Skargi i wnioski - Po bilet międzynarodowy przez pół województwa Victoria - 08-04-2013, 15:37 Temat postu: Po bilet międzynarodowy przez pół województwa
Wydostanie się z Polski pociągiem międzynarodowym to nie lada wyzwanie. Aby tego dokonać, musimy kupić bilet. W 2013 roku, w XXI wieku, dla ponad połowy mieszkańców naszego kraju (przyjmijmy z ostrożnością - co najmniej 20 milionów osób!) próba zakupu biletu międzynarodowego będzie oznaczała stratę od kilku godzin do - w skrajnym wypadku - niemal całego dnia, mnóstwa nerwów i dodatkowych wydatków. A i to bez gwarancji powodzenia.
Od pamiętnego podziału polskiej kolei na spółki sprzedażą biletów na pociągi międzynarodowe zajęło się głównie PKP Intercity. Przewoźnik ten jeszcze przed kilkoma laty posiadał w całym kraju kilkaset własnych okienek kasowych. Kasy Intercity można było spotkać na większości stacji węzłowych, często niezależnie od tego, czy kursowały przez nią jakiekolwiek pociągi tego przewoźnika (np. Chojnice). Możliwość zakupu biletu międzynarodowego była więc powszechnie dostępna.
Obraz kolejowej Polski 2013 jest pod tym względem dramatyczny. Według stanu na dzień 1 stycznia 2012 roku, PKP Intercity posiadała wówczas 262 okienka kas i informacji. Dziś, niewiele po ponad 1 roku, ma ich już tylko 179. A liczba ta nieustannie się zmniejsza. Na przestrzeni ostatnich trzech lat przewoźnik zlikwidował ponad 100 własnych kas. Co gorsza, w parze za tym idą również likwidacje kas agencyjnych. Polityka wygaszania popytu trwa w najlepsze.