Tabor - Przetarg na 9 EZT w ramach ZGZ sphinx - 10-04-2013, 16:24 Temat postu: Przetarg na 9 EZT w ramach ZGZ Jest przetarg zachodniej grupy zakupowej - wygra ten, kto zbuduje szybciej?
Mocno okrojony projekt wykorzystania środków z POIiŚ na tabor regionalny ogląda ostatni przetarg - zachodniej grupy zakupowej. Zamówienie dotyczy tylko 9 pociągów, jednak pozostała otwarta furtka, gdyby woj. wielkopolskie dołączyło do zakupu.
W momencie powstania w skład zachodniej grupy zakupowej wchodziły województwa: wielkopolskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie, lubuskie i łódzkie. Planowały one wspólnie kupić 29 nowych pociągów do obsługi połączeń międzyregionalnych łącznie z rezerwą taborową. Po wycofaniu się Dolnego Śląska i łódzkiego, zachodnia grupa zakupowa złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wstępnie planowano przydzielenie siedmiu pojazdów dla województwa zachodniopomorskiego, dwóch dla lubuskiego oraz ośmiu dla Wielkopolski.
To ostatnie województwo też nie ma jednak pieniędzy na wkład własny do projektu unijnego. Dlatego województwo zachodniopomorskie przejęło rolę głównego beneficjenta projektu i rozważało ograniczenie jego zakresu do zakupu 9 pojazdów. Właśnie został rozpisany przetarg na dostawę pociągów - zdecydowano się na zamówienie 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością wykorzystania prawa opcji dotyczącym zamówienia dodatkowo do 8 ezt oraz możliwością złożenia zamówienia uzupełniającego (wartego najwyżej 20% zamówienia podstawowego). Zostaną one wykorzystane, jeśli Komisja Europejska zgodzi się podnieść dofinansowanie projektu do 75%. Wtedy do projektu dołączyłaby Wielkopolska.
Szacunkowa wartość zamówienia to 376 milionów złotych, w tym 180 mln zł zamówienie podstawowe, 36 mln zł to zamówienie uzupełniające, a 160 mln zł prawo opcji. Samorządowcy będą mieli prawo skorzystać z opcji do połowy 2014 roku. Termin dostawy pojazdów mija natomiast 30 kwietnia 2015 roku.
Cena stanowi tylko 60 procent kryterium zamówienia. Aż 40 proc. punktów można natomiast uzyskać za skrócenie terminu dostawy trzech pierwszych pociągów. Wykonawcę poznamy najwcześniej za miesiąc.
Ciekawe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty, widać że chcą kupić wyrób krajowy. Tylko gdzie im się tak spieszy? Rafał - 10-04-2013, 19:10 Temat postu:
Obstawiałbym Elfy. sphinx - 10-04-2013, 20:50 Temat postu:
Biorąc pod uwagę 40% kryterium terminu dostawy oraz to że UMWW chętnie znowu przesunie termin dostawy na Elfy, które Pesa już ma, zgadzam się z powyższym. DarekP - 11-04-2013, 10:13 Temat postu:
Przyspieszenie ma dotyczyć tylko 3 sztuk, więc PESA bez problemu powinna dać radę skrócić termin dostawy. Newag będzie się musiał mocno nagimnastykować, aby powalczyć, ale moim zdaniem, nie jest bez szans. sphinx - 23-04-2013, 17:45 Temat postu:
Pesa da radę bo te sztuki już ma, wielkopolskie przecież nie dobiera swoich Elfów. Newag się odwołał:
Ale nie ma się co dziwić bo to bardzo bezczelna ustawka pod Pesę.
[ Dodano: 13-05-2013, 16:15 ] Newag z korzystniejszą ofertą dla ZGZ. Chce dostarczyć trzy pociągi w miesiąc
W przetargu na dostawę od 7 do 19 pociągów dla województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego wystartowała Pesa i Newag. Nowosądecki producent nie dość że zaproponował niższą cenę, to jeszcze przebił Pesę w terminie dostawy - a wcześniej protestował, przeciw temu kryterium.
(...)
Najpierw protestowali, a potem przebili ofertę rywali
Nowosądecki Newag odwołał się od warunków przetargu na dostawę co najmniej dziewięciu pociągów dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Kontrowersje wzbudza to, że zamawiający prawie tak samo wysoko jak cenę ocenia skrócenie czasu dostawy, ale tylko trzech pierwszych pociągów. Może to kosztować województwo 72 mln złotych. Uważał, że uniemożliwiono mu przystąpienie do postępowania na skutek preferowania jednego wykonawcy – konkretnie: bydgoskiej Pesy – i utrudnianie startu innym, ponieważ specyfikacja na dostawę 22 ezt (czteroczłonowe Elfy) dla Wielkopolski jest zbliżona do zamówienia Zachodniej Grupy Zakupowej.
Newag wskazał, że w związku z już zatwierdzonymi przesunięciami dostaw dla Kolei Wielkopolskich (za co nie policzono kar umownych), Pesa dysponuje już trzema praktycznie gotowymi pojazdami – akurat tyloma, ile chce otrzymać szybciej woj. zachodniopomorskie. Tutaj więcej o odwołaniu Newagu, a tutaj - polemika województwa z argumentami producenta.
Newag przegrał w KIO ale, jak się dowiedzieliśmy, złożył dziś ofertę w przetargu, jako jedyny oprócz Pesy producent. I do tego zaproponował...krótsze niż Pesa terminy dostawy. Oto oferty:
Pesa Bydgoszcz SA – łączna kwota brutto za jaką oferent dostarczy 9 pojazdów wynosi 218 964 600 zł, kwota brutto za jeden pojazd wynosi 24 329 400 zł
Terminy dostarczenia trzech pierwszych pojazdów od dnia zawarcia umowy: pierwszy pojazd – 36 dni, drugi pojazd – 65 dni, trzeci pojazd – 125 dni
Newag SA – łączna kwota brutto za jaką oferent dostarczy 9 pojazdów wynosi 192 618 000 zł, kwota brutto za jeden pojazd wynosi 21 402 000 zł
Terminy dostarczenia trzech pierwszych pojazdów od dnia zawarcia umowy: pierwszy pojazd – 30 dni, drugi pojazd – 30 dni, trzeci pojazd – 30 dni
Trwa analiza ofert. Jeżeli w ofercie Newagu nie bedzie błędów formalnych, nowosądecki producent wygra przetarg.