INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Ministerstwo wycofało się z remontu linii Łódź-Kutno

M. Ciesielski - 07-02-2013, 17:38
Temat postu: Ministerstwo wycofało się z remontu linii Łódź-Kutno
Planowany od kilku lat remont znajdującej się w tragicznym stanie technicznym linii kolejowej z Łodzi do Kutna został skreślony z ministerialnej listy inwestycji w nowej wersji "Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych". Województwo ma ze środków własnych i RPO (w ramach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) wyremontować odcinek ze Zgierza do Ozorkowa, ale reszta linii będzie pozostawiona na pastwę losu, co doprowadzi ją do śmierci technicznej. A przecież to nie jest linia lokalna - to podstawowe połączenie Łodzi z północą Polski. To samo spotkało linię z Kutna do Płocka, której remont też od dawna obiecywano.

Jak pisze portal Rynek Kolejowy: Nie obyło się jednak bez cięć. Ich ofiarą padły projekty modernizacji linii Zgierz - Kutno - Płock oraz Tłuszcz - Ostrołęka. W przypadku tego pierwszego zmniejszono finansowanie z 250 mln zł do zaledwie 8 mln zł i zmniejszono zakres do krótkiego odcinka Łąck - Płock Radziwie.

Konsultacje społeczne jeszcze trwają, ale tylko do 11 lutego, więc tym bardziej warto, żeby jak najwięcej mieszkańców Łodzi, ale też Zgierza, Ozorkowa, Łęczycy, Kutna, Gostynina, Płocka (i nie tylko), którzy korzystają z kolei, przesyłało swoją opinię o tej zmianie na adres wpik@transport.gov.pl na formularzu zgłoszeniowym opublikowanym na tej stronie - zgodnie z trybem konsultacji ustalonym przez ministerstwo.

Dla ułatwienia - bo wiadomo, że ludzie bywają leniwi i nie chce im się pisać - na forum Skyscrapercity można znaleźć przykładowe treści opinii do umieszczenie w formularzu.
pp - 12-02-2013, 15:19
Temat postu:
Porozumienie dla kolei w Łódzkiem

Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, przedstawił najważniejsze inwestycje szykowane na kolei w regionie. W tej sprawie przygotowane zostało porozumienie z PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółkę na czwartkowej konferencji w Urzędzie Marszałkowskim reprezentował Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu spółki do spraw programowania inwestycji. Porozumienie zakłada współpracę pomiędzy Urzędem Marszałkowskim w Łodzi a PKP Polskie Linie Kolejowe przy realizacji kluczowych budów i modernizacji tras kolejowych. Kooperacja będzie dotyczyła wymiany informacji i udostępniania opracowań dotyczących rozwoju transportu kolejowego w województwie, wspólnego działania zmierzającego do jak najlepszego wykorzystania środków unijnych w latach 2014 - 2020 i wspólnego dążenia do realizacji najważniejszych inwestycji.

Porozumienie to efekt spotkania przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, któremu przewodniczył marszałek Witold Stępień oraz reprezentantów PKP PLK z Remigiuszem Paszkiewiczem, prezesem spółki, na czele. Odbyło się ono na początku stycznia.

Kluczowe zadania przewidziane do realizacji w regionie, to:
- budowa linii kolejowej w tunelu średnicowym pod Łodzią;
- budowa wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska
- rewitalizacja linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska - Sieradz/Ostrów Wielkopolski;
- rewitalizacja linii nr 15: odcinek Łódź Kaliska – Zgierz
- rewitalizacja linii nr 16 na odcinku Zgierz – Ozorków – Kutno
- budowa i przebudowa przystanków kolejowych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – etap II
- budowa linii kolejowej Zgierz – Kutno;
- rewitalizacja linii nr 22 i 25 Łódź - Tomaszów Mazowiecki – Opoczno (odcinek Gałkówek – Idzikowice/Opoczno)
- budowa linii kolejowej do portu lotniczego im. Władysława Reymonta wraz ze stacją końcową
- budowa linii kolejowej Wieluń – linia nr 131 (kier. Zduńska Wola)
- modernizacja linii kolejowej Warszawa - Łódź – odcinek Łódź Widzew
- budowa dworca Łódź Fabryczna
- powstanie studium wykonalności dla przystosowania Łódzkiego Węzła Kolejowego do obsługi kolei dużych prędkości.

Marszałek Witold Stępień podkreślił, że najważniejsze jest doprowadzenie istniejących linii kolejowych do takiego stanu, aby do minimum ograniczyć miejsca, gdzie pociągi muszą zwalniać. Taka modernizacja szykuje się już wkrótce m.in. na trasie z Łodzi do Sieradza. Linia dalej prowadzi do Ostrowa Wielkopolskiego, skąd rozgałęzia się na Wrocław i Poznań. - Trzeba jednak pamiętać o konieczności ich uzupełniania - mówił marszałek. - Takim zasadnym połączeniem, które powinno powstać jest Wieluń - linia 131, która przyłączy Wieluń do magistrali węglowej, a dalej przez Zduńską Wolę do Łodzi.
(al/jg)

http://www.lodzkie.pl/wps/wcm/connect/lodzkie/lodzkie/aktualnosci/20130117_news_1333
M. Ciesielski - 12-02-2013, 15:49
Temat postu:
Cytowany powyżej artykuł pochodzi sprzed kilku miesięcy i wtedy zgadzał się z wersją WPIK z 2013 r - plan był taki, że remont odcinka Zgierz-Ozorków będzie finansowany z budżetu województwa i RPO, a Ozorków-Kutno - z budżetu państwa. Teraz ministerstwo stwierdziło, że nie dołoży ani złotówki do linii z Łodzi do Kutna i niech województwo się nią martwi (mimo że około połowy ruchu na niej stanowią pociągi TLK). A potem i tak województwo za ruch pociągów regionalnych (m.in. planowanej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) na wyremontowanym przez siebie odcinku będzie musiało płacić ogromne pieniądze PLK.

Natomiast budowa nowej linii Zgierz-Kutno wzdłuż autostrady A1 to coś, co województwo zapisało w strategii zagospodarowania przestrzennego, ale ma rozważać dopiero po roku 2020.

Reakcja regionalnych mediów w tej sprawie okazała się niestety nikła - tu napisałem podsumowanie.

Podziwiam aktywnych na forum Infokolej i poza nim ludzi z województwa dolnośląskiego, którzy potrafią walczyć o kolej w swoim regionie. Jak jest województwie łódzkim - właśnie się przekonałem. Być może sprawa KDP, a ostatnio wydłużenia trasy Pendolino do Łodzi skupiła na sobie całą uwagę, a o resztę linii już chyba prawie nikt tu nie walczy.
pp - 13-02-2013, 08:59
Temat postu:
M. Ciesielski napisał/a:
A potem i tak województwo za ruch pociągów regionalnych (m.in. planowanej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) na wyremontowanym przez siebie odcinku będzie musiało płacić ogromne pieniądze PLK.
A czy nie istnieje prawna możliwość odpisania sobie przez UMWŁ zainwestowanych środków na rzecz obniżenia przyszłych opłat za zamawiane pociągi na tym odcinku? Może wtedy RPO nabrałoby rozpędu w innych województwach? To stawiałoby Urzędy Marszałkowskie w bardziej uprzywilejowanej pozycji.
sympatyk - 24-03-2020, 14:22
Temat postu:
Stacje kolejowe Łódź Żabieniec i Zgierz zostaną zmodernizowane.

PKP Polskie Linie Kolejowe wybudują na stacji w Zgierzu trzeci peron oraz nowe przejście podziemne. Na stacji Łódź Żabieniec powstaną wygodniejsze perony i tunel dla pieszych. Inwestycje realizowane są w ramach przebudowy odcinka Łódź Kaliska-Zgierz. Jego modernizacja ma kosztować ok. 220 mln zł.

Więcej:

https://www.portalsamorzadowy.pl/inwestycje/stacje-kolejowe-lodz-zabieniec-i-zgierz-zostana-zmodernizowane,156317.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group