Cytat: |
7. Kolorystyka budynków i budowli kolejowych
7.1. Obiekty inżynieryjne Obiekty inżynieryjne to budowle wydzielone jako osobny środek trwały, należący do jednego z wymienionych rodzajów: most, wiadukt, przejście pod torami, przepust, tunel liniowy, kładka dla pieszych i ściana oporowa. Ogólne założenia kolorystyczne dla obiektów inżynieryjnych: - elementy betonowe, murowane: kolorystyka naturalna, - elementy stalowe: elementy konstrukcyjne w kolorze szarym RAL 7047, dopuszcza się równeż RAL 7040 i RAL 7042, - barierki (balustrady) obiektów inżynieryjnych w kolorze szarym RAL 7047, dopuszcza się równeż RAL 7040 i RAL 7042, - okładziny ścian przejść pod torami, schodów itp. zalecane kolory jasne, zależne od zastosowanego materiału (beżowy, naturalny piaskowiec, piaskowy, biały, jasnoszary); z możliwym zastosowaniem motywów dekoracyjnych; - posadzki przejść pod torami naturalny kolor kamienia lub materiału nawierzchniowego, - kładki dla pieszych w kolorze szarym RAL 7047 (nie dotyczy elementów kładek ze stali nierdzewnej). Kolorystyka musi być spójna z istniejącą na danej stacji/przystanku. 7.2. Budynki Ogólne założenia kolorystyczne dla budynków: - elewacje, elementy elewacji: ściany kolor biały RAL 9003, - pas u podstawy budynku (cokół) paleta barw RAL: 7006, 8002, 8012, w sytuacjach kiedy będzie to wymagane warunkami utrzymaniowymi. Wszystkie powierzchnie narażone na akty wandalizmu zaleca się zabezpieczać powłokami antygraffiti , - dachy kolorystyka z palety RAL: 8002, 8011, 8015 lub naturalne kolory dachówek ceramicznych. Do oznakowania budynków wyszczególnionych w instrukcji Ir-1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów służą tablice z nazwą, np. posterunku ruchu i skrótem (granatowe tło RAL 5003, biała czcionka RAL 9010). Jeżeli warunki architektoniczne na to pozwalają, to nad tablicami z nazwą należy umieszczać tablicę ze znakiem firmowym (białe tło RAL 9010, granatowy znak RAL 5003). Wysokość każdej tablicy: 500 mm, a dla budynków o małych gabarytach, typu nastawnia kontenerowa, budynek dróżnika przejazdowego itp. 250 mm. Jeżeli naturalne przeszkody architektoniczne uniemożliwiają zastosowanie tablic o podanej wyżej wysokości należy indywidualnie dostosować ich wymiary. Decyzję o odstępstwie wydaje właściwy terytorialnie zakład linii kolejowych oraz Biuro Eksploatacji Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Sposób konstrukcji tablic Tablice z nazwą Czcionka - Myriad Pro light bold (pogrubiona) Odstępy: znak 25% szerokości odstępu, wyraz 160% szerokości odstępu Kolor tła: granatowy RAL 5003, kolor liter: biały RAL 9010 Wysokość tablicy: 500 mm lub 250 mm Tablice ze znakiem Kolor tła: biały RAL 9010, kolor znaku: granatowy RAL 5003 Dla obiektów inżynieryjnych i budynków (pkt. 7.1. i 7.2.) z uwagi na uwarunkowania środowiskowe (obszary cenne środowiskowo, np. Natura 2000 itp.) lub historyczne i architektoniczne (dotyczy przede wszystkim obszarów dużych bądź starych miast), możliwe jest odstąpienie od powyższych wytycznych. Decyzję o odstępstwie wydaje właściwy terytorialnie zakład linii kolejowych oraz Biuro Dróg Kolejowych Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W obszarze dotyczącym obiektów obsługi podróżnych konieczne jest uzgodnienie z Biurem Infrastruktury Pasażerskiej Centrali PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 7.3. Perony Ścianka peronowa i płyta krawędziowa naturalny kolor betonu, w szczególnych przypadkach zachować ciągłość kolorystyczną peronów, tzn., jeżeli ogólna powierzchnia dobudowywanej płyty krawędziowej będzie mniejsza niż 50% w stosunku do już istniejącej, należy stosować kolorystykę i materiał jak na istniejącej ściance i płycie. 7.4. Wiaty peronowe i elementy małej architektury Wiaty peronowe, wygrodzenia, elementy małej architektury kolory z palety szary, brązowy, czarny. Kolorystyka musi być spójna z istniejącą na danej stacji/przystanku. Konstrukcje wsporcze tablic informacyjnych i wyświetlaczy, gabloty informacyjne przeznaczone na rozkłady jazdy rozmieszczone w obrębie stacji kolejowych RAL 7047. 7.5. Budowle i urządzenia elektroenergetyczne Jeżeli nie zachodzi konieczność zachowania spójności kolorystyki urządzeń zlokalizowanych w obrębie peronów i dróg dojścia do nich z kolorystyką elementów małej architektury i zabudowy peronów (tj. kolory z palety szary/brązowy/czarny) należy stosować poniższe wytyczne. Słupy linii elektroenergetycznych oraz słupy oświetleniowe: - słupy metalowe w kolorze szarym RAL 7047 lub w kolorze naturalnego metalu (ocynku/ aluminium), - słupy betonowe w kolorze naturalnego betonu, - elementy metalowe słupów betonowych (drzwiczki, dekle, uchwyty itp.) w kolorze szarym RAL 7047 lub w kolorze naturalnego metalu (ocynku/aluminium), - elementy metalowe mocowane do słupów (wysięgniki) w kolorze szarym RAL 7047 lub w kolorze naturalnego metalu (ocynku/aluminium), - oznaczenia (lokaty) słupów litery/cyfry w kolorze czarnym RAL 9005 na pasie białym RAL 9003 o szerokość 100 mm dla pisma w jednym wierszu lub 190 mm dla pisma w dwóch wierszach, odległość pomiędzy wierszami 30 mm, dolna krawędź białego pasa na wysokości 150 cm od poziomu gruntu, grubość linii pisma 10 mm, wysokość liter, cyfr 60 mm, dla liter/znaków 40 mm, odstęp pomiędzy cyframi/znakami 20 mm, marginesy (górny, dolny, prawy, lewy) 20 mm, - przykładowy opis lokaty na słupie linii oświetleniowej: na peronie: napis 3 - 98 , gdzie 3 oznacza kolejny numer słupa, 98 oznacza rok budowy urządzeń, poza peronem: napis PLK /3 - 98 , gdzie PLK pisane w górnym wierszu oznacza właściciela urządzeń, 3 - 98 pisane w dolnym wierszu oznacza jak wyżej, - przykładowy opis lokaty na słupie linii elektroenergetycznej: napis PLK /3 - 98 , gdzie PLK pisane w górnym wierszu oznacza właściciela urządzeń, 3 - 98 pisane w dolnym wierszu oznacza jak wyżej. Oprawy oświetleniowe - nowe oprawy oświetleniowe typu ulicznego w kolorze szarym RAL 7047, - istniejące oprawy oświetleniowe w kolorze szarym RAL 7047, - oprawy oświetleniowe do świetlówek liniowych w kolorze białym lub szarym, - oprawy projektorowe w kolorze szarym lub naturalnego metalu (ocynku/ aluminium). Szafy i skrzynie aparaturowe urządzeń oświetleniowych i eor - szafy i kontenery z tworzyw sztucznych lub metalowe w kolorze szarym RAL 7047, napisy cyfry i litery w kolorze czarnym RAL 9005, grubość linii pisma 10 mm, wysokość liter/cyfr 60 mm, szerokość liter/cyfr/znaków 40 mm, odstęp pomiędzy literami cyframi i znakami 20 mm, - zadaszenia szaf i kontenerów w kolorze granatowym RAL 5003, - obudowy skrzyń transformatorowych eor (zestawów transformatorów separacyjnych) w kolorze szarym RAL 7047, - pokrywy skrzyń transformatorowych oraz przytorowych puszek rozgałęźnych w kolorze szarym RAL 7047. Konstrukcje wsporcze i odłączniki sieci trakcyjnej - stalowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej w kolorze szarym RAL 7047, - lokaty konstrukcji wsporczych litery i cyfry w kolorze czarnym RAL 9005, na tle w kolorze kadmowo-żółtym RAL 1021, grubość linii pisma 10 mm, wysokość liter, cyfr 60 mm, szerokość liter, cyfr, znaków 40 mm, odstęp pomiędzy cyframi i znakami 20 mm, marginesy (górny, dolny, prawy, lewy) 20 mm, odstęp pomiędzy wierszami 30 mm. - obudowy napędów odłączników w kolorze niebieskim RAL 5003, - numeracja odłączników litery i cyfry w kolorze białym RAL 9003 na obudowie napędu odłącznika. Dodatkowe oznakowanie konstrukcji wsporczych zlokalizowanych w ciągach komunikacyjnych dla pieszych (perony, przejścia itp.) Wszelkie konstrukcje wsporcze (słupy oświetleniowe, słupy trakcyjne itp.), zlokalizowane w ciągach komunikacyjnych dla pieszych, wykonane w kolorze naturalnego betonu, w kolorze szarym lub innym kolorze mało odróżniającym się od otoczenia. Dla lepszej widoczności należy oznakować na wysokości 1,5 m malowanymi, żółto-czarnymi, ukośnymi paskami. 7.6. Obiekty i urządzenia srk Kontenery i szafy torowe malowane na kolor szary RAL 7047. Szczegółowy opis kolorystyki pozostałych obiektów i urządzeń srk zawiera instrukcja konserwacji, przeglądów oraz napraw bieżących urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-12 (E-24). W przypadku zmiany Instrukcji należy stosować się do aktualnie obowiązującego dokumentu w przedmiotowej sprawie. 7.7. Wymagania dotyczące oznaczenia przeszkód, niebezpiecznych miejsc Miejsca, w których istnieje ryzyko upadku lub kolizji z przeszkodami (krawędzie schodów, niskie stropy itp.) powinny być na stałe oznaczone barwą bezpieczeństwa (na przemian żółtymi i czarnymi pasami o zbliżonych wymiarach, namalowanymi pod kątem 45o) lub znakiem bezpieczeństwa (piktogram). Znaki bezpieczeństwa jak i barwy bezpieczeństwa powinny być umieszczone odpowiednio do linii wzroku w miejscu lub w najbliższym otoczeniu określonego zagrożenia. Miejsce, w którym znajdują się znaki bezpieczeństwa, powinny być dobrze oświetlone, łatwo dostępne i widoczne. |