INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - Nowe wagony FPS dla FPW Invest

DarekP - 20-03-2013, 12:25
Temat postu: Nowe wagony FPS dla FPW Invest
Jak widzę temat tych wagonów nie doczekał się swojego wątku, więc zaczynam.
Historia zaczyna się na stronach firmy FPW Inwest Sp. z o.o. takim wpisem:
Cytat:
Od grudnia 2012 roku FPW Invest dysponować będzie flotą 20 nowoczesnych wagonów pasażerskich, stanowiących 2 składy złożone z nowo wyprodukowanych wagonów różnych typów: 4 wagony przedziałowe I klasy – wagon typu 156A;
2 wagony przedziałowe II klasy, przystosowane do przewozu osób z ograniczeniami ruchowymi; w tym na wózkach inwalidzkich – wagon typu 157Aa;
4 wagony bezprzedziałowe I klasy – wagon typu 158A;
8 wagonów bezprzedziałowych II klasy – wagon typu 159A;
2 wagony restauracyjne – wagon typu 407A.


Poniżej znajduje się kilka zdjęć i opis wagonów
Cytat:
Najważniejszymi zaletami oferowanych wagonów są:
niski poziom hałasu,
wysoki poziom spokojności biegu,
spełnienie wszelkich wymagań dotyczących bezpieczeństwa w ruchu pasażerskim,
nowoczesny i wydajny system zasilania w energię elektryczną,
układ klimatyzacyjny zapewniający komfort jazdy,
zastosowanie ekologicznego systemu zamkniętego układu toalety.

Wyprodukowane przez H.Cegielski-FPS wagony wyróżniają się nowoczesną aranżacją wnętrza z wygodnymi ergonomicznymi fotelami, diodowym oświetleniem i pełną informacją dla pasażerów na monitorach wewnętrznych (po raz pierwszy w polskim wagonie pasażerskim), elektronicznym systemem rezerwacji miejsc.

Zastosowanie przejść międzywagonowych tzw. „ciśnieniowo szczelnych” znacznie poprawia komfort podróży, obniża hałas w pojeździe i polepsza komfort komunikacji między wagonami. Istnieje możliwość zestawienia wagonów z przejściami ciśnieniowo szczelnymi pociągu o charakterystyce zbliżonej do pociągu zespolonego.


O samej firmie można się dowiedzieć trochę z informacji zamieszczonych na stronach, w tym to, że wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu oraz że powstał projekt stworzenia mechanizmu wspierającego i inicjującego budowę wagonów w H.Cegielski - Fabryce Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. w Poznaniu.

Ostatnio kolega Lucior na formu SSC opublikował trochę zdjęć tych wagonów w warunkach poza halą produkcyjną, dlatego może warto, aby tutejsi forumowicze też zobaczyli jak one wyglądają. Zupełną nowością są dwa typy wagonów - 157Aa z częścią przeznaczoną dla niepełnosprawnych i nietypowym układem drzwi wejściowych oraz 407A - pierwszy wyprodukowany w Polsce wagon restauracyjny standardu UIC-Z1.
Mam nadzieję, że nie będzie miał za złe, że je tu opublikuję, ale uważam, że jego pracę trzeba docenić właśnie w ten sposób, aby poznała je większa grupa osób.
Dla zainteresowanych innymi zdjęciami adres galerii Lutka

http://www.lutek.cal.pl/galeria/data/media/110/IMAG0047.jpg

http://www.lutek.cal.pl/galeria/data/media/111/IMAG0045.jpg

http://www.lutek.cal.pl/galeria/data/media/112/IMAG0053.jpg

http://www.lutek.cal.pl/galeria/data/media/113/IMAG0063.jpg

http://www.lutek.cal.pl/galeria/data/media/114/IMAG0032.jpg

Na zdjęciach można zauważyć, że wagony pomalowane są w schemat PKP Intercity i posiadają nawet naklejone logo, na części wagonów zasłonięte, chociaż są własnością zupełnie innej firmy.
sphinx - 20-03-2013, 16:25
Temat postu:
Wnętrze 407A jest podobno identyczne jak w projekcie, który dla FPSu przygotował EC-E:

http://www.ec-e.pl/s_rail/files/objects/49/30/FPS_barowy_1%20kopia.jpg
http://www.ec-e.pl/s_rail/files/objects/50/30/FPS_barowy_2.jpg
nois - 23-03-2013, 17:18
Temat postu:
ciekawe wyposażenie przedziałów: w każdym przedziale:
Cytat:
pełną informacją dla pasażerów na monitorach wewnętrznych (po raz pierwszy w polskim wagonie pasażerskim), elektronicznym systemem rezerwacji miejsc

Kto w naszym kraju projektuje tak nowoczesne urządzenia multimedialne ?
W porównaniu z elektroniką w wagonach jeszcze sprzed 5 lat to "milowy skok" w technologii.
Dresio - 23-03-2013, 18:28
Temat postu:
Więc można przypuszczać, że ARP się udało wykupić 100% udziałów FPS i może jakaś mała pozytywna rewolucja będzie? :"). Jak na wagony dla PIC to jest trochę za wcześnie, więc chyba pomalowali je tak "przypadkiem". Nie sądzę, że one będą jeździły u jakiegoś Polskiego przewoźnika, prędzej pojadą gdzieś na zachód, albo trafią do PICu, w ostateczności do PRów, ale w to wątpię Smile
DarekP - 23-03-2013, 20:22
Temat postu:
nois napisał/a:
W porównaniu z elektroniką w wagonach jeszcze sprzed 5 lat to "milowy skok" w technologii.


Teraz to nawet w remontowanych wagonach będzie nowa technika.

Wyświetlacz w przedziale
eicgornik - 23-03-2013, 21:42
Temat postu:
Co to za firma FPW Inwest? Jakaś konkurencja dla InterCity jest?Smile
Czy te wagony będą dla intercity?
DarekP - 23-03-2013, 22:58
Temat postu:
Na początku pierwszego maila w wątku jest link do ich strony, można sobie poczytać, co robią i dlaczego.
Generalnie sprowadza się to tego, że w obie firmy zaangażowana jest Agencja Rozwoju Przemysłu i FPW Invest zamówiła w FPS wagony, by uchronić FPS przed upadkiem, a teraz ma zamiar je wynajmować lub sprzedać.
Wagony posiadają malowanie Intercity,choć nie zostały przez nich zamówione oraz firmy te nie są ze sobą związane poza faktem, że we wszystkich udział ma państwo polskie.
sphinx - 23-03-2013, 23:08
Temat postu:
FPW Invest jest sposobem na ominięcie zakazu udzielania pomocy publicznej.

Nie wiem czy ktoś zauważył, ale wagon restauracyjny (407A) ma inne wózki niż reszta.
DarekP - 24-03-2013, 00:54
Temat postu:
"Poduszkowce", ktoś wskazał na podobieństwo do Newagowskich i muszę przyznać, że na zdjęciach wyglądają bardzo podobnie, a więc fajnie, mamy kolejnego aktywnego producenta wózków.

Dla porównania wózek w 134Ac i ulotka z jego danymi.

PS. Czas by poszerzyć to forum, bo znaleźć zdjęcie na wymagany wymiar graniczy z cudem, a dublowanie ich tylko pod to forum to trochę marnotrawstwo miejsca i czasu.
nois - 24-03-2013, 20:44
Temat postu:
DarekP napisał/a:
nois napisał/a:
W porównaniu z elektroniką w wagonach jeszcze sprzed 5 lat to "milowy skok" w technologii.


Teraz to nawet w remontowanych wagonach będzie nowa technika.

Wyświetlacz w przedziale


To jest sprzet krajowy czy zachodni ? Kto u nas robi takie multimedialne urządzenia ?
Dave - 24-03-2013, 22:25
Temat postu:
Przecież to wagony żywcem dla PKP IC, które zamówiło je jakoś pół roku temu i właśnie mają przychodzić! A w przypadku tej spółki FPW cuś tam to nie chodzi przypadkiem o leasing zwrotny lub cuś podobne i o to, że właścicielem tych wagonów będzie/jest właśnie ta spółka a PKP IC będzie je tylko leasingowało?
DarekP - 25-03-2013, 08:33
Temat postu:
@Dave, przeczytałeś informacje ze strony FPW Invest, porównałeś to z tym, co zamówiło Intercity w przetargu? Porównaj sobie te dwie rzeczy i sam dojdziesz do tego, dlaczego nie jest tak, jak piszesz.
Los tych wyprodukowanych wagonów nas interesuje, ale na razie nie ma żadnych formalnych przesłanek na to, że Intercity pozyska te wagony. Tu nie wystarczy dobra wola, tylko środki pieniężne i ustawa o PZP.
Borys - 25-03-2013, 14:00
Temat postu:
Witam. Specyfikacji przetargowej nie znam, ale czy wolno produkować sobie wagony z logiem przewoźnika dla kogoś innego?
DarekP - 25-03-2013, 14:27
Temat postu:
Tu chodziło o produkcję "ratunkową" dla FPS, to raz, więc wykorzystano schemat jaki już mieli w produkcji. Dostępność funduszy UE rodziła nadzieję, że Intercity dokupi do istniejącej floty 156A-159A dodatkowe wagony, ale przetarg poszedł z trochę innymi wymaganiami.
Ja jeszcze myślę, że ponieważ to są kompletne składy, to może się zdarzyć, że np MI ogłosi jakiś projekt połączenia międzynarodowego i wtedy przewoźnik będzie sobie mógł wylizingować od razu gotowe składy.
Drugi pomysł to firma/fundusz taborowa, która miała ułatwić przewoźnikom pozyskanie taboru dzięki zakupom przez ten podmiot w miarę jednolitego taboru w dużych partiach. Ponieważ pośrednio wagony należą do państwa i ta spółka tez będzie państwowa, to może dojdzie do wykorzystania tych wagonów w taki sposób.
eicgornik - 25-03-2013, 17:02
Temat postu:
Piękne wagony Smile
Dave - 25-03-2013, 20:32
Temat postu:
A kij tam, nie znam się. Zobaczymy. Smile

A czy te wagony są na 200 czy tylko na 160? Bo jak to drugie to kompletna porażka i strata piniędzy!
sphinx - 25-03-2013, 21:23
Temat postu:
Są na 200.
danio - 25-03-2013, 21:43
Temat postu:
Może do PR na RE Smile To by się PKP S.A. wkurzyło Smile
Jarul - 26-03-2013, 02:00
Temat postu:
Ładne wagony, oby więcej takich się produkowało, ale nie rozumiem tylko zachwytu nad tymi ekranikami i sterowaniem. To trochę choroba naszych czasów. Na co do takich czynności jak sterowanie ciepłotą, głośnością komunikatów i oświetleniem takie urządzenie? Kolorowy ekran? Wystarczą przyciski i wskaźnik LED do temperatury. Takie zabawki to pierwszy i z reguły bardzo chętny element do schrzanienia się.
sphinx - 29-03-2013, 18:49
Temat postu:
Już wiadomo co z nimi będzie. Na listę projektów indywidualnych POIiŚ trafiło zadanie numer 7.1-97: "Odnowa taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich". "Projekt obejmuje dostawę 20 wagonów osobowych do obsługi połączeń w relacji Warszawa - Kutno - Poznań - Szczecin". Wartość projektu to 160 mln zł, dofinansowanie 65,04 mln zł, lata realizacji: 2013-2014.
DarekP - 01-04-2013, 09:42
Temat postu:
No ale jak to rozwiążą? Kupią z wolnej ręki, bo jakaś spółka ma takie na stanie? Albo ogłoszą ustawiony przetarg pod te wagony? Przecież mogą to oprotestować praktycznie wszyscy dostawcy oprócz FPS. Poczekamy, zobaczymy ten prawny majstersztyk.
sphinx - 01-04-2013, 16:16
Temat postu:
Zależy jak ustawią. Poprzedni przetarg na 25 nówek też w zasadzie mógł wygrać tylko FPS.
DarekP - 01-04-2013, 17:41
Temat postu:
Ale zarówno pytań było mnóstwo i protestów też nie uniknęli. Być może doszli wtedy do porozumienia i PESA odpuściła w końcu tamten przetarg, a dostała za to sporo wagonów z przetargu na 150 wagonów. Przy czym nadal nie ma ogłoszenia wyników, więc PESA może teraz też próbować przyblokować zakup.

[ Dodano: 06-05-2013, 22:54 ]
Coś w temacie się ruszyło - przetarg na stronie Intercity .

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem na:
dostawę 20 pasażerskich wagonów kolejowych z usługą ich finansowania


Przedmiotem niniejszego zamówienia jest dostawa 20 pasażerskich wagonów kolejowych z pierwszym
i drugim przeglądem okresowym na poziomie P4 oraz dwoma przeglądami okresowymi na poziomie P3, po pierwszym i drugim roku eksploatacji, oraz z usługą ich finansowania. Wszystkie wagony przeznaczone są
do ruchu krajowego i międzynarodowego.
Zamówienie obejmuje następujące typy wagonów:
— wagony bezprzedziałowe drugiej klasy - 8 szt.
— wagony bezprzedziałowe pierwszej klasy - 4 szt.
— wagony przedziałowe pierwszej klasy z przedziałami klasy business - 4 szt.
— wagony przedziałowe drugiej klasy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych - 2 szt.
— wagony restauracyjne - 2 szt.
Wagony muszą być nowe i produkowane przez jednego producenta.
Każdy wagon musi być przystosowany do jazdy po torze o szerokości 1435 mm i powinien osiągać maksymalną prędkość eksploatacyjną nie mniejszą niż 160 km/h.
Wagony powinny być posadowione na dwuosiowych wózkach wyposażonych w monoblokowe zestawy
kołowe z trzema tarczami hamulcowymi na każdej osi oraz dodatkowo wyposażonych w zespół hamulca szynowego. Wszystkie wagony powinny być typu Z według Karty UIC 567-2 i UIC 567 i wpisywać się w skrajnię kinematyczną określoną Kartą UIC 505-1. Wszystkie wagony winny być wyposażone w drzwi odskokowo-przesuwne, przetwornicę statyczną, klimatyzację, nagłośnienie oraz zamknięty obieg WC. Wnętrze każdego wagonu powinno posiadać wyposażenie o wysokim standardzie, zapewniającym komfortowe warunki podróżowania. Zewnętrzna malatura wagonów powinna być wykonana farbami chemoutwardzalnymi pokrytymi dodatkowo powłoką antygraffiti.
Wraz z wagonami Wykonawca zobowiązany jest do opracowania, uzgodnienia z jednostką notyfikowaną i nieodpłatnego przekazania Zamawiającemu:
a) warunków technicznych wykonania i odbioru;
b) dokumentacji konstrukcyjnej;
c) dokumentacji techniczno-ruchowej.
Dostarczone wagony muszą posiadać dokumenty, wydane przez Prezesa UTK, uprawniające do eksploatacji wagonu na infrastrukturze kolejowej na terenie Polski. Dokumenty, o których mowa w zdaniu poprzednim winny zostać przekazane Zamawiającemu najpóźniej w dniu odbioru pierwszego z wagonów danego typu. Wykonawca zobowiązany jest również do opracowania dokumentacji systemu utrzymania dla każdego typu wagonów, przy czym należy przyjąć następujące wytyczne:
a) przebieg pomiędzy przekazaniem wagonu a pierwszym przeglądem okresowym poziomu P4 - nie
mniej niż 700 000 km, lub 36 miesięcy,
b) przebieg do drugiego i każdego kolejnego przeglądu okresowego poziomu P4 nie mniej niż 550 000
km, lub 36 miesięcy,
c) przebieg do naprawy poziomu P5 nie mniej niż 7 000 000 km.
Dostawy winny być realizowane sukcesywnie, zgodnie z gotowością Wykonawcy, a bezwzględnie wymagany nieprzekraczalny termin dostawy wszystkich 20 wagonów wynosi 18 miesięcy od zawarcia umowy. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca w ramach niniejszego zamówienia zapewnił dla każdego wagonu wykonanie pierwszego i drugiego przeglądu okresowego na poziomie P4 oraz, pomiędzy przekazaniem wagonu do eksploatacji a pierwszym przeglądem okresowym poziomu P4, dwóch przeglądów na poziomie P3 - po pierwszym i drugim roku eksploatacji - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 roku w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (DZ.U. z 2005 r. Nr 212, poz. 1771, ze zm.).
Przedmiot zamówienia obejmuje również usługę finansowania. Wymagana przez Zamawiającego wysokość
finansowania, jaką zapewnić ma Wykonawca wynosi około 80 000 000 PLN, przewidywany okres finansowania - około 10 lat, spłaty w kwartalnych równych ratach, początek spłat po dostawie wszystkich 20 wagonów.
alojz - 24-11-2014, 21:11
Temat postu:
Rozstrzygnięcie przetargu -
Kod:
http://intercity.pl/pl/dokumenty/przetargi/rok%202013/Dostawa%2020%20pasażerskich%20wagonów%20kolejowych%20wraz%20z%20usługą%20finansowania/Zawiadomienie%20o%20wyborze%20najkorzystniejszej%20oferty.pdf


2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group