INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Księga Identyfikacji Wizualnej

mietekzuqwertyl - 12-02-2014, 17:13
Temat postu: Księga Identyfikacji Wizualnej
Dzisiaj upubliczniono na stronie dla pracowników PKP PLK S.A. www.intranet.plk-sa.pl nową księgę identyfikacji wizualnej. Składa się z 8 części, jednak najciekawsza dotyczy nowej kolorystyki infrastruktury. Obowiązywać będzie od 1 marca 2014 r. Poniżej sam tekst bo nie mogę wrzucić pdfa z przykłądami. Czyli chyba odchodzą już do przeszłości Wytyczne dotyczące zasad estetyzacji i kolorystyki budynków i budowli kolejowych służących do prowadzenia ruchu kolejowego i obsługi podróżnych oraz elementów informacji wizualnej i ten nieszczęsny niebieski kolor Rolling Eyes
Cytat:
7. Kolorystyka budynków i budowli kolejowych
7.1. Obiekty inżynieryjne
Obiekty inżynieryjne to budowle wydzielone jako osobny środek trwały, należący do jednego z wymienionych rodzajów: most, wiadukt, przejście pod torami, przepust, tunel liniowy, kładka dla pieszych i ściana oporowa.
Ogólne założenia kolorystyczne dla obiektów inżynieryjnych:
- elementy betonowe, murowane: kolorystyka naturalna,
- elementy stalowe: elementy konstrukcyjne w kolorze szarym RAL 7047, dopuszcza się równeż RAL 7040 i RAL 7042,
- barierki (balustrady) obiektów inżynieryjnych w kolorze szarym RAL 7047, dopuszcza się równeż RAL 7040 i RAL 7042,
- okładziny ścian przejść pod torami, schodów itp. zalecane kolory jasne, zależne od zastosowanego materiału (beżowy, naturalny piaskowiec, piaskowy, biały, jasnoszary); z możliwym zastosowaniem motywów dekoracyjnych;
- posadzki przejść pod torami naturalny kolor kamienia lub materiału nawierzchniowego,
- kładki dla pieszych w kolorze szarym RAL 7047 (nie dotyczy elementów kładek ze stali nierdzewnej). Kolorystyka musi być spójna z istniejącą na danej stacji/przystanku.
7.2. Budynki
Ogólne założenia kolorystyczne dla budynków:
- elewacje, elementy elewacji: ściany kolor biały RAL 9003,

- pas u podstawy budynku (cokół) paleta barw RAL: 7006, 8002, 8012, w sytuacjach kiedy będzie to wymagane warunkami utrzymaniowymi.
Wszystkie powierzchnie narażone na akty wandalizmu zaleca się zabezpieczać powłokami antygraffiti ,
- dachy kolorystyka z palety RAL: 8002, 8011, 8015 lub naturalne kolory dachówek ceramicznych.
Do oznakowania budynków wyszczególnionych w instrukcji Ir-1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów służą tablice z nazwą, np. posterunku ruchu i skrótem (granatowe tło RAL 5003,
biała czcionka RAL 9010).
Jeżeli warunki architektoniczne na to pozwalają, to nad tablicami z nazwą należy umieszczać tablicę ze znakiem firmowym (białe tło RAL 9010, granatowy znak RAL 5003).
Wysokość każdej tablicy: 500 mm, a dla budynków o małych gabarytach, typu nastawnia kontenerowa, budynek dróżnika przejazdowego itp. 250 mm.
Jeżeli naturalne przeszkody architektoniczne uniemożliwiają zastosowanie tablic o podanej wyżej wysokości należy indywidualnie dostosować ich wymiary.
Decyzję o odstępstwie wydaje właściwy terytorialnie zakład linii kolejowych oraz Biuro Eksploatacji Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Sposób konstrukcji tablic
Tablice z nazwą
Czcionka - Myriad Pro light bold (pogrubiona)
Odstępy: znak 25% szerokości odstępu, wyraz 160% szerokości odstępu
Kolor tła: granatowy RAL 5003, kolor liter: biały RAL 9010
Wysokość tablicy: 500 mm lub 250 mm
Tablice ze znakiem
Kolor tła: biały RAL 9010, kolor znaku: granatowy RAL 5003
Dla obiektów inżynieryjnych i budynków (pkt. 7.1. i 7.2.) z uwagi na uwarunkowania środowiskowe (obszary cenne środowiskowo, np. Natura 2000 itp.) lub historyczne i architektoniczne (dotyczy przede wszystkim obszarów dużych bądź starych miast), możliwe jest odstąpienie od powyższych wytycznych.
Decyzję o odstępstwie wydaje właściwy terytorialnie zakład linii kolejowych oraz Biuro Dróg Kolejowych Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W obszarze dotyczącym obiektów obsługi podróżnych konieczne jest uzgodnienie z Biurem Infrastruktury Pasażerskiej Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
7.3. Perony
Ścianka peronowa i płyta krawędziowa naturalny kolor betonu, w szczególnych przypadkach zachować ciągłość kolorystyczną peronów, tzn., jeżeli ogólna powierzchnia dobudowywanej płyty krawędziowej będzie mniejsza niż 50% w stosunku do już istniejącej, należy stosować kolorystykę i materiał jak na istniejącej ściance i płycie.
7.4. Wiaty peronowe i elementy małej architektury
Wiaty peronowe, wygrodzenia, elementy małej architektury kolory z palety szary, brązowy, czarny.
Kolorystyka musi być spójna z istniejącą na danej stacji/przystanku.
Konstrukcje wsporcze tablic informacyjnych i wyświetlaczy, gabloty informacyjne przeznaczone na rozkłady jazdy rozmieszczone w obrębie stacji kolejowych RAL 7047.
7.5. Budowle i urządzenia elektroenergetyczne
Jeżeli nie zachodzi konieczność zachowania spójności kolorystyki urządzeń zlokalizowanych w obrębie peronów i dróg dojścia do nich z kolorystyką elementów małej architektury i zabudowy peronów (tj. kolory z palety szary/brązowy/czarny) należy stosować poniższe wytyczne.
Słupy linii elektroenergetycznych oraz słupy oświetleniowe:
- słupy metalowe w kolorze szarym RAL 7047 lub w kolorze naturalnego metalu (ocynku/ aluminium),
- słupy betonowe w kolorze naturalnego betonu,
- elementy metalowe słupów betonowych (drzwiczki, dekle, uchwyty itp.) w kolorze szarym RAL 7047 lub w kolorze naturalnego metalu (ocynku/aluminium),
- elementy metalowe mocowane do słupów (wysięgniki) w kolorze szarym RAL 7047 lub w kolorze naturalnego metalu (ocynku/aluminium),
- oznaczenia (lokaty) słupów litery/cyfry w kolorze czarnym RAL 9005 na pasie białym RAL 9003 o szerokość 100 mm dla pisma w jednym wierszu lub 190 mm dla pisma w dwóch wierszach, odległość pomiędzy wierszami 30 mm, dolna krawędź białego pasa na wysokości 150 cm od poziomu gruntu, grubość linii pisma 10 mm, wysokość liter, cyfr 60 mm, dla liter/znaków 40 mm, odstęp pomiędzy cyframi/znakami 20 mm, marginesy (górny, dolny, prawy, lewy) 20 mm,
- przykładowy opis lokaty na słupie linii oświetleniowej:
na peronie: napis 3 - 98 , gdzie 3 oznacza kolejny numer słupa, 98 oznacza rok budowy urządzeń,
poza peronem: napis PLK /3 - 98 , gdzie PLK pisane w górnym wierszu oznacza właściciela urządzeń, 3 - 98 pisane w dolnym wierszu oznacza jak wyżej,
- przykładowy opis lokaty na słupie linii elektroenergetycznej: napis PLK /3 - 98 , gdzie PLK pisane w górnym wierszu oznacza właściciela urządzeń, 3 - 98 pisane w dolnym wierszu oznacza jak wyżej.
Oprawy oświetleniowe
- nowe oprawy oświetleniowe typu ulicznego w kolorze szarym RAL 7047,
- istniejące oprawy oświetleniowe w kolorze szarym RAL 7047,
- oprawy oświetleniowe do świetlówek liniowych w kolorze białym lub szarym,
- oprawy projektorowe w kolorze szarym lub naturalnego metalu (ocynku/ aluminium).
Szafy i skrzynie aparaturowe urządzeń oświetleniowych i eor
- szafy i kontenery z tworzyw sztucznych lub metalowe w kolorze szarym RAL 7047, napisy cyfry i litery w kolorze czarnym RAL 9005, grubość linii pisma 10 mm, wysokość liter/cyfr 60 mm, szerokość liter/cyfr/znaków 40 mm, odstęp pomiędzy literami cyframi i znakami 20 mm,
- zadaszenia szaf i kontenerów w kolorze granatowym RAL 5003,
- obudowy skrzyń transformatorowych eor (zestawów transformatorów separacyjnych) w kolorze szarym RAL 7047,
- pokrywy skrzyń transformatorowych oraz przytorowych puszek rozgałęźnych w kolorze szarym RAL 7047.
Konstrukcje wsporcze i odłączniki sieci trakcyjnej
- stalowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej w kolorze szarym RAL 7047,
- lokaty konstrukcji wsporczych litery i cyfry w kolorze czarnym RAL 9005, na tle w kolorze kadmowo-żółtym RAL 1021, grubość linii pisma 10 mm, wysokość liter, cyfr 60 mm, szerokość liter, cyfr, znaków 40 mm, odstęp pomiędzy cyframi i znakami 20 mm, marginesy (górny, dolny, prawy, lewy) 20 mm, odstęp pomiędzy wierszami 30 mm.
- obudowy napędów odłączników w kolorze niebieskim RAL 5003,
- numeracja odłączników litery i cyfry w kolorze białym RAL 9003 na obudowie napędu odłącznika.
Dodatkowe oznakowanie konstrukcji wsporczych zlokalizowanych w ciągach komunikacyjnych dla pieszych (perony, przejścia itp.) Wszelkie konstrukcje wsporcze (słupy oświetleniowe, słupy trakcyjne itp.), zlokalizowane w ciągach komunikacyjnych dla pieszych, wykonane w kolorze naturalnego betonu, w kolorze szarym lub innym kolorze mało odróżniającym się od otoczenia. Dla lepszej widoczności należy oznakować na wysokości 1,5 m malowanymi, żółto-czarnymi, ukośnymi paskami.
7.6. Obiekty i urządzenia srk
Kontenery i szafy torowe malowane na kolor szary RAL 7047.
Szczegółowy opis kolorystyki pozostałych obiektów i urządzeń srk zawiera instrukcja konserwacji, przeglądów oraz napraw bieżących urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-12 (E-24). W przypadku zmiany Instrukcji należy stosować się do aktualnie obowiązującego dokumentu w przedmiotowej sprawie.
7.7. Wymagania dotyczące oznaczenia przeszkód, niebezpiecznych miejsc
Miejsca, w których istnieje ryzyko upadku lub kolizji z przeszkodami (krawędzie schodów, niskie stropy itp.) powinny być na stałe oznaczone barwą bezpieczeństwa (na przemian żółtymi i czarnymi pasami o zbliżonych wymiarach, namalowanymi pod kątem 45o) lub znakiem bezpieczeństwa (piktogram). Znaki bezpieczeństwa jak i barwy bezpieczeństwa powinny być umieszczone odpowiednio do linii wzroku w miejscu lub w najbliższym otoczeniu określonego zagrożenia. Miejsce, w którym znajdują się znaki bezpieczeństwa, powinny być dobrze oświetlone, łatwo dostępne i widoczne.

Pozostałe części mówią o tym jak mają wyglądać:
kiw_1_znak
kiw_2_materialy_firmowe
kiw_3_materialy_promocyjne
kiw_4_materialy_reklamowe
kiw_5_oznakowani__firmy
kiw_6_oznakowanie_odziezy
kiw_8o_znakowanie_pojazdow

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group