INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. pomorskie - Planowane reaktywacje w woj. pomorskim

Jakub.MFN - 02-08-2013, 19:09
Temat postu: Planowane reaktywacje w woj. pomorskim
Wiele pojawia się ostatnio informacji w sieci o planach reaktywacji wielu linii kolejowych na obszarze województwa pomorskiego. Myślę zatem, że warto to wszystko pozbierać i umieścić tutaj - w tym wątku. A każda osoba, która coś interesującego znajdzie albo dysponuje rzetelnymi, sprawdzonymi informacjami w tym temacie niech się tutaj wypowie.

1. Linia 230 - Wejherowo - Garczegorze:
Cytat:
Reaktywacja nieczynnej lini kolejowej Wejherowo - Garczegorze coraz bardziej realna.

Reaktywacji nieczynnej od niemal 20 lat linii kolejowej Wejherowo-Garczegorze koło Lęborka, przez Gniewino i Choczewo chcą lokalne samorządy i spółka SKM. Na razie najbardziej realna jest budowa 7-kilometrowego odcinka począwszy od Wejherowa z dwoma przystankami Bolszewo i Góra Pomorska - to wniosek ze spotkania w Wejherowie, na którym o reaktywacji kolei rozmawiali samorządowcy z kolejarzami.

Źródło: http://wejherowo.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1716529,reaktywacja-nieczynnej-lini-kolejowej-wejherowo-garczegorze,id,t.html

2. Linia 281 - odcinek Chojnice - Nakło nad Notecią:
Cytat:
Przewozy pasażerskie na linii kolejowej Nakło – Więcbork – Chojnice zostaną wznowione. Taką decyzje podjął samorząd Województwa Kujawsko Pomorskiego w strategii rozwoju województwa na lata 2014-2020r.
Źródło: http://gazetawiecborska.pl/2013/07/17/przewozy-pasazerskie-na-linii-kolejowej-naklo-wiecbork-chojnice-zostana-wznowione

3. Linia 201 / 215 - odcinek Kościerzyna - Bąk - Czersk:
Cytat:
Dyskusja o możliwościach przywrócenia połączenia Kościerzyna-Bąk-Czersk
Głównymi tematami spotkania było m.in.podsumowanie dotychczasowych działań związanych z przywróceniem kursowania pociągów na linii Kościerzyna-Bąk-Karsin-Czersk. Dyskutowano także o przyczynach drastycznego wzrostu kosztów świadczenia przewozów przez firmę Przewozy Regionalne S.A.
Przedstawiciele samorządów jednogłośnie wyrazili wolę dalszej walki o przywrócenie ruchu kolejowego na linii Kościerzyna-Bąk-Karsin-Czersk.

Źródło: http://koscierzyna.naszemiasto.pl/artykul/1811535,karsin-dyskusja-o-mozliwosciach-przywrocenia-polaczenia,id,t.html

4. Linia 229 - odcinek Pruszcz Gdański - Kartuzy:
Cytat:
Przymiarki do reaktywacji kolei.
Władze Pruszcza Gdańskiego ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności wielowariantowej koncepcji Kolejowej Obwodnicy Metropolii. Pod tą szumną nazwą kryje się projekt reaktywacji nieczynnej od kilkunastu lat linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego przez Goszyn, Kolbudy, Starą Piłę do Kartuz, z możliwością połączenia jej z koleją metropolitarną.

Źródło: http://pruszczgdanski.naszemiasto.pl/artykul/981183,przymiarki-do-reaktywacji-kolei,id,t.html

5. Linia 229 - odcinek Kartuzy - Lębork:
Cytat:
Kolejną linią, na której reaktywacja połączeń po otwarciu PKM wydaje się oczywista, jest fragment linii Pruszcz Gdański - Łeba. Chodzi tu głównie o odcinek z Kartuz do Lęborka. Władze województwa nie chcą na razie wypowiadać się na temat jego przyszłości, zanim nie uporają się z budową PKM i reaktywacją połączeń do Kartuz. Otwartą kwestią pozostaje też przywrócenie ruchu na odcinku Pruszcz Gdański - Kolbudy, choć tutaj nie wszystkie samorządy chcą współfinansować taką inwestycję.

Źródło: http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/2029020,35636,13348690.html

6. Linia 212 - odcinek Bytów - Korzybie:
Cytat:
Marszałek walczy o linię Bytów-Korzybie.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk próbuje zablokować działania wójtów z powiatu bytowskiego, którzy nie mają w swojej perspektywie reaktywacji linii kolejowej Bytów-Korzybie. (...) Priorytetem dla nas jest reaktywacja linii Bytów-Lipusz ale też nie chcemy by PLK myślały, że nie zależy nam na trasie do Korzybia. - wyjaśnia Adam Leik, wiceburmistrz Bytowa.

Źródło: http://bytow.naszemiasto.pl/artykul/996759,marszalek-walczy-o-linie-bytow-korzybie,id,t.html

7. Linia 212 - odcinek Lipusz - Bytów:
Cytat:
Rośnie szansa na reaktywację kolei na trasie Bytów – Lipusz.
Władze Bytowa podpisały z marszałkiem woj. pomorskiego umowę w sprawie sfinansowania projektu przebudowy tej linii. To 1,5 mln zł dotacji z funduszy unijnych. Całość kosztować ma ok. 2 mln zł, a brakujące środki zapewni magistrat i starostwo powiatowe.
To pierwszy krok do reaktywacji regularnych połączeń pasażerskich w tej części Kaszub. Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa uważa, że może się to stać już w 2017 roku. Odbudowa linii kosztować może kilkadziesiąt milionów złotych.
Teraz z 25-kilometrowej linii z Bytowa do Lipusza korzystają tylko pociągi towarowe. Ze względu na zły stan torowiska mogą jechać z prędkością zaledwie 20 km/h. Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Bytowa w 1993 roku.

Źródło: http://inforail.pl/text.php?id=50285

I jeszcze artykuł podsumowujący:
Cytat:
Do Bytowa, Kartuz, Bolszewa... Na Pomorzu rośnie apetyt na kolej...
W województwie pomorskim coraz więcej lokalnych samorządów opowiada się za reaktywacją zamkniętych linii kolejowych. W zaawansowanych planach są takie projekty jak Kaszubska Kolej Samorządowa, czy przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Najpierw Kartuzy
Dzięki budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kolej ponownie stanie się ważnym środkiem komunikacji na Kaszubach - czytamy w "Gazecie Wyborczej". Wszystko dzięki budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, oraz modernizacji Kościerskiego Korytarza Kolejowego, co w sumie skróci podróż z Kościerzyny do Gdańska z 2 godzin do 50 minut.
Przede wszystkim władze województwa chcą uruchomić połączenia do Kartuz. Sens będzie to miało wraz z budową rozjazdów umożliwiających wjazd z linii kościerskiej na linię Pruszcz Gdański - Kartuzy tuż za Żukowem. Obecnie możliwe byłoby to w Somoninie. To jednak wydłużałoby czas podróży o kilkanaście minut i wymagało zmiany kierunku jazdy. Problem w tym, że ciągle nie ma decyzji PKP PLK, czy połączenie to zrobią, mimo że większość pieniędzy chce na to wyłożyć marszałek województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Potem Bytów
Jeszcze w tym półroczu ogłoszony zostanie przetarg na projekt modernizacji nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii Bytów - Lipusz (23 km) do prędkości maksymalnej 80 km/h. Reaktywacja połączeń na tej linii możliwa jest m.in. dzięki determinacji lokalnych samorządów: powiatu i gminy Bytów. Ponad pięć lat temu przejęły tę linie od PKP i oddały ją w bezpłatne użytkowanie prywatnej firmie.
- Chcielibyśmy, aby był on gotowy w 2014 roku. Według bardzo wstępnych szacunków remont tego odcinka będzie kosztował około 30 mln zł. Nas oczywiście nie stać na taki wydatek, ale marszałek obiecał, że projekt ten zostanie dofinansowany z unijnych funduszy. W bardzo optymistycznym scenariuszu pociągi pasażerskie mogłyby pojechać w 2017 roku - mówi "Gazecie Wyborczej" Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.

Kolejne pomysły: Korzybie - Bytów, Kartuzy - Lębork, Pruszcz - Kolbudy
Jak pisze "GW", wraz z uruchomieniem pociągów na trasie Bytów - Gdańsk sens mogłaby też mieć reaktywacja połączeń na trasie Bytów - Korzybie, co umożliwiłoby uruchomienie połączeń np. do Słupska. Na linii z Bytowa do Korzybia ruch pasażerski został wstrzymany w roku 1992. Część torów została ukradziona, a torowisko jest w złym stanie. Lokalne samorządy chcą za to przejąć tę linię, aby zagospodarować związane z nią nieruchomości, a linię kolejową chca przebudować na ścieżkę rowerową. Pisaliśmy o tym tutaj.
Kolejną linią, na której reaktywacja połączeń po otwarciu PKM wydaje się oczywista, jest fragment linii Pruszcz Gdański - Łeba z Kartuz do Lęborka. Otwartą kwestią pozostaje też przywrócenie ruchu na odcinku Pruszcz Gdański - Kolbudy.

Na północy województwa też chcą kolei
Jakby mało było powyższych projektów, to na północy województwa samorządy też nie próżnują. „Dziennik Bałtycki” pisze o pomyśle reaktywacji linii Wejherowo – Garczegorze koło Lęborka, prowadzącej przez Gniewino i Choczewo, gdzie ruch kolejowy wstrzymano w 2004 roku, a pasażerski w 1992 roku. Najbardziej realna jest budowa 7-kilometrowego odcinka z Wejherowa do Góry Pomorskiej z przystankiem w Bolszewie za ok. 21 mln złotych.
Projekt ma się nazywać Kaszubska Kolej Samorządowa. Starosta wejherowski jest przekonany, że przynajmniej na tym odcinku linia powstanie, ze względu na lokalizację elektrowni jądrowej w Żarnowcu lub Lubiakowie. Projekt popiera Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Problem z PKP PLK
Ambitne plany samorządów województwa względem kolei torpedują starcia z PKP PLK. Dlatego urząd marszałkowski, jednocześnie kreśląc projekty nowych połączeń, musi walczyć o utrzymanie obecnych. Marszałek województwa skarży się, że w obecnym rozkładzie jazdy koszt dostępu do infrastruktury PKP PLK wzrósł o 8 mln złotych – to aż 10 proc. całego budżetu województwa na przewozy kolejowe.
Z tego względu urząd marszałkowski tnie połączenia. Przed zawieszeniem połączeń udało się uchronić pociągi relacji Chojnice – Szczecinek i Kościerzyna – Chojnice przez Lipusz (do końca roku). Pociągi przestały za to kursować na odcinku Kościerzyna – Czersk.

Link: http://www.rynek-kolejowy.pl/39374/_DoBytowa_Kartuz_Bolszewa_NaPomorzu_rosnie_apetyt_nakolej_.htm
CowboyFromHell - 08-08-2013, 21:56
Temat postu:
Przydałoby się jeszcze reaktywować linię Kwidzyn-Prabuty i ogólnie południowo-wschodnią część województwa pomorskiego bardziej zintegrować z resztą województwa. Czemu taki Kwidzyn ma mieć tylko połączenia do Malborka, jeśli chodzi o Pomorskie? ;>
PolRol82 - 16-09-2013, 09:34
Temat postu:
Reaktywacja linii Lębork-Cewice (dla pociągów towarowych) staje się powoli faktem:

http://lebork.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1924970,remont-torow-do-maszewa-utrudnienia-w-dojezdzie-do-dzialek,id,t.html

Marzy mi się impreza z SN61 po skończeniu remontu Very Happy
CowboyFromHell - 16-09-2013, 18:25
Temat postu:
Info sprzed dwóch miesięcy... Ciekawe jak tam teraz wygląda.
PolRol82 - 17-09-2013, 09:34
Temat postu:
http://fotokolej.pl/img-l%EAbork-dretowo-15812.htm
jubikej - 17-09-2013, 10:46
Temat postu:
jakby ta linie odbudowali do Bytowa to byłoby pięknie, a tak to jakieś cysterny pojadą raz na miesiąc :] o ruchu pasażerskim nie ma co myslec :]
sympatyk - 23-07-2018, 18:07
Temat postu:
Reaktywacja linii z Kartuz w kierunku Lęborka?

Czy dojdzie do reaktywacji połączeń na linii z Kartuz do Lęborka? Chcą tego okoliczni samorządowcy. Doświadczenia z innymi liniami kolejowymi na Pomorzu pokazuje, że determinacja władz samorządowych w tym względzie może być skuteczna.
„Dziennik Bałtycki” poinformował, że przedstawiciele kilkunastu samorządów i instytucji podpisali list intencyjny, który jest zaczątkiem prac nad przywróceniem zlikwidowanych przed laty połączeń linii 229. Konkretnie chodzi o odcinek z Kartuz do Lęborka, na którym przewozy pasażerskie zawieszono w 2000 r.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/53579/reaktywacja_linii_z_kartuz_w_kierunku_leborka.html

-----


Kolejna linia wraca do życia. Pociągiem do serca Kaszub i Borów.

Po wielu latach przerwy na trasę Kościerzyna- Bąk - Czersk powrócą pociągi. A to oznacza, że mieszkańcy Trójmiasta i Bydgoszczy zyskają wygodny dostęp do południowej części Kaszub i do Borów Tucholskich.

Więcej:

http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,23499890,kolejna-linia-wraca-do-zycia-pociagiem-do-serca-kaszub-i-borow.html

------


Mamy to! PKP zmodernizuje linię do Kokoszek. Będzie nowa linia kolejowa!

Jeszcze rok temu nikt nawet nie myślał o tym, aby przez Kokoszki i Starą Piłę pojechały ponownie pociągi. Jednak analiza skutków prac modernizacyjnych na linii 201 Gdynia – Kościerzyna pokazała, że bijące kolejne rekordy popularności połączenia PKM z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny będą musiały być na ponad dwa lata zawieszone. Wtedy w głowach miłośników i ekspertów zrodził się pomysł reaktywacji linii kokoszkowskiej.

Więcej:

http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,23705043,pkp-zmodernizuje-linie-do-kokoszek-prezes-podaje-harmonogram.html#BoxLokTrojImg

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group