INFO KOLEJ - forum kolejowe

Skargi i wnioski - Afrykanizacja kolei w Polsce

Pirat - 28-09-2014, 16:08
Temat postu: Afrykanizacja kolei w Polsce
Z czym kojarzy się kolej w Afryce? Krzywe tory, stary tabor i pociągi raz dziennie. Ale niska częstotliwość to także cecha kolei w Polsce. Jak sprawdziliśmy pod tym względem Polska wygląda fatalnie na tle pozostałych krajów UE, w tym krajów Grupy Wyszehradzkiej. Wyprzedzają nas już nawet niektóre kraje Afryki.

Pociąg raz na kilka godzin? To znaczy, że jesteśmy w Polsce, albo w Afryce. W znakomitej większości krajów Europy kolej wygląda zupełnie inaczej. Nawet na najbardziej bocznych liniach pociągi kursują co najmniej co godzinę od rana do wieczora. No, w najgorszym razie, na tych naprawdę najsłabszych liniach poza szczytem mogą być co dwie godziny. Ale czy to można jakoś zmierzyć i liczbowo porównać różne kraje?

Czytaj dalej...
maruda - 29-09-2014, 07:26
Temat postu:
W znakomitej większości krajów UE kolej już od dłuższego czasu przeżywa renesans,my jak zwykle 50 lat za"murzynami".Transport drogowy jest najbardzej niebezpieczną formą komunikacji a jednak wręcz zmusza się ludzi do korzystania z niej,gdzie tu dbałość władzy o ludzkie zdrowie i życie?

"Afrykanizację transportu w Polsce widać nie tylko na kolei. Komunikacja busowa w Polsce jest ewenementem w Unii i często wygląda właśnie jak w Afryce – ludzie poupychani jak sardynki, samochody przerobione z dostawczych, często kilkunastoletnich gratów. Często kursują jak chcą, bez rozkładu jazdy, bez oznaczenia przystanków. Do tego komercyjni przewoźnicy wykonują tylko kursy, które im się opłacają. W ten sposób olbrzymią część kraju zajmują obszary komunikacyjnego wykluczenia, które w soboty i święta rozszerzają się na całe powiaty."
Piotr13 - 03-10-2014, 14:00
Temat postu:
Ha, na świeżo zmodernizowanej linii Rzeszów - Strzyżów są 3 pociągi dziennie. Busy latają co pół godziny.
Jarul - 04-10-2014, 01:05
Temat postu:
Najgorzej to chyba jest w Albanii. Brak semaforów, w skali kraju chyba cztery pociągi dziennie, 40 km/h na obszarze całej sieci a dworzec w Tiranie to tak naprawdę jeden nędzny peron...

W takim porównaniu to u nas jest bardzo dobrze, ale zjawisko z artykułu występuje jak najbardziej, a najlepiej obrazują to wspomniane tandetne busy - szanuję ludzi którzy nimi jeżdżą z powodu pieniędzy albo braku innych połączeń, ale to jakaś porażka. Pomyśleć, że kiedyś psioczyło się na jakże cywilizowany pekaes.
danio - 04-10-2014, 06:15
Temat postu:
A kto kazał przesiadać się do busów ? Ludzie poszli w "tanie" , "szybkie" , a teraz mamy efekty.
Przykład?
Pociągi do Skawiny z Oświęcimia jeździły nieźle napełnione, ale jak wszedł prywaciarz to ludzie się przesiedli.
A teraz w "nagrodę" nie mają w sobotę połączeń, bo i po co jeździć....
Znam wiele osób z tamtego rejonu i teraz wielce narzekają....
MK - 04-10-2014, 18:52
Temat postu:
Jarul napisał/a:
Pomyśleć, że kiedyś psioczyło się na jakże cywilizowany pekaes.


Jak PKS nie miał konkurencji to na najbardziej obciążone kursy w niedzielę po południu podstawiał Autosana H9 36 miejsc i PAN KIEROWCA mógł okazać swoją władzę zostawiając ludzi na dworcu. Dobrze, że ta firma już odeszła w przeszłość.
Kolej na tym tle zawsze była dużo bardziej cywliizowana.
blakop - 04-10-2014, 19:11
Temat postu:
Cytat:
Kolej na tym tle zawsze była dużo bardziej cywliizowana.


Jasne - wsiadanie przez okna, które i do dziś czasami ma miejsce wybitnie tego dowodzi.
Jarul - 05-10-2014, 20:48
Temat postu:
Kolej sama w sobie to najbardziej cywilizowany środek transportu lądowego (przepisy itd.), dlatego pomimo nędznej infrastruktury i leciwego taboru jest względnie bezpieczna. Na drodze panuje wolna amerykanka i dlatego trup ściele się gęsto.

PKS przynajmniej jako-tako zapewniał dojazd do różnych mniejszych miejscowości. Teraz często jak się nie opłaca, to nikt nie jeździ i jedynym wyjściem jest samochód. To też miara tej "afrykanizacji" - głupia nazwa, ale zjawisko jest.
Piotr13 - 06-10-2014, 09:09
Temat postu:
MK napisał/a:

Jak PKS nie miał konkurencji to na najbardziej obciążone kursy w niedzielę po południu podstawiał Autosana H9 36 miejsc i PAN KIEROWCA mógł okazać swoją władzę zostawiając ludzi na dworcu. Dobrze, że ta firma już odeszła w przeszłość.

A teraz podjeżdża Henio transitem, bo coś większego mu się nie opłaca w ogóle i jeszcze musiałby wracać na pusto. Cywilizacja po polskiemu.

[ Dodano: 06-10-2014, 10:15 ]
danio napisał/a:
A kto kazał przesiadać się do busów ? Ludzie poszli w "tanie" , "szybkie" , a teraz mamy efekty.

Ten kto "optymalizował" połączenia kolejowe: np. o 3, 5 i 22. Czasem nawet coś o 12 łaskawie dodali. W połączeniu ze śmiercią techniczną infrastruktury skutkującą wydłużonym czasem jazdy, nic dziwnego że tak to się skończyło.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group