowiedni tabor, bo oferta przewozowa zła itd. itp. Tylko czy to nie ten sam UM jest za to odpowiedzialny. Wojny zawsze się źle kończą dla tych na dole. Wszak Ci na górze nie korzystają z komunikacji publicznej. Ale to przecież tym na górze zależy na uwaleniu skutecznym komunikacji bo z tego przychód jest mały,a tylko koszty i problemy. Podatki są większe z samochodówki, niż z kom. publicznej to rządzącym na niej nie zależy i nikt tego oficjalnie nie powie, ale przeniesienie ludzi z poc. i tramwai tudzież autobusów do własnych samochodów było by dla nich zbawieniem. Ta rzeka kasy płynąca z podatków i akcyzy. Wracając do meritum. Najbardziej dochodowe linie poszły w ręce KŚ to też będą się mogli chwalić najniższą stawką za poc/km. PR nie będzie mogło z takimi stawkami wyjść do przetargu bo ile będzie miało np. z wpływów z biletów z takiej linii Gliwice-Bytom; Bielsko B.-Wadowice; Pszczyna-Rybnik; Częstochowa-Lubliniec wystawiając tam EN57, bo innych nie mają, a UM nie jest zainteresowany tak na poważnie komunikacją publiczną. Gdyby był, zamówił by zamiast 4 członowych elfów, większą ilość autobusów szynowych, wystawiając je na wspomniane linie i ratując, i utatrakcyjniając ofertę przewozową. Tak scenariusz może być taki, że UM nie przyjmie wyższej oferty PR, powie nie mamy kasy więc nie damy i likwidacje linii zwali na PR mówiąc w mediach \"to oni dali taką wysoką cenę\". I tak w białych rękawiczkach pozbędziemy się kolejnych linii obsługiwanych poc. osobowymi.

katowicer napisał/a:
Oczywiście jest wiele do zrobienia w KŚ, do poprawienia również. Akurat ja jestem zadowolony ze zmiany przewoźnika. A z upadku PR i przejęcia przez KŚ wszystkiego będe bardzo zadowolony.


Oby to było przejęcie wszystkiego, bo coś mi się wydaje, co napisałem powyżej, że tylko część zostanie przejęta - reszta do piachu z powodu uzasadnienia j/w.

pospieszny napisał/a:
Sam tytuł tematu już człowieka nastraja optymistycznie, po tym co ciągle fundowały nam PR-y ze swoją strategią przewozową gdzie z tygodnia na tydzień cięto nawet po sto połączeń w rozkładzie.


Kiedy zrozumiecie, to UM wszystko parafuje i jest za to odpowiedzialne. Podobnie jak w KZK GOP, miasta decydują co gdzie ma jechać i o kiery. PR składają propozycje np. za 20zł będziemy jeździć na 5 liniach. UM odpowiada: nie mamy 20zł możemy Wam dać 15zł. PR - to będziemy jeździć na 4 liniach i UM to podpisuje (tak w skrócie, ale istota jest zachowana).

mikiyee napisał/a:
Tymczasem związkowcy z PR chcą by KS przejmowały wszystkich pracowników obsługujących daną linię, nawet tych zbędnych i niepotrzebnych. Tym samym udowodnili, że w ŚZPR jest przerost zatrudnienia. Poszli po bandzie:)

Niekoniecznie. To UM zatrudnia dwu przewoźników. Jakiś czas temu na RK był artykuł o strajku w jakiejś kolejce londyńskiej gdzie związkowcy z jednej domagali się takich samych ulg przejazdowych jak w drugiej. U nas też tak nie ma. Pracownicy PR nie mają takich samych ulg jak KŚ i odwrotnie. Uzasadnienie tamtych związkowców było proste. Skoro zamawiający jest jeden to ulgi u przewoźników też powinny być te same wszak pokrywa je ten zamawiający. Czy u nas w ogóle strajk np. w KŚ aby honorować ich bilety w PR i odwrotnie byłby możliwy, czy generalnie tzw. opinia publiczna by to wyśmiała. Jak to jest, że w Londynie coś takiego się dzieje i (ci nielubiani w Polsce) związkowcy to widzą, a u nas jest ogólna nagonka na pracownicze ulgi przejazdowe, które pomału z ulgami mają co raz mniej wspólnego ?
Paradoks - 29-08-2012, 21:06
Temat postu:
A może Żywiec- Sucha Beskidzka?

Coś dla zainteresowanych:

W ub. roku w gminie Jeleśnia, dzięki pomocy strażaków i mieszkańców, zostały odsłonięte z zarośli i kamieni schrony bojowe w Krzyżowej. Teren został uprzątnięty, korzenie wykarczowane, wysprzątano forty.W najbliższa niedzielę 2 września odbywać się będzie na terenie, gdzie są zlokalizowane, ciekawy programowo piknik militarny. Nie zabraknie małej inscenizacji pn. "Szturm na schron 1939" w wykonaniu grup rekonstrukcyjnych. Sporą ciekawostką mogą być również pokazy jazdy starych wozów militarnych i nie tylko. Pokazany zostanie m.in. SDKFZ 247b, niemiecki wóz opancerzony z czasów II wojny światowej.
.
.
.
Budowę fortów powierzono 10. Batalionowi Junackich Hufców Pracy. Dowódca batalionu ppłk. Jan Kubin kompanię 28, 29 i 30 skierował do Węgierskiej Górki, a 64 do prac w Krzyżowej i Przyborowie. Junacy najpierw zajęli się budową kolejki wąskotorowej, od stacji kolejowej w Jeleśni do Przyborowa. Tutaj umieszczono składnice materiałów budowlanych. Kolejka biegła dalej w stronę Moczarek, gdzie rozpoczęto budowę dwóch schronów bojowych, ale nie zostały ukończone. Na miejsca budowy materiały dowożone były ze składów furmankami. Drugie odgałęzienie kolejki biegło do Krzyżowej.
.

Więcej: Żywiecki24
sympatyk - 07-11-2020, 14:31
Temat postu:
Dinges: na linii Kraków – Katowice jest miejsce dla trzech przewoźników.

Koleje Śląskie przygotowują się do rozbudowy siatki połączeń pasażerskich po zakończeniu ważnych modernizacji infrastruktury w regionie. Prezes spółki nie wyklucza wejścia na trasę Katowice – Kraków.

Więcej:

https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/31805/dinges--na-linii-krakow---katowice-jest-miejsce-dla-trzech-przewoznikow.html

_____________________________________________________________


W przyszłym miesiącu Koleje Śląskie uruchomią kilka bezpośrednich par pociągów pomiędzy Katowicami a Krakowem.

Kilka groszy ode mnie na ten temat:
Oczywiście że to dobrze bo konkurencja jest w dzisiejszych czasach po prostu zdrowa Brawa
Tylko czy aż tak trudne było puszczenie tych pociągów w wydłużonych, bezpośrednich relacjach z Kluczborka, Gliwic, Zwardonia czy Bohumina?
No i te nudne Milcz Mysłowice :/ To jest okazja uruchomienia bezpośrednich pociągów zahaczających o Sosnowiec (a dokładnie Południowy). Miasto to duże jest a mimo akceptowalnej odległości nie posiada bezpośrednich połączeń pod Wawel.
Może i obyłoby się to kosztem paru minut dłużej spędzonych w podróży ale za to ilu więcej chętnych pasażerów mogłoby się znaleźć na pokładzie by odbyć wygodną przejażdżkę!
Pod rozwagę Koleje Śląskie!
ambrosia - 10-11-2020, 13:04
Temat postu:
A to koleje slaskie maja w ogole czym jezdzic do Krakowa?

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group