Infrastruktura - Przepustowość linii w poc/h Doman - 06-06-2012, 21:58 Temat postu: Przepustowość linii w poc/h
Czy istnieją jakieś zestawienia z maksymalną liczbą pociągów, które mogą przejechać w ciągu godziny na danej linii? Czy to w ogóle da się jakoś zgrubnie oszacować? REXus - 07-06-2012, 12:50 Temat postu:
Da się policzyć, ale przy pewnych - zazwyczaj zgubnych - założeniach. Jeżeli dysponujesz wiedzą o prędkościach (realnych, nie szlakowych), rodzaju urządzeń i rzecz jasna ilości torów - możesz sobie oszacować samodzielnie. bartik - 07-06-2012, 13:36 Temat postu:
Ja mogę pomóc przy wyliczaniu przepustowości stacji i linii kolejowych, ostatnio miałem to na zajęciach siwiutki91 - 07-06-2012, 20:23 Temat postu:
z p. Bujnowskim wcale nie jest to takie proste jak się zdaje Mestwin - 07-06-2012, 23:56 Temat postu:
bartik napisał/a:
Ja mogę pomóc przy wyliczaniu przepustowości stacji i linii kolejowych, ostatnio miałem to na zajęciach
O, to ja bym własnie poprosił. Linia 250 (czyli SKM Trójmiasto), wystarczy odcinek Gdynia Główna-Gdańsk Główny. W tej chwili SKM jeżdżą w szczycie co 7 min., podczas gdy za PRL były plany, by częstotliwość zwiększyć do 3,5 min. Jaka jest dziś realna przepustowość linii? Doman - 08-06-2012, 09:10 Temat postu:
bartik napisał/a:
Ja mogę pomóc przy wyliczaniu przepustowości stacji i linii kolejowych, ostatnio miałem to na zajęciach
A masz może jakiś skrypt lub inne materiały online? kodag - 04-07-2012, 10:51 Temat postu:
Na piechotę, ale dokładnie:
1. Potrzebne dane:
prędkości maksymalne na linii
lokalizacja semaforów
typ zastosowanych urządzeń SRK na posterunkach ruchu
typ blokady liniowej
rozmieszczenie semaforów
dane dotyczące taboru: przyspieszenie rozruchu, opóźnienie hamowania
czas postoju na przystankach
2. Sporządzić profile prędkości pociągów
Na podstawie znanych z fizyki wzorów (ruch jednostajnie przyspieszony/opóźniony) wyznaczyć czasy przejazdu pociągów poszczególnych odstępów itp.
Nanieść na wykres (droga od czas)
3. Sprawdzić ile w ciągu godziny da się upchnąć wykresów ruchu pociągów, zachowując oczywiście zasady bezpieczeństwa ruchu (dwa pociągi nie mogą się znaleźć na tym samym odstępie, uwzględniając straty czasu z uwagi na urządzenia SRK itp.).
W ten sposób otrzymujemy przepustowość linii w ciągu godziny.
Oczywiście można również ze wzoru:
60minut / czas zajęcia krytycznego odstępu szlakowego przez jeden pociąg [min] i jeszcze współczynnik uwzględniający nierównomierność ruchu.
UWAGA!!! Dotyczy to tylko linii dwutorowych, a nie dotyczy posterunków odgałęźnych i głowic stacyjnych.
A często w dużych węzłach kolejowych to właśnie głowice stacyjne decydują o przepustowości. Gleba - 14-02-2014, 13:53 Temat postu:
Odgrzewam temat. Interesuję się przepustowością linii kolejowych i natknąłem się na publikacje Janusza Wocha dotyczące analizy efektywności i optymalizacji sieci kolejowej w oparciu o oprogramowanie SOUT (System Oceny Układów Torowych). Z publikacji wynika, że dane oprogramowanie jest ogólnodostępne, jednak wielokrotnie już próbowałem je znaleźć, niestety nieskutecznie. Czy ktoś z Was posiada dane oprogramowanie albo może coś więcej na jego temat powiedzieć? Czy istnieją jakieś inne oprogramowania komputerowe służące do analizy przepustowości/efektywności linii kolejowych? marzena - 14-02-2014, 19:27 Temat postu:
Mając potrzebne dane można chyba pokusić się i samemu opracować wyliczankę wykorzystując jakiś arkusz kalkulacyjny. Skąd wziąć dane (wg kodag)? Gleba - 14-02-2014, 22:13 Temat postu:
Zgadza się, można to robić "na piechotę" metodami analitycznymi, ale chciałbym otrzymane wyniki porównać za pomocą modeli symulacyjnych, a takim jest SOUT. Dane podstawowe to RJ z wykresem ruchu pociągów oraz schematy SRK + dane empiryczne. RJ pociągów pasażerskich to oczywiście nie problem i wykres ruchu można samemu opracować. Problemem jest RJ pociągów towarowych, ale jeżeli ktoś wykonuje analizę w celach dydaktycznych i posiada jakiegoś opiekuna naukowego to myślę, że PLK nie będzie robiła problemów i udostępni dany dokument. To samo tyczy się niezbędnych do analizy schematów SRK wraz z tablicami zależności. Ponadto wiele schematów jest dostępnych w Internecie wraz z projektami wykonawczymi modernizowanych linii kolejowych. Tak więc ponawiam moje pytanie o SOUT, bo spotykam się z danym oprogramowaniem w coraz większej ilości publikacji jednak nie mogę danego oprogramowania nigdzie znaleźć w Internecie.