INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dział pracowniczy - Podstawa prawna czasu pracy maszynisty

Borys_q - 25-02-2015, 14:50
Temat postu: Podstawa prawna czasu pracy maszynisty
Szanowne koleżanki i koledzy czy mógłby mi ktoś powiedzieć jakie przepisy ustalają normy czasu pracy maszynistów? Zasadniczo wiem ile mogę pracować ile muszę mieć przerwy, tylko zastanawia mnie z jakich przepisów to wynika. Czy system czasu pracy wynika z artykułów 135,136 kodeksu pracy, oraz 132, 133, 134 jeśli chodzi o odpoczynek, czy są jeszcze jakieś szczegółowe przepisy?
Roman1000 - 25-02-2015, 17:08
Temat postu:
Czas pracy maszynistów grupy PKP regulują Zakładowe Układy zbiorowe Pracy.Prywatni przewoźnicy zapewne mają jakieś regulaminy pracy lub stosują zapisy Kodeksu Pracy.
Róznica w jednym i drugi przypadku jest duża.
Borys_q - 25-02-2015, 17:40
Temat postu:
Lektura jednego i drugiego nadal nie daje odpowiedzi na niektóre kwestie związane np z przekraczaniem 12 godzin czasu pracy ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy.
jubikej - 25-02-2015, 17:56
Temat postu:
zarzdzenie anulowane już Smile
Borys_q - 25-02-2015, 17:57
Temat postu:
Nie ja nie w związku z tym.
Ocelot - 25-02-2015, 21:23
Temat postu:
Borys. Nie podam Ci paragrafu ale to co wiem - odnośnie 12 godzin. Choć by się walić miało to za kołem możesz być 12 godzin i ani minuty dłużej. Bo jak coś się stanie w tym czasie to jesteś ugotowany Ty i Dyspozytor. Czasami się nagina się te 12 godzin bo brakuje Ci np 15 minut do stacji macierzystej, gdy jedziesz opóźniony, ale ktoś na to zgodę wydać musi. Jak zgody brak to czekasz na podmianę.
Oczywiście wszystko zależy od okoliczności i sytuacji.

Wykaz możesz mieć do 16 godzin ale te 4 to tylko pasażer.
Borys_q - 25-02-2015, 21:28
Temat postu:
Cytat:
Nie podam Ci paragrafu ale to co wiem - odnośnie 12 godzin.


No właśnie tyle to ja wiem, tylko mam taki feler że bardziej wierze paragrafom, chociażby paragraf który oddziela pracę za kołem od tej bez koła. Tak samo skąd to 16 godzin max na wykazie?
jubikej - 25-02-2015, 21:32
Temat postu:
czasami na 12h zmiane masz 6h pogotowia bez pojazdu - o to Ci chodzi?
Borys_q - 25-02-2015, 21:39
Temat postu:
Cytat:
- o to Ci chodzi
?

Chodzi mi o to czemu nie mogę jechać 12 i pół godziny, a dozorować maszynę nikomu nie przeszkadza. Tylko nie logiczne uzasadnienie bo rozumiem, że skupienie bezpieczeństwo, zmęczenie zagrożenie pasażerów, interesuje mnie przepis prawa. Może mi się po prostu nudzić zaczyna. Może nagle ktoś wymyśli, że w sumie te pasażery do 16 godzin to powinny być jednak do 14. Jak się z niektórymi rozmawia to takie skomplikowane wywody odnośnie czasu pracy mówią, że musieli to gdzieś przeczytać tylko nikt nie chce powiedzieć gdzie.
tores - 26-02-2015, 09:57
Temat postu:
ROZDZIAŁ IV
Czas pracy
§ 11
1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy
w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. Sposób potwierdzania zgłaszania się do pracy oraz jej zakończenia ustala pracodawca według zasad określonych w odrębnych przepisach.
3. Do czasu pracy pracownika zalicza się również okresy:
1) badań lekarskich zleconych przez pracodawcę,
2) szkoleń i egzaminów wymaganych do kontynuowania pracy na zajmowanym stanowisku,
3) oczekiwania drużyn trakcyjnych po zakończeniu wszystkich czynności związanych ze zdaniem pociągu lub pojazdu trakcyjnego w stacji zwrotnej lub zwrotnym zakładzie taboru, łącznie z okresem jazdy w charakterze pasażera do stałego miejsca pracy określonego w umowie o pracę,
4) udziału pracownika w postępowaniu wyjaśniającym, prowadzonym przez pracodawcę,

z tym, że w przypadkach określonych w pkt. 1 – 2 i w pkt 4 z uwzględnieniem odpowiednio postanowień § 39, § 40 ust. 1 i § 61 ust. 2.
§ 12
1. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym czterech miesięcy, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 - 3 oraz § 15 i § 20 oraz art. 143 i 144 Kodeksu pracy.
2. Czas pracy pracowników drużyn trakcyjnych, w przyjętym okresie rozliczeniowym, nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy i 170 godzin miesięcznie oraz do 12 godzin podczas zmiany.
3. Czas pracy kierowców regulują odrębne przepisy.

§ 13

W stosunku do pracowników objętych Układem stosuje się następujące systemy czasu pracy:
1) system jednozmianowy,

2) system wielozmianowy,

3) system równoważnego czasu pracy.

§ 14
System równoważnego czasu pracy może być stosowany na stanowiskach i posterunkach związanych z prowadzeniem ruchu pociągów, wykonywaniem pracy handlowo-przewozowej, naprawami i utrzymaniem taboru kolejowego, obiektów i budowli kolejowych oraz w innych przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją.
§ 15
1. W systemie równoważnego czasu pracy, wymiar czasu pracy może być przedłużony do 12 godzin na dobę z tym, że w przyjętym okresie rozliczeniowym czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin na tydzień.
2. Przedłużony w poszczególnych dniach wymiar czasu pracy, w granicach określonych
w ust. 1 jest wyrównywany dniami wolnymi od pracy.

§ 16
1. Pracownikowi zatrudnionemu w systemie równoważnego czasu pracy w dniu, który - zgodnie z rozkładem czasu pracy - jest dla niego dniem pracy, pracodawca zapewnia pracę w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, z zastrzeżeniem ust. 2 - 4.
2. W przyjętym okresie rozliczeniowym jeden dobowy wymiar czasu pracy może zostać skrócony, o ile dla wykonania ustalonego wymiaru czasu pracy na ten okres pozostało pracownikowi mniej niż 8 godzin.
3. W dniu, w którym pracownik jest skierowany na obowiązkowe szkolenia lub egzaminy, dobowy wymiar czasu pracy może być mniejszy niż 8 godzin.
4. W dniu, w którym pracownikowi udzielany jest urlop wypoczynkowy, w wymiarze, o którym mowa w art. 1542 § 4 Kodeksu pracy, dobowy wymiar czasu pracy może być mniejszy niż 8 godzin.


§ 17
1. Pracownicy wykonują pracę według ustalonych rozkładów czasu pracy.
2. Rozkład czasu pracy powinien określać w szczególności:
1) godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy,
2) liczbę zmian,
3) czas pracy dla każdej zmiany w poszczególnych dobach,
4) dni wolne od pracy, o których mowa §15 ust.2,
5) dni wolne od pracy wynikające z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy,
6) wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym,
7) czas badań lekarskich zleconych przez pracodawcę,
8) czas obowiązkowych szkoleń i egzaminów.
3. Pracownikom zatrudnionym w systemie równoważnego czasu pracy, rozkład czasu pracy podawany jest do wiadomości w sposób określony przez pracodawcę, najpóźniej na trzy dni przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego.
4. Indywidualny rozkład czasu pracy pracownika może ulec zmianie w ciągu okresu rozliczeniowego na jego wniosek lub za jego zgodą wyrażoną na piśmie.
§ 18
1. Rozkład czasu pracy pracownika zatrudnionego w systemie równoważnego czasu pracy powinien przewidywać dni wolne od pracy w liczbie co najmniej równej liczbie niedziel, świąt i dni wolnych od pracy wynikających z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy przypadających w okresie rozliczeniowym.
2. Za dzień wolny, o którym mowa w ust. 1 uznaje się kolejne 24 godziny po zakończeniu doby pracowniczej.
3. Pracownik, o którym mowa w ust.1 powinien korzystać co najmniej raz w tygodniu z 35 godzinnego nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 12 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego, który raz na trzy tygodnie przypada w niedzielę, z zastrzeżeniem art. 133 § 2 Kodeksu pracy.
4. Niedziela obejmuje 24 kolejne godziny, poczynając od godziny 600 w tym dniu, chyba że w regulaminie pracy została ustalona inna godzina.
§ 19
Pracownikowi zatrudnionemu w systemie równoważnego czasu pracy, po okresie pracy, należy zapewnić okres odpoczynku, w którym pracownik jest wolny od pracy. Okres tego odpoczynku powinien wynosić tyle godzin ile trwała poprzedzająca praca, nie mniej jednak niż 12 godzin.

§ 20
1. W systemie równoważnego czasu pracy okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.
2. W razie nie wyrażenia zgody przez zakładową organizację związkową na ustalenie lub zmianę okresów rozliczeniowych czasu pracy, pracodawca może stosować okresy rozliczeniowe czasu pracy określone w art. 129 § 2 i w art. 135 § 2 i 3 Kodeksu pracy – po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy.
3. W trybie określonym w ust. 2 okres rozliczeniowy – przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych – może być przedłużony do czterech miesięcy.
4. U pracodawcy mogą być stosowane różne okresy rozliczeniowe dla różnych grup pracowników.
§ 21
1. Obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym ustalony zgodnie z § 12, oblicza się:
1) mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym a następnie
2) dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.
2. Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin.
3. Dzień 25 listopada – Święto Kolejarza występujący w okresie rozliczeniowym, obniża wymiar czasu pracy ustalony zgodnie z ust. 1- 2, o 8 godzin.
4. Wymiar czasu pracy pracownika w okresie rozliczeniowym, ustalony zgodnie z ust. 1-3, ulega w tym okresie obniżeniu o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności w pracy, przypadających do przepracowania w czasie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy.
§ 22
1. Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
2. W razie rozwiązania umowy o pracę przed upływem okresu rozliczeniowego, pracownikowi przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia, obliczonego jak za pracę
w godzinach nadliczbowych - z zastrzeżeniem ust. 1 - za czas przepracowany od początku okresu rozliczeniowego do dnia rozwiązania umowy o pracę.
3. Za początek każdej doby przyjmuje się godzinę rozpoczęcia pracy zgodnie z rozkładem czasu pracy.
4. Zmianę rozpoczynającą się w jednym dniu kalendarzowym, a kończącą się w następnym dniu kalendarzowym zalicza się do dnia początku tej zmiany.
5. Pracodawca zobowiązany jest do dokonywania bieżącej analizy zasadności stosowania pracy w godzinach nadliczbowych oraz do przedstawiania związkom zawodowym informacji dotyczących rozliczenia godzin przepracowanych ponad normy czasu pracy.
§ 23
1. Pora nocna określona jest w regulaminie pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Pracownikom drużyn trakcyjnych pracę w porze nocnej liczy się zgodnie z przepracowanymi godzinami, nie więcej niż 8 godzin, między godziną 2100 a godziną 700 dnia następnego.
3. Pracę w porze nocnej w systemie równoważnego czasu pracy, dopuszcza się najwyżej przez dwie kolejne noce.
4. Postanowienie ust. 3 ma zastosowanie, gdy pracownik przepracował w porze nocnej
co najmniej dwie godziny podczas zmiany.
§ 24
Za pracę w niedzielę, święto oraz dzień wolny od pracy wynikający z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 600 w tym dniu, a godziną 600 dnia następnego, chyba, że w regulaminie pracy określono inne godziny rozpoczęcia i zakończenia tej pracy.
§ 25
Pracownikom zatrudnionym w systemie równoważnego czasu pracy, podczas zmiany przysługują przerwy w pracy w łącznym wymiarze 30 minut, z tym, że jedna z nich nie może być krótsza niż 15 minut. Przerwy te wlicza się do czasu pracy. Zasady wprowadzania przerw określa regulamin pracy.
Borys_q - 26-02-2015, 12:00
Temat postu:
Jakbys jeszcze napisal co zacytowales to by pomoglo.
tores - 26-02-2015, 13:39
Temat postu:
Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy
dla
Pracowników Zatrudnionych
przez Zakłady PKP CARGO Spółka Akcyjna.
jubikej - 26-02-2015, 15:20
Temat postu:
Borys_q ale chyba nadal nie ma odp na Twoje pytanie :]
Roman1000 - 26-02-2015, 18:33
Temat postu:
Równoważny system czasu pracy , to jest system czasu pracy w jakim pracują maszyniści, zezwala wydłużyć dobowy wymiar czasu nie dłużej jednak niż dwunastu godzin.Wydłużony czas pracy równoważny się krótszymi czasami pracy w inne dni lub wolny. Kodeks pracy dopuszcza do pracy ponad maksymalny dobowy wymiar czasu pracy w kilku przypadkach w tym wpisane jest w uzasadnionych potrzebach pracodawcy. Zarząd PKP Cargo uchwałą 599 (chyba z 2009 roku- nie jestem tego pewny) uściśla zapis "potrzeby pracodawcy" i wymienia szczegółowo siedem takich przypadków. Opisuje precyzyjnie procedury, które dyspozytor i maszynista muszą wypełnić by pracować powyżej 12 godzin.
Borys_q - 26-02-2015, 19:10
Temat postu:
Cytat:
Równoważny system czasu pracy , to jest system czasu pracy w jakim pracują maszyniści, zezwala wydłużyć dobowy wymiar czasu nie dłużej jednak niż dwunastu godzin.


Do 16 w przypadku jeśli praca polega na częściowym pozostawaniu w pogotowiu do pracy (zuzp ic nie przewiduje stosowania tego wydłużenia) .

Cytat:
Zarząd PKP Cargo uchwałą 599 (chyba z 2009 roku- nie jestem tego pewny) uściśla zapis "potrzeby pracodawcy" i wymienia szczegółowo siedem takich przypadków. Opisuje precyzyjnie procedury, które dyspozytor i maszynista muszą wypełnić by pracować powyżej 12 godzin.


To już mi więcej mówi szkoda, że mnie nie dotyczy bo pracuje w IC, ale podpowiedź gdzie szukać.

[ Dodano: 26-02-2015, 20:21 ]
Jakby ktoś był zainteresowany, to w IC obowiązuje decyzja 09/2010 z 05 maja 2010 roku.
jubikej - 26-02-2015, 20:24
Temat postu:
to dawaj ja tu Smile sam jestem ciekaw Smile można jechać 14 godzin czy nie Smile ?
Borys_q - 26-02-2015, 20:39
Temat postu:
Poszło na priv nie będę forum zaśmiecał, chociaż zakazu jazdy powyżej 12 godziny nadal nie znalazłem.
Ocelot - 27-02-2015, 08:37
Temat postu:
Jubikej.
Jest takie Zarządzenie , że jeżeli maszynista w trakcie prowadzenia pociągu stwierdzi że :
- przekroczy harmonogramowy czas pracy ( ale nie 12 godzin ),
- przekroczy 12 godzin,

to MUSI bezwzględnie o tym poinformować Dyspozytora , co w przypadku drugim skutkuje 99% zakazem dalszego prowadzenia pociągu powyżej 12 godzin - czyli podmianą gdzieś na stacji w drodze do jednostki macierzystej.

Borys - dam Ci taki przykład :
Z grafiku miałeś szychtę 10 godzin pod okienkiem.
Dyspozytor wysyła Cię z jakimś pociągiem do stacji B, gdzie go zdajesz i tu masz 12 godzin.
Za darmo przecież nie wrócisz ani nie masz zamiaru pracować ku chwale Ojczyzny.
I dostajesz nr. polecenia na przekroczenie wszystkiego - ALE WRACASZ PASAŻEREM.
Nie ma znaczenia że przez 10 godzin spałeś, leżałeś itp itd i jesteś naprawdę nie zmęczony.
12 godzin jest święte i ani minuty dłużej za kołem.
jubikej - 27-02-2015, 09:49
Temat postu:
oczywiście wszystko jasne jade ze stacji A (w trakcie jazdy koncza mi się godziny), dzwonie do dyspozytora on mi daje nr polecenia. Jest wszytsko ok. Tylko, ze dyspozytror nie daje mi zmiany na stacji pośredniej B, C czy D. Bo nie ma takiej możliwości i jadę kolejne 2 godziny do stacji docelowej.

Myślę, że borysowi o to właśnie chodziło. Ile pow. tych 12h pracować. Bo jasne że człowiek nie postawi pociągu z ludźmi w Sopocie jak ma dojechać do Gdyni, tylko czasami są gorsze przypadki.
Ocelot - 27-02-2015, 09:56
Temat postu:
Jubikej. To właśnie napisałem że w 99% masz taką podmianę dostać, gdy przekraczasz 12 godzin.
W innym przypadku musisz dostać zgodę na taką jazdę a Dyspozytor musi się władzy z tego wytłumaczyć, dlaczego na to pozwolił. Lecz jak wspomniałeś , wszystko zależy od okoliczności. W normalnej sytuacji ruchowej tak przecież nie jest.
Borys_q - 27-02-2015, 10:39
Temat postu:
Wlasnie o to chodzi, dostajesz zgode (polecenie) przekroczenia czasu jazdy o 20 minut, wydaje ci sie ze jestes czysty, tylko potem zawsze trafi sie jakis filozow w stylu " to ty niewiesz ze przepisy sie zmienily, jakby cos sie stalo to masz cieplo" i wlasnie chce byc pewny jaki jest stan prawny i kiedy moge miec cieplo lub kiedy jestem czysty.
jubikej - 27-02-2015, 11:28
Temat postu:
na dobra sprawę to weź polecenie i pracuj nawet 24h :]
Borys_q - 27-02-2015, 11:54
Temat postu:
Smile
ad - 27-02-2015, 13:19
Temat postu:
Tak czytam ten wątek i się zastanawiam czemu kręcicie sami bat na siebie. Maszynista powinien pracować max 12 godzin. Jadąc powyżej 12 godzin kryjecie pewną część ciała dyspozytora biorąc na siebie sporą odpowiedzialność. W ruchu osobowym nie zapewnienie podmiany jest kompletną nieudolnością. Przecież tam wszystko wiadomo dużo wcześniej i nie ważne czy to Sopot czy Tczew, godziny się skończyły to raczej łatwo policzyć. Pracuję w Cargo i wielokrotnie zostawiłem pociąg na jakiejś pipidówie. Zdarzało się że dyspozytor odcinkowy PLK nie był szczęśliwy. Najpierw mnie uwalił, zmienił kolejność wyprawiania pociągów pomimo wcześniejszych ustaleń a potem mi nakazywał jechać tam gdzie mu odpowiadało. Na ostatniej stacji, w 11:55 minucie mojej pracy, na torze głównym pomimo podania przelotu przez dyżurnego odmówiłem dalszej jazdy. Telefony i radio się grzały. Straszył mnie pan jakimiś bliżej nieokreślonymi konsekwencjami i co, i nic.
Nie wiem czy znajdziesz jakąś podstawę prawną, pewnie jest ale jak znam życie kolejowe ciężko będzie ją odszukać. Interpretacji jej pewnie też będzie wiele. Inaczej zinterpretuje ją dyspozytor a inaczej prokurator. Z tego co wiem to jazda powyżej 12 godzin tylko w sytuacjach bardzo szczególnych typu katastrofa. Opóźniony pociąg raczej pod taką sytuację nie podchodzi.

ad

[ Dodano: 27-02-2015, 13:39 ]
Kodeks pracy. dział szósty, czas pracy

Rozdział IV

Systemy i rozkłady czasu pracy

Art. 135. [System równoważnego czasu pracy] § 1. Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

§ 2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy, o którym mowa w § 1, może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 3 miesięcy.

§ 3. Przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych okres rozliczeniowy, o którym mowa w § 1, może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 4 miesięcy.

Art. 136. [Dozór urządzeń] § 1. Przy pracach polegających na dozorze urządzeń lub związanych z częściowym pozostawaniem w pogotowiu do pracy może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 16 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

Prokurator nie będzie się więcej pytał. Wewnętrzne przepisy, będzie miał głęboko gdzieś.
Borys_q - 27-02-2015, 13:53
Temat postu:
Nic na siebie nikt nie kręci to, że szukam podstawy prawnej nie znaczy wg jakich zasad postępuje zresztą sam przytaczasz przepis

Cytat:
Art. 136. [Dozór urządzeń] § 1. Przy pracach polegających na dozorze urządzeń lub związanych z częściowym pozostawaniem w pogotowiu do pracy może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 16 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.


Cytat:
Nie wiem czy znajdziesz jakąś podstawę prawną, pewnie jest ale jak znam życie kolejowe ciężko będzie ją odszukać.


Podobno nadzieja umiera ostatnia, jak coś znajdę nie omieszkam się podzielić.
ad - 27-02-2015, 14:13
Temat postu:
No z tego wynika że po 12 godzinach możesz co najwyżej popilnować lokomotywy. Utrzymać ją w gotowości do jazdy żeby np nie trzeba było robić próby jak dotrze podmiana. Oczywiście ma tu też zastosowanie powrót pasażerem do jednostki macierzystej. Ja tu w tym wątku czytałem już teksty typu " czy mogę jechać jak otrzymam zgodę" Według mnie nie. Znam życie i naciski na jakie narażony jest maszynista w takich sytuacjach.Wiem doskonale że każdy z chęcią pojechałby dalej. W ruchu towarowym to niemal norma. Weź pod uwagę że są już maszyniści w Polsce karani sądowo za jazdę bez znajomości szlaku. Zakład im pomógł ?
Wjechało UTK na karty pracy, przetrzepało a potem niespodzianka.
Borys_q - 27-02-2015, 14:28
Temat postu:
No ja to interpretuje trochę inaczej, jeżeli twoja praca polega na częściowym pozostawaniu w pogotowiu do pracy to możesz przedłużać (oczywiście w nietypowych sytuacjach i za zgodą), jeżeli siedziałeś 12 h na pociągu to nie możesz, ale to na jakimś forum prawniczym będę dyskutował.

Cytat:
Weź pod uwagę że są już maszyniści w Polsce karani sądowo za jazdę bez znajomości szlaku. Zakład im pomógł ?


I właśnie dlatego drążę temat, ustawa o transporcie kolejowym wylicza dokładnie przypadki kiedy można jechać bez szlaku.
ad - 27-02-2015, 14:39
Temat postu:
ok. Moja interpretacja to pogotowie to pogotowie a praca za nastawnikiem to praca. Nietypowa sytuacja dla nie jednego dyspozytora to 5 minut opóźnienia z powodu problemów z rozjazdami. Podyskutuj na forum prawniczym. Mają oni tam doświadczenie w interpretacji prawa i koniecznie podaj ustalenia.
Pozdrowionka.
Borys_q - 27-02-2015, 20:35
Temat postu:
Link jakby ktoś był zainteresowany Inspekcja pracy o czasie pracy maszynistów.
Arek - 19-03-2015, 11:21
Temat postu:
Czas pracy maszynistów – konieczność nowej regulacji prawnej?

Pomimo proponowanych zmian, brak jest odrębnych przepisów regulujących kompleksowo czas pracy maszynistów, tak, jak to przykładowo ma miejsce w przypadku kierowców w transporcie drogowym. Czas pracy maszynistów aktualnie regulowany jest przepisami kodeksu pracy. Zagadnienia z tym związane będą tematem specjalistycznego seminarium organizowanego przez TOR Konferencje oraz Kancelarię Prawną Krajewska Walter Adwokaci i Radcy Prawni sp.p.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/56451/czas_pracy_maszynistow_koniecznosc_nowej_regulacji_prawnej.htm
mateusz123 - 20-03-2015, 05:49
Temat postu:
A kto jest odpowiedzialny jeżeli mechanik wjeżdza z bruttem na jakiś jednotor, czy szlak o ograniczonej przepustowości i ze względu na różne przyczyny, nie zostało przewidziane przekroczenie 12h?
Po pierwsze kto jest odpowiedzialny za pilnowanie 12?
Po drugie kto jest odpowiedzialny za zamknięcie składu na stacji-mijance dwutorowej, co blokuje całkowicie możliwość manewrów, mijanki itd? (np Międzybórz Sycowski)
Po trzecie, za ile ma się pojawić podmiana? Są jakieś wymogi ze strony PLK?

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group