Zagranica - Pociągi pod czeskim nadzorem Pirat - 29-01-2015, 21:57 Temat postu: Pociągi pod czeskim nadzorem
Czeskie koleje należą do najtańszych, najbardziej komfortowych i dostępnych w naszej części Europy. Polacy korzystają z nich z zachwytem. Czesi zaś przygody z PKP opowiadają sobie niczym historie z krajów Trzeciego Świata.
36-tysięczny Cieszyn na granicy polsko-czeskiej sąsiaduje z 25-tysięcznym Czeskim Cieszynem. Te dwie miejscowości mogą służyć za modelowy początek tekstu o polskich i czeskich kolejach. Także dlatego, że ze względu na położenie i turystyczną popularność są miejscem pierwszych doświadczeń: Czechów z polskimi kolejami, a Polaków z czeskimi. Budynek dworca w Cieszynie – jak wiele podobnych w całym kraju – czasy świetności ma za sobą. Dziś jest rozsypującą się i niedostępną dla podróżnych ruderą. Gminny samorząd próbuje znaleźć pieniądze na remont, po tym jak w 2013 r. budynek dworcowy i przyległe działki zostały przekazane miastu Cieszyn. W 2009 r. zawieszono przewozy pasażerskie między Cieszynem i Bielskiem, w tym samym roku zlikwidowano połączenia z Czeskim Cieszynem. Dziś funkcjonuje kilka połączeń z Cieszyna do Katowic przez Goleszów, a podróżni narzekają na czas przejazdu dwukrotnie dłuższy niż autobusem na tej samej trasie.
Tymczasem dworzec kolejowy w Czeskim Cieszynie jest otwarty całą dobę, ma poczekalnię, kiosk, kasy biletowe i dwie restauracje. Z Czeskiego Cieszyna bez problemu można bezpośrednio dojechać pociągiem do Pragi, słowackiej Żyliny, nie mówiąc o Ostrawie, stolicy województwa śląsko-morawskiego. Nie sposób wytłumaczyć tej dysproporcji jedynie historią – po podziale Cieszyna w 1920 r. na część polską i czeską główny dworzec pozostał u naszych sąsiadów. Stan dworców w Cieszynie i Czeskim Cieszynie jest konsekwencją prowadzonej od lat w Polsce i Czechach polityki transportowej.
Czytaj więcej na tygodnikprzeglad.plAnonymous - 29-01-2015, 22:52 Temat postu:
Pociągi z Cieszyna nie jeżdżą do Katowic przez Goleszów tylko do Czechowic przez Zebrzydowice - ale poza tym to niestety smutna prawda. bert - 31-01-2015, 12:27 Temat postu:
Autor artykułu opublikowanego przez Pirata chyba nie był w Czeskim Cieszynie.Niestety ale niema poczekalni,restauracja jest jedna dostępna dla palących gdzie głównym daniem jest piwo a i jest bar czynny do 14 tej z ta samą lista dan co restauracji rail_user - 31-01-2015, 17:48 Temat postu:
No jeżeli te kilka ławek na głównym holu ( często okupowane przez “śmierdzieli") to rzeczywiście można mówić o poczekalni.
Co do reszty art. - z CC nie dojadę np. do Brna czy Bratysławy. No ale jak ktoś zauważył - u sąsiada zawsze trawa bardziej zielona ! Noema - 31-01-2015, 18:09 Temat postu: rail_user, twój post jest tak denny, że aż nie chce mi się go komentować. Idąc tokiem twego (jak sądzę) kolejarsko-pekapistowskiego rozumowania to ze Zgorzelca (analogia do granicznego miasta Czeski Cieszyn) koleją nigdzie nie dojedziemy! Że o przepięknym dworcu Zgorzelec Miasto nie wspomnę...
Faktem jest, że polską kolej dzielą lata świetlne od czeskiej kolei i zaczarowywanie rzeczywistości przez niektórych forumowiczy tego nie zmieni. PKP w porównaniu do CD to syf, kiła i mogiła do sześcianu!
Anonymous - 01-02-2015, 10:52 Temat postu:
rail_user napisał/a:
Co do reszty art. - z CC nie dojadę np. do Brna czy Bratysławy. No ale jak ktoś zauważył - u sąsiada zawsze trawa bardziej zielona !
W Czechach planowanie przesiadek nie przypomina jak u nas gry w totka, więc bezpośrednie połączenia nie są niezbędne. Ważna jest siatka połączeń, a tego Czeskiemu Cieszynowi nie możesz odebrać. rail_user - 01-02-2015, 12:58 Temat postu:
Ale ja nie neguję tego. Tam ( w Czechach) są realizowane przesiadki na małych stacjach rzędu 2-3 minut. W art. porównywanie rzeczy nieporównywalnych jest moim zdaniem lekkim nadużyciem. Tak jak opisałem to skasowanym poście - porównać lotnisko w Szymanach z Okęciem.
Ale co niektórzy nie znają ironii i dostaję "denne posty" "kolejarsko-pekapiarskie rozumowanie" Arek - 20-04-2023, 21:49 Temat postu:
Tego możemy zazdrościć Czechom. „Można na prowincji wygodnie żyć bez samochodu”.
Mapa połączeń kolejowych Czech wygląda imponująco. Linie kolejowe dojeżdżają prawie wszędzie i to z niezwykłą punktualnością. Czesi skupują tabor używany i dopuszczają go do ruchu. Tak jak prywatnych przewoźników. Transport kolejowy u naszych południowych sąsiadów może być dla nas wzorem. Ale w pewnych aspektach to my wygrywamy.