Hobby - Pantograf Bulek1989 - 13-03-2014, 13:35 Temat postu: Pantograf
Witam.
W zwiazku z tym, że jest to mój pierwszy post na tym forum wypadało by sie przywitać Mam na imię Paweł i jestem studentem Politechniki Śląskiej. Jestem w trakcie pisania pracy magisterskiej, której tematem (w dużym skrócie) jest projekt pantografu. W zwiazku z tym, że nie istnieje zbyt dużo fachowej literatury na ten temat, postanowiłem założyć temat, który być może pomoże mi rozwiać niektore niejasności wynikłe podczas pisania pracy.
Przechodząc do tematu..
Od dłuższego czasu poszukuję informacji na temat stabilizacji położenia ślizgacza. Mianowicie, odpowiednie cięgna ramion odpowiadaja za utrzymanie ślizgacza z pozycji poziomej, jednak w mojej konstrukcji nachylenie ślizgacza waha się w granicach od 0 do maksymalnie 5 stopni i tutaj nasuwa sie pytanie czy jest możliwość dobrania tak poszczegolnych długości ramion i cięgien w taki sposób, że ślizgacz będzie zawsze w pozycji poziomej, bez względu na wysokosc uniesienia pantografu? Czy dysponuje ktoś jakas literaturą, która opisywała by te zależności?
Jeśli ktoś posiada odpowiednia wiedze i chciałby włączyć sie do dyskusji, bylbym bardzo wdzięczny.
Z racji tego, ze piszę z telefonu nie mam mozliwosc dołączenia rysunków by lepiej zobrazować problem, ale gdy będę miał dostęp do komputera, załączę odpowiednie rysunki
Pozdrawiam Taurus - 13-03-2014, 14:16 Temat postu:
Cześć, po pierwsze jak już zaczynamy dyskusję na poziomie akademickim to nie pantograf a odbierak prądu "Pantograf" to kolokwializm.
Trochę zawile to opisałeś, więc zapytam wprost czy chodzi ci o kąt obrotu ślizgacza ?
A jedną z pozycji w której coś możesz ciekawego znaleźć jest:
Tytuł: Odbieraki prądu i ich współpraca z siecią jezdną
Autor: Tadeusz Siemiński Tadeusz Jarosz
Wydawnictwo: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Bulek1989 - 14-03-2014, 15:12 Temat postu:
Witam, tak chodzi o kąt obrotu ślizgacza, poniżej rysunek z zaznaczonym kątem. Co do tej książki to jest mi dobrze znana, niestety nie znalazłem w niej odpowiedzi na swoje pytanie. Taurus - 14-03-2014, 21:03 Temat postu:
Faktycznie w tym temacie prawie nic tam nie ma, a to w zasadzie jedyna taka pozycja z literatury poświęcona odbierakom prądu.
Długości ramion głównych odbieraka i położenie jego wysokości nie mają (nie powinny) mieć wpływu na kąt obrotu ślizgacza. Miejsce regulacji powinno być gdzieś na styku zespołu usprężynowania ślizgacza a ślizgaczem. Tak jest to rozwiązane w AKP4/E.
Jeżeli skonstruujesz odbierak z brakiem możliwości obrotu kąta ślizgacza czyli utrzymującego się w pozycji poziomej jak to napisałeś w pierwszym poście, to nie będzie on spełniał wymagań dopuszczenia do eksploatacji.
Kąt obrotu ślizgacza powinien mieć zakres od 5-7 st. wg normy (nie pamiętam ale chyba branżowej). W praktyce różnie z tym bywa. Np 5ZL obraca się nawet o 20 st. Nic się nie stanie przy takim kącie, ale jeżeli go usztywnisz to mogą pojawić się kłopoty przy znacznych zmianach podłużnych profilu sieci w powiązaniu z dużą prędkością (np przed i za wiaduktami).
Trafiłeś na dość zawiły temat jeżeli chodzi o rozwiązania praktyczne bo z tym parametrem wychodzą różne jaja, każdy odbierak ma inne rozwiązania i ich DTRki nie są jednolite. W DTR Stemmana napisali że kąt obrotu ślizgacza powinien wynieść co najmniej 1 st !!! Czyli może być nawet 90 st. teoretycznie Bulek1989 - 16-03-2014, 13:29 Temat postu:
Właśnie takiej odpowiedzi szukałem
Odnośnie mojej konstrukcji wygląda to w następujący sposób jak na rysunku. Zmiana wysokości uniesienia wpływa na zmianę kąta obrotu podstawy ślizgacza, czyli rozumiem, że tak nie powinno być?
Co do samego obrotu ślizgacza to wiedziałem, że nie można go dać na sztywno, musi być zawieszony elastycznie do podstawy ślizgacza. W pierwszym poście trochę nie sprecyzowałem swojej myśli, bo chodziło mi właśnie o samą podstawę (na rysunku jest tylko podstawa ślizgacza, a sam ślizgacz jest zamocowany na sprężynach do tejże podstawy, dając możliwość obrotu) czy może się obracać w zależności od zmiany wysokości uniesienia. Taurus - 16-03-2014, 14:45 Temat postu:
Tak. Kąt obrotu ślizgacza powinien być stały i niezależny od wysokości uniesienia. Jeżeli jest inaczej to jest uszkodzony, a spotyka się takie. Powinien mieć możliwość regulacji w zakresie powiedzmy x, aby został dopuszczony do eksploatacji przez daną jednostkę badawczą.
W przypadku naszego podwórka czyli PLK, 5-7 st. Niektóre DSU przewoźników mówią o 6-8 st.
Jeżeli tak zaprojektujesz ten szczegół, to spełnisz wszelkie wymagania dotyczące tego parametru.
Powyższe schematy są bardzo poglądowe, KOŚ nie powinien być zależny od ramion głównych odbieraka.
Jak udostępnisz gdziekolwiek swoją pracę po jej zaliczeniu, to chętnie poczytam, więc pamiętaj o np. linku. Bulek1989 - 16-03-2014, 18:20 Temat postu:
Dzięki za cenne informacje oczywiście udostępnię pracę do przeczytania. W takim razie muszę popracować jeszcze nad doborem długości poszczególnych ramion