INFO KOLEJ - forum kolejowe

Praca i nauka - Praca maszynisty w Wielkiej Brytanii

pekap - 25-02-2015, 23:46
Temat postu: Praca maszynisty w Wielkiej Brytanii
Szanowni! Czy ktoś z Was wie jak w praktyce wygląda przyuczenie do zawodu maszynisty na terenie wysp brytyjskich?

Nie chodzi mi o post typu "perfekcyjny angielski i szczęście" tylko raczej szczegółowe informacje, jakie są koszty, jak to wygląda krok po kroku (tak jak u nas: badania -> licencja -> warsztat -> jazdy -> świadectwo -> samodzielna służba itd.).

Czy Polak ma w ogóle szanse na takie stanowisko, czy brytyjska kolej to również beton, czy tam też mają braki młodych maszynistów, ewentualnie jak to wygląda z podziałem na spółki i które z nich będą w najbliższej przyszłości szkolić/przyjmować.

I w sumie najważniejsze: czy jeśli przeszedłbym cały proces szkolenia i jeździłbym już w PL jako samodzielny maszynista to przybliżyłoby mnie to do pracy na tym stanowisku w Wielkiej Brytanii czy i tak musiałbym przechodzić wszystkie szkolenia na nowo, na brytyjskich zasadach?
jubikej - 26-02-2015, 07:56
Temat postu:
poznałem kiedyś człowieka który wyjechal do Anglii bez jakiegokolwiek doświadczenia, dostal się tam na kurs i jeździ teraz jakimiś podmiejskimi pociągami, wiec na pewno się da. Ale mnie nie pytaj o szczegoly, to było jakies 6 lat temu, poznałem go na urlopie.
smoky_bacon - 17-03-2015, 15:27
Temat postu: Re: Praca maszynisty w Wielkiej Brytanii
pekap napisał/a:
Szanowni! Czy ktoś z Was wie jak w praktyce wygląda przyuczenie do zawodu maszynisty na terenie wysp brytyjskich?

Po byciu wybranym z ogromnej na ogol liczby chetnych przechodzi sie testy psychometryczne. Jak wynik jest pozytywny to potem rozmowy kwalifikacyjne (1 lub 2, nie mam pewnosci) i jak ktos sie spodoba managerom to badania lekarskie. Po rozpoczeciu pracy kilka miesiecy teorii, nastepnych kilka-kilkanascie jazda z instruktorem. Kolejne etapy zalicza sie poprzez testy.

pekap napisał/a:
Nie chodzi mi o post typu "perfekcyjny angielski i szczęście" tylko raczej szczegółowe informacje, jakie są koszty, jak to wygląda krok po kroku (tak jak u nas: badania -> licencja -> warsztat -> jazdy -> świadectwo -> samodzielna służba itd.).

Szczegolowo nie moge napisac, bo z tlumaczeniem by troche zeszlo ale wkleje dwa na szybko znalezione linki, mam nadzieje ze beda pomocne. Jak cos nie zrozumiesz to smialo pytaj tutaj, postaram sie pomoc.
http://www.traindriver.org/assessments--interviews.html
http://www.theopc.co.uk/tests/practicetests/

pekap napisał/a:
Czy Polak ma w ogóle szanse na takie stanowisko,

Oczywiscie, ze ma. Licza sie zdolnosci, cechy, doswiadczenie itp. Troche Polakow pracuje w mojej firmie, w innych pewnie jest podobnie, choc nie beda to jakies tlumy. Oczywiscie jezyk troche trzeba znac.

pekap napisał/a:
czy brytyjska kolej to również beton,

Nie (choc czarne owce i podejrzane sytuacje pewnie tu czy tam sie znajda).

pekap napisał/a:
czy tam też mają braki młodych maszynistów,

Co jakis czas jest gdzies nabór. Ogolnie sporo kolejarzy wkrotce czeka emerytura, ale czy akurat tez maszynistow to ciezko mi powiedziec.

pekap napisał/a:
ewentualnie jak to wygląda z podziałem na spółki i które z nich będą w najbliższej przyszłości szkolić/przyjmować.

Wlascicielem infrastruktury i niektorych wiekszych stacji jest Network Rail, ktore niedawno przeszlo pod kontrole Panstwa. Do Panstwa nalezy tez Transport for London, ktory obsluguje londynskie metro.
Przewoznicy (pasazerscy i towarowi) to firmy prywatne, ktore obsluguja dane linie/regiony na zasadzie "franczyz" odnawianych co okolo 10 lat.
Nie ma reguly co do tego, jak czesto i kiedy dana firma rekrutuje na maszynistow. Zwykle jak jest nabór to od aplikacji do momentu otrzymania jakiejkolwiek konkretnej informacji mija co najmniej pare miesiecy.

pekap napisał/a:
I w sumie najważniejsze: czy jeśli przeszedłbym cały proces szkolenia i jeździłbym już w PL jako samodzielny maszynista to przybliżyłoby mnie to do pracy na tym stanowisku w Wielkiej Brytanii czy i tak musiałbym przechodzić wszystkie szkolenia na nowo, na brytyjskich zasadach?

Najprawdopodobniej byloby to odnotowane na duzy plus w Twojej aplikacji, jednak szkolenie musialbys przejsc, bo w UK koleje na pierwszym miejscu stawiaja bezpieczenstwo. Za to pewnie poszloby Ci z tym szkoleniem szybciej niz calkowitemu swiezakowi.

[ Dodano: 17-03-2015, 16:10 ]
Zapomnialem, a za pozno na edycje:
pekap napisał/a:
...jakie są koszty...

Zadne, bo niby jakie mialyby byc? Nawet dostaje sie list, ktory w danym dniu sluzy jako bilet na trasie z domu osoby aplikujacej do miejsca testow/rozmow/badan, oczywiscie tylko pociagami danego przewoznika.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group